فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خاطره مهناز افشار از پس گردنی های استاد حمید سمندریان



خاطره مهناز افشار از پس گردنی های استاد حمید سمندریان

پس‌گردنی‌های استاد معروف بود و من هم از این توبیخ‌ها به دور نبودم و اما آنچه اهمیت داشت به موقع بودن همه تشویق‌ها و توبیخ‌ها بود. تشویق‌ها به موقع و توبیخ‌ها به موقع. امروز هر آنچه در بازیگری روی صحنه و سینما مورد استفاده‌ام قرار می‌گیرد، براساس آموخته‌هایم از استاد است.

 

مهناز افشار

 

به گزارش شبکه ایران مرگ استاد حمید سمندریان موجب آن شد که بسیاری از هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که افتخار شاگردی وی را داشتند، در رثایش سخن بگویند. مهناز افشار بازیگر مطرح سینمای ایران هم که مدتی در کلاسهای آزاد بازیگری سمندریان درس آموخته بود یادداشتی به این بهانه برای «اعتماد» نوشته و از پس گردنیهای به موقع استاد سخن گفته. متن کامل یادداشت افشار را در ادامه می خوانید:

 

استاد به پشت صحنه آمد و گفت بارک ا..

آن شب روی صحنه برای استاد بازی کردم؛ همان شبی که بعد از حاشیه‌سازی‌های بسیار ایجادشده برای من، اعتماد به نفس آن را به دست آوردم که روی صحنه تئاتر بروم و در نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» حاضر شوم. همان شبی که استاد بعد از اجرای نمایش پشت صحنه آمد و روی شانه من زد و گفت: «بارک‌الله». . . گفت، آنچه باید یاد می‌گرفتی گرفتی و به عنوان استادم مرا تحسین کرد، هرچند در آن نمایش فرصت بسیار خاصی برای من نبود تا کار ویژه‌یی درباره بازیگری روی صحنه انجام دهم، اما همین بازی نظر استاد را جلب کرده بود و این من بودم که در پشت صحنه گریه می‌کردم؛ از هیجان اینکه در مقابل استاد قرار بود روی صحنه بروم و بازی کنم؛ خواستم هر آنچه از بازیگری در کلاس‌های او آموخته بودم با خود به همراه داشته باشم؛ نقش و صحنه و بازی من، همه آن شب برای استاد بود؛ اینکه استاد صدای مرا می‌شنود و بازی‌ام را می‌بیند...

 

ملاقات با مردی در نهایت مهر و مهربانی

بیش از 10 سال قبل، در سال 1378 از طرف آقای عبدالله اسکندری به کلاس‌های آقای سمندریان معرفی شدم. آن زمان چند فیلم سینمایی بازی کرده بودم و تجربه کار در سینما را داشتم و فکر می‌کردم حالا زمان آن است که آن اتفاقی که باید، بیفتد؛ روتوش لازم روی بازی‌ام صورت بگیرد و کارم از بیرون دیده شود و اصلاحات لازم روی آن صورت بگیرد. نخستین دیدار را هنوز در ذهن دارم؛ ملاقات با مردی در نهایت مهر و مهربانی. محبت از نگاه و رفتار استاد دیده می‌شد، اما این مهر و عطوفت هیچ‌وقت مانع جدیت او در تدریس‌اش نمی‌شد. او برای آموختن بازیگری به شاگردانش هیچ‌وقت شوخی نداشت و این کار را بسیار دقیق و درست انجام می‌داد.

 

هرکس براساس توانایی خود در زمینه بازیگری می‌توانست از استاد بیاموزد و آن را در کارهای خود مورد استفاده قرار دهد. شاید از بیرون چنین به نظر می‌رسید که من که تجربه چند کار سینمایی دارم و جلوی دوربین رفته‌ام و فیلم‌هایم اکران شده، حس و حالی متفاوت از فردی که طالب آموختن بازیگری است داشته باشم که به واقع من چنین نبودم و استاد نیز این را دریافته بود و برای آموختن بازیگری به من توجهی خاص داشت.

 

پس گردنی ها معروف استاد

پس‌گردنی‌های استاد معروف بود و من هم از این توبیخ‌ها به دور نبودم و اما آنچه اهمیت داشت به موقع بودن همه تشویق‌ها و توبیخ‌ها بود. تشویق‌ها به موقع و توبیخ‌ها به موقع. امروز هر آنچه در بازیگری روی صحنه و سینما مورد استفاده‌ام قرار می‌گیرد، براساس آموخته‌هایم از استاد است؛ او که توجهی ویژه روی بازی بدنی و فن بیان داشت و آموخته‌هایم از او به من جسارت بازیگری داد...../شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
آیین یادبود استاد حمید سمندریان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استاد حمید سمندریان پدر تئاتر ایران درگذشت+تصاویر



استاد حمید سمندریان پدر تئاتر ایران درگذشت

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حمید سمندریان که استاد بازیگرانی نظیر سعید پورصمیمی، پرویز پورحسینی، فتحعلی اویسی، حامد بهداد، حمید فرخ نژاد، آشا محرابی و حسام نواب صفوی بود، در 81 سالگی درگذشت.

به گزارش شبکه ایران حمید سمندریان که به پدر تئاتر ایران ملقب بود و سهم بسزایی در پرورش تعداد زیادی از بازیگران حال حاضر تئاتر ایران داشت صبح امروز درگذشت.

سمندریان مدتها بود که از بیماری سرطان کبد رنج می برد و در نهایت نیز همین بیماری او را به زانو درآورد.

حمید سمندریان طی سالهای اخیر بیش از هر چیز به واسطه کلاسهای آزاد بازیگری اش شناخته می شد؛ کلاسهایی که جمعی از مستعدترین بازیگران را به سینما و تئاتر و تلویزیون ایران زمین ارائه داد.

 

سعید پورصمیمی،مریم معترف، سوسن تسلیمی، فریبرز عرب نیا، احمد آقالو، پرویز پورحسینی ،امین تارخ، احمد ساعتچیان، محمد رحمانیان، محمدرضا جوزی، محمد یعقوبی، امیر جعفری، فتحعلی اویسی، فردوس کاویانی، مهران مدیری، میرطاهر مظلومی، پیام دهکردی، نوید فرید، شهاب حسینی، حامد کمیلی، حامد بهداد، نگار فروزنده، یوسف تیموری، رابعه اسکویی، مجید صالحی، فرزاد حسنی، شهرام عبدلی، قطب الدین صادقی، کیومرث مرادی، علیرضا اشکان، حمید فرخ نژاد، الیکا عبدالرزاقی،حمید میهن دوست، آشا محرابی و حسام نواب صفوی جمعی از مشهورترین بازیگرانی هستند که اصول آکادمیک بازیگری را نزد سمندریان آموخته اند.

 

سمندریان همسر هما روستا بازیگر برتر تئاتر و سینمای ایران بود. هما روستا درباره آشنایی اش با استاد سمندریان گفته بود:« در دانشگاه هنرهای زیبا با ایشان آشنا شدم. آن زمان تدریس می کرد. به من گفت چرا بازی نمیکنی، من هم گفتم خوب نمی توانم فارسی صحبت کنم. ایشان هم بنا شد اگر در نمایشی به بازیگری با لهجه آلمانی نیاز پیدا کرد از من استفاده کند. از همان جا علاقه ای بین ما شکل گرفت که به ازدواج ما منتهی شد.» این زوج هنرمند یک فرزند پسر به نام کاوه دارند که فارغ التحصیل کامپیوتر است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حمید سمندریان و همسرش هما روستا در کنار هم

 

حمید سمندریان متولد 1310 تهران بود و شروع فعالیت تئاتریش در حین تحصیل در دوره متوسطه بود. او در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی استادان حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی شرکت و تحصیل نمود. این کلاسها زیر نظر استاد عبدالحسین نوشین اداره می‌شد. حمید سمندریان همچنین ویلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود.

وی پس از اتمام دوره دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد. برخورد با تئاتر آن ‌قدر برایش گسترده بود که مجالی برای موسیقی نمی‌گذاشت و شاید برای همیشه از موسیقی خداحافظی کرد.

وی طی شش سال به صورت آکادمیک تحت آموزش «ادوارد مارکس» که یکی از استادان برجسته تئاتر بود اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

حمید سمندریان در کنار تندیس اش در تماشاخانه ایرانشهر

 

وی پس از پایان این دوره به دعوت اداره هنرهای نمایشی دراماتیک اداره کل هنرهای زیبای کشور به ایران برگشت و به سرعت نمایشنامه «دوزخ» یا «دربسته» اثر «ژان پل سارتر» را در تالار نوبنیاد همین اداره به روی صحنه آورد، ضمنا با همکاری دکتر مهدی فروغ به تاسیس هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک که وابسته به هنرهای زیبای کل کشور بود دست زد.

بعد از آن حمید سمندریان به دعوت مهندس هوشنگ، دکتر برکشلی و با همکاری دکتر مهدی نامدار دانشکده تئاتر دانشگاه تهران را بنیان گذاشتند. سمندریان به جز نگارش نمایشنامه و کارگردانی تئاتر تا اواخر عمر کار تدریس را بدون وقفه در دانشگاه‌های تهران و کلیه دانشگاه‌های تئاتری و به ویژه آموزشگاه آزاد بازیگری اش ادامه داد. آخرین نمایش به کارگردانی وی نیز «ملاقات با بانوی سالخورده» اثر جاودانه «فردریش دورنمات» بود که سال 86 روی صحنه رفت./شبکه ایران