فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حواشی دوستی داریوش‌ارجمند و احمدی‌نژاد!



 داریوش‌ارجمند , دوستی داریوش‌ارجمند و احمدی‌نژاد

حواشی دوستی داریوش‌ارجمند و احمدی‌نژاد!

در نشست هیات مدیره موسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت از فداکاری داریوش ارجمند برای ارائه نامه به رئیس‌جمهور سابق و حضورش در کنار احمدی نژاد که حاشیه‌هایی برای وی ایجاد کرد، صحبت شد.

نشست هیأت مدیره مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت با علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 7 آبان‌ماه در محل مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد و نتیجه این نشست چاپ کتابی از خسرو حکیم‌رابط و رایزنی جهت اختصاص مکانی برای این مؤسسه بود.

در این نشست عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت، محمود عزیزی رئیس هیأت مدیره، داریوش ارجمند، داریوش اسدزاده، محسن علی‌اکبری و داریوش اسدزاده اعضای هیأت مدیره و اسماعیل خلج و بهزاد فراهانی به عنوان مدعوین جدید هیأت مدیره حضور داشتند. علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مهمان ویژه این نشست بود.

هدف از برگزاری این نشست ایجاد شرایط مناسب و دریافت قول حمایت معاون توسعه مدیریت و منابع ارشاد از مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت بود و در این راستا هر کدام از حاضران سخنانی را ارائه دادند. عظیمی در ابتدای نشست با اشاره به اولین حمایت انجام شده از این مؤسسه توسط محمود احمدی‌نژاد گفت: نامه‌ای با امضای 12 هنرمند پیشکسوت توسط داریوش ارجمند در مراسمی به رئیس جمهور سابق داده شد و این اقدام چراغ مؤسسه را روشن کرد.

وی ادامه داد: این کار داریوش ارجمند نوعی از خودگذشتگی بود زیرا در آن ایام نشستن وی در کنار رئیس جمهور برایش حاشیه‌هایی را ایجاد کرد ولی این هنرمند شناخته شده معتقد است برای حمایت از هنرمندان پیشکسوت نباید به این چیزها توجه کرد.

مدیرعامل مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت با اشاره به مراجعه 105 هنرمند پیشکسوت به مؤسسه طی چند ماه فعالیت آن گفت: در این مدت با حدود 53 نفر از نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی رایزنی‌هایی داشتیم و در حال حاضر هم در حال آماده کردن نامه‌ای با امضای 110 هنرمند پیشکسوت برای ارائه به رئیس جمهور در زمینه حمایت از مؤسسه هستیم.

در ادامه کاراندیش با اشاره به 30 سال سابقه فعالیت خود نظیر مدیریت در وزارت کشور و سازمان بهزیستی گفت: اگر مسئولی به کاری که می‌کند عشق و علاقه داشته باشد، کارش را به درستی انجام می‌دهد. خوشبختانه امروز آقای علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین موقعیتی دارد و مسئولیت وزارت را با انگیزه پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان جامعه هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، یادآور شد: هنرمندان در زمان فعالیت خود کمتر به فکر شغلی دیگر هستند که در دوران پیشکسوتی بتوانند زندگی خود را تأمین کنند. ما به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستیم و برنامه‌هایی نظیر راه‌اندازی مؤسسه‌ای سودبازده هستیم که هنرمندان سهام‌دار این مؤسسات باشند.

سپس داریوش ارجمند درباره وضعیت هنر و هنرمند در کشور تصریح کرد: ما درگیر سلیقه‌ها هستیم نه درگیر سیستم چون در هنر ما سیستمی تعریف نشده است. افرادی که در وزارتخانه ارشاد هستند باید از سلیقه‌های خود بگذرند و سیستم‌مدار کار کنند.

وی در ادامه سخنان خود هنرمند را جاسوس خدا دانست و تأکید کرد: هنرمند چیزهایی را در جامعه می‌بیند و بیان می‌کند که برای برخی از مدیران و مسئولان خوشایند نیست و بیان این نکات جرم ما هنرمندان است. من خود را جاسوس خداوند می‌دانم زیرا معضلات و مشکلات جامعه را به درستی می‌شناسم و یک کارشناس فرهنگی هستم.

این بازیگر عرصه سینما و تئاتر تبعیض و ریا را به عنوان دو عامل نابودکننده برای جامعه ایران ذکر کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایی است که می‌تواند با برنامه ریزی و اقدام درست این دو عامل را در جامعه از بین ببرد.

ارجمند یادآور شد: در ایران هنرمندانی بودند که آثارشان با اقبال مخاطب مواجه نشد و از این رو حکومت بر هنر را که همان مدیریت است، انتخاب کردند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت نیاز به بودجه و مکانی مشخص دارد، به چاپ نشدن کتاب خسرو حکیم‌رابط به دلیل تأمین نشدن 13 میلیون تومان هزینه چاپ آن اشاره کرد و گفت: این کتاب درباره چگونه نمایشنامه نوشتن است و زحمت بیش از 60 سال تدریس استاد حکیم‌رابط در دانشگاه است. اما به دلیل تأمین نشدن هزینه چاپ هنوز منتشر نشده است.

بعد از سخنان داریوش ارجمند، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد اعلام کرد که هزینه چاپ کتاب خسرو حکیم‌رابط را متقبل می‌شود تا کتاب هر چه زودتر منتشر شود.

بهزاد فراهانی، محمود عزیزی و داریوش اسدزاده هم سخنانی را در خصوص توان مالی ضعیف هنرمندان پیشکسوت بیان کردند و علی‌اصغر کاراندیش نیز آمادگی خود را جهت حمایت از مؤسسه حمایت از هنرمندان پیشکسوت اعلام کرد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای کمک مالی احمدی نژاد به داریوش ارجمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکره با آمریکا، عامل دوستی هاشمی و احمدی نژاد؟!*سند



مذاکره با آمریکا، عامل دوستی هاشمی و احمدی نژاد؟!*سند

بی بی سی: «اگر رئیس جمهور به راستی در پی مذاکره با آمریکا باشد، می توان نتیجه گرفت که وی و همکارانش، در ارتباط با آمریکا به موضعی مشابه با اکبر هاشمی رفسنجانی دست یافته اند که در طول سالیان متمادی، هرگز تمایل خود به حل و فصل مشکلات میان تهران و واشنگتن را پنهان نکرده است.»

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جام نیوز:  سایت بی بی سی(BBC)، روز یکشنبه 7 خرداد(May 27) نوشت: «ورود شانه به شانه و خندان محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی به جلسه افتتاحیه مجلس نهم، از غیرمنتظره ترین صحنه های ثبت شده در این جلسه بود. آیا می توان این ورود را اتفاقی ساده و فاقد مفهوم سیاسی مشخص دانست؟»

این سایت ادامه داد: «در ایران نیز، همچون دیگر نقاط جهان، نحوه تعامل سیاستمدارانی که رقیب یا دشمن هم محسوب می شوند در مقابل دوربین، واجد معانی سیاسی مشخص است. بر همین مبناست که به ویژه بعد از انتخابات جنجالی 1388، هر زمان که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در جلسه ای حضور داشته اند، نوع مواجهه آنها زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است. از همین زاویه بود که به عنوان نمونه، صحنه خودداری اکبر هاشمی رفسنجانی از ایستادن در کنار محمودی احمدی نژاد در مراسم نماز جمعه 29 خرداد 1388 به امامت رهبر جمهوری اسلامی، و صحنه بلند نشدن رئیس جمهور در مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در 14 خرداد 1390، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. از میان تحلیلگرانی که در مورد این تصاویر اظهار نظر کرده اند، مشکل می توان کسی را پیدا کرد که آنها را جدای از پس زمینه اختلافات سیاسی این دو نفر تحلیل کرده یا حاکی از تصادفی معمولی دانسته باشد.»

 

بی بی سی با پررنگ کردن حضور همزمان احمدی نژاد و هاشمی در مراسم تحلیف نمایندگان مجلس نوشت: «اما گذشته از این اهمیت کلی تصاویر مواجهه سیاستمداران در عرصه عمومی، ورود همزمان احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به جلسه امروز مجلس، به خاطر بروز تغییرات معنی دار در رویکرد رئیس دولت به رئیس مجمع تشخیص در ماه های اخیر، دارای اهمیت سیاسی مضاعف است. یکی از شاخص ترین تحولات در این زمینه، خاتمه غیبت چند ساله محمود احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از اردیبهشت گذشته بوده است. ممکن است درخواست رهبر جمهوری اسلامی از سران قوا برای حضور فعال در مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در حکم انتصاب اعضای جدید مجمع در اسفند ماه گذشته مطرح شد، در پایان غیبت آقای احمدی نژاد در این شورای حکومتی نقش داشته باشد. اما سوابق یک سال اخیر محمود احمدی نژاد در عدم اجرای برخی توصیه های آقای خامنه ای، این گمانه زنی را که دلیل تغییر رویه رئیس دولت، صرفا اشاره رهبر به اهمیت همکاری سه قوه با مجمع تشخیص باشد، کم رنگ می کند.»

 

این سایت افزود: «به علاوه، حضور دوستانه و بی حاشیه رئیس دولت در جلسه مجمع تشخیص، چنان با شیوه معمول برخورد او با اکبر هاشمی رفسنجانی و مجمع - که زمانی در نامه به نمایندگان مجلس، وجود آن را مغایر با قانون اساسی دانسته بود - متفاوت به نظر می رسید که به راحتی قابل فهم نبود. در همین جلسه بود که بعد از مدت ها، تصویری خندان از روسای دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حین گفتگویی دونفره منتشر شد که برای رسانه ها تازگی داشت. اندکی قبل از حضور مجدد رئیس جمهور در مجمع تشخیص، محمود احمدی نژاد با نمایش رفتار متفاوت دیگری در ارتباط با اکبر هاشمی رفسنجانی، ناظران را شگفت زده کرده بود. این بار موضوع، تغییر رویه عجیب آقای احمدی نژاد در مورد پرونده دانشگاه آزاد بود که رئیس سابق آن عبدالله جاسبی، از نیروهای وفادار به آقای رفسنجانی محسوب می شد.

آقای احمدی نژاد، از نخستین دوره ریاست جمهوری خود فشار برای خارج کردن دانشگاه آزاد از کنترل نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی را آغاز کرد و حتی در سه سخنرانی گلایه آمیز جداگانه در مهر، آبان و آذر 1386، یادآور شد که در حال تعیین تکلیف دانشگاه آزاد بوده اما "مقام های بلندپایه" با استدلال جلوگیری از تنش، مانع کار او شده اند. اما در آخرین هفته های سال 1390 و در زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن با رئیس جمهور است در حال نهایی کردن تکلیف دانشگاه آزاد بود، محمود احمدی نژاد به اتخاذ مواضعی کاملا متضاد با گذشته پرداخت. او نه تنها از امضای حکم ریاست جانشین عبدالله جاسبی (فرهاد دانشجو) بر دانشگاه آزاد خودداری کرد و این کار را به وزیر علوم (کامران دانشجو) سپرد، که با ارسال نامه ای از رهبر خواست که آقای جاسبی را پس از ترک سمت خود، به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کند. به گفته برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حتی در آخرین هفته های منتهی به تغییر ریاست دانشگاه آزاد، رئیس دولت با تأکید بر ضرورت "حفظ حرمت" هاشمی رفسنجانی، خواستار پرهیز از اجرای تصمیمات شورا بدون جلب موافقت آقای رفسنجانی شد.»

بی بی سی در ادامه نوشت: «حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اواخر اسفند ماه گذشته با یادآوری اصرار نامعمول رئیس جمهور در هفته های پایانی سال 1390 برای مصالحه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر دانشگاه آزاد تاکید کرد: "برای درک کامل این موضع و تازگی غریب آن لازم است به اظهارات صریح و روشن وی [احمدی نژاد] در مورد لزوم برخورد و ضرورت حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی از عرصه عمومی و نظام اشاره کنم که پس از انتخابات 1388 و در گفت‎وگویی شفاهی خطاب به شخص بنده بیان کرد." آقای کچوییان در یادداشتی در هفته نامه پنجره نوشت که رئیس جمهور در توضیح علت تغییر رویه خود و عدم امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو گفته است که "نمی‎خواهد بار دیگر تقابل میان خود و آقای هاشمی رفسنجانی را احیا کند". این روایت، که با مجموعه ای از رفتارهای محمود احمدی نژاد در ماه های اخیر همخوانی دارد، با گذشت دو ماه و نیم هنوز با تکذیب یا توضیح متقابلی از جانب ریاست جمهوری مواجه نشده است. در نتیجه، سوال مشخص این است که چرا آقای احمدی نژاد مایل به "احیای تقابل" خود با اکبر هاشمی رفسنجانی نیست؟»

بی بی سی در مورد سیاست های احمدی نژاد در مقابله با آمریکا نوشت: «دولت دهم و رئیس آن، در ماه های گذشته از سوی نزدیکان آیت الله خامنه ای متهم شده اند که به تجدید نظر در برخی سیاست های قبلی خود در پرونده های حساس – به ویژه در زمینه رابطه با آمریکا – پرداخته اند. یکی از خبرسازترین مواقع طرح این اتهام، زمانی بود که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در آذرماه گذشته با ذکر اینکه حکومت باید جامعه را به نحوی اداره کند که بتواند در دوسال آینده وضعیت موجود را "حفظ کند"، شرایط فعلی ایران را با وضعیت "شعب ابی طالب" مقایسه کرد.

این اظهارات، سه هفته بعد، با واکنش بسیار شدید آیت الله خامنه ای رهبر ایران مواجه شد که بدون اشاره مستقیم به رئیس بانک مرکزی، گفت کسانی که فکر می کنند که کشور در شرایط شعب ابی طالب است عده ای "روسیاه و بد محاسبه گر" هستند. در پی این اظهارات، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، که مستقیما از سوی آیت الله خامنه ای منصوب می شود، در اتهامی شدید علیه دولت نوشت که کسانی که شرایط ایران را با شعب ابی طالب مقایسه کرده اند، قصد دارند حکومت را متقاعد کنند که برای کاهش فشار غرب بر این کشور، چاره ای جز "مذاکره با آمریکا" ندارد.»

این سایت ادامه داد: «در خبر دیگری در همین ارتباط، در اسفند ماه گذشته، سایت خبرآنلاین در اشاره ای به سخنان "منتشر نشده" رئیس جمهور در گردهمایی سفرای ایران در خارج از کشور، نوشت این سخنان "انفعال" آمیز باعث تعجب سفیران شده است. این سایت، همچنین اظهارات حسین شیخ الاسلام، قائم مقام پیشین وزارت امورخارجه، در مورد اظهارات رئیس جمهور را نقل کرد که تلویحا یادآور می شد که سخنان آقای احمدی نژاد، راجع به "مذاکره" با آمریکا بوده است و تذکر می داد: "آمریکا با کسی صحبت می کند که تصمیم گیر باشد". اگر رئیس جمهور به راستی در پی چنین مذاکره ای باشد، می توان نتیجه گرفت که وی و همکارانش، در ارتباط با آمریکا به موضعی مشابه با اکبر هاشمی رفسنجانی دست یافته اند که در طول سالیان متمادی، هرگز تمایل خود به حل و فصل مشکلات میان تهران و واشنگتن را پنهان نکرده است.»

بی بی سی افزود: «اما آیا هم‌عقیده شدن با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه هایی چون سیاست خارجی، به تنهایی تغییر رویه آقای احمدی نژاد را در مورد اکبر هاشمی رفسنجانی توضیح می‌دهد؟ صادق زیباکلام از حامیان آقای رفسنجانی، یک ماه پیش در مقاله ای در روزنامه اعتماد نوشت "مدت‌هاست که احمدی‌نژاد سیگنال‌هایی را برای هاشمی‌رفسنجانی می‌فرستد" و دلیل تلاش وی برای "نزدیک شدن به هاشمی" را "به اوج رسیدن اختلافات احمدی‌نژاد با اصولگرایان" دانست. وی به طرح این گمانه زنی پرداخت که "احمدی‌نژاد به دنبال یارگیری و شکل دادن یک ائتلاف جدید به وسیله نزدیک کردن خود به آقای هاشمی باشد"، هرچند تاکید داشت که اکبر هاشمی رفسنجانی مایل به شرکت در چنین ائتلافی نیست. گذشته از اینکه گمانه زنی فوق تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد، بعید است که محمود احمدی نژاد، قادر به تشخیص این نکته نباشد که تغییر رویه او در ارتباط با رئیس مجمع تشخیص، چه واکنش ها و تصوراتی را در فضای سیاسی ایران ایجاد خواهد کرد.»

بی بی سی در پایان نوشت: «مشکل بتوان تصور کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش، بعد از تمام ضرباتی که در هفت سال گذشته از محمود احمدی نژاد و نزدیکانش متحمل شده اند، کوچکترین تمایلی به سازش با آنها در آخرین سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد داشته باشند. آیا ممکن است نیروهایی که هم محمود احمدی نژاد و هم اکبر هاشمی رفسنجانی را به مقابله با رهبر جمهوری اسلامی متهم می کنند، برداشتی خوش بینانه از تلاش بی سابقه یکی از آنان برای نزدیکی به دیگری داشته باشند؟»/جام نیوز

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب