فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حمله رامبد جوان به امپراتوری عادل


تهیه کنندگان برای آنکه ثابت کنند برنامه‌شان پرمخاطب است خیلی کار به آمارهای واحد نظرسنجی صداوسیما ندارند. اولین بار «عادل فردوسی‌پور» برای آنکه تعداد مخاطبانش را به رخ بکشد مسابقه پیامکی برگزار کرد و پایه گذار رقابتی نامحسوس در صداوسیما شد.

تماشاگران امروز - احسان رحیم زاده: تهیه کنندگان برای آنکه ثابت کنند برنامه‌شان پرمخاطب است خیلی کار به آمارهای واحد نظرسنجی صداوسیما ندارند. اولین بار «عادل فردوسی‌پور» برای آنکه تعداد مخاطبانش را به رخ بکشد مسابقه پیامکی برگزار کرد و پایه گذار رقابتی نامحسوس در صداوسیما شد. پس از آن دیگران هم وارد گود رقابت شدند و بینندگان تلویزیون را تشویق کردند که دست به پیامک شوند.

برنامه پایش (شبکه یک) در پرمخاطب ترین قسمتش حدود 420 هزار نفر پیامک داشت.  پیامک‌های «هفت» گبرلو آن‌قدر پایین بود که مجری برنامه اصلا رقمش را اعلام نمی‌کرد. برنامه «فوتبال 120» فردوسی‌پور در شبکه ورزش هم در بهترین شبش به مرز 208 هزار پیامک رسید.

حمله رامبد به امپراتوری عادل/ آمار پیامک‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند

*مدعی جدید وارد می‌شود

 چند سالی است که نود صدرنشین پیامک‌های دریافتی است و کسی نتوانسته حتی به دامنه‌های این قله نزدیک شود. در این چند سال هرگاه صحبت از پربیننده ترین برنامه تلویزیون شده، همه ذهن‌ها به سمت برنامه دوشنبه شب فردوسی‌پور رفته است. اما چند ماهی است که یک مدعی جدی دارد سایه به سایه نود حرکت می‌کند و گاه از این رقیب قدر پیشی می‌گیرد.

مقایسه تعداد پیامک‌های نود و رای دهندگان خندوانه بسیاری از حقایق را روشن می‌کند. در برنامه دو هفته پیش نود (9 شهریور) یک میلیون و ۸۶۵ هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کردند و به مهدی طارمی به عنوان برترین بازیکن ماه لیگ برتر رای دادند. در برنامه قبلی نود (2 شهریور) تعداد شرکت کنندگان ۲ میلیون و ۲ هزار نفر بود. تعداد پیامک‌های نود در شب‌های معمولی‌اش در همین حول و حوش است.

نود رکورد 6 میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک را در کارنامه دارد که به مراسم قرعه کشی جام جهانی مربوط می‌شود. موضوع برکناری علی دایی از سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران هم حدود 3 میلیون پیامک را به سبد نود سرازیر کرد. نود رکوردهای اینچنینی زیاد داشته؛ اما میانگین آمارش را در حدود همان 2 میلیون نفر است.

 حال از شبکه سه به شبکه نسیم می‌رویم تا ببینیم در «خندوانه» چه خبر است. تا لحظه نگارش این گزارش (16 شهریور) در مسابقه خنداننده برتر، شقایق دهقان حدود 933 هزار رای آورده و شفیعی جم صاحب 484 رای شده است. یعنی یک میلیون و 417 هزار نفر در مجموع برای یکی از قسمت‌های برنامه اعلام نظر کرده‌اند. طرفداران برنامه «خندوانه» و مهمان‌هایش در حدود 400 هزار نفر کمتر از «نود» هستند.

در شبی دیگر از خندوانه ژوله و  هومن حاجی عبداللهی در مقابل هم صف آرایی کردند که ژوله یک میلیون و 46 هزار رای کسب کرد و هومن به مرز 662 هزار رای رسید. این دو نفر در مجموع صاحب یک میلیون و 700 هزار رای شده‌اند. رقمی که فاصله‌اش با تعداد طرفداران «نود» چندان زیاد نیست.

حمله رامبد به امپراتوری عادل/ آمار پیامک‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند

محدودیت‌های «خندوانه» و فرصت‌های طلایی «نود»

 اگر معیار پرمخاطب بودن را میزان تعامل مخاطبان با برنامه در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که «خندوانه» دارد آرام آرام جای «نود» را اشغال می‌کند. آمار و ارقام حکایت از این دارند که فردوسی‌پور باید تکانی به برنامه‌اش بدهد تا از قافله عقب نماند. برنامه خندوانه در حالی به آمار نود نزدیک شده که بسیاری از فرصت‌های فردوسی‌پور را در اختیار نداشته‌است. در ادامه مروری داریم بر محدودیت‌های «خندوانه» و فرصت‌های طلایی «نود»:

 *رقابت یک و 17

برنامه نود بیش از 17 سال سابقه دارد و «خندوانه» به تازگی یک سالگی‌اش را جشن گرفته است. اگر یک برنامه تلویزیونی را همچون قطاری در حال حرکت در نظر بگیریم، این قطار به مرور زمان در هر ایستگاه تعدادی مخاطب را سوار خواهد کرد. با این حساب این که «خندوانه» توانسته سایه به سایه «نود» حرکت کند اتفاقی عجیب است. اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای داشته باشیم باید تعداد مخاطبان امسال خندوانه را با مخاطبان نود در دومین سال تولدش مقایسه کنیم. در این قضاوت مسلما کفه خندوانه سنگین تر خواهد بود.

حمله رامبد به امپراتوری عادل
*خط قرمزی‌تر

به لحاظ مضمونی نود وارد حوزه‌های پرطرفدارتری می‌شود. دو تیم استقلال و پرسپولیس هر کدام میلیون‌ها طرفدار در سراسر کشور دارند. درصد بالایی از مردم مسابقات تیم ملی و لیگ برتر را دنبال می‌کنند و به حاشیه‌هایش هم علاقه‌مند هستند. اما در مقابل مهره‌های شطرنج «خندوانه» بازیگرانی هستند که فیلم‌ها و سریال‌هایشان مخاطبان زیادی ندارد.

 بازیگرانی که از دل یک اقتصاد ورشکسته آمده‌ و فقط گهگاه در نقش یک فرشته نجات توانسته‌اند فیلمی را از سقوط در گیشه نجات بدهند. به عنوان مثال به فهرست فیلم‌های رضا شفیعی جم دقت کنیم و ببینید در کارنامه‌اش (در سینما و شبکه خانگی) چند عدد کمدی نفروش پشت سر هم قطار کرده‌است.

نود در کنار ستاره‌های فوتبالی محبوبی که دارد مجوز عبور از خط قرمزها را هم دریافت کرده. نود به راحتی می‌تواند درباره این‌که فلان مدیر رشوه گرفته، فلان سرمربی تخلف کرده و ... حرف بزند. اما در خندوانه کسی خیلی به مسائل ملتهب جامعه کاری ندارد. ممکن است جناب خان به آلودگی هوا اعتراض کند و ماسک بزند؛ ولی فتیله انتقاد و اعتراض از این بالاتر نمی‌رود.

*رویارویی دیجیتالی‌ها و سراسری‌ها

شبکه نسیم را فقط و فقط افرادی می‌توانند دریافت کنند که تلویزیون‌شان مجهز به گیرنده دیجیتال باشد. طبق آخرین آمار 85 درصد مردم از پوشش دیجیتال بهره مند شده اند. البته معنای این جمله این نیست که 85 درصد مردم می‌توانند نسیم را تماشا کنند. بسترهای دریافت شبکه های دیجیتال در 85 درصد از مناطق کشور فراهم است. اما در همین مناطق بسیاری از مردم به همان آنتن‌های سنتی وفادار مانده اند و سراغ گیرنده های مدرن نرفته‌اند.

بعضی‌ها هم شبکه‌های ایران را با ماهواره تماشا می‌کنند که طبعا از دیدن شبکه «نسیم» محروم هستند. با در نظر گرفتن این نکته متوجه می‌شویم که برگ برنده در دستان «عادل فردوسی‌پور» است. او برنامه‌ شناخته‌شده‌اش را از شبکه سراسری سه روانه آنتن می‌کند و دغدغه‌ای بابت دیده‌ نشدن آن ندارد.

حمله رامبد به امپراتوری عادل/ آمار پیامک‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند

*پیامک بزن؛ جایزه ببر

افرادی که به «نود» پیامک می‌زنند الزاما عاشق و شیفته این برنامه نیستند. آنها انگیزه مالی هم دارند و امیدوارند یکی از برندگان خوش شانس این برنامه باشند. نود هر هفته به تعدادی از پیامک زنندگان جوایزی نقدی دریافت می‌کند. عادل فردوسی پور با نشان دادن مراسم قرعه کشی و خواندن اسامی برگزیدگان میل و اشتیاق مردم را برای شرکت در برنامه بیشتر می‌کند. جوایز در حدود 500 هزار تومان ارزش مالی دارند و خیلی‌ها حاضرند با پرداخت هزینه اندک یک پیامک شانس خودشان را در «نود» امتحان کنند.

 نود در کنار جوایز هفتگی باشگاه نودتایی‌ها دارد و برای افرادی که هر هفته در مسابقه شرکت می‌کنند امتیازاتی قائل می‌شود. اما در برنامه خندوانه از هدیه و جایزه خبری نیست.


ویدیو مرتبط :
رامبد جوان و عادل فردوسی پور در آزادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت رامبد جوان از گیر انداختن عادل فردوسی پور و نه شنیدن از علی دایی



اخبار,اخبارورزشی,رامبدجوان

رامبد جوان می گوید فوتبالی نیست و حتی بازی های مهم فوتبال را تماشا نمی کند. با این حال او گهگاهی در فوتبال آفتابی می شود. مثلا رامبد جزو معدود چهره های هنری است که در برنامه 90 حاضر شده و یکی دو بار هم روی خط این برنامه آمده است.

 

او رابطه خوبی با عادل فردوسی پور دارد و درباره دعوت از این مجری محبوب به برنامه خندوانه می گوید: «او را دعوت کرده ام ولی فعلا از دستم فرار می کند. اما او را گیر می اندازم.» رامبد جوان ادامه می دهد: «یک با من به برنامه 90 رفتم.

 

یک بار هم عادل دعوت من را پذیرفت و یکی از برنامه های نوروز 93 آمد. این بار هم او را خندوانه می آورم تا دو بر یک جلو بیفتم.» جوان درباره حضور علی دایی در برنامه اش می گوید: «او را دعوت کردم ولی گفت نمی آید.»

 

اخبار ورزشی - خبرآنلاین