فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حضور محمود فرشچیا ن و صادق بریرانی در...



 

 

حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی در اختتامیه بزرگداشت تجویدی

 

حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی در اختتامیه بزرگداشت تجویدی.نمایشگاه آثار نگارگری خاندان تجویدی درحالی برای مدت یک ماه آغاز به کار کرد که قرار است صادق بریرانی و محمود فرشچیان در مراسم اختتامیه آن حضور داشته باشند.



مراسم تجلیل از مقام علی اکبر مختار تجویدی به عنوان یکی از اساتید نگارگری عصر سه شنبه در فرهنگستان هنر برگزار شد.



محمدعلی رجبی عضو فرهنگستان هنر و دبیر این بزرگداشت در مورد برگزاری چنین مراسمی گفت: ما سلسله برنامه‌هایی برای بزرگداشت افراد فرهیخته کشور برگزار کرده‌ایم که تاکنون دو دوره آن به دهلوی به عنوان استاد قلم‌زنی و محسن محسنی به عنوان احیاگر فرش اصیل ایرانی اختصاص داده شده است و اکنون هم بزرگداشت خاندان تجویدی را به عنوان سومین برنامه خود برگزار می‌کنیم.



وی در مورد جزئیات برنامه‌ریزی برای برپایی این بزرگداشت ابراز داشت: ابتدا دبیرخانه تشکیل شد و پس از آن محمود افتخاری، اسماعیل نظری که از شاگردان محمد تجویدی است، منیر دارایی به عنوان رئیس موزه هنرهای ملی و محمدرضا تائب به عنوان عموزاده تجویدی ما را در برپایی نمایشگاه و بزرگداشت‌ها یاری کردند.



رجبی همچنین در مورد موزه‌هایی که آثار نگارگری تجویدی را نگهداری می‌کنند افزود: علاوه ‌بر مجموعه‌داران خصوصی به سراغ موزه‌هایی که ممکن بود آثار نگارگری تجویدی در آنها نگهداری شود رفتیم و در این میان سه موزه به عنوان عمده‌ترین مکان‌های نگهدارنده این آثار شناسایی شدند که شامل موزه هنرهای ملی، هنرهای معاصر و دفینه بودند.



این عضو فرهنگستان هنر در ادامه از عدم همکاری برخی نهادها برای امانت دادن آثار خبر داد: با وجود اینکه مجموعه داران به خصوص خاندان تجویدی همکاری شایانی برای به امانت دادن آثار داشتند اما موزه دفینه در این زمنیه ما را یاری نکرد.



رجبی سپس به حضور محمود فرشچیان و صادق بریرانی به عنوان دو هنرمند صاحب نام عرصه تجسمی در مراسم اختتامیه سلسله بزرگداشت تجویدی اشاره کرد: در گفتگویی که با استاد فرشچیان داشتم ایشان قول دادند هرطور شده در مراسم اختتامیه حضور داشته باشند. علاوه ‌بر اینکه صادق بریرانی هم قرار است در این مراسم شرکت و در مورد سوابق گرافیکی محمد تجویدی صحبت کند.



علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: سلسله خاندان نگهبان هنر از دیرباز داشته‌ها و نداشته‌های خویش را در این راه گذاشته‌اند که تجویدی‌ها از چنین خاندان‌هایی هستند.



وی خطاب به حضار عنوان کرد: به زیارت خاندان عشق خوش آمدید.



سومین بزرگداشت از سلسله برنامه‌های پاسداشت فرزانگان هنرهای سنتی ایران به علی اکبر مختار تجویدی و خاندان ایشان اختصاص دارد. این برنامه که به مدت یک ماه برگزار می‌شود شامل نمایشگاهی از آثار نقاشی و نگارگری هادی، محمد و علی اکبر مختار تجویدی به همراه مراسم بزرگداشت از این خاندان و شاگردان استاد هادی تجویدی است...../ گزارش : خبرگزارى مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حضور شخصیتها در وداع با صادق انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه جالب صادق خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

مباحث مطرح شده در مناظره شب گذشته صادق خرازی با علیرضا زاکانی درباره موضوع هسته ای به شدت مورد توجه قرار گرفت و از همان ساعات اولیه، بحث های فراوانی درباره ابعاد مختلف آن درگرفت. در این میان، دیدگاه خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته ای، از جمله نکات مهم و قابل توجه مناظره دیشب بود.

به گزارش «تابناک»، در بخشی از مناظره دیشب خرازی و زاکانی، بحثی درباره ترکیب کشورهای طرف مذاکره با ایران در موضوع هسته ای و تغییرات به وجود آمده در آن طی سال های گذشته درگرفت. محور این بحث، انتقاد سفیر سابق ایران در فرانسه از تغییر ساختار طرف مقابل در مذاکرات و افزایش آن از سه کشور اروپایی به شش کشور (تبدیل آن به 1+5) بود.

خرازی با بیان اینکه مذاکرات استانبول یکی از بدترین نمونه های تاریخ مذاکرات هسته ای بود که رهبری تذکر داده و جلوی این کار را گرفتند، یکی از اشتباهات استراتژیک دولت های نهم و دهم را تبدیل سه کشور طرف مذاکره با شش کشور دانست و گفت از همان لحظه ای که دامنه گفت و گوهای ایران و تروئیکای اروپایی تبدیل به ایران با 1+5 شد، به صلاح مذاکرات هسته ای ایران نبود.

هرچند خرازی در صحبت های خود تأکید کرد که مطابق بیانات و گفته های رهبر انقلاب، آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند، محور اصلی انتقادات خود را متوجه حضور روسیه و چین در مذاکرات کرد و گفت: «آمریکایی ها از روبرو با شما می جنگند، چینی ها از پشت به شما خنجر می زنند». وی همچنین اظهار داشت: «ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم».

درباره این بخش از سخنان خرازی باید اشاره کرد که هرچند از همان ابتدای شکل گیری ساختار گروه 1+5، برخی در داخل چنین استدلال می کردند که روسیه و چین به عنوان وزنه ای متعادل کننده در مقابل اعضای غربی گروه به کار آمده و حضور آن ها سبب تأمین هرچه بیشتر منافع ایران در مذاکرات خواهد شد، اما شماری از تحلیلگران داخلی و خارجی به این نکته اشاره می کردند که با توجه به سابقه رویکردهای این دو کشور نسبت به ایران، حضور آن ها نه تنها نقشی مثبت در مذاکرات نخواهد داشت، بلکه عملاً سبب پیچیده تر شده مذاکرات خواهد شد.

مهمترین نکاتی که در این زمینه مطرح می شد، از یک سو رأی مثبت دو کشور مذکور به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته ای و از سوی دیگر، سابقه رویکرد بی ثبات روسیه نسبت به ایران بود که طی چندین دهه، هر زمان که منافعش اقتضا کرده بود از ایران حمایت کرده و هر زمان که چنین نبود، جانب ایران را در عرصه بین المللی رها کرده بود.

به عبارت دیگر، آنچه درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته ای مورد انتقاد قرار می گرفت، رویکرد ابزاری این دو کشور و به ویژه نسبت به روسیه بود. به طور کلی، روس ها هر زمان که وارد روند تقابلی با غرب شده اند، نزدیک تر شدن به ایران را به عنوان تهدیدی علیه آمریکا مطرح کرده اند تا واشنگتن را به در نظر گرفتن منافع و ملاحظات خود وادارند و در هر دوره ای که روابطشان با غرب رو به بهبود گذشته، تأثیر مستقیم آن در موضع گیری مقابل ایران در موضوعات مختلف مشهود بوده است.

نمونه این جریان، موضوع تحویل موشک های «اس 300» به ایران بود که در پی بهبود روابط مسکو و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف، به بهانه های واهی از دستور کار روسیه خارج شد و اکنون که موضوع اوکراین اسباب تقابل دوباره آمریکا و روسیه را فراهم کرده، روس ها بار دیگر بحث تحویل آن به ایران را مطرح می کنند.

در همین زمینه، می توان به بیانیه چند هفته پیش وزارت خارجه روسیه نیز اشاره کرد که در آن، آمریکا را تهدید کرده بود در صورت وضع تحریم های جدید علیه این کشور، روند همکاری خود در موضوعات مهم بین المللی همچون ایران و سوریه را متوقف خواهد کرد.

به این ترتیب، به نظر می رسد این بخش از اظهارات سفیر سابق ایران در فرانسه، باید با دقت نظری بیشتری مورد توجه قرار گیرد و هرچند در شرایط کنونی امکان تغییر ساختار گروه 1+5 به دلایل مختلف وجود ندارد، اما با در نظر داشتن رویکرد هر یک از کشورهای حاضر در مذاکرات، راهبرد متناسبی در این موضوع اتخاذ شود.

اخبار سیاست خارجی - تابناک