فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حرف های مافیایی حمید حامی



حرف های مافیایی حمید حامی

این پرحاشیه ترین مصاحبه موسیقی است که تا حالا خوانده اید! آقای یاغی دیگر به سیم آخر زده و صحبت های جالبی در مورد فضای موسیقی بیان می کند.

حامی که این روزها درگیر عقد قرار دارد با شرکت های پخش و انتشار آلبوم جدیدش است در مصاحبه قبلی با تماشا گرفته بود که برای همیشه از ایران خواهد رفت. او در این مصاحبه هم روی تصمیم قبلی اش پافشاری می کند و می گوید ...

 

حمید حامی,آلبوم جدید حمید حامی,عکس حمید حامی

 

مدام از مافیای موسیقی صحبت می کنی، مافیا کیست؟
- مافیای موسیقی ایران یعنی تعدادی خاص از اهالی موسیقی (از خواننده و آهنگساز گرفته تا نوازنده و شاعر) که به واسطه روابط خود لابی می کنند و از رانت برای پیشرفت و درآمدزایی و ایجاد شهرت روز افزون استفاده می کنند! البته در این میان تعدادی از این خودفروختگان از کمی استعداد و توانایی هم برخوردارند ولی بیشتر آنها از کمترین استعداد و توانایی در رشته خود محرومند و فقط و فقط به خاطر داشتن لابی و حمایت های دولتی و غیردولتی پیشرفت می کنند. غافل از اینکه همه چیز پول نیست!


نسل اول موسیقی پاپ مثل اعتمادی، عصار، مانی رهنما و ... بعد از مدتی میدان را خالی کردند؟ فکر نمی کنی این موضوع یکی از دلایل مسموم شدن فضای موسیقی است؟
- در موردت مانی رهنما که یکی از مفاخر موسیقی ایران است حرفی برای گفتن نیست. چون او قبلا با موسیقی، شعرهای زیبایش و با پرورش استعدادهای موسیقی ایرانی حرف هایش را زده و به حق که به جا و مطمئن گفته است!

اما در مورد دیگر خواننده های نسل اولی (که اسمی از آنها نخواهم برد)، باید بگویمنود و چند درصد آنها به دلیل اینکه از حمایت های دولتی و نه از استعداد لازم و کافی برای ماندگاری و حتی فعالیت در هنر ایران برخوردار بودند، فراموش شده اند! وقتی یک هنرمند تکیه به دیواری زده که بدون شک ویران خواهد شد، زمانی که حمایت این دیوار از بین برود، قطعا هنرمندت هم از میان برداشته خواهد شد!

مثل دو فرزند از یک خانواده که یکی حمایت کامل پدر را دارد و دیگری بر اساس توانایی و استعداد خود پیشرفت کرده است، که بعد از فوت پدر ... ناگفته پیداست که چه کسی باقی خواهند ماند و چه کسی فنا خواهد شد.

 

شک نکن کسی باقی خواهد ماند که بدون تکیه به بندگان خدا بلکه با تکیه بر توانایی و استعداد خود و چشم امیدواری به درگاه خدا پا به عرصه ای خطرساز گذشته!

این فضایی که در مورد حمایت گزینشی از خواننده ها شد، گاهی در مورد ترانه سراها هم دیده می شود، قبول داری؟
- مشکل اینجاست که به غیر از چند ترانه سرای متعهد، بیشتر ترانه سرایان نیز گرفتار همان موج دلال گونه بازار موسیقی شده اند و عقده شهرت و پول گریبان آنها را هم گرفته! چه بسا که همکاری رایگان با یک خواننده نامدار بیرونی و قدیمی که دیگر از کار افتاده و صدایی برای خواندن ندارد را به فعالیت و همکاری با خواننده های جوان و مستعد داخلی ترجیح می دهند و نتیجه این عمل یک عکس العمل پولساز است!

 

چون تا دیروز قیمت یک ترانه از این دوستان 200 هزار تومان بوده ولی بعد از درج اسم آنها پای کلیپ آقای ایکس، هر ترانه را بالغ بر پنج تا ده میلیون تومان با منت و شرایط خاص به خواننده های داخلی می فروشند! البته من به تمام کسانی که این روش را برگزیده اند حق می دهم چون برای فقرها، عقده ها و بی فرهنگی ها یک سرپوش قطور لازم است که این سرپوش چیزی نیست جز پول و شهرت.

 

حمید حامی,آلبوم جدید حمید حامی,عکس حمید حامی

 

در مصاحبه قبل گفتی برای همیشه از ایران مهاجرت خواهی کرد، این مهاجرت به معنای خالی کردن میدان نیست؟
- چه حالا و چه بعد از من برایم مهم نیست که، چه کسانی و چگونه فعالیت می کنند! این مهم نیست که چه کسی و چگونه تیشه به ریشه فرهنگ ایرانی می زند! این مهم نیست که بی استعدادها و نابکارها نبض بازار را به دست گرفته اند. وقتی می گویم می روم، می روم! زندگی خانوادگی خود را به آلودگی کثیف موسیقی ایرانی ترجیح می دهم و این یعنی خداحافظ موسیقی ایرانی!

 

دیگر برایم اهمیتی ندارد که چه کسی کجای دنیای موسیقی ایران ایستاده و تیتراژ فلان سریال را به چه قیتی و یا با چه رابطه ای خوانده! دیگر مهم نیست که چگونه مجوز کنسرت خارج از ایران به تعدادی داده می شود و نه به همه!

 

این مهم است که فقط و فقط از این فضای مسموم فاصله بگیرم، زندگی شخصی منن و هم خانواده ام برای من خیلی عزیزتر از آن است که باقیمانده عمر خودم را بیشتر از این فدای فرهنگ به پول آلوده ایرانی کنم. بهتر آنکه آنها هم به ورطه پول باره خود رها شوند و کسی به اسم حامی که حقیقت ها را فریاد می زند و بنا را بر افشاگری گذاشته در میان نباشد.


حرفی مانده که بخواهی بگویی؟
- «اندکی صبر سحر نزدیک است، اندکی صبر سحر نزدیک است، اندکی صبر سحر نزدیک است.»


انتشار آلبوم جدیدت چند بار به تعویق افتاده، ماجرا چیست؟
- پاسخ این سوال که برای مخاطبانم تبدیل به معما و مایه گلایه از من شده جوابیست که در صورت باین آن اگر بخواهم هم دیگر نمی توانم در موسیقی ایران فعالیت کنم! پس بهتر است جواب این سوال را بگذاریم برای بعد از خداحافظی ام از موسیقی، بگذاریم برای آخرین مصاحبه ام، برای وقتی که دیگر قرار است هیچ اثری از من در موسیقی و هنر ایران متولد نشود.


پس هنوز هم نمی توانی تاریخ دقیقی از انتشار آلبومت اعلام کنی؟
- در مورد تاریخ انتشار شما را به خدا به من فرصت بدهید تا در این جنگ نابرابر پیروز شوم!

 

حمید حامی,آلبوم جدید حمید حامی,عکس حمید حامی

 
این روزها برخی از خواننده ها از صحبت های شما در مورد مافیا انتقاد می کنند، چه واکنشی در مقابل این حرف ها داری؟
- بهتر این است که برای حفظ آبرویشان دیگر دست به مصاحبه نزنند چون با این حرکت دست خود را به عنوان یکی از عوامل لابی بازی و رانت خواری و مافیاگری در موسیقی ایران رو می کنند.

 

نمونه های زیادی از مافیاگری این دوستان وجود دارد که سه نمونه از آنها را در زیر متذکر می شوم:
1- ترانه سرا و آهنگسازی که به واسطه همکاری با خواننده های سیاسی لس آنجلسی ممنوع الفعالیت هستند و همه خط قرمزها را رد کرده اند چگونه تنها اجازه فعالیت با یک خواننده را دارند؟ چگونه اسم این ترانه سرا و آهنگساز با فونت درشت روی جلد سی دی و تمام پوسترهای آلبوم این خواننده درج می شود ولی در عین حال ممنوع الفعالیت هستند؟


2- چگونه می شود که حامی به عنوان خواننده تیتراژ سریال فلان از شبکه سه سیما انتخاب می شود و قطعه منتخب موئرد تایید کارگردان و نویسنده و تهیه کننده و حتی مدیر شبکه هم قرار می گیرد و مجوزهای مورد نظر هم صادر می شود و پنجاه درصد مبلغ قرارداد  هم به عنوان پیش پرداخت به حامی پرداخت می شود اما تنها دو ساعت مانده به پخش این سریال، خواننده دیگری جایگزین حامی می شود؟


3- چگونه ممکن است در روز عاشورا و تاسوعای حسینی (ع) سال 1388 و وقتی که ایران و جهان تشیع، سوگواری و عزادار این واقعه تاریخی بود، دو نفر از همین خواننده هایی که فرافکنی می کنند در آمریکا و کانادا آن هم با قطعاتی که دست کمی از پیرهن صورتی ندارند روی صحنه بروند؟ چگونه ممکن است مرجعی برای صدور مجوز اجرای کنسرت خارج از ایران وجود نداشته باشد و فقط چند خواننده خاص حق اجرای بیرون ایران را داشته باشند؟ چگونه؟ چرا؟ و صدها سوال بی پاسخ دیگر.

 

جالب اینکه: «چند سال است که سوالات زیادی را راجع به لابی و رانت و مافیا و آلودگی های موسیقی ایران مطرح کرده ام اما تا امروز مسوولین خرد و کلان و نه حتی خواننده هایی که فرافکنی می کنند نه تنها جوابی برای حتی یکی از سوالات من ندارند، بلکه حتی جرأت نزدیک شدن به بحث و تبادل نظر راجع به مسائل مطرح شده را نداشته اند.» و فقط گاهی برای فرار از وجدان خوابیده خود و نیز سرپوش گذاشتن بر گناهشان، مصاحبه هایی مبنی بر عدم وجود مافیا در ایران می زنند و این یعنی اینکه: «حرف حق پاسخی جز سکوت ندارد.»


حالا به نظر شما مافیا یعنی چه؟ نه یعنی همین کسانی که به واسطه لابی و رانت جیب مردم معصوم ایران را خالی می کنند.

منبع: روزنامه تماشا

bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
حمید حامی - کلیپ با من حرف بزن - رادیو7

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش حمید درخشان به حرف‌‌های مهدی طارمی



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی,حمید درخشان

مربی سابق پرسپولیس گفت: پرسپولیس در صورتی که شرایط خوب فعلی خود را حفظ کند، می‌تواند قهرمان لیگ شود.

مهدی طارمی در تازه‌ترین صحبت‌های خود باز هم حمید درخشان مربی سابق خود و پرسپولیس را نشانه گرفته و گفته است برانکو بر خلاف حمید درخشان از بازیکنان خود حمایت می‌کند.

در همین رابطه، حمید درخشان سرمربی سابق پرسپولیس در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا گفت: مهدی نظر شخصی خودش را گفته است، اما به نظرم او خیلی زود قضاوت کرده و اگر جایش را با مربی تیم عوض می‌‌کرد، می‌فهمید که نباید این را حرف می‌زد. ما سال قبل در پرسپولیس بیشترین فشار را تحمل کردیم و دلیل اصلی آن هم این بود که بازیکنان از دو قدمی موقعیت‌های ایده‌ال را گل نمی‌کردند و بعد این ما بودیم که باید شعار حیا کن رها کن را می‌شنیدیم.

وی ادامه داد: نباید طوری باشد که بازیکنان بعد از اینکه یک فصل در تیمی مثل پرسپولیس بازی کردند و با حمایت باشگاه و زحمت کادرفنی به موفقیتی رسیدند، شرایط را فراموش کنند. مهدی طارمی بازیکن بسیار خوبی است، اما نباید از الان با زدن این حرف‌ها وارد حاشیه شود و بهتر است به جای این صحبت‌ها تمام تمرکز خود را روی فوتبالش بگذارد. چند هفته پیش که او در بازی مقابل استقلال اهواز موقعیت‌های زیادی را از دست داد و فشار زیادی رویش بود، بیشتر پیشکسوتان از جمله خود من از او حمایت کردیم. اما متاسفانه در ایران اینطوری است که وقتی توپ گل نمی‌شود همه هجمه برای مربی است و وقتی توپ گل می‌شود همه چیز به کام بازیکنان است.

درخشان همچنین راجع به اظهار نظر وحید هاشمیان در این مورد که گفته است از آمدن به پرسپولیس پشیمان است عنوان کرد: من در این زمینه حرفی ندارم و اصلاً به صحبت‌های آقای هاشمیان ورود نمی‌کنم. همه می‌دانیم که پرسپولیس تیم بزرگی است و همه آرزو دارند برای این تیم بازی کنند.

پیشکسوت پرسپولیس در پایان راجع به شرایط فعلی این تیم در لیگ و شانس قهرمانی این تیم گفت:‌ پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن بازی بسیار خوبی را ارائه داد و بدشانس بود که در این بازی پیروز نشد. من معتقدم شرایط تیم خیلی خوب است و در صورتی که باشگاه و کادرفنی بتوانند این شرایط را حفظ کنند، پرسپولیس قطعاً می‌تواند قهرمان شود، چون پتانسیل قهرمانی را دارد.


  اخبار  ورزشی  -  ایلنا