فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حاشیه‌نگاری اختتامیه‌ی پرملاحظه جشنواره‌ فیلم فجر / «عصبانی نیستم»!



خبار ,اخبار فرهنگی , جشنواره‌ فیلم فجر

 

اخبار فرهنگی - حاشیه‌نگاری اختتامیه‌ی پرملاحظه جشنواره‌ فیلم فجر / «عصبانی نیستم»!

مهم‌ترین حاشیه‌ی مراسم اختتامیه‌ی سی‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر حذف ناگهانی فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» از گردونه داوری به‌درخواست تهیه‌کننده و به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای بود. اعلامی که البته توسط مدیران جشنواره انجام شد.

به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان در تعدادی از بخش‌ها نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود. اما سرانجام فشارهای برخی رسانه‌های خاص باعث شد که دست‌اندرکاران جشنواره‌ی فیلم فجر، کاری کنند که درمیشیان کارگردان و تهیه‌کننده «عصبانی نیستم» (که در مراسم اختتامیه حاضر نبود) اعلام کند، به دلیل حرمت سینمای ایران و حفظ آرامش از جوایز خود گذشته‌ است.

ملاحظات مسوولان جشنواره‌ی فیلم فجر که پیش از برگزاری جشنواره باعث شده بود، فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی به جشنواره راه پیدا نکند، تا اختتامیه‌ی جشنواره هم ادامه پیدا کرد و این روند باعث شد که فیلمی چون «عصبانی نیستم» در بخش جوایز جشنواره‌ی فجر به‌گونه‌ای حذف شود.

نکته‌ی جالب توجه حضور محسن امیریوسفی کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» در مراسم اختتامیه بود که درباره‌ی دلیل حضورش به ایسنا گفت: امسال در مورد «آشغال‌ها...» بی‌مهری شد ولی چون این فیلم در مورد همدلی و وحدت ملی است، دعوت جشنواره برای حضور در مراسم اختتامیه را قبول کردم. از طرف خودم و عوامل فیلمم، پیشاپیش به همه برندگان سیمرغها تبریک می‌گویم.

او همچنین گفت: «آشغال‌ها...» و جشنواره فجر در این چند هفته درگیر یک دوئل مطبوعاتی بودند که هر دو دلایل منطقی خودشان را داشتند، ولی طبق پیام فیلم «آشغال‌ها...»، پایان جشنواره زمان آشتی است. «آشغال‌ها...» در جشنواره‌ی فجر امسال حضور فیزیکی نداشت ولی در تمام روزهای جشنواره حضور معنوی موفقی داشت که مدیون اهالی رسانه‌ها است!

اما احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمی‌کیا از غایبان مراسم اختتامیه بودند که فیلم‌هایشان بیشترین جوایز را دریافت کرد.

در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی برخی جوایز دارای دو سیمرغ شدند و برخی از رشته‌ها علاوه بر سیمرغ، یک یا دو دیپلم افتخار اهداء شد که گویا با این روند مسوولان جشنواره‌ی فجر می‌خواستند همه را راضی نگه دارند.

در آغاز این برنامه که نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید، تعدادی از جانبازان در کنار فرش قرمز حضور داشتند و مهمانان قبل از ورود به آنها ادای احترام می‌کردند.

به روال سال‌های قبل، مهمان‌ها و نامزدهای جشنواره‌ی فجر از هتل با ماشین‌های ویژه به محل برگزاری اختتامیه منتقل شدند و هنگام ورود از روی فرش قرمز اسامی آنها توسط احسان کرمی اعلام شد که این مجری با برخی از آنها به صحبت پرداخت. این تصاویر در ال سی‌دی ‌های سالن انتظار میلاد پخش می‌شد.

مراسم اختتامیه 19:15 با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری و تلاوت قرآن، شهیدی‌فر که در آخرین لحظات جایگزین حسین پاکدل شده بود، برنامه را آغاز کرد.

در ابتدای مراسم صندلی‌های خالی کنار سن جلب توجه می‌کرد که تعداد آنها از روند الگوبرداری از جشنواره‌های خارجی از محل حضور هیات داوران حکایت داشت.

مانند مراسم اختتامیه سال گذشته و برخلاف افتتاحیه دکوری بر روی سن آماده نشده بود و تنها تصاویری از ال‌سی‌دی‌های نصب شده پخش می‌شد.

پخش کلیپی به مناسبت دهه‌ی فجر و موسیقی سرود هوا دلپذیر شد از بخش‌های ابتدایی برنامه بود.

جوایز بخش مستند توسط هیات داوران این بخش اهداء شد که مرتضی پورصمدی از غایبان این جمع بود.

رامین حیدری فاروقی از داوران این بخش اعلام کرد که قرار شده است، سخنرانی‌ها کوتاه باشد و بیانیه‌های هیات داوران نیز قرائت نشود.

نامزدهای هر بخش بصورت تصویری معرفی می‌شدند و در حین اهدای جوایز تصاویرشان در ال سی‌دی‌ها بصورت ثابت دیده می‌شد.

طولانی شدن صحبت‌های وزیر ارشاد، با دست‌زدن تماشاگران همراه شد که جنتی اعلام کرد که صحبت‌هایم رو به پایان است و زود تمام می‌شود.

پانته آپناهی‌ها اولین برگزیده‌ی غایب جشنواره بود که جایزه‌اش را تینا پاکروان کارگردان «خانم» دریافت کرد.

مجری مراسم در حالیکه در طول جشنواره‌ی فیلم فجر از فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری به شدت انتقاد کرده بود،هنگام حضور این کارگردان (به عنوان داور)بر روی سن به تعریف و تمجید از او پرداخت.

اجرای برنامه‌ی موسیقی مراسم اختتامیه را علیرضا قربانی برعهده داشت که ضمن اجرای چند قطعه آمیخته شدن یکی از آنها با تصاویر درگذشتگان سال جاری سینما، با استقبال حاضران همراه شد.

همزمان با برپایی مراسم در محوطه‌ی باز برج میلاد صندلی‌هایی برای آنهایی که موفق به حضور در سالن نشده بودند،آماده شده بود و برنامه را از طریق ال سی‌دی تماشا می‌کردند.

کلیپ دیگری در دو بخش در قالب گفت‌وگوهایی با سینماگران درباره‌ی آغاز دوران جدیدی در سینما پخش شد.

در بخشی از مراسم مجری برنامه با اشاره به حضور جانبازان آسایشگاه ثارالله (ع) در اختتامیه از حاضران خواست که با ایستادن به آنها ادای احترام کنند.

برای اولین‌بار در طول سی‌و دو سال برپایی جشنواره‌ی فیلم فجر، دبیر دوره‌ی بعد در مراسم اختتامیه معرفی شد.

علیرضا رضاداد از سوی ایوبی ابقاء شد و هدیه‌ای را به رسم تقدیر از سوی رییس سازمان سینمایی دریافت کرد.

در این دوره جوایز نقدی برگزیدگان اعلام نشد.

برای اولین‌بار در این دوره نحوه‌ی اهدای جوایز با تغییراتی همراه بود و یک نفر از اعضاء هیات داوران به همراه یک سینماگر به روی سن می‌آمد و پس از اعلام برگزیده توسط سینماگر در روی یکی از صندلی‌های حاضر بر روی سن مستقر می‌شد.

در حالیکه اعلام شد داوران به ترتیب حروف الفباء به روی سن می‌آیند، محسن شاه‌ابراهیمی زودتر از مجتبی راعی وارد شد.

پخش تصاویری از فیلم‌های مطرح تاریخ سینما با صدای محسن چاووشی از دیگر برنامه‌ی اختتامیه بود.

پس از اهدای جوایز بازیگران نقش اول بخش سودای سیمرغ همه‌ی داوران به روی سن حاضر شدند و جوایز را اهداء کردند.

در پایان مراسم برگزیدگان بار دیگر با عبور از فرش قرمز به هتل آزادی منتقل شدند.

مراسم اختتامیه در ساعت 23 به پایان رسید.

از هنرمندان حاضر در این برنامه می‌توان از لوریس چکناواریان ،نیکی کریمی، یداالله صمدی، سیروس الوند، سعید راد، جهانگیر کوثری، امیر سمواتی، فرهاد اصلانی، بهاره رهنما، آزیتا حاجیان، محسن امیر یوسفی و.... غیر از برگزیدگان و افرادی که جوایز را اهدا کردند، نام برد.

پخش زنده‌ی برنامه‌ی اختتامیه از شبکه نمایش چندین‌بار با قطعی فنی مواجه شد و در عین حال برخی قطعی‌ها به دلیل برخی ملاحظات اتفاق افتاد از جمله وقتی نام «آشغال‌های دوست داشتنی» از سوی یکی از برگزیدگان اعلام شد، برنامه‌ی زنده پخش خود را متوقف کرد.

علاوه بر شبکه نمایش، شبکه‌های رادیویی تهران و نمایش و ایران پخش زنده داشتند که آنها نیز در طول برنامه با قطعی مواجه شدند و با دقایقی تاخیر به روی آنتن رفتند. 

اخبار فرهنگی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آخرین قسمت پشت صحنه و حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاشیه نگاری بر اختتامیه جشنواره فیلم فجر


سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که علی رغم برپایی مراسمی بی حاشیه و بدون سخنرانی اما ورود به محوطه برج میلاد و سالن با دشواری و بی نظمی زیادی همراه بود و طولانی شدن زمان ورود منجر به درگیری‌های لفظی شد.

خبرگزاری ایسنا: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که علی رغم برپایی مراسمی بی حاشیه و بدون سخنرانی اما ورود به محوطه برج میلاد و سالن با دشواری و بی نظمی زیادی همراه بود و طولانی شدن زمان ورود منجر به درگیری‌های لفظی شد.

مدعوین به مراسم اختتامیه برای ورود به تونلی که در روزهای برگزاری جشنواره به عنوان فرش قرمز استفاده می شد با مشکلات زیادی مواجه بودند و با وجود همه سخت‌گیری‌هایی که صورت گرفت اما باز در مقابل در ورودی افراد زیادی بدون کارت حاضر بودند.

وجود یک انسان که شمایل موجوادت فضایی را داشت در محوطه برج جلب توجه می‌کرد که در پشت آن پوشش محمد شیروانی کارگردان سینما قرار داشت که برای فیلم جدیدش در تجربه‌ای متفاوت تک تک با برخی از حاضران صحبت می‌کرد و تصویر می‌گرفت.

مراسم بدون تاخیر در ساعت 19 آغاز شد و حضور تعداد زیادی از حاضران که در راهروهای سالن ایستاده بودند، بی‌نظمی‌هایی را در ابتدای مراسم بوجود آورده بود.

از نکات ویژه این مراسم مشخص کردن شماره صندلی در کارت‌های دعوت بود و صندلی‌های خالی در ابتدای برنامه، نشان از پشت در ماندن مدعوین داشت.

دبیر جشنواره برخلاف مرسوم، سخنرانی‌اش را در قالب پیامی صوتی پخش کرد که جذابیتی نداشت.

از ویژگی‌های اختتامیه می توان به دکور متفاوت آن اشاره کرد که با ال ای دی آماده شده بود و فضای متفاوتی را ایجاد کرده بود، خصوصا هنگام اجرای برنامه موسیقی پخش تصویر نوازندگان که قبلا ضبط شده بود در اطراف سن جلب توجه می‌کرد.

بر خلاف مراسم‌های دیگر اعضای هیات انتخاب و داوران به صورت تصویری معرفی نشدند.

از میان داوران بخش‌های مختلف که به روی سن حاضر شدند حبیب احمدزاده و سامان مقدم حضور نداشتند.

در حالیکه سال‌های گذشته شبکه های رادیویی اقدام به پخش زنده مراسم می‌کردند اما این دوره ظاهرا تنها از رادیو ایران پخش شد و به گفته سلوکی سامانه رایتل هم اقدام به پوشش برنامه کرد.

ابراهیم حاتمی کیا نامی بود که علی رغم عدم حضورش بارها در روی سن توسط برگزیدگان تکرار شد و شجاعی و اسلامی نیز سیمرغ‌هایشان را به او تقدیم کردند.

برای سودای سیمرغ بهرام رادان هم برای اجرا به روی سن حاضر شد و همراه با سلوکی نامزدها و برگزیدگان را اعلام کردند.

نوید محمدزاده از بازیگرانی بود که اعلام نامش با تشویق زیادی همراه شد و برخی از تماشاگران هم با ابراز احساسات پرداختند.

محمدرضا دلپاک برگزیده بخش صدا در حالی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود، جایزه‌اش را به یداله نجفی صدابردار فقید سینما تقدیم کرد.

از دیگر ویژگی‌های مراسم این دوره می توان به عدم اهدای دیپلم افتخار اشاره کرد.

اعلام نام بازیگران پیشکسوت سینما که پرستویی آنها را پنج تن بازیگری خواند با تشویق زیادی همراه شد.

علاوه بر مسئولان که سخنرانی نداشتند هیچکدام از داوران هم پشت میکروفون نرفت و بیانیه‌ای هم قرائت نشد.

در بخش هایی از جمله اعلام نامزدهای بهترین کارگردانی به اشتباه نام نامزدهای کارگردانی نگاه نو در ال ای دی ها نقش بست.

محمد رضا علیقلی، حبیب والی نژاد و رضا تیموری برگزیدگانی بودند که در مراسم حضور نداشتند.

جوایز هر بخش توسط هیات داوران اهدا شد و برای فیلم نگاه ملی جنتی، ایوبی، حیدری و صدری مدیر رایتل به روی سن آمدند و برای سیمرغ مردمی هم میرکریمی به جایزه دهندگان اضافه شد.

داورانی که برای اهدای جایزه حضور داشتند در بخش سودای سیمرغ ابوالحسن داودی، محمد داودی، مجتبی راعی،سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری،مهدی فخیم‌زاده و نیکی کریمی؛ در بخش نگاه نو حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی و مهدی کرم‌پور و در بخش مستند؛ آزاده بیزارگیتی،امیرتاجیک،محمدرضا اصلانی،معین کریم‌الدینی و احمد ضابطی جهرمی بودند و در بخش انیمیشن، روانبخش صادقی،محمد علی صفورا، گلپایگانی و در هنر و تجربه شهرام مکری و سیف‌الله صمدیان حضور داشتند.

این مراسم که بدون سخنرانی و آیتم‌های اضافه با ریتیمی تند پیش رفت در ساعت 21 و 20 دقیقه به پایان رسید.

برخلاف دوره‌های گذشته حاضران بدون صرف شام سالن میلاد را ترک کردند.