فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جنتی: زر و زور نمی‌تواند شاهکار خلق کند



اخبار,اخبار فرهنگی, علی جنتی


اخبار فرهنگی - جنتی: زر و زور نمی‌تواند شاهکار خلق کند

وزیر ارشاد در مراسم اهدای جوایز و افتتاح نمایشگاه دومین جشنواره تجسمی آئینه مطهر با تأکید بر این سخن شهید مطهری که «زر و زور نمی‌تواند شاهکار خلق کند» موضوع تولید آثار سفارشی را مشمول همین سخن دانست.

به گزارش مهر، مراسم اهدای جوایز و افتتاح دومین جشنواره تجسمی «آئینه مطهر» به مناسبت سی‌و‌پنجمین سال شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه قائم مقام بنیاد شهید مطهری، محسن سلیمانی دبیر جشنواره، هنرمندان و اهالی رسانه ظهر امروز دوشنبه 15 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار شد.

جنتی در این مراسم اظهار کرد: بودن در این جمع برای من بسیار ارزشمند است، چون از یک سو با نام اندیشمند، فقیه معاصر و صاحب اثر شهید مرتضی مطهری پیوند خورده و از سوی دیگر میزبان هنرمندان متعهدی است که با فهم اصالت هنر آثار شایسته را خلق کرده اند؛ آثار دل انگیز و جذابی که حاصل احساس لطیف و تجربیات عمیق هنرمندان در آفرینش است و نقش های فریبایی را بوجود آورده است. آثار فاخری که چون نسیم بر جان مشتاقان و هنردوستان می وزد و آنها را به وجد و شگفتی می‌آورد. امید آنکه همواره با تکیه بر عنایات خاص با اطلاع از هنری که در وجودتان به ودیعه نهاده شده، گام های بلندی بردارید.

تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی بر مبنای نظریه‌های نظریه‌پرداز ژرف‌نگری چون مطهری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: بی گمان جان هنر، شهود بی حجاب حقیقت است و اشتغال به کار هنر، ذکر حضرت حق. شهید مطهری نیز اندیشمند فقید و نظریه پرداز ژرف‌نگری بود که بسیاری از نظریه های او مبنای تصمیم گیری های فرهنگی و اجتماعی پس از او بوده اند.

جنتی تاکید کرد: معلمی که خیلی زود به تیر کج‌اندیشان از میان ما رفت و به معشوق خود پیوست. او تتبع در دین را ملموس ساخت و شکاف میان حوزه و دانشگاه را از میان برد و می دانست اسلام نمی تواند و نباید به ضرورت های تاریخی بی اعتنا بماند.

وی با بیان اینکه مطهری می دانست اگر اسلام جان‌بخش است باید دین حکومت هم باشد و جوامع بشری پاسخ شایسته نیازهایشان را در آن بیابند، یادآور شد: او عالم جامعی بود که درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی نظریات بسیاری داشت و عمر شریف خود را به روشن کردن مسائل بنیادی احکام اسلام صرف کرد، اما متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب آنقدر نماند که بتواند مسائلی را که نهضت برای استقرار حکومت به آن نیاز داشت، تبیین کند. او در حوزه فرهنگ و هنر نیز نظریاتی ارائه کرد که قابل استفاده و همان چیزی است که امروز مهمترین خلاء فرهنگ و هنر به حساب می آید.

برخی متوهم هستند که می‌توانند مدیر فرهنگ باشند اما تنها اسباب خسران می‌شوند

وزیر ارشاد تصریح کرد: نبودن یا اندک بودن نظریه پردازهایی که به برنامه ریزی فرهنگی کمک کنند باعث شده بسیاری از افرادی که بیرون از دایره فرهنگ فعال هستند خود را صاحب نظر و ایده تصور کنند و گاه متوهم شوند که می توانند مدیریت و هدایت چنین اموری را برعهده بگیرند، اما وقتی مسئولیت به آنها می رسد تنها اسباب خسران و خسارت به این حوزه را فراهم می کنند. بنابراین نداشتن نظریه های متقن در این حوزه معضلی بزرگ است.

جنتی با بیان اینکه نظریات استاد برای موسیقی یا معماری می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد، تاکید کرد: گرچه برخی از نظریات فرهنگی او موجز است، اما چنان شیواست که قدرت این را دارد که مدیران و برنامه ریزان به آن اتکا کنند و می تواند سال ها سرچشمه تاثیرات آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه مطهری هنر منشاء الهی دارد و انسان با استفاده از آن می کوشد درد هجران را کاهش دهد، گفت: انسان درد خدا دارد و این درد او را به سوی حق می کشاند. انسان در این خاکدان از وصل دور است و با عروج به وصل می رسد. استاد می پرسد آیا سرچشمه هنر در انسان را باید در درد غربت جستجو کرد؟ به تعبیر او کار هنری از ستایش فطری روح هنرمند از حقیقت سرچشمه می گیرد و او می کوشد جمال و کمال حقیقت را درک کند و جلوه ای از آن را در هنرش بیاورد.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدگاه مطهری در خصوص زیبایی را ارزیابی و اذعان کرد: علامه زیبایی را چندان قابل توصیف نمی داند؛ طبق آیه «لایدرک و لایوصف» که می گوید درک می شود، اما توصیف نمی‌شود.

 

او نظر دیگر فلاسفه همچون افلاطون را که زیبایی قابل توصیف است، نقد کرده و بر خلاف آنها که می‌گویند هنرمند منعکس کننده صرف زیبایی های طبیعت است این اعتقاد را دارد که احساسات درونی و روح پاک هنرمند منشاء هنرنمایی او است. «بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود/ این همه قول و غزل تعبیه در منقارش» به نظر او زیبایی های ملموس قابل درک و مربوط به صورت و محدود به زمان هستند و زیبایی های معقول، ملکات اخلاقی همچون صبر جمیل، گذشت، صداقت، ایثار و... هستند که با فطرت انسان مطابقت دارد.

زر و زور نمی‌تواند شاهکار خلق کند و هنر جوششی است نه کوششی

جنتی عرصه های هنر اسلامی از دیدگاه مطهری را بسیار گسترده دانست و گفت: او معماری اسلامی را کمال‌یافته هنرها می داند و نکته مهم، اما مغفول در خصوص آفرینش آثار هنری که مطهری بر آن تاکید دارد این است که زر و زور هرگز قادر نیست شاهکار خلق کند، جمله ای آگاهانه که متاسفانه در مدیریت هنری درک نشده است. وقتی هنرمندان می گویند هنر جوششی است نه کوششی و سفارشی، همین سخن مطهری را تداعی می کنند.

 

درک این نکته ضروری است. شاهکارهای ماندگار هنری همچون معماری، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و... حاصل جوشش ذهن هنرمندان چیره‌دست بوده و هر تلاشی برای بردن این آثار به سمت سفارش از اعتبار آنها کاسته است. ایمان به خدا، انس با قرآن و عشق به اهل بیت(ع)، جوشش هنر و خلق آثار ماندگار را به همراه دارد که هر بیننده مسلمان و غیرمسلمانی را به خود جذب می کند.

وی بیان کرد: ایران از منظر هنر به مثابه تابلوی زیبایی است که در هر عصر تابش خیره‌کننده‌ای داشته است. خوشنویسی، نقاشی، نگارگری و هنرهای نوپدیدی همچون گرافیک در ایران رشد کردند. خوشنویسی، هنری است که در جوار قرآن و معارف اهل بیت(ع) شکل گرفته و تلفیق هنرهایی همچون خوشنویسی، نقاشی و گرافیک حاصل ذوق هنرمندان معاصر و فرار آنها از کلیشه ها و تکرار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش ضمن تشکر از عوامل برگزاری جشنواره به لزوم بازیابی هویت نسل جدید تاکید کرد و این بیت را خواند: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی پایدار نیست.

در بخش دیگری از این مراسم، جعفری جلوه در سخنانی اندیشه مطهری را ماندگار ارزیابی کرد و گفت: تلاش هنرمندان برای اینکه قاب هنر را میزبان این اندیشه بزرگ کنند، ادای دین به این اندیشه بوده و هنرمندان نیز همواره نیازمند اندیشه های ناب هستند. بنیاد شهید مطهری و ستاد بزرگداشت شهادت استاد هر ساله با وجود وسع اندک می کوشد به پاسداشت این شهید بپردازد تا بتوانیم قدم های موثری در عرصه فرهنگ و هنر برداریم.

همچنین محسن سلیمانی، دبیر جشنواره نیز هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج اندیشه‌ها و آثار مرتضی مطهری و آشنایی هنرمندان با آنها خواند و تاکید کرد: در دوره اول جشنواره فقط گرافیک و خوشنویسی را داشتیم و حالا نقاشی، خط، نگارگری و تصویرگری به جشنواره اضافه شده است. شاید برگزاری نخستین دوره و شروع کار دشوار بوده، اما ادامه دادن و پیاپی بودن این رویداد از همه چیز مهمتر و دشوارتر است. خلق اثر هنری بر اساس اندیشه های مطهری نیز نیازمند سیر گسترده مطالعاتی در آثار او است که گاهی مخاطب با یکبار خواندن هم نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.

در پایان این مراسم، برگزیدگان جشنواره معرفی شدند که طبق اعلام مجری مراسم، نفر اول یک میلیون و 500 هزار تومان، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم 700 هزار تومان وجه نقد به همراه لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش خوشنویسی نستعلیق مصطفی عابدینی از قزوین، نفر اول و علی خیری حبیب‌آبادی از اصفهان نفر دوم معرفی شدند.  همچنین زهره رئیس ساداتی از بجنورد و سیدهادی صادقی از زنجان مشترکا نفر سوم اعلام شدند.

در بخش خوشنویسی شکسته نستعلیق ذبیح‌الله لؤلوئی‌مهر نفر اول، سیدمحمد نطنزی از اصفهان نفر دوم و شمس‌الدین مرادی و بهادر پگاه از ایلام و قزوین مشترکا نفر سوم معرفی شدند.

در بخش گرافیک احمد عزیزپور، الهام سادات حسینی و طوقه مهری از شاهین شهر اصفهان، اصفهان و شهرکرد به ترتیب نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش نقاشی اثری شایسته رتبه اول اعلام نشد و سعید دولتی از همدان و سیدعزیز موسوی از مراغه نفرات دوم و سوم بودند.

در بخش نقاشی خط نیز علاوه بر نفر اول، داوران هیچ کسی را شایسته رتبه دوم ندانسته و هادی هنردوست از همدان نفر سوم این بخش شد.

پس از اهدای جوایز اعلام شد به برگزیدگان نفری 300 هزار تومان هم داده می‌شود.

اخبار فرهنگی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
زر و زور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله مصباح:پس از 80سال به این نتیجه رسیده ام که عالم برای این خلق نشده که همه به زور اصلاح شوند



آیت الله مصباح,مصباح یزدی

آیت الله مصباح:پس از 80سال به این نتیجه رسیده ام که عالم برای این خلق نشده که همه به زور اصلاح شوند

رسا نوشت:

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عصر پنج شنبه شانزدهم خرداد ماه در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه خمینی(ره) و جشن بعثت نبی اکرم(ص) در این مدرسه علمیه ابراز داشت: اگر خداوند پیامبر(ص) را فرستاد تا جامعه را اصلاح و مردم را هدایت کند، پس چرا اینطور نشد؟ آیا برنامه‌ای که خداوند فرستاد ناقص بود؟ وجدان ما هیچ وقت به این رضایت نمی‌دهد که بگوییم دین ناقص است امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه تأکید می‌کند که خدا دین ناقص نفرستاده که دیگران بیایند و آن را تکمیل کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: آیا مدیریت پیامبراکرم(ص) نقصی داشت؟ آیا ما می‌توانیم این را باور کنیم؟ بنده که نمی‌توانم این را بپذیرم.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از هشتاد سال به این رسیدم که سر مسأله این است که اصلا این عالم برای این آفریده نشده که همه به زور به سعادت برسند و اصلاح بشوند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این‌که جای موجودی خالی بود که با اراده خودش راه صحیح را انتخاب کند، بیان داشت: در جامعه هم باید گروه‌های متضادی باشند تا زمینه انتخاب فراهم شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که پیامبراکرم(ص) در سایه عمل اختیاری به آن مقامات رسیدند، گفت: اصل بر این است که زمینه انتخاب برای انسان‌ها فراهم شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: پس از زمان غیبت اراده الهی چیست؟ آیا دیگر رها کرد که هرکاری می‌خواهید بکنید و به قول برخی بشر به جایی رسید که احتیاجی به این ندارد که کسی دستش را بگیرد و خودش راه خود را پیدا می‌کند؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در زمان غبیت، جانشین امام معصوم(ع) ولی فقیه است که نقش امام را ایفا می‌کند، همانطور که خود ائمه(ع) در زمان حضورشان تا آنجا که شرایط اجازه می‌داد مردم را ارشاد می‌کردند و سر سوزنی از هدایت مردم صرف نکردند.

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس از هزار و چهارصد سال با اندکی این طرف و آن طرف، کسی پیدا شد که این را زنده کرد؛ در کتاب‌های فقهی گاهی مطرح می‌شد اما مرد میدانش کم بود و اگر با یک تعبیر ادبی مسامحه آمیز بگوییم، بعثت جدیدی تحقق پیدا کرد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه این مطلب افزود: یک حرکت و جنبش جدیدی در عالم پیدا شد، گویا شبیه به این‌که پس از هزار سال در قومی پیامبری مبعوث شد و کسی بود که در میان اقران خود یار و یاور صد درصدی نداشت چه برسد در میان دیگران.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) پانزده سال خون دل خورد، زندان رفت و تهمت‌‎ها، بی‌احترامی‌ها و بی‌مهری‌های برخی از دوستان را تحمل کرد تا روزی را رسید که خداوند بر مردم به واسطه انتخاب خوبی که کرده بودند و پیروی از بزرگ مرد الهی منت گذاشت و فرجی را رساند و این زنده شد و ارزش‌های اسلامی مطرح شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که باید سر به سجده بگذاریم و اگر به خاطر یکی از این نعمت‌ها عمر را صرف شکر کنیم، حقش ادا نمی‌شود، اظهار داشت: اما آیا ضمانتی برای دوام این نعمت وجود دارد؟ یعنی خداوند دیگر از امتحان دست کشید؟ خدا هنوز از امتحان دست نکشیده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: پس از امام خمینی(ره) کسی که شایسته‌ترین انسان‌ها روی زمین برای جانشینی ایشان بود، را خدا به ما عنایت فرمود و حجتی نداریم که بگوییم نشناختیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: هارون الرشید به استناد حفظ وحدت می‌گوید موسی بن جعفر(ع) را زندان می‌کنم هرکسی راه باطل می‌رود، یک شعار و چاشنی حقی در کلام و رفتارش می‌آورد شما باید بصیرت داشته باشید بفهمید این راست می‌گوید و یا پوششی است برای اهداف سوء او، برای ریاست طلبی‌اش، خدا اگر این فهم را به ما نداده، از او بخواهیم که بدهد.

وی اظهار داشت: خیلی بد است که آدمیزاد پس از سی و پنج سال این همه تجربه‌ها بگوید نمی‌دانم فلانی درست می‌گوید یا دیگری، نور درست است یا ظلمت، هر دو انقلابی بوده‌اند و زحمت کشیده‌اند؛ مگر طلحه و زبیر نبودند؟ پیامبر اکرم(ص) برای شمشیر زبیر دعا کردند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: ملاک اصلی ما، آنچه در قدم نخست روی آن تکیه می‌کنیم، دغدغه دین است، چه کسی می‌خواهد ارزش‌های اسلامی زنده باشد، سپس در بین دو تا مساوی رجحان‌های دیگری هم هست که باید رعایت کنیم اما اگر این مسأله حل نشود، نوبت به چیزهای دیگر نمی‌رسد.

آیت‌الله مصباح اظهار داشت: آیا اگر در روز قیامت از من سؤال کردند تو طرفدار فلانی بودی چه حجتی داشتی؟ ندیدی فلان رفتار و کارش را؟ سوء استفاده‌هایی که از بیت‌المال کرد ندیدی؟ نفهمیدی؟ بگویم نمی‌دانستم؟ حجتی دارم پیش خدا؟ این امتحان برای امروز من و شما است، برای فردای ما و دیگران هم است و تا عالم، عالم است، هر روز امتحان‌های نویی با شکل جدیدی که قابل پیش بینی نیست می‌آید، بگویم نمی‌دانستم؟ آنقدر کار خدا در این قسمت‌ها عمیق و محکم است که آب درزش نمی‌رود.

وی اظهار داشت: می‌گویند آشتی با همه و این‌که حالا دیگر گفتن آمریکا و اسراییل لازم نیست؛ این شعار اسلام است؟ شعار امام(ره) است؟ این است میراث امام خمینی(ره)؟ نمی‌فهمیم ما اینها را؟ قرآن می‌فرماید «محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم».

آیت الله مصباح یزدی افزود: یاران پیامبر(ص) نخستین ویژگی‌شان دشمنی با دشمنان خدا است، سرسختی و قاطعیت، نه سازش، اشداء علی الکفار سپس رحماء بینهم./خبرآنلاین