فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جمشیدی: اگر «پژمان» نمی‌گرفت از ایران می‌رفتم/قاسم‌خانی: در تلویزیون توهم توطئه وجود دارد



بازیگران سریال پژمان , پژمان جمشیدی

جمشیدی: اگر «پژمان» نمی‌گرفت از ایران می‌رفتم/قاسم‌خانی: در تلویزیون توهم توطئه وجود دارد

بازیگر سریال «پژمان» گفت: اگر این سریال بین مردم نمی‌گرفت و از آن استقبال نمی‌شد، برای مدت طولانی از ایران می‌رفتم.

 نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی پژمان بعداز ظهر امروز شنبه 11 آبان‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان معاونت سیما برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این مراسم محراب قاسم خانی(نویسنده)، محسن چگینی (تهیه کننده)، سروش صحت (کارگردان)، پژمان جمشیدی (بازیگر)، رضا کریمی (مدیر تولید و بازیگر)، شقایق دهقان(بازیگر) و نمایندگان رسانه‌های جمعی حضور داشتند؛ آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این نشست است:

صحت در این مراسم درباره انتخاب بازیگران گفت: در کار ما انتخاب بازیگر شورایی و مشورتی است و بازیگرها را خانوادگی انتخاب می‌کنیم با پیمان محراب چایی می‌خوریم و درباره نقش‌ها حرف می‌زنیم، ایده اصلی کار دو سال پیش از سوی پژمان جمشیدی به محراب و پیمان ارائه شده بود و همه مطمئن بودیم که خودش باید نقش اصلی را بازی کند، او شیرین، باهوش و گرم است، البته فقط یک سابقه کوچک در ساختمان پزشکان داشت و وقتی سکانس اول را بازی کرد خیالمان راحت شد.

چگینی نیز درباره کارگردانی تلویزیونی توضیح داد: ما در سریال کارگردانی تلویزیونی نداشتیم چون این کارگردان بیشتر به درد کارهای آپارتمانی می‌خورد، در پاورچین و نقطه‌چین کارگردان تلویزیونی داشتیم اما چون سریال پژمان تعداد قسمت‌های زیادی داشت و لوکیشن‌های متعدد خارجی داشت، دیگر به کارگردان تلویزیونی نرسید ضمن اینکه ما تلاش کردیم کار را با 2 دوربین ضبط کنیم و امیدواریم کار بعدی را 3 دوربینه بگیریم تا در زمان صرفه‌جویی کرده باشیم.

قاسم‌خانی هم در ابتدای سخنان خود عنوان داشت: اگر فیلمنامه بد باشد از بهترین بازیگر هم استفاده کنی، سریال خوب نمی‌شود و پایه اصلی فیلم‌نامه است. در این کار کارگردان، تهیه کننده و بازیگران خوبی داشتیم و تیمی کار کردیم، الان هم در کار جدید سروش صحت عهده‌دار طراحی صحنه هستم.

جمشیدی نیز گفت: خوشحالم که توانستم از پس این نقش بر بیایم و سریال ما با یک فیلمنامه جذاب فوتبالیست‌ها را از اوجی که در ذهن مردم هستند پایین آورد و مردم متوجه شدند که اگر فوتبالیستی دور از دسترس است بخاطر مشغله کاری است، مثلاً یک جراح هم وقتی دستش به لرزه بیوفتد کار خود را کنار می‌گذارد ولی فوتبالیست‌ها خیلی آنی به کنار می‌روند، فوتبال شهرت عجیب و غریبی دارد، ورزش کارانی که قهرمان المپیک می‌شوند شاید خیلی شناخته شده نباشند ولی فوتبالیست‌های معمولی همه شناخته شده‌اند.

دهقان نیز در ادامه سخنان جمشیدی تصریح کرد: درباره هر صنفی که حرف می‌زنیم این مسئله پیش می‌آید که قصد توهین داریم، اگر این بازیگر اسم حقیقی‌اش انتخاب نمی‌شد این شبهه بوجود می‌آمد که شاید با یک نفر دیگر هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجازه می‌دهیم سریالی با نام شما ساخته شود، گفت: نمیدانم این شهامت را داشته باشم یا خیر.

جمشیدی نیز گفت: من فکر می‌کردم که پس از پخش سریال با نقد بسیار بیشتری روبرو شویم ولی خوشبختانه خیلی کمتر از حدی بود که تصورش را می‌کردم، من 20 سال فوتبالیست بوده و هستم و هیچ وقت از کاری که کردم پشیمان نمی‌شوم ، عشقی که من در این یک ماه از مردم گرفتم قابل توصیف نیست، من اصلاً ذوق‌زده نیستم و هول و هوش 6 تا 7 هزار جواب پیام داده‌ام برای اینکه کسی فکر نکند من عوض شده‌ام؛

 

فکر می‌کنم سریال پژمان کمک شایانی کند بر عزیز شدن فوتبال نزد مردم، پیش از این به فکر بازیگری نبودم و بیشتر به دنبال موسیقی بودم ولی پیش آمد که در این سریال حضور پیدا کنم و می‌دانم که بعد از این سریال دوباره افول خواهم کرد، می‌گویند ورزشکار دو بار می‌میرند ولی من 4-5 بار می‌میرم.

دهقان در بخش دیگری از این نشست گفت: نمی‌خواستیم سریال پژمان شبیه ساختمان پزشکان شود که البته کمی شد، بازیگرها معمولاً با نگاه نقد به بازی هم نگاه می‌کنند، من نگران بودم که پژمان جمشیدی از سوی هنرمندان نقد شود و مورد حسادت قرار بگیرد ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

کریمی نیز در این مراسم گفت: جمشیدی روی خیلی‌ها را کم کرد، نشان می‌دهد که فوتبال به اینجا رسیده و بهتر است خوشحال باشیم.

جمشیدی در ادامه سخنانش اظهارداشت: من پیش از این به پایان ستارگان هم فکر می‌کردم و خودم را آماده کرده بودم اگر شهرت برایم خیلی مهم بود با آن شوخی نمی‌کردم.

قاسم‌خانی در پاسخ به این سئوال که می‌گویند در فضای تلویزیون به فضای بازتری نیاز است تا یک اثر و بازیگر بدرخشد، این فضای باز چیست، گفت: من جزء کسانی هستم که اعتقاد دارم رقمی که فوتبال دوستان می‌گیرند نه تنها زیاد نیست بلکه هنوز کم است چون شادی و سرگرمی زیادی به مردم می‌دهند و باید رفاه بیشتری داشته باشند، مردمی که نسبت به موفقیت‌های مالی حسادت می‌کنند درباره پژمان می‌گویند خدا کند که موفق شود و دوست دارم که او پولدار شود.

 

این نگاهی بود که ما می‌خواستیم به سمت آن برویم ضمن اینکه قصد داشتیم مردم بدانند که این افراد هم چه زندگی دارند و این سریال یک حرکت کوچک به سمت تغییر نگاه مردم است، اعتقاد دارم فضا خیلی بسته است و سر سریال دزد و پلیس بلایی به سرم آمد که دیگر دوست ندارم در کارهایم حتی نیروی انتظامی رد شود، دوست ندارم که فکر کنند ما پول گرفته‌ایم تا مثلاً پلیس را تخریب کنیم، من در ایران زندگی می‌کنم و دوست ندارم برای خودم دشمن بسازم، توهم توطئه وجود دارد و بسته به مدیران کم و زیاد می‌شود و ما خط قرمزها را می‌شناسیم، خودمان خانواده داریم و خودمان اینجا زندگی می‌کنیم.

 

در قسمت‌های چند شب پیش در یک جمله سام به پژمان می‌گفت اگر من دوست تو هستم برای این است که دوستت دارم، نمی‌دانم چرا این جمله حذف شد، ما باید به چشم همکار نگاه کرده و به ما اعتماد داشته باشند.

دهقان نیز گفت: ما نمی‌توانیم به عنوان منفی حتی به برخی موارد بپردازیم، مثلاً قرار بود همسر پژمان در یکی از قسمت‌ها به قدری خودش را برنزه کرده باشد که سیاه شده باشد ولی تلویزیون مخالفت کرد.

قاسم‌خانی افزود: ما در دو سریال شب‌های برره و مسافران مستقیم زندگی اجتماعی خودمان را نقد کردیم ولی در سایر سریالها چنین نگاهی نداشتیم، ما پژمان جمشیدی را از اوایل دوره اوفلش می‌شناسیم و دوست نزدیک ما بود، همه هم پرسپولیسی منطقی هستیم، پژمان نسبت به سمتی که در تیم ملی داشته باید به خسرو حیدری حسادت می‌کرد؛ وقتی به کار فکر می‌کردیم دلمان می‌خواست درست باشد به همین دلیل هم خسرو حیدری را گذاشتیم.

چگینی در ادامه مراسم گفت: سریال پژمان قرار بود در عید نوروز پخش شود که به دلایلی حذف شد، حتی بحث تلخی بود که پژمان سریال خوبی نشده و به همین دلیل قرار است که پخش نشود، بعد که جلوتر رفتیم دیدیم جا دارد قسمت‌ها بیشتر بشود و قرار شد سریال شهریور به روی آنتن برود که خوشبختانه موفق شدم نگذارم و پخش آن به مهر و آبان رسید.

صحت همچنین درباره اینکه افزودن تعداد قسمت‌ها منجر به آب بستن در سریال می‌شود، گفت: این کار از ابتدا قابلیت داشت که پرتعداد باشد. پیمان و محراب تلاش کردند 40 قسمت را به 15 قسمت برسانند چون طرح اولیه 40 قسمتی بود اما بعد که پخش به بعد از نوروز موکول شد دوباره یک تعداد از قسمت‌ها اضافه شدند، پژمان قابلیت داشته در 40 قسمت ساخته شود اما گروه دیگر جان نوشتن نداشتند و علیرغم وسوسه شدنمان، سریال در 25 قسمت بسته شد.

قاسم‌خانی گفت: پژمان از همان ابتدا همان اپیزودیک بود و یک نخ تسبیح داشت مثلاً یک قسمت بود که پژمان قصد داشت خواننده شود ولی حذف شد.

صحت هم عنوان داشت: اظهار نظرها درباره سریال متفاوت بود مثلاً یکسری از مخاطبان بخش‌های فوتبالی را بیشتر دوست داشتند و یکسری هم بخش‌های خانوادگی را، سلیقه‌ها متفاوت است.

محراب قاسم خانی گفت: در این سریال می‌خواستیم یک فضای متفاوت داشته باشیم، پژمان کمی خنگ است و اینطور مواجه شدن شقایق دهقان که از شدت نبوغ کمی خنگ است با کسی که آی‌کیو ندارد می‌تواند فضای خوبی بوجود بیاورد. سام درخشانی نیز با این همه سابقه ایستاد و بستری درست کرد تا پژمان دیده شود و خوشبختانه گل خوبی هم زد.

چگینی هم گفت: الان که هیچ فکری درباره ساخت سری دوم پژمان وجود ندارد و این یک ایراد است، سریالهای کمدی حتی تا 10 سیزن ساخته می‌شود که کار سختی هم است. پژمان هم به سری‌های قبل می‌پیوندد ساختمان پزشکان با نقدهای غیر منصفانه روبرو شد و سالها بعد به ما گفتند که سری بعدی آن را ادامه بدهید اما دو سال از آن زمان گذشته بود و ادامه دادن کار هم به صلاح نبود.

صحت افزود: پژمان جمشیدی از همان قسمت یک و مرحله انتخاب خیلی خوب بازی کرد و سکانس اولی که بازی کرد، بازیگر جلویش نبود ولی به قدری این کار را خوب انجام داد که خیالمان راحت بود و روز اول با تایم بالایی ضبط کردیم و به همین دلیل است که به زودی آلبوم موسیقی می‌دهد.

جمشیدی نیز تصریح کرد: آدمهایی که شهرت دارند فکر می‌کنند که شهرت به کار بعدی‌شان کمک می‌کند در حالیکه اینطور نیست و باید بدانی هیچ چیز نیستی؛ وقتی سریال پخش شد تازه فهمیدم چه کردم، برای من این همه بیننده عجیب بود، البته علاقه مردم به فوتبال را نباید نادیده گرفت، اگر کار ما موفق نمی‌شد من مدت زیادی از ایران می‌رفتم و بر نمی‌گشتم.

قاسم‌خانی تصریح کرد: مدت‌هاست که تلویزیون نگاه نمی‌کنم و فقط مشتری برنامه‌های فوتبال و 90 هستم اما وقتی یک سریال مخاطب پیدا می‌کند یعنی قابلیت دارد و تلویزیون یک برنامه‌ریزی دقیق می‌خواهد.

چگینی گفت: پژمان از قسمت اول و دوم بیننده بالایی داشت و این پتانسیل وجود دارد که تلویزیون با ماهواره رقابت کند البته این موضوع مستلزم این است که خط قرمزها پایین‌تر بیاید و ممیزی‌ها کمتر شود، مدیران باید فکر کنند که مردم را چه جوری پای تلویزیون بنشانند و کاری کنند که همه اینها باشند. افرادی نظیر پیمان و محراب قاسم‌خانی کسانی هستند که باید از طرف تلوزیون مورد بها قرار بگیردن اما گاهی رفتارهای قهری صورت می‌گیرد.

صحت اظهارداشت: بازخوردهای سریال برای من هم خیلی خوب بود و خیلی‌ها در خارج از ایران پیغام دادند که برنامه را دنبال می‌کنند، این موضوع برای من خوشحال کننده بود و انرژی زیادی داشت، همه گروه‌ها توقع حمایت دارند.

جمشیدی گفت: اوایل که پخش سریال تازه شروع شده بود یکی از دوستانم می‌گفت چرا در این سریال حرفهای بد بهم می‌زنند اما بعد از چند قسمت نگاهش عوض شد. من در طول پخش سریال پیامهای بسیاری از کشور آمریکا داشتم و این نشان می‌دهد که مردم ما خیلی غریب پرست نیستند و شبکه‌های داخلی را نگاه می‌کنند.

کریمی تاکید کرد: بجای خریداری و پخش سریالهایی نظیر جومونگ و خرید سریالهای آب‌دوغ‌خیاری، پژمان بسازند تا مردم با تلویزیون آشتی کنند.

سروش صحت در پایان این مراسم درباره سریال جدیدش نیز توضیح داد این سریال فعلاً شمعدانی نام دارد و قرار است در 40 قسمت به تهیه‌کنندگی آقای چگینی ساخته شود، طراح صحنه محراب قاسم‌خانی است و پیمان قاسم خانی نیز مشاور سریال است، من و ایمان صفایی نیز فیلم‌نامه را می‌نویسیم، داستان درباره یک خانواده خیلی بزرگ است.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
حکایت شنیدی «پژمان جمشیدی» از مافیایی بنام قاسم خانی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جوابیه تند قاسم‌خانی به جهانگیر الماسی درباره بازیگری پژمان جمشیدی!



اخبار ,اخبار فرهنگی ,مهراب قاسم‌خانی

اخبار فرهنگی - جوابیه تند قاسم‌خانی به جهانگیر الماسی درباره بازیگری پژمان جمشیدی!

از دیروز که این مصاحبه اخیر استاد الماسى رو خوندم دارم با خودم کلنجار میرم که بهتره پاسخى در جوابش بنویسم یا نه. پیمان اعتقاد داشت که نباید این کار رو بکنم و به نظرم حرف درستى میزد....

یکی دو روز قبل جهانگیر الماسى با انتقاد از سازندگان سریال «پژمان» بابت بازی پژمان جمشیدی در این سریال گفت: «نمی‌دانم برادران قاسم‌خانى از حضور پژمان جمشیدى در سریال‌شان چه هدفى داشتند.... بیست سال است که در دانشگاه‌هاى ما در رشته بازیگرى جوان‌هاى زیادى فارغ‌التحصیل می‌شوند اما هیچ‌کدام از این دانشجویان در سریال‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و امروزه متاسفانه امثال پژمان جمشیدى جایگزین آن‌ها شده است...»

 

بعد از این اظهارنظر، یکی از برادران قاسم‌خانی پاسخی برای جهانگیر الماسی نوشت که خواندنش خالی از لطف نیست. پاسخ مهراب قاسم‌خانی را بخوانید:

 

از دیروز که این مصاحبه اخیر استاد الماسى رو خوندم دارم با خودم کلنجار میرم که بهتره پاسخى در جوابش بنویسم یا نه. پیمان اعتقاد داشت که نباید این کار رو بکنم و به نظرم حرف درستى میزد. ولى از اونجایى که من همیشه کار درست رو انجام نمیدم تصمیم گرفتم که چند خطى در پاسخ به این استاد عزیز بنویسم.

 

استاد، با توجه به سالها فعالیت شما در عرصه هنر برام عجیبه که متوجه دلیل انتخاب پژمان به عنوان بازیگر اصلى این سریال نشدید. واقعاً مسئله در اون حد پیچیده نبود که متوجه نشید. حتى بیننده هایى که هیچ دستى در هنر هم نداشتن متوجه شدن... ماجرا به همین سادگى بوده که دوست داشتیم فضاى این سریال تا حد ممکن براى بیننده باور پذیر باشه و از اونجایى که براى این منظور باید از اسامى واقعى تیم ها استفاده میکردیم احساس کردیم که باید از اسامى واقعى فوتبالیست هاى عزیز هم استفاده کنیم.

 

در نتیجه احساس کردیم که براى نزدیک تر شدن به این فضاى واقعى و نیمه مستند، بهترین انتخاب استفاده از خود این ورزشکاران در نقش خودشون میتونه باشه.

 

استاد، حالا متوجه دلیل ساده این انتخاب شدید؟ نشدید؟ چشم. بیشتر توضیح میدم. به عنوان مثال فیلم سینمایى "رنج و سرمستى" که خودتون دارید زحمت ساختش رو میکشید. در این فیلم شما براى واقعى تر شدن فضا از تعداد زیادى از نابازیگران بومى استفاده کردید بدون این که حقى از فارغ التحصیلان جوان رشته بازیگرى ضایع بشه. همینطور بودجه اى در حدود یک و نیم میلیارد تومان از مرکز سینماى مستند و تجربى دریافت کردید بدون این که حقى از مستند سازان و کارگردانان جوان ضایع بشه...

 

استاد، توضیحات شفاف بود؟ نبود؟ دیگه به استادى خودتون ببخشید. بیشتر از این کارى از دست من بر نمیاد...

 

با احترام

مهراب قاسم‌خانى

اخبار فرهنگی - شبکه ایران