فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جشن زرتشتی هیرومبا



جشن های سنتی ایران, آداب و رسوم مردم اردکان

آشنایی با جشن هیرومبا در میان زرتشتیان اردکان

 

در روستاى شریف آباد اردكان رسمى شبیه آتش افروزى سده هر ساله در روزهاى آخر فروردین ماه برگزار مى‏ شود كه هیرومبا نام دارد.
زرتشتیان این روستا پیش از غروب آفتاب به نیایشگاه پیر هریشت می‏روند. هنگام سپیده دم پس از نیایش بامدادى به دشت میروند و هیزم و خار جمع آورى می‏نمایند. در این روز در پیر هریشت مراسم چوب زنى انجام میشود.

 

به این ترتیب كه به جوان یا مردى كه براى اولین بار در مراسم جمع آورى هیزم شركت كرده و یا اینكه در آن سال ازدواج كرده یا صاحب فرزند شده چوب می‏زنند. جوانان شخص مورد نظر را روى دست بلند می كنند و در میان شادى و شاباش شركت كنندگان به او چوب می ‏زنند. بستگان این شخص باید در پایان كله قندى را به گروه برگزار كننده هیرومبا تقدیم كنند كه با آن شربت درست نمایند و میان جمعیت توزیع كنند. در غروب این روز هیزم‏ها را به روستا مى آورند و روى هم انباشته مى ‏نمایند و در خانه‏ ها را مى‏ زنند و از هر خانه نیز هیزمى مى گیرند.

 

جشن زرتشتی هیرومبا, آداب و رسوم

جشن هیرومبا در نیایشگاه پیر هریشت برگزار می شود

 

در هنگام غروب مردم دور خرمن هیزم جمع مى‏ شوند و موبد نیز با آتش دان پر از آتش در آنجا حاضر است. موبد با صداى بلند پیام هیرومبا را آغاز مى‏ كند و براى اموات طلب مغفرت مى‏ نماید.
افراد حاضر به دو گروه تقسیم مى‏ شوند و در دو صف روبروى هم مى‏ ایستند. وقتى كه موبد براى اموات طلب مغفرت مى نماید، یكى از گروه‏ها، در حالى كه افراد گروه دست بر شانه یكدیگر دارند با صداى بلند «هیرومبا» مى‏ گویند و با هم به حالت تعظیم در مى‏ آیند و مجددا به حالت ایستاده باز مى‏ گردند.

 

پس از آنها گروه دیگر این اعمال را تكرار مى‏ كند و این عمل تا پایان نام بردن اسامى افراد برجسته و نیكوكار زرتشتى ادامه مى ‏یابد. هر بار كه موبد نام یكى از این افراد نیكو كار را مى ‏برد و براى او طلب مغفرت مى‏ نمود یك گروه اعمال فوق را انجام مى‏ دهند.
پس از آن موبد خرمن هیزم را آتش مى‏ زند و مردم در اطراف آن حلقه زده و شادى مى‏ نمایند و آرزوى روشنایى و دل گرمى مى‏ نمایند.
بامداد روز بعد خانمها گلوله‏ هاى آتش را از زیر خاكستر بیرون آورده و در آتشدان مى گذارند و به خانه مى ‏برند و آن آتش را تا صد شبانه روز با افزودن چوب به آن، روشن نگه مى ‏دارند و آن را با آتش پنجه روى بام پیوند مى‏ زنند.

 

جشن های سنتی ایران, آداب و رسوم مردم اردکان

 

پس از آتش افروزى هیرومبا، به مدت سه شبانه روز در این روستا جشن‏هایى برگزار مى‏ شود. پس از غروب آفتاب جوانان به در خانه‏ ها می ‏روند و اسامى درگذشته هر خانه را نام مى‏ برند و هیرومبا مى‏ گویند. صاحب خانه نیز مقدارى آجیل به آنها مى ‏دهد. پس از آن مردم به خانه افرادى كه در نیایشگاه پیر هریشت چوب خورده‏ اند و مجددا آنها را چوب مى ‏زنند.

 

در پایان روز سوم مجددا اعمال و مراسم هیرومبا را تكرار و براى اموات طلب مغفرت مى‏نمایند. در روستاى اله آباد و فرسى آباد این مراسم به نام «هیبیدوگ» و در روستاى خرمشاه به نام «شاخ شاخ دُربَند» برگزار مى‏ شود.
منبع:af.samta.ir


ویدیو مرتبط :
مگه زرتشتی و بودا ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزملي مالزي دردوروزجداگانه جشن گرفته مي شود



کوالالامپور - نخست وزير مالزي با تعطيل رسمي اعلام کردن 16 سپتامبر، روز شکل گيري فدراسيون مالزي اعلام کرد که روز ملي اين کشور علاوه بر 31 اوت در روز 16 سپتامبر نيز به طور جداگانه جشن گرفته خواهد شد.به گزارش روز چهار شنبه ايرنا به نقل از روزنامه نيواستريتز تايمز، نجيب تون رزاق باصدور اطلاعيه اي اعلام کرد که از اين پس روز 16 سپتامبر، روز شکل گيري فدراسيون مالزي نيز تعطيل رسمي بوده و به همراه 31 ماه اوت، روز استقلال اين کشور از انگليس به عنوان روزهاي ملي اين کشور جشن گرفته خواهد شد.

بنا به اين گزارش، يازده ايالت مالزي در تاريخ 31 ماه اوت سال 1957 از کشور انگليس مستقل شدند. اما در تاريخ 16 سپتامبر سال 1963 سه ايالات صباح، ساراواک و سنگاپور نيز به مالزي ملحق شده و فدراسيون مالزي را تشکيل دادند. هرچند که سنگاپور در سال 1966 از اين فدراسيون خارج شد.

از زمان استقلال مالزي تاکنون، در تاريخ رسمي اين کشور 31 ماه اوت به عنوان روز ملي ثبت و تعطيل رسمي اعلام شده بود.

با اينحال برخي از ايالات مالزي از جمله ايالات صباح و ساراواک اين کشور خواستار به رسميت شناخته شدن 16 سپتامبر، به عنوان روز ملي اين کشور بوده، خواسته اي که از سوي برخي از احزاب اپوزيسون اين کشور نيز حمايت مي شد.

نجيب تون رزاق، که از حدود هفت ماه پيش با شعار "يک مالزي براي همه" روي کار آمده در راستاي تقويت اتحاد ملي با تعطيلي 16 سپتامبر به عنوان يک روز ملي موافقت کرده است.