فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جشنواره موسیقی فجر: جشنواره‌ای برای آماتورها



 

 

جشنواره موسیقی فجر

 

یش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و جشنواره بین المللی موسیقی فجر كه زمانی مهمترین رویداد موسیقایی كشور محسوب می شد، با غیبت هنرمندان و گروه‌های شناخته شده تبدیل به محلی برای حضور گروه‌های كم‌تجربه شده است.


سخنان دبیر بیست و پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر كه جشنواره این دوره را جشنواره‌ای برای گروه‌های آماتور دانسته بود؛ درست درآمد و دست كم تركیب گروه‌های حاضر در بخش رقابتی، بین‌الملل و نواحی این موضوع را تایید كرد.

 

اگرچه اطلاق عنوان آماتور به حاضران در این دوره از جشنواره به معنای توهین به گروه‌های جوان و كم تجربه و همین طور چند هنرمند نام آشنایی كه در این دوره از جشنواره شركت كرده‌اند، نیست، اما غیبت هنرمندانی كه دست كم تا همین چند سال قبل در جشنواره موسیقی فجر شركت می‌كردند و پر شدن جدول برنامه‌های جشنواره از نام گروه‌هایی كه نام آنها یك‌بار هم به گوش نخورده است، ناچار چنین عناوینی را به ذهن می آورد. اگرچه كه محمدعلی خبری(دبیر جشنواره) دیروز(اول اسفند) در نشست مطبوعاتی نیز خود؛ جشنواره این دوره را محلی برای كشف استعدادها و حضورگروه‌های آماتور دانسته بود.

 

از میان ۱۳۰ گروه و هنرمند كه نامشان در جدول برنامه‌های جشنواره منتشر شده؛ تنها نام ۲۲ گروه و هنرمند نام آشنا به چشم می‌خورد كه این رقم چیزی در حدود ۱۶ درصد كل گروه‌های حاضر در جشنواره را تشكیل می‌دهد. از مجموع این گروه‌ها می‌توان به: اركستر سمفونیك تهران، اركستر موسیقی نو، اركستر مجلسی جوانان، گروه آوازی تهران، اركستر بادی تهران، گروه كر و سنتی فرهنگسرای بهمن، گروه كر دفتر موسیقی، لیان، گروه اركیده و هنرمندانی همچون: جلال ذوالفنون، هادی منتظری، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، مازیار ظهیرالدینی، گروه آریان، بنیامین، احسان خواجه‌امیری، رضا صادقی، علی لهراسبی و حمید عسگری اشاره كرد. كه البته پس از شنیدن دلایل غیبت برخی گروه‌هایی كه حاضر نشدند به دلایل مختلف در جشنواره شركت كنند، چنین برمی‌آید كه حضور همین هنرمندان نیز با اما و اگرهایی همراه بوده است. گروه‌هایی كه علت اصلی غیبت خود را بی‌برنامگی برگزاركنندگان جشنواره و دعوت بسیار دیرهنگام از آنها برای جشنواره اعلام كرده‌اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد كه در زمان اجرای همین گروه‌ها هم باید انتظار اجرای قطعات تكراری را بسیار بیشتر از گذشته در سالن داشت.

 

از میان ۱۲ گروه خارجی حاضر در جشنواره هم تنها۳ نام آشنا به چشم می‌خورد: اركستر زهی اوكراین، رامیز قلی اف از كشور آذربایجان و دولتمند خلف از كشور تاجیكستان. درواقع علاقه‌مندان جشنواره‌ای كه عنوان بین الملل را برای خود به یدك می‌كشد؛ انتخاب چندانی برای تماشای گروه‌هایی موسیقی خارجی هم ندارند. اگرچه مجید لطیفی سرشت(دبیر اجرایی جشنواره) اعلام كرده است كه هنوز نام تمام گروه‌های بین الملل حاضر در جشنواره قطعی نشده و احتمالا تعداد این گروه‌ها بیشتر هم خواهد شد. اما این مژده لطیفی سرشت درحالی اعلام می‌شود كه كمتر از یك هفته به آغاز جشنواره باقی مانده است.

 

تیم برگزاركننده جشنواره همچنین حضور اساتید موسیقی نواحی را یكی از بخش‌های ویژه جشنواره بیست و پنجم دانسته است، اما در میان نامهای اساتید بخش نواحی هم اسامی آشنایی هم به چشم نمی‌خورد. اساتیدی همچون مجید تكه از موسیقی استان گلستان، محمد یگانه از موسیقی خراسان‏، عاشیق اسكندری و...

 

شاید تنها نقطه قوت جشنواره امسال حضور ۶ هنرمند مطرح موسیقی پاپ باشد كه طی ۷ روز جشنواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت. هنرمندانی كه در دیگر روزهای سال و ایامی غیر از جشنواره كمتر می‌توان آنها را در سالن‌های اجرای پایتخت در حال اجرای موسیقی دید.

 

اگرچه هنرمندان طراز اول موسیقی كشور سالهاست كه جشنواره موسیقی فجر را تحریم كرده‌اند و تمایلی به اجرای برنامه در آن ندارند، اما تا همین چند دوره اخیر گروه‌ها و هنرمندان خوب و متوسط موسیقی كم و بیش در جشنواره حاضر می‌شدند كه در این دوره حتی از آنها هم خبری نیست: اركستر زهی جوانان، گروه شمس، اركستر سنتی دفتر موسیقی، اركستر فیلارمونیك تهران، خاچیك بابائیان، فرهنگ شریف، منصور نریمان، مجید كیانی، كیوان ساكت، سالار عقیلی، علیرضا قربانی، محسن نفر و بسیاری از هنرمندان و گروه‌های متوسط كم و بیش در جشنواره شركت می‌كردند كه در دوره بیست و پنجم از آنها هم خبری نیست.

 

اگرچه برگزاركنندگان بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با این اوصاف هنوز هم معتقدند كه این جشنواره هم جشنواره گرمی خواهد بود، اما قطعا از جشنواره‌ای كه هنوز پس از ۲۵ دوره به فكر الگو گرفتن از این دوره برای سیاست‌های سال قبل است و سیاست‌های آن درواقع بیشتر به جشنواره موسیقی نواحی و جوانان شبیه‌تر است تا یك جشنواره بین‌الملی، دیگر نمی‌توان انتظار داشت كه مهمترین رویداد موسیقایی سال باشد.

 



ویدیو مرتبط :
جشنواره موسیقی فجر-روز چهارم(1)-مصاحبه با دبیر جشنواره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوستر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد






 

 

در پوستر امسال ۲۵ شمسه به عنوان نماد بیست و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر دیده می شود.


منصور شیروانیان درتوضیح کم و کیف طرح این پوستر گفت : پوستر بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر فضایی ایرانی دارد و استفاده از نقش مایه ها، رنگ ها و قلم های ایرانی اسلامی به آن هویت داده است.


وی در پاسخ به این سئوال که چرا تصویری از یک ساز موسیقی ایرانی در طراحی پوستر استفاده نشده گفت : در این پوستر ۲۵ شمسه به عنوان نماد جشنواره بین المللی موسیقی فجر دیده می شود که علاوه برگوشزد کردن بیست و پنجمین سال برگزاری جشنواره در شکل کلی به صورت سازی درآمده که نشان از موسیقایی بودن جشنواره است.

 

شیروانیان در ادامه افزود : این ساز طراحی شده از یک فرم کلی تبعیت می کند و نمونه آن در اکثر فرهنگهای موسیقایی جهان وجود دارد و درعین حال نماد بین المللی بودن جشنواره نیز هست و سبب پیوند عناصر مختلف پوستر شده است و پیچکی که از دسته ساز بالا رفته نشان رشد و شکوفایی جشنواره در طول این بیست و پنج سال است.

 


طراح بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درخصوص پنج خط حامل در زمینه پوستر گفت : این پنج خط در زمینه پوستر نماد دیگری از موسیقی است و تایپوگرافی کلمه (فجر) از جدا شدن و به اوج رفتن یکی از همین خطوط به وجود آمده و علاوه بر این در مجموع عبارت فجر و چهارخط دیگر خود تداعی گر یک ساز زهی ایرانیاست .