فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)



 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

سوباتان دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در این مکان سکنی گزیده و در اواخر آخرین ماه تابستان به خانه‌های خود باز می‌گردند.

 

این محل از چشمه‌های پرآب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است که حفره‌هایی چند سیل‌ اب‌ را در خود فروبرده و به دور دست می‌برد، شاید کمتر کسی بداند که سوباتان به معنی محلی که آب فرو می‌برد، باشد.

 

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


این ییلاق زیبا و دیدنی در بخش کرگانرود واقع شده است که فاصله آن تا شهر هشتپر‍‍‍‍ حدود ۳۲ کیلومتر با جاده‌ای کوهستانی است که از دل جنگل‌های تالش می‌گذرد و سوباتان در بالای یک طرف دره لیسار و ییلاق تاریخی برزبیل، در طرف دیگر این دره واقع شده است. در واقع سوباتان در 60 کیلومتری تالش واقع است.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


در داخل و اطراف سوباتان گورستان‌های متعددی از هزاره‌ها پیش تاکنون وجود دارد؛ این منطقه همواره محل گذر کوچ‌نشینان و مسافران خطه گیلان به اردبیل بوده و به همین دلیل آثار استقراری زیادی از گذشته در این محوطه باقی نمانده است.


همچنین در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی بنام کندی یا کهنه‌ده ییلاق برزبیل وجود دارد.

 

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 

 


چشمه باتمان بولاق که بین سوباتان و اسبومار واقع شده، منطقه باستانی گنجخانه، سرچشمه اصلی قنات سلسال که سر از قلعه سلسال لیسار درمی‌آورد و بازار سنتی سوباتان از نقاط جالب و دیدنی سوباتان است.

 


قلعه سلسال که در پایین‌دست سوباتان واقع شده، تنها اثر تاریخی معماری شناخته شده در این محل است، قلعه‌خشک که بسیار سرسبز است نیز در جهتی مخالف قلعه‌ سلسال بدون وجود چشمه‌های جوشان قرار دارد که به آن اقامتگاه بزرگان نیز می‌گویند.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 



ساری‌داش(سنگ زرد)، آلچالخ(محل رشد درخت آلوچه)، هاچاداش(جایی که کوه به شکل تیر و کمان در آمده است) و باغ داگل (محلی که ییلاق ایل شاهسون از ایلات استان اردبیل به شمار می‌رود)، از دیگر محوطه‌های طبیعی شناخته شده در ارتفاعات ییلاق سوباتان به شمار می‌آید.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران!   (+عکس)

 

 


در حالی که دمای شهرهای مختلف استان گیلان مرطوب ترین استان کشور به ندرت به کمتر از یک درجه بالای صفر می رسد، در ارتفاعات سوباتان تابستان هم چاله‌های پر از برف دیده می‌شود و به همین دلیل زمستان که می‌رسد جز دو خانوار کس دیگری در سوباتان نمی‌ماند و بقیه به جنگل‌های دامنه البرز و کنار دریاچه لیسار کوچ می‌کنند.

 

 

جایی شبیه رویا در ایران! (+عکس)

 

 


این روستا فاقد برق و گاز مى باشد و تنها بعد از غروب خورشید به مدت 3 ساعت روشنایى خود را با ژنراتور برق تامین مى نمایند.


منبع: tabnak.ir


ویدیو مرتبط :
عکس کانال رو شبیه پرچم ایران کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شبیه‌سازی تاسیسات اتمی ایران در جنگلهای تنسی(+عکس)



یک روزنامه غربی از آغاز نوعی رقابت میان آزمایشگاه های اتمی آمریکا برای یافتن راهی جهت متوقف کردن مسیر پیشرفت هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، هر چند که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در آستانه آغاز شدن است اما با این وجود آزمایشگاهی های اتمی آمریکا در حال بررسی این نکته هستند که چگونه می توانند با وجود باز بودن (فعال بودن) تاسیسات هسته ای ایران جلوی پیشرفت هسته ای این کشور را بگیرند.

البته مقامات آمریکایی مدعی هستند که هدف آنها از این کار فاصله انداختن میان ایران و توانایی ساخت بمب از سوی تهران است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: برای آنکه دانشمندان آمریکایی تصویر مناسب تری از توانائی های هسته ای ایران داشته باشند نمونه ای کپی شده از تاسیاست هسته ی ایران بصورت مخفیانه در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده است.

اخبار,اخبارسیاست  خارجی,آزمایشگاه های اتمی آمریکا

 

علاوه بر آن در این تاسیسات کپی برداری شده، سانتریفیوژهای به کار گرفته شده اند که شبیه سانتریفیوژهای فعال در ایران هستند. آمریکا این سانتریفیوژها را از لیبی و زمانیکه این کشور داری برنامه هسته ای بود بدست آورده است.

دانشمندان هسته ای آمریکا در همین رابطه به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا وعده داده اند که این روش بهترین راهی است که می توانند توانایی واقعی هسته ای ایران را بسنجند.

در همین رابطه یکی از دانشمندان هسته ای آمریکا که با این برنامه مخفی ارتباط دارد گفت: ما چیزهای زیادی درباره سانتریفیوژهای ایران می دانیم.

بر اساس این گزارش، هر چند این تاسیسات مخفی در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده اما با این وجود ۹ آزمایشگاه اتمی آمریکا از جمله آزمایشگاه های «اوآک ریدج»، «لس آلموس» و «لیورمور» در این پروژه درگیری هستند و وظیفه اصلی آنها یافتن راهی برای متوقف کردن پیشرفت هسته ای ایران است.

به نوشته نیویورک تایمز، نظارت بر این پروژه و آزمایشگاه هایی که در این برنامه مشارکت دارند بر عهده «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکاست که از چند دوره قبل به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در گفتگوهای ایران و ۱+۵ اضافه شده است.

مونیز چندی پیش به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در مذاکرات با ایران به دنبال ارائه یک راه حل فنی است و به نظر می رسد که این راه حل فنی از پروژه محرمانه ای که در اعماق جنگل های تنسی در حال انجام است بدست خواهد آمد.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  مهر