فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

تمام جنجال های برنامه هفت از آغاز تا امروز


فرزاد موتمن برای نقد فیلمش «پوپک و مش ماشالله» به برنامه دعوت شد. نقدهای تندی نسبت به فیلم صورت گرفت. ولی به کارگردان و بازیگر این کار خیلی اجازه صحبت داده نشد.

 
 
 
 
 
  همشهری جوان:



خرداد 89


شاکی: فرزاد موتمن

سوژه: شیوه نقد فراستی و اجرای جیرانی
فرزاد موتمن برای نقد فیلمش «پوپک و مش ماشالله» به برنامه دعوت شد. نقدهای تندی نسبت به فیلم صورت گرفت. ولی به کارگردان و بازیگر این کار خیلی اجازه صحبت داده نشد. همین قضیه موتمن را ناراحت کرد، تا آنجا که گفت به نظر من مجری می خواهد فقط و فقط خودش را مطرح کند.


خرداد 89

شاکی: علیرضا رئیسیان

سوژه: حرف های رضویان درباره فیلم های شانه تخم مرغی

جواد رضویان در مصاحبه اش با هفت گفت که فیلم «به روح پدرم» را اصلا برای زیر «شونه تخم مرغ» ساخته! علیرضا رئیسیان که مهمان برنامه بود از رضویان خواست به خاطر این حرف عذرخواهی کند. هرچند در نهایت اصطلاح خود ساخته رضویان جای خود را در ادبیات رایج سینمای ما به خوبی باز کرد!


تیر 89

شاکی: حسن فتحی

سوژه: شیوه نقد فراستی

فراستی نقدهای تندی به «کیفر» فتحی داشت. از ضعف فیلمنامه گرفته تا شخصیت پردازی غیرملموس. این حرف ها با انتقاد شدید فتحی مواجه شد. شکایت فتحی زمانی بیشتر شد که جیرانی، حرف ها و دفاعیات او از فیلم را قطع کرد و زمان را به فراستی داد. بعدا فتحی گفت این برنامه مشکل مدیریتی و اجرایی دارد!


تیر 89

شاکی: محسن تنابنده

سوژه: توصیه اخلاقی فراستی

محسن تنابنده روی خط هفت آمد و توضیح داد که به خاطر زیاد شدن نظرات، از نوشتن فیلمنامه «هفت دقیقه تا پاییز» خسته شده بود. فراستی هم از برخورد تنابنده انتقاد کرد و گفت اصلا تا به حال فیلمنامه درخشانی ننوشته است. تنابنده هم در پاسخ از فراستی خواست نقدش را بکند نه توصیه اخلاقی!


بهمن 89

شاکی: رخشان بنی اعتماد و امین تارخ

سوژه: فریماه فرجامی

تارخ مهمان برنامه بود که مصاحبه ای از فریماه فرجامی پخش شد که او را از نظر جسمی و حتی روحی در وضعیت ناخوشاندی نشان می داد. تارخ به پخش این مصاحبه اعتراض کرد. بنی اعتماد هم با نوشتن نامه ای، با او همراهی کرد. حتی شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران خواستار تحریم برنامه شدند.


بهمن 89
شاکی: بسیاری از اهالی سینما و منتقدان
سوژه: تعبیر فراستی از کارگردانی کیمیایی
بحث بر سر «جرم» مسعود کیمیایی بود. فراستی در ابتدای برنامه این فیلم را «پرت و پلا» خطاب کرد و بعدتر لفظی را به کار برد که از آوردنش معذوریم! بسیاری از سینماگران، حتی عزت الله انتظامی علیه فراستی شوریدند. فراستی هم بعدا در نامه ای گفت سر حرفش است و هیچ عقب نشینی ای نمی کند!


اسفند 89

شاکی: تهمینه میلانی

سوژه: نظرسنجی

در نظرسنجی هفت برای پیش بینی پرفروش ترین فیلم اکران نوروز، نامی از فیلم میلانی نبود. او این اتفاق را غرض ورزی تهیه کنندگان هفت دانست و شاکی شد. میلانی بعدا هم که برنامه نقد فیلم او را با اخراجی های ده نمکی عوض کردند. از جیرانی خواست استعفا بدهد! تعبیری که خانم کارگردان در برنامه به کار برد («عقیده ای بودن همه مردم»!) هم انتقادهای سفت و سختی را به خودش درپی داشت.


خرداد 90

شاکی: پرویز پرستویی

سوژه: کلیت هفت (مخصوصا برنامه مربوط به فریماه فرجامی)
پیروز پرستویی در مصاحبه ای که درباره فیلم «سیزده پنجاه و نه» داشت، از هفت هم انتقاد کرد. پرستویی گفت این برنامه برای سینمای ایران مخرب است و اصلا نمی دانم چه الزامی وجود دارد که ادامه داشته باشد. بیشتر شکایتش هم بابت پخش مصاحبه فرجامی و نشان دادن او در آن وضعیت بود.


خرداد 90

شاکی: حامد بهداد

سوژه: صحبت های عرب نیا علیه او

فریبرز عرب نیا سه برنامه پشت هم به هفت آمد و حرف های تندی هم زد. در یکی از حضورهایش – بدون اینکه اسم بیاورد – بازیگری را به رفتار مجنون وار به بهانه مارلون براندو بودن متهم کرد. بهداد هم نامه سرگشاده ای نوشت و با ذکر اینکه  دستمزدی که برای «مختار» گرفتی از سرت هم زیاد است، حسابی از خجالتش درآمد!


اردیبهشت 90

شاکی: گلزار

سوژه: لغوشدن قرارداد میلیاردی اش

در برنامه ای که به بحث درباره دستمزد بازیگرها می پرداخت، مطرح شد که محمدرضا گلزار اسپانسر 3 میلیاردی به دفتر تهیه کننده «قهوه تلخ» بوده و در عوضش قراردادی میلیاردی با برادران آقاگلیان بسته تا او در چند قسمت مجموعه و دو فیلم سینمایی این تهیه کنندگان بازی کند. طرح مساله ما باعث لغو این قرادراد شد و آقای سوپراستار را شاکی کرد.


آذر 90

شاکی: بازهم بهداد!

سوژه: انتقاد حسین یاری از بهداد

حسین یاری به این که بهداد خودش را بهترین بازیگر ایران معرفی کرده بود خرده گرفت و گفت خودش چون «قاعده بازی» را بلد نبوده، در سینمای ایران چنان که باید رشد نکرده. بهداد باز نامه ای نوشت و گفت آقا، شما نه قاعده بازی، که خود «بازیگری» را بلد نیستی! جالب اینکه برنامه ای که با حضور خود بهداد در هفت برگزار شد. جزء کم حاشیه ترین ها بود!


اسفند 90

شاکی: رضا کاهانی

سوژه: حرف فراستی درباره اسکار فرهادی

فراستی پیش بینی کرد اسکار بهترین فیلم خارجی را به اثر اسراییلی و اسکار بهترین فیلمنامه را به فرهادی بدهند. بعد به فرهادی پیشنهاد داد موقع نطقش، یادی از مردم فلسطین بکند. رضا کاهانی هم ضمن اعتراض به حرف های نامربوط فراستی به او پیشنهاد داد فیلم خودش را بسازد و وقتی اسکار را برد، روی سن هرچه دلش خواست بگوید!


اسفند 90

شاکی: محمد کمالی پور

سوژه: حرف های اکبر عبدی در مورد شرط اول

عبدی به تهیه کننده شرط اول (کمالی پور) به دلیل پرداخت نکردن دستمزدش اتهام «کلاهبرداری» زد. روز بعد هم کمالی پور از شبکه سه، اکبر عبدی و فریدون جیرانی شکایت و گفت تمام حرف های عبدی تهمت و افترا بوده و جیرانی هم اجازه نداده آنها روی خط بیایند و دفاع کنند!


اردیبهشت 91

شاکی: 21 رسانه مکتوب و مجازی!

سوژه: اجرای جیرانی در دو سه برنامه آخر

حرف های جیرانی در برنامه اش با ده نمکی، پیت نفتی بود بر شعله پاگرفته از مناظره صادق کوشکی و علی معلم. به دنبالش 21 رسانه مکتوب و مجازی نامه ای سرگشاده به ضرغامی نوشتند و درخواست مناظره با هفت را داشتند. صداوسیما هم ترجیح داد «برای مرمت سیم / راه تکرار بر خطر» ببندد و صورت مساله را به کل پاک کند!                   


ویدیو مرتبط :
جنجال در برنامه زنده دیروز- امروز - فردا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال سلحشور در برنامه زنده؛ حرفهای مریلا زارعی و مهناز افشار + واکنش یک نماینده مجلس



 

 

جنجال سلحشور در برنامه زنده؛ حرفهای مریلا زارعی و مهناز افشار + واکنش یک نماینده مجلس

 

 

برنامه هفت جمعه شب با بحث​های داغ برخی اهالی سینما در خصوص اظهارات تند فرج​الله سلحشور درخصوص زنان سینمای ایران همراه بود. در ابتدای این برنامه که «مریلا زارعی» به عنوان عضوی از انجمن بازیگران سینمای ایران میهمان تلفنی برنامه بود، بعد از ارائه گزارشی از وضعیت یکی از پیشکسوتان سینمای ایران و همچنین آخرین وضعیت «شهلا ریاحی» از فریدون جیرانی برای بیان مطلبی، چند دقیقه وقت خواست.

 

وی گفت:«اهالی سینما از شما توقع دارند همانطور که برنامه نود به برخی معضلات فوتبال کشور با نگاهی انتقادی و صریح می​پردازد شما هم در این برنامه به موضوع مشابهی که برای سینمای ایران اتفاق افتاده و بانوان سینمای ایران را مورد هجمه و اهانت قرار داده​، می​پرداختید.»

زارعی البته از محدودیت​های رسانه ملی در این باره گفت اما ادامه داد: «با وجود واکنش​های بسیاری که در شرف رسانه​ای شدن درباره اظهارات کارگردانی که خودش فیلم​هایی از متن قرآن را در کارنامه کاری دارد، بود، ما تصمیم گرفتیم که در این باره سکوت کنیم اما وقتی دیدیم برخی از این نجابت سوء استفاده می​کنند اقدام حقوقی کردیم و تا آخر هم می ایستیم.»

این بازیگر سینمای ایران در خصوص برنامه هفت در هفته گذشته که با حضور حمید رسایی به برخی مسائل سینمای ایران پرداخت، نیز گفت: «من واقعم متاسفم که آقای رسایی فیلمی را به عنوان فیلم مورد علاقه خود در این سی سال یاد کرده​اند که کارگردانش همین فرد بوده که در همین روزها جنجال سخنان او در رسانه​ها بازتاب داشته است و هیچ اشاره​ای به آن سخنان نداشته​اند. چقدر خوب شد که شما سرماخورده​بودین و نمی شد با ایشان در این باره بحث کنید...جامعه مظلوم سینما و بویژه بانوان سینمای ایران نیازمند حمایت مسئولان در مقابل این سخنان موهن هستند.»

بنابرگزارش «۲۴»، دقایقی بعد که «مهناز افشار» میهمان برنامه هفت شد تا درباره بازیگری و بازی در فیلم «سعادت آباد» سخن بگوید، حمید رسایی روی خط تلفن برنامه هفت آمد و نسبت به سخنان مودبانه و متین مریلا زارعی واکنش نشان داد و گفت: «ایشان با بیان این نکته که خوب شد آقای جیرانی سرماخورده بودند، به بنده توهین کردند و ای کاش همانطور که از توهین دیگران ناراحت می​شوند ادبیات خود را نسبت به دیگران درست کنند. بنده فیلم یوسف را دوست دارم چون مضمون قرآنی دارد و تخیلی نیست و...نمی​شود که فیلمی را که دوست دارم نگویم چون شما از کارگردانش خوشتان نمی​آید و یا کارگردانش حرفی را زده است.»

وی ادامه داد: «برنامه هفت بهتر است شفاف سازی کند و آقای سلحشور را دعوت کند و با حضور ایشان این موضوعات را بررسی کند شاید اصلا ایشان اینطور نگفته​اند و شاید هم اظهارات ایشان بد منعکس شده. ضمن اینکه انتقاد ایشان به همه افراد نبوده بالاخره همه اهالی سینما که طاهر نیستند در قشر ما نیز در حوزه های علمیه نیز افرادی هستند که لباس روحانیت را دارند اما مشکلات و مسائلی هم دارند.»

رسایی ضمن دفاع ضمنی از اظهارات سلحشور درباره سینما و سینماگران زن ایران، به دو موضوع حاشیه​ای دیگر هم اشاره کرد و گفت:«چرا برنامه هفت به خودکشی دختر ۲۰ ساله​ای به خاطر بی​اخلاقی یکی از بازیگران مشهور سینمای ایران که خبرش را همه سایت​ها زدند، نمی​پردازد. و یا اصلا به خود خانه سینما که این خانم _ منظور مریلا زارعی _ خود در زیر مجموعه این نهاد است، اشاره نمی​شود که شاید از اساس خانه سینما و فعالیت​هایش مشکل قانونی داشته باشد...چرا دوستان در انجمن بازیگران از این خانم جوان حرفی نزدند و دفاع نکردند؟»

رسایی در خلال حرف​های خودش از جیرانی هم انتقاد کرد که چرا وقتی او در برنامه زنده حاضر نیست، این سخنان مطرح نمی​شود(!) و در خصوص انتقاد مسعود فراستی درباره آمار مطالعه و تیراژ کتاب که هفته قبل به او انتقاد کرده بود، گفت: اگر تخصص شما سینماست، اجازه بدهید در حوزه کتا من حرف بزنم که ۲۰ عدد کتاب دارم و کتابهایم حداقل به چاپ دوم رسیده است.

مجری برنامه هفت از حضور رسایی در برنامه هفت برای مناظره با مهدی عسگرپور سوال کرد که رسایی گفت: «من البته حاضرم حضور داشته باشم اما سینماگران و صاحب​نظران دیگری هم هستند که در این مناظره شرکت کنند از معاونت سینمایی چرا دعوت نمی​کنید و یا کارگردان​هایی که در این باره می​توانند بحث کنند بنده هم به عنوان ناظر یا حاضر در این برنامه خواهم آمد.»

بنابراین گزارش، بعد از اظهارات رسایی که بیش از ۳برار وقت مریلا زارعی آنتن را به خود اختصاص داد، مهناز افشار پیش از آنکه بحث قبلی را ادامه دهد، با هوشمندی یک نکته را به رسایی متذکر شد و گفت: «بد نیست آقای رسایی بدانند که انتقاد اگر همراه احترام باشد و بدون توهین و بی​حرمتی، ما هم آن را با فروتنی می​پذیریم نه اینکه همراه با تهمت و توهین باشد که اسمش دیگر انتقاد نیست.»

به گزارش «۲۴»، در ادامه برنامه هفت وقتی همایون اسعدیان و مازیار میری _ تهیه کننده و کارگردان فیلم سعادت آباد _ همراه با مسعود فراستی برای نقد فیلم «سعادت آباد» به استودیوی برنامه هفت آمدند، قبل از آغاز بحث، به حرف​های رسایی واکنش نشان دادند. اسعدیان گفت: «من به نوبه خودم وظیفه می​دانم از اظهارات خانم زارعی تشکر کنم که با متانت و ادب از نجابت سینمای ایران دفاع کردند.»

مازیار میری هم با انتقاد از رسایی گفت: «من هم از خانم زارعی تشکر می​کنم به خاطر دفاع از خانواده مظلوم سینما و متاسفم برای اینکه پیش خودم فکر می کردم اگر برای فعالیت​هایم مشکلی پیش بیاید باید خودم را به کمیسیون فرهنگی مجلس برسانم اما دیدم عضوی از این کمیسیون خود را پای مناظره​ درباره موضوعی می داند که اصلا هیچ حرفی درباره آن تا بحال در میان نبوده است. (به احتمال زیاد منظور وی در خصوص غیرقانونی اعلام شدن فعالیت خانه سینما از زبان رسایی بود.)

مسعود فراستی هم از این نماینده مجلس انتقاد کرد و گفت: «ماهیت برنامه هفت با برنامه نود متفاوت است و افتادن به دام افشاگری​ و پیگیری اخبار روزنامه​ها برای این برنامه و سینما سم است.»

همایون اسعدیان هم از رسانه​ای شدن خبر خودکشی دختر ۲۰ساله توسط این نماینده مجلس انتقاد کرد و آن را اقدام درستی ندانست و گفت: این خبر قبلا منتشر شده بود اما نه در این محدوده و این گستره.

وی همچنین یک پیشنهاد برای برنامه هفت داشت که چندبار آن را تکرار کرد؛ اینکه هر فیلمی نباید در برنامه هفت نقد و بررسی شود. که جیرانی نیز پذیرفت که چند برنامه​اش این اتفاق افتاده که فیلم​های غیراستاندارد و ضعیف به نقد و بررسی گذاشته شده است.../۲۴آنلاین