فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ترسناک ترین فیلم های قرن 21 را دیده اید؟


برای «10 مشهور سینمایی» این مطلب، به معرفی ترسناک ترین فیلم هایی پرداخته ایم که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، وحشت را میهمان خانه های دوستداران این ژانر کرده اند.


ویدیو مرتبط :
ترسناک ترین و خفن ترین دوربین مخفی قرن 21!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های قرن 21 را ببینید


یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سینمایی برای طرفداران پر و پا قرص سینما، دنبال کردن فهرست بهترین فیلم‌هاست.

 
 
 
 
روزنامه هفت صبح: یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سینمایی برای طرفداران پر و پا قرص سینما، دنبال کردن فهرست بهترین فیلم‌هاست:

بهترین فیلم‌ها از نظر منتقدان نشریات گوناگون، بهترین فیلم‌های سایت‌اندساوند(که هر دهه فهرست‌شان به روز می‌شود و البته در چند دهه اخیر تغییرات خیلی کمی در ده فیلم برتر تاریخ سینمای سایت‌اندساوند رخ داده است)، بهترین فیلم‌ها از نظر خود سینماگران و غیره. یکی از سایت‌های بزرگ و معتبر سینمایی وسط این بازی حرکت جالبی انجام داده است. بهترین فیلم‌های قرن بیست‌ویکم را هر سال به روز می‌کند. برای انتخاب 250 فیلم برتر این 12 سال به نظرسنجی‌های متفاوتی رجوع می‌کند.

 آنها این فیلم‌ها را بهترین‌های قرن بیست‌ویکم نمی‌دانند بلکه به آنها لقب تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های این سال‌ها را می‌دهند. فیلم‌های هر سال را برای به روز نگهداشتن این فهرست بررسی می‌کنند. امسال 2710 فیلم را، که از جهات مختلف برای منتقدان یا تماشاگران مهم بودند، بررسی کرده‌اند. بخصوص امسال به دلیل اعلام نتایح نظرسنجی بهترین‌های سایت‌اند‌ساوند در سال 2012 این فهرست تغییرات مهمی داشته است چون تک‌تک نظرات کارگردانان و منتقدان درباره بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، اگر شامل فیلم‌هایی از هزاره سوم هم بوده است، در اعلام تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های قرن بیست‌ویکم تاثیر خودش را گذاشته است.



 40 فیلم در فهرست امسال نسبت به سال گذشته یا از لیست خارج شده‌اند یا تازه وارد صف 250 فیلم تحسین‌شده این هزاره شده‌اند. فیلمسازان مستعدی چون آپیچات‌پونگ ویراستاكول، بلا تار، میشاییل هانكه، پدرو كوستا و لوكرسیا مارتل(در میان كارگردانان دیگری كه ستاره محسوب می‌شوند) كسانی هستند كه نام‌شان در فهرست افراد شركت‌كننده در نظرسنجی سایت‌اندساوند بارها تكرار شده است و علاقه منتقدان و سینماگران به آنها در این فهرست بهترین‌های هزاره سوم هم منعكس شده است.

 از فیلم‌های سال گذشته، ده فیلم به فهرست 250 فیلم اضافه شده‌اند كه یكی از آنها «سی‌دقیقه نیمه‌شب» كاترین بیگلوست كه بالاترین رده را در فیلم‌های سال گذشته دارد. با اختلاف كمی از آن هم «عشق» هانكه در میان فیلم‌های 2012 رتبه بعدی را دارد. از میان 250 فیلم تحسین‌شده هزاره سوم، 62 تای آنها در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما هم قرار گرفته‌اند كه این نشانه خوبی برای قرن بیست‌ویكم است.

كارگردانانی كه در این فهرست بیشترین تعداد اثر را دارند عبارتند از: میشاییل هانكه، كوئنتین تارانتینو، مارتین اسكورسیزی، هو هسایو هساین، استیون اسپیلبرگ، ژیا ژانگكه، برادران كوئن، آپیچات‌پونگ ویراستاكول، پدرو آلمادووار، پل توماس اندرسون، وس اندرسون، دارن آرنوفسكی، كلر دنیس، كلینت ایستوود، پیتر جكسون، لوكرسیا مارتل، كریستوفر نولان، جعفر پناهی، الكساندر پین، گاس ون‌سنت و لارس فون‌تریه.

 اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های هر سال از ابتدای قرن بیست‌ویكم انجام بدهیم به نتیجه جالبی می‌رسیم: همه فیلم‌های سال 2000 همچنان در فهرست بهترین‌های هزاره سوم حضور دارند، دو فیلم به آثار سال 2001 و یكی به 2002 اضافه شده، از فیلم‌های سال 2003 و 2004 و 2005 و 2006 به ترتیب 2، 5، 2 و 4 فیلم كم شده است. همه فیلم‌های تحسین‌شده مربوط به سال 2007 همچنان در فهرست نهایی حضور دارند. از 16 فیلم سال 2008، سه فیلم ارزش و اعتبارشان را از دست داده‌اند و در میان بهترین‌های قرن بیست‌ویكم حضور ندارند اما فیلم‌های سال‌های 2009 و 2010 همچنان جایگاه خودشان را حفظ كرده‌اند.

 سه فیلم هم به آثار محصول سال 2011 اضافه شدند. حضور سینمای ایران در میان 250 فیلم تحسین‌شده قرن بیست‌ویكم توسط منتقدان و سینماگران باعث خشنودی است. سال گذشته ایران 4 فیلم در میان بهترین فیلم‌های دهه اخیر داشت و امسال با 5 فیلم در این فهرست حضور دارد. عباس كیارستمی با فیلم «ده»(محصول 2002) و «كپی برابر اصل» (2010) در این فهرست حضور دارد. فیلم‌هایی كه البته هرچند فیلمسازشان ایرانی است و بیشتر عوامل تولید اولی هم ایرانی هستند، اما سرمایه‌گذارشان فرانسوی بوده و درنتیجه به عنوان تولیدات كشور فرانسه در این فهرست حضور دارند.

می‌شود گفت ارزش و افتخار مشترك استعداد ایرانی و سرمایه فرانسوی است. فیلم «ده» نسبت به سال گذشته صعود چشم‌گیری داشته است. در حالی كه در نظرسنجی سال 2012 رتبه 178 را به دست آورده بود امسال با صد پله ترقی به عنوان 78امین فیلم تحسین‌شده قرن بیست‌ویكم از میان 250 اثر معرفی شده است. وضعیت «كپی برابر اصل» هم بهتر شده و در رتبه 157 به رتبه 150 صعود كرده است. كیارستمی سرشناس‌ترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران در خارج از كشور است.

هرچند در سال‌های اخیر رقیبی مانند اصغر فرهادی پیدا كرده كه با فیلم «جدایی نادر از سیمین» و اسكارش تبدیل به مهم‌ترین چهره سینمایی ایران شده است ولی به هر حال كارنامه كلی كیارستمی در جشنواره‌های خارجی از همه فیلمسازان ایرانی دیگر پرافتخارتر است. جعفر پناهی پركارترین فیلمساز ایرانی این فهرست است. سال 2000 فیلم «دایره» را ساخته كه سال گذشته رتبه 86 و امسال رتبه 101 را در این فهرست دارد.

«طلای سرخ»(محصول 2003) كه هیچ‌گاه در ایران پخش نشد از رتبه 250 سال گذشته به 216 صعود كرده است. پناهی سال 2006 فیلم «آفساید» را با خط محوری ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه آزادی ساخت كه سال گذشته 225امین فیلم بود و امسال وضعیتش بهتر شده و فیلم 215ام فهرست است. سال 2011 پناهی كه از فعالیت حرفه‌ای در ایران منع شده بود با مجتبی میرتهماسب «این یك فیلم نیست» را ساخت كه در اصل شرح احوال فیلمساز بود. جالب است كه این فیلم در فهرست بهترین‌های قرن 21 سال گذشته حضور نداشت اما امسال از 250 فیلم 230‌امین اثر این فهرست است.

 اصغر فرهادی آخرین فیلمساز ایرانی است كه در این 12 سال وارد این فهرست شده است اما بهترین رتبه را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است. اول اینكه فیلم او هم مانند فیلم‌های جعفر پناهی محصول خود ایران است و نه یك كشور خارجی. «جدایی نادر از سیمین»(محصول 2011) همان سال گذشته در فهرست بهترین‌های قرن 21 قرار گرفت با این تفاوت كه پارسال فیلم 59ام بود و امسال فیلم 29‌ام.

 باعث خشنودی است كه یك فیلم تماما ایرانی جزو 30 فیلم برتر قرن بیست‌ویكم تا به امروز بوده است. البته باید به این نكته توجه كرد كه به جز فیلم «جدایی نادر از سیمین» فرهادی كه یكی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران چه از نظر مخاطبان و منتقدان ایرانی در یك دهه اخیر و چه از نظر سینمادوستان خارجی بوده است، بقیه فیلم‌ها لزوما بهترین آثار سینمای ایران نیستند. اگر همه فیلم‌های سینمای ایران دیده می‌شدند شاید نام ایران در این فهرست خیلی طول‌تر از این‌ها می‌شد. اما به هر حال این 8 فیلم تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های ایران توسط جشنواره‌ها، سینماگران، منتقدان و مخاطبان خارجی در قرن بیست‌ویكم هستند.




در حال و هوای عشق(وونگ كاروای-2000-هنگ‌كنگ و فرانسه)

از همان سالی كه فیلم كاروای وارد فهرست تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های هزاره سوم شد تا به امروز همیشه صدرنشین جدول بوده است. فیلم در هنگ‌كنگ می‌گذرد، در جهانی سرد ولی رمانتیك شده در اوایل دهه 60. فیلم به غایت زیبای كاروای(بخصوص از لحاط بصری) می‌تواند حتی به عنوان یك قطعه هنری از لحاظ تكنیكی مورد بررسی قرار گیرد اما در جزییات این یك داستان عاشقانه بین دو آدم تنهای افسرده است كه كاروای موفق شده از لحظاتی كه در زندگی‌شان وجود دارد، درام زیبایی خلق كند. لحظات زنده‌ای كه تا سال‌ها بعد در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. این فیلم تفسیری رویایی و البته تلخ از روابط انسانی می‌دهد.



جاده مالهالند(دیوید لینچ-2001- فرانسه و آمریكا)

برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید فیلمنامه شاهكار لینچ درواقع به‌ روز شده طرح یك تله فیلم دو ساعته است كه در سال 1999 به شبكه ABC ارائه شد و مسئولان شبكه آن را رد كردند. فیلم لینچ انواع و اقسام خشونت‌ها را نشان می‌دهد كه هر یك از آنها ممكن است منتج به دیگری شود. فیلم به طرز جسورانه‌ای هم خودش را دست می‌اندازد و هم روی منطق روایی عجیب و غریبش پافشاری می‌كند. این فیلم عجیب و غریب بعد از «مخمل آبی» قوی‌ترین فیلم دیوید لینچ است. جو ارعاب‌آور فیلم، حلول روح یكی در دیگری، جهان‌های واهی و خیلی از مولفه‌های دیگر فیلم‌های لینچ اینجا به درخشان‌ترین شیوه ممكن گرد هم آمده‌اند.



یی-یی(ادوارد یانگ-2000-تایوان و ژاپن)

فیلم خارق‌العاده و جهانی «یی-یی» كه توسط یكی از اساتید معاصر كارگردانی تایوان، ادوارد یانگ ساخته شده، فیلم داستان یك خانواده متعلق به طبقه متوسط است كه بیش از یك سال است در تایپه زندگی می‌كنند. فیلم با مراسم ازدواج آغاز می‌شود و با تشییع جنازه خاتمه می‌یابد. دوربین یانگ روی تك‌تك اعضای این خانواده می‌چرخد. از پدر میانسال گرفته تا پسر نوجوانی كه دوست دارد همه وقایع را با دوربینش ثبت كند. فیلمساز ماهرانه و با شفافیت زیاد به اعضای خانواده نزدیك می‌شود و هر كدام از آنها زندگی را از دریچه نگاه خودشان تشریح می‌كنند. این فیلم گرم و صمیمی و درخشان یكی از شاهكارهای قرن جدید است.



شهر اشباح(هایائو میازاكی-2001-ژاپن)

این انیمیشن میازاكی یكی از سرزنده‌ترین و بهترین كارهای وی تا به امروز است. تعادل دلنشینی بین سادگی سرگرم‌كننده (كه در نیمی از آثار میازاكی مثل «تورو همسایه من» وجود دارد) و جنبه‌های گسترده‌ بقیه كارهایش(مثل «قصری در آسمان» یا «شاهزاده مونونوكه») وجود دارد. «شهر اشباح» در هر دو دنیای میازاكی بهترین اثرش است. به عبارت دیگر این اثر فانتزی كاملا از لحاظ فرمی رها و از لحاظ احساسی كاملا به طرز غیرقابل باوری دوست‌داشتنی است. در این فیلم از بالاترین تكنولوژی انیمیشن استفاده شده است. یك موفقیت بصری تمام عیار، چه در طراحی شخصیت‌ها و چه در جو و اتمسفر فیلم است. داستان شگفت‌انگیز مخلوقات عجیب و غریب و روح‌های سرگردان.



هارمونی‌های ورک مایستر(بلا تار-2000-مجارستان، آلمان، فرانسه،سوییس و ایتالیا)

فیلمی كه در تعلیق موجود در آن غوطه‌ور می‌شوید. داستان در دنیای غم‌انگیز و مه‌آلود و بیرنگ اما به طرزی انكارناپذیر زیبای یك دهكده روایت می‌شود. با اتاق‌هایی كه بیشتر به سلول شبیهند و كارگردان فیلم به كمك رمان‌نویس مهجور، لازلو كراژناهوركا، جهانی شگفت‌انگیز را در فیلم‌شان به تصویر می‌كشند. مشخصه اصلی فیلم برداشت‌های بلند و طولانی است كه اتفاقا با دوربین‌های خیلی معمولی گرفته شده است. فیلم هیچ طرح داستانی مشخصی ندارد. و نام فیلم بیشتر از این که به محتوا و مضمون فیلم اشاره داشته باشد نشان دهنده سبک فیلمساز در پیش برد فضاسازی‌ها و دکوپاژهای خارق‌العاده‌اش است. شیوه بلا تار در استفاده از دوربین درست شبیه به شیوه كراژناهوركا در استفاده از جملات است.

پنج فیلم تحسین‌شده‌ دیگر هزاره سوم

نام‌هایی كه تاكنون خواندید برترین فیلم‌های قرن بیست‌ویكم تا به امروز بودند. اما از آنجا كه فهرست‌ها معمولا ده‌تایی است، پنج فیلم دوم را هم به اختصار معرفی می‌كنیم:

درخت زندگی: به كارگردانی ترنس مالیك كه بعد از نمایش‌اش در جشنواره كن سال 2011 و تحسین منتقدان ناگهان سرعت كار فیلمسازش بالا رفت. مالیكی كه هر ده سال یك فیلم می‌ساخت حالا سه پروژه در دست تولید دارد.

خون به پا خواهد شد: پل توماس اندرسون در این فیلم به كمك بازی شگفت‌انگیز دنیل دی‌لوییس درباره سرمایه‌داری و مانیفست تقدیر در اواخر قرن بیستم حرف می‌زند.

پنهان: فیلم خارق‌العاده میشاییل هانكه با بازی ژولیت بینوش و دنیل اوتوی یقه مخاطبش را می‌چسبد و تا پایان او را در وحشت نگه‌میدارد و رهایش نمی‌كند.

كشتی روسی: فیلم تحسین‌شده الكساندر سوخوروف مثل حضور در یك مجلس بالماسكه است. شما در قرن بیست‌ویكم شاهد تاریخ روسیه در قرن هجدهم به روایت سینما هستید.

درخشش ابدی یك ذهن بی‌آلایش: شاهكار بی‌تردید میشل گوندری حتی قبل از اینكه تا انتهایش بروید و دركش كنید، آنقدر به مخاطبش لذت می‌دهد كه شایسته قرار گرفتن در رتبه دهم این فهرست باشد. گوندری كارگردان فرانسوی كه كلیپ‌های موسیقی می‌ساخت از فیلمنامه فوق‌العاده چارلی كافمن اثر قابل تحسینی ساخته است.