فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

تارزان مدرن میشود


برای مدتی طولانی داستان تارزان به خاطر سویه‌های نژاد‌پرستانه و جنسیت گرایانه‌اش مورد انتقاد بوده است و حالا شركت صاحب امتیاز از پیشنهاد بازنویسی داستان تارزان به عنوان فرصتی مغتنم برای جای دادن مفاهیم اخلاقی جدید در داستان استفاده كرده است،

هفت صبح: در سال ١٩٣٢ شاخص‌ترین فیلم تارزان با بازی قهرمان سابق المپیك «جانی ویس مولر» روی پرده رفت و به سرعت تبدیل به چهره شد. مرد جوان اشراف‌زاده داستان اصلی كه استعدادی باور نكردنی در یادگیری زبان داشت جای خود را به مردی جنگلی داد كه برای یادگیری زبان آدم‌ها تقلا می‌كرد

اندكی پیش از جنگ دوم جهانی یك مداد تراش فروش بی‌پول ایده درخشانی به ذهنش خطور كرد كه تاثیرات آن كماكان در پهنه ادبیات و سینمای انگلیسی - اروپایی قابل مشاهده است. او كه سبك مجلات سطح پایین آن دوران و داستان‌هایشان را نمی‌پسندید، تصمیم گرفت دست به كار شود و داستانی بهتر بنویسد. ادگار بوروز ٣٥ ساله ابتدا با داستان‌هایی در مورد فضا آغاز كرد و «ماجراهای جان كارتر جست‌وجوگر بین كهكشانی» اولین داستان او بود كه با «شاهزاده خانمی‌از مریخ» و «خدایان مریخ» دنبال شد.



در نهایت در سال ١٩١٢، ایده طلایی او به ذهنش خطور كرد: پسر گمشده لرد گری ستوك در كودكی توسط گوریل‌ها بزرگ می‌شود و در جوانی تبدیل به مردی جذاب می‌شود به نام «تارزان»، شخصیتی كه كمتر كسی را می‌توان یافت كه نام او را نشنیده باشد.

بوروز تصمیم گرفت شخصیت تارزان را در «قاره تاریك» و همدم گوریل‌ها، افعی‌ها و ببرها به تصویر بكشد  هرچند آفریقا در واقع ببر ندارد. شخصیت لرد‌زاده وحشی كه با وجود زندگی در جنگل نوعی والا منشی و آزادگی را به نمایش می‌گذاشت خوانندگان را به خود جذب كرد و كم كم بازارش رونق گرفت.

به این ترتیب «تارزان ِگوریل‌ها» اولین بار ١٠٠ سال پیش در یك مجله داستان چاپ شد و بعد از آن به قالب كتاب به صورت مستمر تجدید چاپ شد. این كلاسیك قرن بیستمی ‌نیز مانند سایر همتایانش آمیزه‌ای از عشق و نفرت را برانگیخت. به عنوان مثال «رودیارد كیبلینگ» نویسنده داستان كودك و مولف ماجراهای موگلی در «كتاب جنگل» معتقد بود كه بوروز شخصیت كتابش را از آثار او الهام گرفته و قصد داشته ببیند تا چه حد یك نویسنده می‌تواند بد بنویسد به همین دلیل این كتاب را نوشته است اما فروش بسیار بالای كتاب دهان منتقدان آن را بست.

امروزه بیشتر كتاب‌خوان‌های انگلیسی زبان كماكان در فضای آثار ادبی پیش از جنگ اول جهانی غوطه‌ورند، شرلوك هلمز و پروفسور موریارتی و پیتر پن تنها دو نمونه هستند كه مشابه آنها را می‌توان به سادگی در ادبیات و سینمای امروز پیدا كرد اما ماجرای تارزان شاید به نوعی بالاتر از همه این داستان‌ها می‌نشیند. او ابرالگویی است كه در خردسالی در جنگل گم شده و «مانگانی» رئیس گوریل‌ها او را بزرگ كرده است و پس از بازگشت به تمدن ترجیح می‌دهد بار دیگر به جنگل برگردد. اضافه شدن جین پورتر، دختر جوان آمریكایی به عنوان معشوق تارزان، مرد جوان جذاب چنان در عشق او گرفتار می‌شود كه به هیج زن دیگری نگاه نمی‌كند و خود را وقف معشوقه‌اش می‌كند.

ماجراهای تارزان هوشمندانه در قالب كمیك استریپ، فیلم و كالا بازتولید شد و طیف هواداران و علاقه‌مندان خود را یافت. در سال ١٩١٩ المو لینكلن در نقش نخستین تارزان تاریخ سینما در فیلمی‌ صامت حضور یافت و بعد از او ٨٩ تارزان دیگر نیز تا‌كنون روی پرده رفتند، بی‌آنكه این موضوع مانع چاپ ٢٦ كتاب مختلف از ماجراهای تارزان از جمله «پسر تارزان»، «تارزان شكست‌ناپذیر» و... شود. نویسنده در سال ١٩٢٣ شركتی بنیان گذاشت كه تمام حقوق مادی و معنوی این شخصیت و ماجراهایش را در تملك داشت.



در سال ١٩٣٢ شاخص‌ترین فیلم تارزان با بازی قهرمان سابق المپیك «جانی ویس مولر» روی پرده رفت و به سرعت تبدیل به چهره شد. مرد جوان اشراف‌زاده داستان اصلی كه استعدادی باور نكردنی در یادگیری زبان داشت جای خود را به مردی جنگلی داد كه برای یادگیری زبان آدم‌ها تقلا می‌كرد.

البته بوروز اهمیت چندانی نمی‌داد، او همچنان سرگرم كسب درآمد از شخصیتی بود كه خلق كرده بود تا آنكه در ٧٥ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت و مالكیت تارزان را به وارثانش سپرد.

در 100سالگی تارزان، اگر نگاهی به وضعیت سینما بیندازیم، می‌بینیم كه غالب داستان‌های شناخته شده و پر فروش تبدیل به فیلم شده‌اند. در واقع صاحبان شخصیت‌هایی مانند مرد عنكبوتی، سوپرمن و شخصیت‌هایی از این دست در تلاشند تا حد امكان از این شخصیت‌ها و داستان‌های محتمل آنها اقتباسات سینمایی انجام دهند.  اما شركت صاحب امتیاز تارزان از این هم فراتر رفته و عهده‌دار پروژه‌ای شده كه در آن تارزان به شكل و شمایلی كاملا مدرن در می‌آید. پیشنهاد دهنده این پروژه یكی از فیلمنامه‌نویسان ‌هالیوود، به نام اندی بریگز است.



او كه از كودكی جزو طرفداران پر و پا قرص شخصیت تارزان بوده است، می‌گوید:«در داستان جدید كماكان برای شخصیت‌های سابق و داستان اصلی احترام قائل هستیم اما در عین حال قصد داریم آن را به سوی داستانی مدرن و جذاب پیش ببریم، به عنوان مثال قبایل آدم‌خوار داستان اصلی در این فیلم با شورشیان مسلح جایگزین خواهند شد و جین، تبدیل به نوجوانی مدرن می‌شود...»برای مدتی طولانی داستان تارزان به خاطر سویه‌های نژاد‌پرستانه و جنسیت گرایانه‌اش مورد انتقاد بوده است و حالا شركت صاحب امتیاز از پیشنهاد بازنویسی داستان تارزان به عنوان فرصتی مغتنم برای جای دادن مفاهیم اخلاقی جدید در داستان استفاده كرده است، به تارزان جدید لقب پر طمطراق «جنگجوی طبیعت» داده شده و انتظار می‌رود كه امسال برای مخاطبان نوجوان و بزرگسال برای فروش عرضه شود.

كریس بردفورد نویسنده «سامورایی جوان» در مورد تارزان جدید می‌گوید كه این شخصیت «بیش از پیش موضوعیت دارد و به زمان حال مربوط است.» این موضوعیت مسئله‌ای است كه بیش از هرچیز باید در بازنویسی داستانی كه در زمان استعمار بریتانیا نگاشته شده رعایت شود. شخصیت جدید در رمان بریگز -كه به زودی قسمت‌های دیگری از آن نیز به چاپ خواهد رسید- دوستدار و حافظ طبیعت و حیوانات است و تمام تلاشش این است كه آنها را از آسیب‌های جهان مدرن حفظ كند. انتظار می‌رود سری فیلم ساخته شده بر مبنای این بازنویسی نیز به زودی از تلویزیون پخش شود. بریگز می‌گوید كه این پروژه را صرفا از روی عشق انجام می‌دهد نه به خاطر دستمزد و از قوال ایتالو كالوینو نقل می‌كند: «یك اثر كلاسیك كتابی است كه هرگز گفتن آنچه می‌خواسته بگوید را به پایان نبرده است.»


ویدیو مرتبط :
پلنگ صورتی تارزان میشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدرن ترین ماوس جایگزین کامپیوتر و لپ تاپ میشود + تصاویر



مهندسان در حال تلاش برای ساخت ماوسی هستند که در صورت انبوه سازی آن، کاربران دیگر نیازی به کامپیوتر و لپ تاپ نخواهد بود.

مهندسان لهستانی، ماوسی را ساخته اند که با استفاده از آن کاربران دیگر نیازی به کیس نخواهند داشت.

مدرن ترین ماوس جایگزین کامپیوتر و لپ تاپ میشود + تصاویر

این محققان اعلام کرده اند که با این کار ابتکاری خود تمام کامپیوتر در درون یک ماوس قرار میگیرد؛ و کاربران فقط به یک مانیتور و یک صفحه کلید نیاز خواهند داشت تا بتوانند کارهای کامپیوتری خود را انجام دهند.

مدرن ترین ماوس جایگزین کامپیوتر و لپ تاپ میشود + تصاویر

بنابر این گزارش، اگر ساخت این ماوس به مرحله انبوه برسد کاربران دیگر نیازی به لپ تاپ و PC نخواهند داشت تا با خود حمل کنند بلکه تمام برنامه های کامپیوتر تنها درون یک ماوس جیبی قرار خواهد گرفت.

درون این ماوس یک  CPU ARM دوهسته ای 1.4 GHz، 128 GB حافظه فلش، 2 پورت USB 3.0، یک خروجی میکرو- HDMI و یک اتصال دهنده WI_FI قرار دارد؛ که میتواند به جای یک کامپیوتر عمل نماید.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران