فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

تئاتر ایران سیاستگذاری می خواهد



 

 

 

تئاتر ایران سیاستگذاری می خواهد

 

برخی هنرمندان تئاتر معتقدند اجرای قرارداد تیپ باید یكی از اولویت های مدیریت جدید تئاتر ایران باشد . روز ۱۲ مرداد حسینپارسایی جایش را به حسین مسافر آستانه داد تا بالاخره زمزمه های تغییر در مدیریت اداره كل هنرهای نمایشی به واقعیت تبدیل شود.

 

مسافر آستانه كه پیش از این نیز بارها نامش به عنوان یكی از گزینه ها برای تصدی مدیریت تئاتر ایران شنیده می شد، حالا سكان هدایت تئاتر ایران را به دست گرفته و خودش احتمالا بیش از هر كس دیگری می داند چه مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد.

 

سال های سال است كه تئاتر ایران از كمبودهای مختلفی رنج می برد و هیچ كدام از مدیران تئاتری تا به حال نتوانسته اند این مشكلات را آن گونه كه باید حل كنند، چرا كه كلید حل بخشی از این مشكلات در دست مدیركل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

كمبود سالن های اجرای تئاتر، تمركز فعالیت های تئاتری در تهران، اجرایی نشدن قرارداد تیپ، به رسمیت شناختن فعالیت در حوزه تئاتر به عنوان یك شغل و برپایی جشنواره های مختلف تئاتری با صرف بودجه های زیاد از جمله مشكلاتی هستند كه طی این سال ها فراروی اهالی تئاتر بوده اند.

 

● اجرای قرارداد تیپ

مسافر آستانه سال های سال در دل تئاتر و مسائل آن بوده و از همه ما بهتر و دقیق تر مشكلات و راه حل های آن را می داند.

 

این جمله را حسین كیانی، كارگردان و نمایشنامه نویس به ایسنا می گوید. او از مدیر جدید تئاتر ایران انتظار دارد به قراردادهای تیپ سر و سامان بدهد. این خواسته ای است كه محمد یعقوبی، نمایشنامه نویس و كارگردان تئاتر نیز بر آن تاكید دارد؛ انتظار ما از مدیر جدید اداره كل هنرهای نمایشی پایبندی به اجرای قرارداد تیپ است.

 

قرارداد تیپ كه هنرمندان تئاتر از آن نام می برند، قراردادی است كه از سوی خانه تئاتر تدوین شده و طبق آن، فعالان بخش های مختلف تئاتر ایران درجه بندی شده اند و دستمزد آنها نیز تعیین شده است. این قرارداد آن گونه كه یعقوبی می گوید: در دوره مدیریت قبلی اداره كل هنرهای نمایشی تصویب شده و حالا هنرمندان انتظار دارند، مدیر جدید تئاتر نیز به این توافق پایبند باشد. حمیدرضا آذرنگ، نمایشنامه نویس و كارگردان تئاتر هم یكی از مشكلات بزرگ هنرمندان این حوزه را تاخیر در پرداخت دستمزدها می داند.

 

● سیاستگذاری برای ارتقای تئاتر

با این حال بابك محمدی، كارگردان تئاتر به مساله دیگری اشاره می كند و به ایسنا می گوید: باید سیاستگذاری یكی از مهم ترین برنامه های مدیر جدید تئاتر ایران باشد.

 

او امیدوار است كه مدیر جدید تئاتر ایران بتواند به گونه ای سیاستگذاری كند كه دست كم در سال ۲۰ تئاتر خوب نوشته و اجرا شود.

 

محمدی معتقد است: سیاستگذاری تئاتر كشور نباید علیه روند تكاملی این هنر باشد و مدیران تئاتری باید به گونه ای برنامه ریزی كنند كه بتوانند هنرمندان بیشتری را جذب كنند، نه این كه موجبات دوری آنها را از این عرصه فراهم آورند.

 

آذرنگ نیز امیدوار است در دوره جدید شأن بچه های تئاتر رعایت شود.

 

این كارگردان و نمایشنامه نویس می گوید: سال هاست گلایه داریم كه چرا شغل ما به عنوان حرفه تعریف نمی شود، اما توقعات از ما همیشه حرفه ای است.

 

محمد یعقوبی هم معتقد است كه مدیر جدید تئاتر باید راهی برای ارتباط با بچه های تئاتری باز كند.وی با اشاره به پیشینه تئاتری حسین مسافرآستانه امیدوار است كه او به عنوان یك تئاتری بتواند جلوی افزایش قیمت بلیت های تئاتر را بگیرد.

 

● مشخص شدن ضوابط

«بسیاری از كارگردان ها حتی با این كه عضو خانه تئاتر هستند، ۲ سال یك بار هم نمی توانند سالن بگیرند. در حال حاضر ضوابط تخصیص اجرا به كارگردان ها معلوم نیست و ما انتظار داریم همه چیز مشخص و شفاف شود.»

 

این جمله ها را حسین كیانی می گوید و بر ضرورت صراحت و روشنگری در مسائل تئاتر تاكید می كند.

از سوی دیگر آذرنگ نیز با اشاره به تكثر جشنواره های مختلف هنری می گوید: «هر روز شاهد شكوفه زدن بسیاری از جشنواره های گوناگون با اسامی متفاوت هستیم كه هریك بودجه كلانی را به خود اختصاص می دهند. هزینه كردن این بودجه در مدت زمان محدود برگزاری یك جشنواره آن هم برای تعداد معدودی كار منطقی نیست.

 

هنرمندان تئاتری البته خودشان بیش از هركس دیگر می دانند كه حل مشكلات تئاتر از عهده یك فرد خارج است؛ اما انتظاراتی دارند كه سال هاست برآورده نشده است.

 

حال باید منتظر ماند و دید حسین مسافرآستانه چه مسیری را در پیش می گیرد و تئاتر ایران را به چه سمت و سویی هدایت می كند..../ تحلیل : جام جم آنلاین 


ویدیو مرتبط :
اردیبهشت تئاتر ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جشن منتقدان، پایان اردیبهشت تئاتر ایران



 

 

جشن منتقدان، پایان اردیبهشت تئاتر ایران

 

جشن منتقدان خانه تئاتر، آخرین جشن از این دوره «اردیبهشت تئاتر ایران» بود که چهارشنبه شب گذشته، به کار خود پایان داد.به گزارش خراسان، در این مراسم ابتدا محمدرسول صادقی عضو هیئت مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر ایران، ضمن تبریک روز جهانی تئاتر گفت: امیدوارم که به زودی روز ملی تئاتر را جشن بگیریم.



در ادامه با حضور ایرج راد، کتاب «ده سال خانه تئاتر» رونمایی شد.ایرج راد گفت: از مدت ها قبل به دنبال انجام این کار مهم بودیم و بهترین زمان ممکن برای انتشار این کتاب، ده سال بعد از فعالیت خانه تئاتر بود.رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر ضمن تقدیر از تلاش های حمید مظفری و منوچهر اکبرلو در گردآوری این کتاب افزود: نمی توان همه موارد را در یک کتاب گنجاند. اما به هر حال تا حدود زیادی، مسائل مربوط به خانه تئاتر در این کتاب گنجانده شده است. مهم ترین بحث در انتشار این کتاب سند بودن آن است. بدین ترتیب این کتاب ماندگار خواهد بود و می تواند منبع بسیار خوبی برای تجربه های آینده ما باشد.



سپس حمید مظفری اظهار داشت: شایعات نادرستی درباره خانه تئاتر وجود داشت که خواندن این کتاب، ما را در شناخت واقعی خانه تئاتر کمک می کند. ویژگی این کتاب این است که گاه شماری سرد و خشک نیست، بلکه نیمه دراماتیک و جذاب می باشد، منوچهر اکبرلو نیز گفت: متاسفانه در کشور ما گردآوری اسناد مرسوم نیست. به همین دلیل نوعی گسست فرهنگی وجود دارد. در حالی که لازم است با شکل گیری «مرکز اسناد» تجربه های پیشین را تکرار نکنیم، بلکه از آن ها به نحو درستی استفاده کنیم. متاسفانه در این کتاب چند اشکال کوچک وجود دارد که در چاپ های بعدی تصحیح می شود. این اشکال به دلیل نبود اسناد و مدارک لازم در نخستین سال های فعالیت خانه تئاتر است.در ادامه برنامه ، فیلمی درخصوص مطبوعات و نظرخواهی از اعضای خانه تئاتر و فعالان تئاتری به نمایش درآمد. سپس از فروغ سجادی به عنوان عضو فعال انجمن و مهدی میرمحمدی به عنوان منتقد فعال خارج از انجمن تقدیر شد.در پایان این مراسم مرکز نمایش رادیو، با حضور محمود زنده نام مدیر این مرکز از محمد امیریاراحمدی و نسیم خراشادی زاده به عنوان دو نمایش نامه نویس تقدیر کرد.زنده نام گفت: همواره به تئاتر عشق ورزیده ایم و خوشحالم این عشق ورزی در یکی دوسال گذشته، با نوعی مسئولیت در برگزاری هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر همراه بوده است..../ یادداشت : روزنامه خراسان