فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بیژن بیرنگ: مدتهاست تلویزیون ندیده ام!/ سری سوم «شام ایرانی» را هم تولید خواهیم کرد



شام ایرانی,سری جدید شام ایرانی,برنامه شام ایرانی

من مدتهاست تلویزیون ندیده ام. البته فکر نکنید که فقط تلویزیون نمی بینم بلکه ماهواره هم نمی بینم. این مساله هم فقط و فقط به درگیری های کاری فراوانم بازمی گردد. درگیریهایم باعث شده که ندانم اوضاع تلویزیون از چه قرار است.

سری دوم «شام ایرانی» که کپی کاملی است از «بفرمایید شام» در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است و آمار ضد و نقیض از نحود استقبال مخاطبان نسبت به آن وجود دارد. گروهی اعتقاد دارند که فیلم به دلیل تقلیدهای بی دلیل اش چنان که باید مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته و گروهی و از جمله دست اندرکاران تولید فیلم از استقبال فراوان مخاطبان سخن می گویند. بیژن بیرنگ طراح اصلی و کارگردان کار در زمره گروه دوم قرار می گیرد. وی در گفتگو با شبکه ایران می گوید:«استقبال از سری دوم کار حتی بهتر از سری اول بوده است و بازخورد کار در میان مخاطبان هم عالی بوده است. فکر می کنم دلیل این اقبال هم طراوت و شادابی است که در برنامه به چشم می خورد.»

بیرنگ درباره ادامه «بفرمایید شام» هم می گوید:«اگر استقبال به همین منوال باشد قطعا سری سوم را هم تولید خواهیم کرد. در تولید سری سوم هم سعی خواهیم کرد ایده هایی که مخاطبان در اختیارمان می گذارند را مورد استفاده قرار دهیم.»

بیرنگ که سابقه ساخت آثاری مانند «خانه سبز» و «همسران» را هم در کارنامه دارد در پاسخ به این سوال که چقدر از اقبال مخاطبان به «شام ایرانی» را مدیون ضعف آثار تلویزیون می داند اظهار می دارد:«من اصلا از اوضاع و احوال تلویزیون خبر ندارم که بخواهم درباره آن صحبت کنم.»

این پاسخ بیرنگ این پرسش را ایجاد می کند که آیا کیفیت پایین برنامه های تلویزیون است که باعث دوری او از تلویزیون شده و او نیز پاسخ می دهد:«من مدتهاست تلویزیون ندیده ام. البته فکر نکنید که فقط تلویزیون نمی بینم بلکه ماهواره هم نمی بینم. این مساله هم فقط و فقط به درگیری های کاری فراوانم بازمی گردد. درگیریهایم باعث شده که ندانم اوضاع تلویزیون از چه قرار است.»... / شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
رستوران خاورخانم با بیژن بیرنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«بفرمایید شام» ایرانی با چاشنی بیژن بیرنگ!


به شما نشان خواهیم داد بازیگران و ستاره‌هایی كه دوست‌شان دارید و بارها در سینما و تلویزیون دیده‌اید هم مانند همه ما زندگی معمولی دارند و از یك سیاره دیگر نیامده‌اند؛ مثلا «رامبد جوان» هم مثل خیلی‌های دیگر وقتی گرسنه‌اش می‌شود به نانوایی سر كوچه‌شان می‌رود و نان تافتون می‌خرد.






الگو گرفته‌ایم اما متفاوت هستیم

حدود 3 ماه است درگیر تولید برنامه «بفرمایید شام» ایرانی هستیم. متأسفانه یكسری سوءتفاهمات به‌دلیل اسم مشابه‌ برنامه تولیدی ما با برنامه یكی از شبكه‌های ماهواره‌ای به‌وجود آمد كه همان‌طور كه شما هم در مجله خوب‌تان به آن اشاره داشتید، تاریخچه این برنامه نشان می‌دهد، نخستین‌بار شبكه ITV GLOBAL طراح اصلی بفرمایید شام بوده و امتیاز اصلی متعلق به این شبكه است و امروز حدود 30 كشور در حال اجرا و ساخت این برنامه با مدل‌های مختلف خودشان هستند؛ اما آنچه طراح اصلی «بفرمایید شام» از تمام كشورهایی كه قصد دارند طرح این برنامه را در كشور خودشان اجرایی كنند خواسته، استفاده از نام اصلی این برنامه بدون هیچ‌گونه تغییرات است. هیچ ادعایی نداریم كه قرار است در شكل اصلی این برنامه تغییرات اساسی نسبت به نمونه‌های معمول كه پیش از این تولید و پخش شده است، اتفاق بیفتد. در همه جای دنیا مسابقه آشپزی به این شكل است كه یكسری مهمان دعوت می‌شوند و صاحب‌خانه از آن‌ها پذیرایی می‌كند و در نهایت این مهمانان هستند كه به صاحب‌خانه امتیاز می‌دهند. این‌كه خیلی‌ها می‌گویند كار ما تقلیدی از این برنامه است را هیچ‌وقت رد نكرده‌ام چون از ابتدا هم قرار نبود ما نوآوری یا تولید جدیدی در این زمینه داشته باشیم بلكه تصمیم گرفتیم با الگوبرداری از طرح اصلی برنامه‌ای متفاوت و جذاب و البته با حضور چهره‌های مشهور بسازیم كه مسلما جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.



آن سفره اصیل نیست

معتقدم ایرانیانی كه خارج از مرز این خاك و بوم زندگی می‌كنند، به واسطه سال‌ها زندگی در مجامع و با فرهنگ‌های دیگر، نمی‌توانند مدعی شوند یك شهروند ایرانی تمام‌عیار هستند. صددرصد فرهنگ كسانی كه سال‌هاست خارج از خاك ایران زندگی كرده، متفاوت‌تر از فرهنگ كسانی است كه از بدو تولد در همین خاك رشد كرده و قد كشیده‌اند. تصور می‌كنم كسانی كه خارج از خاك ایران زندگی و در برنامه‌ «بفرمایید شام» شركت می‌كنند، نمی‌توانند به واسطه فرهنگ و از آن مهم‌تر موجود نبودن ابزار لازم در كشورهای دیگر سفره‌ اصیل ایرانی تدارك ببینند.



كشف تفاوت دنیای مردان و زنان

فكر می‌كنم برنامه ما غیراز اینكه بخواهد به آشپزی و غذا خوردن شركت‌كنندگانش بپردازد، حرف‌های بسیار مهم‌تری داشته باشد؛ درواقع برنامه «بفرمایید شام»، یك بهانه است برای كشف بسیاری مسائل؛ از جمله كشف تفاوت دنیای مردان و زنان؛ اینكه همیشه این ترس در خانم‌ها وجود داشته كه وقتی آقایان در یك جمع مجردی و دوستانه دور‌هم جمع می‌شوند، چه حرف‌هایی دارند، چگونه معاشرت می‌كنند و چگونه وقت‌شان را می‌گذرانند یا برعكس؛ ما در «بفرمایید شام» ایرانی این مسائل را به شما نشان خواهیم داد و این مخاطبان برنامه ما هستند كه بعد از دیدن هر قسمت، بیشتر متوجه تفاوت دنیای مردان و زنان خواهند شد. مطمئن باشید در همین سری اول برنامه «بفرمایید شام» ایرانی این تفاوت نشان داده شده و رسالتی كه برنامه ما دارد، نزدیك كردن و از بین بردن اختلافات این دو دنیای متفاوت و پیدا كردن یك زبان مشترك بین خانم‌ها و آقایان است. به‌نظر من تمام زیبایی زندگی به تفاوت دنیای خانم‌ها و آقایان است اما از آن ‌طرف تمام رنج زندگی‌ هم در همین تفاوت‌‌هاست و نداشتن درك متقابل طرفین.



تمام كسانی كه مخاطب برنامه «بفرمایید شام» ایرانی ما باشند، به نوعی درگیر مسائل جانبی‌اش نیز خواهند شد. این مخاطبان برنامه هستند كه به ما به وسیله پیام كوتاه و توسط مجله زندگی ایده‌آل اعلام می‌كنند كدام شب از برنامه را بیشتر پسندیده‌اند و همچنین ما با طرح سؤال‌هایی از آن‌ها یكسری سؤالات می‌پرسیم و جوایز بسیار نفیسی تقدیم‌شان خواهیم كرد. به هر حال دوست داریم همه به نوعی درگیر سفره وسیعی كه پهن شده بشوند



با ستاره‌های‌تان هم‌سفره خواهید شد

برای ساخت سری اول برنامه «بفرمایید شام» با سختی‌های بسیار زیادی روبه‌رو بودیم؛ از جمله مهم‌ترین آن‌ها ترسی بود كه بازیگران‌مان از نشان دادن خانه و زندگی‌شان داشتند؛ به‌خصوص آقایان كه به محض اینكه می‌گفتیم قرار است تصویربرداری در خانه خودتان انجام شود، از همكاری با ما منصرف می‌شدند اما خوشبختانه گروه اول از بازیگرانی كه با آن‌ها برای همكاری به توافق رسیدیم، این ترس را شكستند و تصور می‌كنم بعد از پخش سری اول بفرمایید شام، خیلی از بازیگران و افراد مشهور دوست داشته باشند در این برنامه شركت كنند و با دوستدارانشان هم‌سفره شوند.



سفره‌ای به وسعت تمام ایران

سفره‌ای كه در «بفرمایید شام» پهن می‌شود و همه دور آن می‌نشینند، نمادی از فرهنگ ایرانی ماست؛ سفره در تمام ایران یك معنای واحد دارد. در فرهنگ‌ غنی ایرانیان ضرب‌المثلی وجود دارد كه می‌گویند طرف سر سفره پدر و مادرش بزرگ شده؛ این نشان از خوردن نان حلال در زندگی است و اهمیت و قداست سفره در فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد. سفره در فرهنگ ایرانی وسیله‌ای است برای تناول غذای اهالی یك خانه یا اقوام یك خانواده در كنار یكدیگر و در واقع بهانه‌ای است برای گردهم آوردن آدم‌هایی كه غرق در زندگی روزمره‌شان شده‌اند و در حال فراموش كردن فرهنگ بزرگی به نام صله رحم هستند.



 این برنامه با حضور بازیگران سینما، تلویزیون، ورزشكاران و خوانندگان موسیقی پاپ و سنتی همراه است كه با هم به رقابت می‌پردازند. به همین خاطر این برنامه باید ویژگی‌های خاصی داشته و قاعدتا با برنامه‌های تلویزیونی متفاوت باشد تا مخاطبان قسمت‌ها را خریداری كنند؛ چراكه تولید برنامه برای شبكه نمایش خانگی كمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است.



یادگاری با ارزش در گنجینه ارزشمند شما

«بفرمایید شام»  ایرانی به شما نشان خواهد داد بازیگران و ستاره‌هایی كه دوست‌شان دارید و بارها در سینما و تلویزیون دیده‌اید هم مانند همه ما زندگی معمولی دارند و از یك سیاره دیگر نیامده‌اند؛ مثلا «رامبد جوان» هم مثل خیلی‌های دیگر وقتی گرسنه‌اش می‌شود به نانوایی سر كوچه‌شان می‌رود و نان تافتون می‌خرد؛ ما هم با او همراه شدیم و نان خریدنش را دیدیم؛ شما هم خواهید دید. اتفاق جالبی كه در «بفرمایید شام» ایرانی ما افتاده، این است كه مردم جنبه و روی دیگری از زندگی آدم‌های محبوب‌شان را خواهند دید. بازیگری كه می‌گوید من به خاطر مخاطبانم كار می‌كنم و به آن‌ها علاقه‌مندم، باید اجازه دهد مخاطبانش بیشتر با او و زندگی‌اش آشنا شوند.بفرمایید شام ایرانی ما به نوعی مردم و ستارگان‌شان را هم‌سفره یكدیگر می‌كند؛ این برنامه به نوعی باعث دوستی بین مردم و هنرمندان خواهد شد. «بفرمایید شام»  ایرانی ما فرصتی است تا بیشتر با سلایق، خواسته‌ها و ایده‌آل‌های زندگی بازیگران و افراد محبوب و مشهور كشورمان‌ آشنا شویم؛ در واقع «بفرمایید شام»  ایرانی ما این‌بار قبل از اینكه خدایی ناكرده قرار باشد اتفاقی برای افراد شناخته‌شده‌ كشورمان بیفتد، به سراغ‌شان رفته تا در سال 1390، یك مجموعه مستند از زندگی این افراد را در گنجینه ارزشمند خانه‌های مردم ذخیره كند تا همیشه به‌عنوان یك یادگاری با ارزش از آن یاد كنند.