فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

به خاطر بیت المال این فیلم را ببینید!


نقش نگار عنوان آخرین فیلم علی عطشانی است. عطشانی کارگردانی است که تقریبا همیشه در ساخت آثارش با حاشیه های زیادی رو به رو می شود. به طور نمونه فیلم «دموکراسی تو روز روشن» این کارگردان به تهیه کنندگی حجت الاسلام زم بود که با جنجال هایی از جمله ممیزی در اکران رو به رو شد.





هفته نامه تماشاگران امروز: نقش نگار عنوان آخرین فیلم علی عطشانی است. عطشانی کارگردانی است که تقریبا همیشه در ساخت آثارش با حاشیه های زیادی رو به رو می شود. به طور نمونه فیلم «دموکراسی تو روز روشن» این کارگردان به تهیه کنندگی حجت الاسلام زم بود که با جنجال هایی از جمله ممیزی در اکران رو به رو شد و عواقب زیادی برای تهیه کننده این فیلم داشت. بعد از آن زم دیگر تهیه کنندگی هیچ فیلمی را تا به امروز به عهده نگرفته است. فیلمی که در همان زمان اکرانش بامصاحبه و انتقادات مسعود ده نمکی مواجه شد.

پس از آن عطشانی فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» را به تهیه کنندگی محسن علی اکبری در زمان دولت احمدی نژاد ساخت. با اینکه علی اکبری از جمله سینماگران نزدیک به طیف دولت دهم به شمار می رفت اما برخی فیلم را نقد رفتارهای احمدی نژاد دانستند و حتی یک بار اکران آن با توقیف رو به رو شد.

به خاطر بیت المال این فیلم را ببینید!

از طرف دیگر گفته می شود علی عطشانی ارتباط زیادی با سیاسیون دارد. او پس از آنکه فیلم سه بعدی «آقای الف» را ساخت آن را به طور شخصی و خصوصی در دفتر تشخیص مصلحت نظام برای حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به نمایش گذاشت. هرچند که این فیلم با وجود همه خبرسازی هایش به عنوان اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران در  اکران با شکست سختی مواجه شد.

بی تردید جنجالی ترین پروژه سینمایی عطشانی «نقش نگار» است که ساختنش از همان ابتدا با حاشیه همراه بود. فلمی که با سرمایه بابک زنجانی ساخته شد. این فیلم در سکوت خبری با بازی بهرام رادان، ناصر ملک مطیعی، آتیلا پسیانی و... مقابل دوربین رفت. اما نکته جالب جشنی بود که برای پایان فیلم برداری این فیلم گرفته شد.

به خاطر بیت المال این فیلم را ببینید!

گروه تولید این فیلم مراسمی را در رستوران وی آی پی بابک زنجانی برگزار کردند که در آن تعدادی از خبرنگاران، منتقدین سنما و عوامل فیلم حضور داشتند و بابک زنجانی و علی عطشانی میزبان این مراسم بودند. نکته جالب آنجا بود که اکثر عوامل فیلم می گویند که تا آن روز نمی دانسته اند که سرمایه گذار فیلم بابک زنجانی بوده و در همان مراسم از ماجرا مطلع شده اند. موضوعی که گویا حتی مدعوین هم از آن بی خبر بوده اند.

در این مراسم ناصر ملک مطیعی حضور پیدا کرد و به سخنرانی پرداخت، بازیگری که با «نقش نگار» پس از سال ها به سینما برگشته است. از همان جا حاشیه های این فیلم آغاز شد به طوری که «نقش نگار» نتوانست به جشنواره فجر همان سال راه یابد. در ابتدا عنوان شد که این موضوع به دلیل حضور بازیگر قدیمی سینما است. اگرچه بعدها مشکل مجوز حضور او نیز صادر شد.

به خاطر بیت المال این فیلم را ببینید!

بخت با عطشانی یار نبود و در آغاز دولت روحانی، بابک زنجانی به زندان افتاد و تا امروز در زندان است. با گذشت مدت زیادی از ساخت فیلم هنوز از اکران آن خبری نیست. علی عطشانی درباره این موضوع می گوید «اموال زنجانی توسط دولت مصادره شده است و هم اکنون زیر پوشش شرکت نفت است. سهام این فیلم نیز به شرکت نفت منتقل شده و نام بابک زنجانی از این فیلم حذف شده است. با این وجود دیگر فکر نمی کنم مشکلی برای اکران وجود داشته باشد.»

او همچنین اضافه می کند: «تا جایی که من می دانم مشکل عدم اکران تاکنون همین موضوع بود است. حالا هم داریوش بابائیان پخش آن را بر عهده دارد و بیشتر مطلع است. 90درصد این فیلم متعلق به زنجانی بوده و من در 10 درصد با او سهیم بوده ام.»

به خاطر بیت المال این فیلم را ببینید!

عطشانی در پاسخ به این سوال که ممکن است با توجه به نام بابک زنجانی به عنوان سرمایه گذار مردم از فیلم او در اکران حمایت نکنند، و آن را جزئی از سرمایه های نامشروع او بدانند، می گوید: «من ارتباط خاصی با او نداشته ام. به عقیده من این موضوع که شما برای اکران مطرح می کنید بعید است اتفاق بیافتد. چرا که این فیلم هم اکنون جزو اموال عمومی دولت به حساب می آید و بیت المال است. مردم چرا نباید به دیدن فیلمی بیایند که سرمایه آن متعلق به بیت المال است.»

عطشانی همچنین درباره زمان اکران فیلمش می گوید: «من فعلا زمان را برای اکران این فیلم مناسب نمی دانم و فکر می کنم عید فطر گزینه بهتری باشد.» به این ترتیب به نظر می رسد مردم برای اینکه بخش دیگری از سرمایه عمومی شان که در اختیار بابک زنجانی بوده تلف نشود، باید یک بار دیگر به سینما بروند، بلیت بخرند و پول بپردازند تا فیلم علی عطشانی که انگیزه های ساخت و سرمایه گذاری در آن نامشخص است، بفروشد و این سرمایه ملی هدر نرود!


ویدیو مرتبط :
پول بیت المال و حقیقت فیلم LOST _دکتر عباسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در برگرداندن بیت‏المال



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در برگرداندن بیت‏المال
سیاست اقتصادی امام (ع)
به خدا سوگند، بیت‏المال تاراج‏شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلی آن باز می‏گردانم، گر چه با آن ازدواج کرده، یا کنیزانی خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش برای عموم است، و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت تر است.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فیما رَدَّه عَلَى الْمُسْلِمِینَ مِنْ ‏قَطائعِ‏ ‏‏عُثْمانَ‏‏: وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّساءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِماءُ لَرَدَدْتُهُ، فِإِنَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ ‏مَنْ‏ ‏ضاقَ‏ ‏عَلَیْهِ‏ ‏الْعَدْلُ‏ ‏فَالْجَوْرُ ‏عَلَیْهِ‏ ‏أَضْیَقُ‏.