فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

به بهانه روز جهانی رادیو



 

 

رادیو,روز جهانی رادیو

 

 

امروز را روز جهانی رادیو نامگذاری كرده اند. دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ـ روزی است كه رادیوی سازمان ملل در سال ۱۹۴۶ میلادی آغاز به كار كرد.

به همین مناسبت سال گذشته در سی و ششمین اجلاس كنفرانس عمومی یونسكو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) روز ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) به عنوان روز جهانی رادیو به تصویب رسید. با این حساب اهالی رادیو در ایران دو بار در سال روز رسانه قدیمی و صمیمی شان را جشن می گیرند.

یكی چهارم اردیبهشت كه سالروز افتتاح اولین رادیو در ایران است و دیگری ۲۴ بهمن كه برای همه دست اندركاران رادیو در همه نقاط كره خاكی روزی مهم و فرخنده است.

این روز بهانه ای است تا یك بار دیگر از زحمات و تلاش های همه هنرمندان رادیو تقدیر كنیم. واقعیت این است كه در هیاهوی رسانه های مدرن رادیو همچنان به عنوان یك رسانه پرنفوذ و تاثیرگذار مطرح است.

روز گذشته مدیركل یونسكو و دبیركل اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور در پیامی به مناسبت روز جهانی رادیو تاكید كردند كه این روز جهانی فرصتی است تا اعجاب و شگفتی رادیو را به رسمیت بشناسیم و توان آن را به نفع همه تقویت كنیم.

اعجاب و شگفتی رادیو به قابلیت های فراوانش برمی گردد. در بحران های طبیعی و سیاسی همچون زلزله و طوفان و جنگ این رادیوست كه رسانه های دیگر را كنار می زند و به كمك شنوندگانش می آید.

رادیو رسانه ای در دسترس و قابل حمل است و به همین خاطر در شرایط بحرانی می تواند تحمل سختی ها را برای مردم آسان سازد.

در كشور خودمان در دوران دفاع مقدس رادیو با اطلاع رسانی سریعش بخشی از خاطرات تلخ و شیرین مردم را رقم زد.

مردم ایران گاه با شنیدن خبر پیروزی رزمندگان وطن شاد می شدند و گاه با شنیدن صدای وضعیت سفید آرامش می گرفتند.

رادیو در ذهن بچه های دیروز یادآور شب های بلند زمستان است. شب های خاطره انگیزی كه بچه ها به همراه مادر بزرگ ها زیر كرسی جمع می شدند و «راه شب» و«قصه شب »را دسته جمعی می شنیدند.

امروز متعلق به دست اندركاران ۲۰ شبكه رادیوی ایرانی است كه هر یك مخاطبان متنوعی را در گوشه و كنار كشور برای خودشان دست و پا كرده اند.

در حال حاضر شنوندگان ایرانی با هر گرایش فرهنگی می توانند موج مورد علاقه خودشان را پیدا كنند. امروز وقتی پیچ رادیو را می چرخانیم با دنیای رنگارنگی مواجه می شویم. یك شبكه دارد مسابقه زنده فوتبال را گزارش می كند.

دیگری آخرین اطلاعات فیلم های در حال اكران را منعكس می كند و روی موجی دیگر ترانه های درخواستی شنوندگان در حال پخش است.این جعبه جادویی هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.... / جام جم آنلاین 


ویدیو مرتبط :
روز جهانی رادیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز جهانی کودک و این عکس های دیدنی