فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (1)


فیلم‌های ترسناک محبوبیت بسیار زیادی در بین علاقه‌مندان به سینما دارند که از قضا انتخاب یک فیلم خوب از میان آن‌ها نیز بسیار دشوار است.

وب سایت زومجی - افشین پیروزی: ساخت یک فیلم ترسناک خوب، شاید سخت‌ترین کار برای فیلم‌سازان باشد. چرا که اکثر المان‌های استفاده شده در این سبک به مرور زمان کلیشه‌ای شده و دیگر نه جذابتی برای بیننده دارند و نه می‌توانند حس ترس را به وی منتقل کنند.

 با این حال، برخی از آثار بزرگ این سبک، سعی می‌کنند تا با استفاده از جنبه‌های جدیدی از ترس، یک اثر متمایز و منحصر به فرد به مخاطب ارایه دهند.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

 در این مقاله تعدادی از برترین فیلم‌های ژانر ترس، با محوریت متفاوت بودن را معرفی خواهیم کرد که شاید نسبت به آثار دیگر کم‌تر شناخته شده باشند. پس اگر طرفدار ترسیدن هستید، با ما و قسمت اول مقاله «۲۰ فیلم برتر تاریخ در ژانر ترس و وحشت» همراه باشید.

۲۰- Deranged

تاریخ اکران: ۱۹۷۴

کارگردان: جِف گیلِن و آلِن اورمسبی

ناشر: تام کار

امتیاز در ای ام دی بی: ۶/۵

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

فیلم Deranged بر اساس زندگی یک قاتل واقعی به نام «اِد گین» ساخته شده که بعد‌ها شخصیت و اعمال وی منبع الهام  ساخت فیلم‌های Psycho و The Texas Chainsaw Massacre نیز شد. این اثر به کارگردانی جِف گیلِن و آلِن اورمسبی ساخته شده و دقت زیادی به واقعی بودن صحنه‌های نمایش داده شده کرده است.

برای مثال یک خبرنگار در صحنه‌های قتل گزارش تهیه می‌کند که حسی شبیه به تماشای اخبار به بیننده دست می‌دهد.

شخصیت اصلی فیلم اِزرا کوب نام دارد که رابرت بلاسم نقش وی را ایفا می‌کند. همچنین فیلم از المان‌های ترسناک زیادی استفاده کرده که استفاده شخصیت اصلی از استخوان‌های انسان برای ساخت وسایل خانه و کالبد‌شکافی جسد مادرش برای یادگیری پوست‌آرایی (Taxidermy) بخشی از این مولفه‌ها است.

 اِزرا ابتدا جسد انسان‌های مرده را از قبر خارج می‌کند و با استخوان‌های آن‌ها برای خود لوازم متعددی می‌سازد. ولی به مرور زمان این عادت وی را به یک قاتل سریالی تبدیل می‌کند که از استخوان‌ انسان‌های زنده استفاده می‌کند.

در یکی از صحنه‌ها شاهد هستیم که کوب به یک دختر بچه ربوده شد وسایل خانه خود را که از استخوان‌های انسانی ساخته شده، نشان می‌دهد و این سکانس، بازی عالی شخصیت‌ها و جمله مشهور «فقط سعی می‌کنم به شما ثابت کنم که من استعداد بی‌نظیری دارم»، از بهترین قسمت‌های فیلم است.

 همچنین این فیلم با بودجه‌ی بسیار کم و به صورت شخصی ساخته شده که این مساله نیز نمی‌تواند تا آن را از تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های سبک ترس بازدارد.



۱۹- Don’t Look Now


تاریخ اکران:۱۹۷۳

کارگردان: نیکولاس روگ

ناشر: الدورادو فیلمز

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۴

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

فیلم Don’t Look Now با یک صحنه بسیار احساسی و تاثیرگذار از مرگ فرزند آغاز می‌شود که پایه گذار حوادث بعدی این اثر و نقل مکان زوج جوان به شهر غم‌زده ونیز است. در این شهر، اتفاقات غم‌انگیز بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا آرامش را از زندگی پدر و مادر دختر سلب کنند.

 بر اساس اعلام یکی از راهبه‌های کلیسای ونیز، دختر اخیرا فوت کرده خانواده قصد دارد تا با پدر و مادرش ارتباط برقرار کند. ولی این اتفاق به خوبی و خوشی رخ نمی‌دهد و دخترک زندگی پدر و مادرش را به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌کند.

در این فیلم شاهد فلش‌بک‌های زیادی به گذشته هستیم و زمان روایت آن دایما دستخوش تغییر می‌شود. همچنین نیکولاس روگ، کارگردان فیلم،  پا را فراتر از یک اثر صرفا ترسناک می‌گذارد و رابطه عاطفی بین والدین و فرزند و همچنین مشکلات و تاثیرات فوت فرزند را به زیبایی هر‌چه تمام نشان می‌دهد که همین عوامل آن را به یک اثر به یاد‌ماندنی ترسناک و در عین حال عاطفی تبدیل کرده است.

 این اثر با بودجه‌ای ۱/۱ میلیون دلاری و به شکل مستقل ساخته شده و امروزه از آن به عنوان یکی از تاثیر‌گذار در سبک ترس یاد می‌شود که فیلم‌های زیادی از آن الهام گرفته‌اند. همچنین بازیگران اصلی فیلم نیز دونالد ساترلند و جولی کریستی هستند.


 
۱۸- Fight For Your Life

تاریخ اکران: ۱۹۷۷

کارگردان: روبرت اندِلسون

ناشر: کمپانی ویلیام میشکین

امتیاز در ای ام دی بی: ۶/۴

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

اقدامات نژاد‌پرستانه بر علیه سیاه پوستان یکی از مشکلات جامعه آمریکا در دهه ۹۰ میلادی بود و این قشر به سبب همین مساله مشکلات و رنج‌های بسیار زیادی تحمل کرد.

فیلم Fight For Your Life نیز بر اساس همین ایده ساخته شده که شکنجه روحی یک خانواده سیاه پوست از جانب دار و دسته نژادپرستان را نمایش می‌دهد که نقش سر‌دسته آن‌ها را ویلیام سَندِرسون به خوبی بازی می‌کند.

 خشونت بسیار زیاد و حس ترس فلسفی که این فیلم به بیننده منتقل می‌کند، واقعا بی‌نظیر است و باعث می‌شود تا در سراسر فیلم سر جای خودتان میخکوب شوید! چند جوان سفید‌پوست از زندان فرار کرده و به دنبال یک سرپناه هستند.

 در این میان یک فرد سیاه پوست (با بازی روبرت جودو) به آن‌ها پناه می‌دهد. با این حال خوی نژاد‌پرستی جوانان باعث می‌شود تا شروع به آزار و اذبت میزبانشان کنند و فیلم در این بین ترسی از نشان دادن صحنه‌های خشونت آمیز تقابل سَندِرسون با جودو ندارد و در نتیجه یک فیلم سرتاسر خونین را در مدت زمان ۸۲ دقیقه‌ای این اثر شاهد هستیم.

 البته اقدامات نژاد‌پرستانه نمایش داده شده در فیلم، باعث شد تا این محصول در زمان عرضه با انتقاد بسیار زیاد مردم آمریکا روبرو شود و از این رو در آن زمان نتوانست تا درخشش زیادی داشته باشد.


 
۱۷- The Nanny

تاریخ اکران: ۱۹۶۵

کارگردان: سِث هولت

ناشر: هَمِر فیلم

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۳


بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

فیلم Nanny یکی از بهترین آثار «سِث هولت» است که داستان یک خدمتکار منزل با بازی بِتی دیویس را نشان می‌دهد. جیمز، فرزند ۱۰ ساله خانواده، پس از غرق شده خواهرش دچار اختلالات روحی شده و از این رو به یک مدرسه مخصوص فرستاده می‌شود.

 ۲ سال پس از این زمان، وی به خانه برگشته و رفتار عجیب و غریبی در قبال خدمتکار به ظاهر دلسوز نشان می‌دهد. لج‌بازی و فرار از دست وی و امتناع از خوردن غذاهایی که Nanny آماده کرده باعث می‌شود تا همه تصور کنند جیمز دیوانه شده است.

ولی در پس چهره این اتفاق، جیمز دلیلی منطقی برای ترسیدن از خدمتکاری دارد که بر‌خلاف ظاهر مظلومش، خویی شیطانی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل ترسناک بودن فیلم، ایفای نقش عالی دیویس است که پیش از این، سابقه بازی در هیچ فیلم ترسناکی را نداشته و به همین دلیل هم برای پذیرش این نقش مردد بوده است.

همچنین  استفاده به جا از صحنه‌های ترسناک و عدم بزرگنمایی بیش‌از حد، باعث شده تا فیلم همواره باور پذیر باقی بماند. خدمتکار همچنین از روش‌های زیادی برای شکنجه و آزار جیمز استفاده می‌کند که شوک الکتریکی با استفاده از جریان آب یکی از این موارد است.

آشنایی با باقی داستان و اقدامات دیگر وی، به عهده ببینده فیلم است تا از جذابیت این اثر کاسته نشود. همچنین بودجه ساخت این اثر نیز ۱/۳ میلیون دلار بر‌آورده شده و میزان فروش آن نیز برابر با ۲ میلیون دلار است.


 
۱۶- Peeping Tom

تاریخ اکران: ۱۹۶۰

کارگردان: مایکل پاول

ناشر: کمپانی پخش فیلم آنجِلو

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۸

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

فیلم Peeping Tom از یک داستان عجیب استفاده می‌کند و به همین دلیل، سرنوشت و اتفاقات عجیبی نیز برای آن رخ داده است. شخصیت اصلی فیلم مارک لوییس با بازی کارل بوهم است که یک قاتل سریالی متفاوت است.

وی زنان را به قتل رسانده و با استفاده از یک دوربین از لحظه مرگ آن‌ها فیلم‌برداری می‌کند و از این ویدیو‌ها برای جمع‌آوری کلکسیون استفاده می‌کند. ولی شخصیت اصلی لوییس و چیزی که دوستانش از وی می‌بینند تفاوت‌های زیادی با خوی وحشیانه وی دارد و این فرد در واقعیت یک انسان بسیار ساکت و آرام است که در ظاهر قصد دارد یک کارگردان موفق شود.

 تناقض شخصیتی لوییس و اتفاقات فیلم بسیار هنرمندانه توسط مایکل پاول کارگردانی شده، با این حال این اثر در زمان انتشار، به دلیل ایده خود نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و از این رو فروش کمی داشت و زندگی شغلی پاول را نیز رسما نابود کرد!

ولی پس از گذشت چند سال، این فیلم دوباره بازبینی شد و توانست نمرات بالا و تحسین بر‌انگیزی دریافت کند و حتی عده‌ای به آن لقب «شاهکار» نیز دادند. همچنین موسیقی این فیلم نیز یک تک‌نوازی بی‌نظیر پیانو از گوردون واتسون استرالیایی است که گوش‌دادن به آن شدیدا توصیه می‌شود.


 
۱۵- Wolf Creek

تاریخ اکران: ۲۰۰۵

کارگردان: کرِگ مک‌میلان

ناشر: ماشرووم پیکچرز

امتیاز در ای ام دی بی: ۶/۳

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

یکی از خونین‌ترین فیلم‌های حاضر در این لیست است که البته صحنه‌های قتل و خونریزی آن به هیچ وجه آبکی نیست و کرِگ مک‌ میلان تلاش زیادی برای ساخت یک اثر خوش‌ساخت و واقع‌گرایانه انجام داده است.

داستان فیلم در مورد ۳ دوست جوان است که به همراه یک‌دیگر مشغول سفر به نقاط مختلف جهان هستند. این افراد در این بین با یک شخص جذاب به نام میک (با بازی جان جَرِت) آشنا می‌شوند که به موجب جذابیت‌های ظاهری و شخصیتی خیلی زود با مسافران جوان صمیمی می‌شود.

ولی ثمره این ملاقات، به قتل رسیدن فجیع سه دوست توسط میک است که از روش‌های بی‌رحمانه‌ای برای سلاخی آن‌ها استفاده می‌کند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۶ شخصی استرالیایی با الهام از این فیلم، یک مسافر را به قتل رساند و به همین دلیل هم پخش Wolf Creek در استرالیا متوقف شد!

همچنین Wolf Creek با واکنش متفاوت منتقدین نیز روبرو شد و عده‌ای آن را به دلیل خشونت بیش‌از حد و مخصوصا اعمال خشونت بر علیه زنان، محکوم کردند.

عده‌ای نیز آن را یک اثر متفاوت معرفی کردند که خطرات موجود در جامعه را به بهترین شکل نمایش داده و در این میان یک محصول سنت شکن است.

همچنین در سال ۲۰۱۰، مجله اِسلَنت، این فیلم را در زمره ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار داد. فیلم با بودجه ۱ میلیون دلاری ساخته شده که البته در برابر فروش ۲۷ میلیون دلاری آن بسیار ناچیز است.



۱۴- Martyrs

تاریخ اکران: ۲۰۰۸

کارگردان: پاسکال لوژیر

ناشر: وایلد بانچ

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۱

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

فیلم با نمایش شخصیت لوسی (با بازی مایلین ژامپانوئی) آغاز می‌شود که با یک شات‌گان در دست، در حال حرکت است. پس از آن یک فلش‌بک به دوران کودکی وی زده می‌شود که زندگی سخت و فرار وی را از یک کشتارگاه نشان می‌دهد.

 اتفاقات پس از این قسمت، بسیار شوکه کننده است و لوسی اعضای یک خانواده چهار نفره معمولی را به وحشتناک‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رساند. وی سپس به دوست خود آنا (مورجانا آلوئی) تعریف می‌کند که این خانواده مسوول شکنجه‌هایی است که در دوران کودکی تحمل کرده است.

 لوسی همچنین همواره در سراسر فیلم مورد آزار و اذیت موجود وحشتناک خیالی است که صحنه‌های تقابل وی با لوسی بسیار ترسناک و خوش‌ساخت هستند.

پاسکال لوژیر، کارگردان Martyrs، سعی کرده تا این اثر را کاملا واقع‌گرایانه و همچنین شوکه کننده بسازد و از همین رو همواره شاهد صحنه‌های غیر‌منتظره‌ای هستیم که کاملا بر خلاف پیش‌بینی‌های بیننده اتفاق می‌افتند.

 این فیلم در زمره آثار جنبش «نهایت گرایی نوین فرانسه» قرار می‌گیرد که مجموعه‌ای از فیلم‌های سنت شکن را شامل می‌شود.

 دلیل حضور Martyrs نیز در بین این فیلم‌ها، نمایش بی حد و مرز از خشونت است. این فیلم همچنین به عنوان یکی از بهترین آثار نمایش داده شده در جشنواره کَن ۲۰۰۸ انتخاب شد و تاد بروان، منتقد مشهور فرانسوی، آن‌را متفاوت‌ترین محصول سینمایی فرانسه در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد.



۱۳- Cannibal Holocaust

تاریخ اکران:۱۹۸۰

کارگردان: روجاریو دئوداتو

ناشر: هنرمندان متحد اروپا

امتیاز در ای ام دی بی: ۶

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

سیزدهمین فیلم این لیست به یکی ازجنجالی‌ترین آثار سینمایی تاریخ مربوط است که توسط روجاریو دئوداتو، کارگردان مشهور ایتالیایی ساخته شده است.

 این فیلم روایتگر داستان گروهی از خبرنگاران است که برای ساخت مستندی در مورد قبیله‌های آدم‌خوار به جنگل‌های آمازون سفر می‌کنند. ولی اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود و اعضای گروه همگی توسط آدم خواران کشته و خورده می‌شوند! پس از آن یک گروه نجات به منطقه اعزام می‌شوند که هدف آن‌ها بازیابی دوربین باقی‌مانده از گروه مستند‌سازی است.

 این فیلم صحنه‌های بسیار خشن و دلخراشی دارد که البته همانند یک مستند روایت می‌شود و همین نیز به ترسناک‌تر بودن آن کمک شایانی می‌کند. البته به دلیل همین صحنه‌ها، تماشای این اثر به افراد کم سن و سال به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 همچنین کارگردان فیلم، به دلیل استفاده از خشونت بسیار بالا از طرف دولت ایتالیا به چند مورد محکوم شد که یکی از آن‌ها احتمال کشته شدن انسان‌ها در حین فیلم‌برداری بود! البته دئوداتو از این اتهام تبرئه شد و فقط به دلیل نمایش تقابل یک جامعه مدرن با یک جامعه وحشی مورد بازخواست قرار گرفت و مجبور به پرداخت جریمه مالی شد.

 همچنین اکران این فیلم در اکثر کشور‌ها به دلیل خشونت بالا ممنوع اعلام شده است. ولی در مجموع فیلم با بازخورد مثبت تماشاگران روبرو شد و حتی سرجیو لئونه، کارگردان ایتالیایی، آن را یک شاهکار بی‌نظیر معرفی کرده است.



۱۲- Audition

تاریخ اکران: ۱۹۹۹

کارگردان: تاکاشی میکه

ناشر: امِگا پراجکت

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۲

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)


فرهنگ مردم ژاپن از لحاظ وجود آثار ترسناک در هر زمینه‌ای از کامیک و مانگا گرفته تا فیلم‌های و انیمیشن‌ها بسیار غنی است و Audition نیز یکی از فیلم‌هایی است که در این کشور ساخته شده است. شیگِهارو اویاما (با بازی ریو ایشیباشی) یک مرد میانسال است که پس از فوت همسرش با پسر ۱۷ ساله خود زندگی می‌کند.

 پسر اویاما وی را تشویق می‌کند تا زندگی مشترک جدیدی آغاز کند و به همین دلیل، وی از طریق یک آزمون بازیگری ساختگی، به آسامی یامازاکی (با بازی آیهی شیما) علاقه‌مند می‌شود که یک زن بسیار با احساس به نظر می‌رسد.

 آسامی بدون شناخت از گذشته اویاما روز به روز به او نزدیک‌تر می‌شود تا این‌که یک روز تصویری از همسر سابق وی پیدا می‌کند. همین مساله خوی شیطانی وی را بیدار می‌کند و آسامی تصمیم می‌گیرد تا انتقام این خیانت را به فجیع‌ترین شکل ممکن بگیرد.

صحنه‌های شکنجه اویاما توسط آسامی بسیار خشن، طبیعی و حتی گاهی چندش‌آور است و کارگردانی هنرمندانه تاکاشی میکه و عدم کم‌کاری وی در نمایش صحنه‌های ترسناک و خشن، می‌تواند رضایت هر طرفدار سبک ترسی را جلب کند.

جالب است بدانید که وقتی این فیلم برای اولین بار در ژاپن پخش شد، اکثر افراد حاضر در سینما نتوانستند صحنه‌های آن را تحمل کنند و محل را ترک کردند. حتی یکی از حضار، میکه را یک انسان مریض و روانی معرفی کرد که از تماشای شکنجه شدن انسان‌ها لذت می‌برد!



۱۱- Suspiria

تاریخ اکران: ۱۹۷۷

کارگردان: داریو آرگِنتو

ناشر: پرودِزییونی اطلس

امتیاز در ای ام دی بی: ۷/۵

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت اول)

داریو آرگنتو، کارگردانی است که به دلیل استفاده از تکنیک‌های ناب سینمایی در آثارش شهرت فراوانی دارد و Suspiria نیز از این قاعده مستثنی نیست. در همان ابتدای فیلم شاهد یک صحنه بسیار خشن و شوکه‌کننده از سلاخی یک انسان هستیم که به صحنه‌ی آغازین بازی Evil Within شباهت دارد.

پس از آن فیلم روایتی همانند سری فیلم‌های «اره» در پیش می‌گیرد که وقایع آن در محیط یک مدرسه آموزش رقص آلمانی اتفاق می‌افتند و شخصیت‌هایی نمایش داده می‌شوند که هریک برای نجات جان خود از محیط خطرناک گیر‌افتاده در آن تلاش می‌کند. این اثر یک محصول کاملا ضد هالیوودی است که نه شخصیت‌های دوست‌داشتنی دارد و نه زرق و برق و بزرگنمایی آن‌چنانی.

 با این حال قادر است تا در مدت زمان ۱۰۰ دقیقه‌ای خود طرفداران سبک ترس را به خوبی راضی نگه دارد. همچنین یک نسخه بازسازی شده از این فیلم نیز در دست ساخت است که با ترکیب ایده‌های اثر اولیه با امکانات امروزی، می‌تواند به یک فیلم جذاب دیگر تبدیل شود.

 Suspiria بازخور‌دهای بسیار مثبتی نیز از منتقدان دریافت کرده و به خصوص برای داستان و موسیقی بسیار زیبای خود مورد تحسین قرار گرفته است. خوان بنِت، یکی از بازیگران فیلم نیز در سال ۱۹۷۸ کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن سال شد.


ویدیو مرتبط :
رستگاری در شاوشنگ(برترین فیلم تاریخ سینمای جهان)-پارت 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (2)


در قسمت پیشین مقاله برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ، آثاری مثل The Nanny, Cannibal Holocaust, Deranged و Wolf Creek معرفی شدند که هر‌یک با استفاده از المان‌های مختلف، حس ترس را به خوبی به مخاطب القا کردند.

وب سایت زومجی - افشین پیروزی: در قسمت پیشین مقاله برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ، آثاری مثل The Nanny, Cannibal Holocaust, Deranged و Wolf Creek معرفی شدند که هر‌یک با استفاده از المان‌های مختلف، حس ترس را به خوبی به مخاطب القا کردند.

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

در این قسمت نیز دنباله‌رو مقاله قبلی خواهیم بود و آثاری معرفی می‌شوند که هر‌یک در سبک مختلفی از ژانر ترس موفق بودند. برخی با استفاده از مولفه خشونت و خونریزی و برخی با القای ترسی روانی و فلسفی مخاطب را در موقعیتی قرار می‌دهند که راه فراری از آن ندارد! با ما همراه باشید:

 
۱۰- Night Of The Living Dead

تاریخ اکران: ۱۹۶۸

کارگردان: جورج ای.رومرو

ناشر: کمپانی والتر ریید

امتیاز در ای ام دی بی: ۸

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

امروزه زامبی‌ها و موجودات از مرگ بازگشته! بخش مهمی از سرگرمی‌های ما را تشکیل می‌دهند. با این حال به جرات می‌توان گفت که حضور این موجودات را مدیون فیلم Night of the Living Dead هستیم که توسط جورج ای.رومرو به صورت مستقل با بودجه‌ی ۱۱۴ هزار دلاری ساخته شده است.

این فیلم روایتگر داستان باربرا (جودیث او.‌دیی) و جانی بِلیر (راسل استراینِر) است که به رسم هر سال به زیارت قبر پدرشان در یک قبرستان متروکه می‌روند. ولی اوضاع به خوبی پیش‌نرفته و این خواهر و برادر مورد حمله یک مرد عجیب قرار می‌گیرند که ثمره آن مرگ جانی است.

باربرا در حین فرار توسط فردی به نام بِن (دوان جونز) نجات داده می‌شود و این دو به یک طویله پناه می‌برند که از قضا ساکنین آن نیز از دست زامبی‌ها فرار کرده‌اند.

 پس از آن شاهد سیل عظیم زامبی‌ها هستیم که به محل استقرار شخصیت‌های فیلم هجوم می‌آورند و در این میان صحنه‌های خشن و چندش‌آور زیادی را تماشا خواهید کرد.

این فیلم شاید امروزه از لحاظ جلوه‌های ویژه حرفی برای گفتن نداشته باشد، ولی هنوز هم به عنوان یکی از بنیان‌گذاران سبک ترس و استفاده از زامبی‌ها قابل احترام است.

به همین دلیل هم در زمان عرضه به دلیل ایده‌های انقلابی خود بازخورد بسیار خوبی دریافت کرد و فروش جهانی آن نیز به ۱۸ میلیون دلار رسید. همچنین پنج فیلم دیگر نیز به دنباله این اثر توسط رومرو ساخته شده‌اند که هریک به نوبه خود فیلم خوبی به حساب می‌آیند.



۹- The Exorcist

تاریخ اکران: ۱۹۷۳

کارگردان: ویلیام فرید‌کین

ناشر: کمپانی برادران وارنر

امتیاز در ای ام دی بی:۸

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

فیلم «جن گیر» ویلیام فریدکین، بدون شک یکی از بهترین و تاثیرگذارترین آثار تاریخ سینمای ترس و وحشت است. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده که مربوط به سال ۱۹۴۹ بوده و توسط رولاند دو نوشته شده است.

 یک پدر‌روحانی کاتولیک به نام لنکستِر مِرین (ماکس فون سیدو) در حال کاوش در مقبره‌های کشور عراق است که متوجه می‌شود پازوزو، روح خبیثی که چند وقت پیش شکست داده، برای انتقام بازگشته است.

 هدف این روح خبیث دختر بچه ۱۲ ساله‌ای به نام ریگان (لیندا بلیر) است که پس از انجام بازی تخته‌ای ویجا، برخی حرکات و رفتار‌های غیرعادی از خود بروز می‌دهد و قدرت غیر‌طبیعی نیز به دست آورده است.

تنها راه درمان این دختر جن‌گیری است که دو کشیش، کاراس و مِرین، برای این کار انتخاب می‌شوند. سکانس جن‌گیری این فیلم، هنوز هم پس از گذشت حدود ۴۰ سال یکی از بهترین صحنه‌های نمایش داده شده در فیلم‌های سینمایی است و دلیل این امر هم بُعد فلسفی حاکم بر آن است.

 تقابل ایمان با شک و تردید و بازی عالی شخصیت‌ها باعث شده تا این فیلم هنوز هم برای طرفداران سبک ترس تازگی داشته باشد.

جالب است بدانید که پیش از آغاز ساخت The Exorcist، کارگردان‌هایی مثل استنلی کوبریک و آرتور پِن حاضر نشدند تا ساخت فیلم را قبول کنند و دلیل این امر نیز شوم بودن این اثر اعلام شد که در نتیجه آن تعدادی از عوامل فیلم در کشور عراق دچار بیماری شدند و دختر یکی از بازیگران نیز پس از آغاز فیلم دچار تصادف شدید شد!

به هر حال فیلم جن‌گیر هم از لحاظ امتیازی موفق بود و هم توانسته با فروش ۴۴۱ میلیون دلاری، یکی از پر‌فروش‌ترین آثار سبک ترس باشد.



۸- The Conjuring

تاریخ اکران: ۲۰۱۳

کارگردان: جیمز وَن

ناشر: کمپانی برادران وارنر

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۵

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

آثار کلاسیک سینما معمولا در سبک ترس موفق‌تر هستند. ولی در این میان استثنا‌هایی نیز دیده می‌شوند که The Conjuring یکی از آن‌ها است.

این فیلم محصول سال ۲۰۱۳ است و به کارگردانی جیمز وَن ساخته شده که با ساخت فیلم «اره» سابقه خوبی در آثار سبک ترس دارد. همچنین روایت این فیلم، بر اساس داستان واقعی است که جذابیت آن‌را دو چندان می‌کند.

 خانواده پِرون به خانه‌ی جدید خودشان در دل یک مزرعه نقل مکان می‌کنند که از همان ابتدای ورود، اتفاقات ماورا‌الطبیعی زیادی در خانه رخ می‌دهد.

 تمام ساعت‌ها در ۳:۰۷ دقیقه متوقف می‌شوند، صدا‌های عجیبی در شب به گوش می‌رسند و حتی کریستین، یکی از پنج دختر خانواده، موجود وحشتناکی را می‌بیند که از چشم دیگران مخفی است.

به همین دلیل کارولین (لیلی تِیلور)، مادر خانواده، به سراغ دو کارگاه متخصص در امور ماورا‌الطبیعی می‌رود و این زوج (وِرا فارمیگا و پاتریک ویلسون)در بررسی تاریخچه خانه،‌ متوجه می‌شوند که در سال ۱۸۶۳، مادری بچه چند‌ماهه خود را در این مکان برای کسب رضایت شیطان قربانی می‌کند و از آن زمان این مکان نفرین شده است و روح خبیثی به نام باشسِبا در آن زندگی می‌کند.

 در نهایت این روح مادر خانواده را تسخیر کرده و کارگاهان مجبور می‌شوند تا عمل جن‌گیری را انجام دهند.

فضا‌سازی و شخصیت‌پردازی فیلم واقعا عالی است و کارگردان از ترکیب ترس روانی و صحنه‌های شوکه‌کننده به جا، اثری خلق کرده که در مدت زمان ۱۱۲ دقیقه‌ای خود مخاطب را کاملا جذب فیلم می‌کند.

 «احضار ارواح» از لحاظ فروش هم یکی از موفق‌ترین آثار ژانر وحشت است و تواسته با بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود، ۳۱۸ میلیون دلار فروش داشته باشد.



۷ Days Later 28

تاریخ اکران: ۲۰۰۲

کارگردان: دنی بویل

ناشر:دی‌ان‌ای فیلمز

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۶


بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

28 روز بعد» یکی از آثار زامبی محور این لیست است که از قضا یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های این سبک نیز به شمار می‌رود.

در این فیلم شاهد کشور انگلستان هستیم که مردم آن در اثر انتشار ویروسی به زامبی تبدیل شده‌اند و فیلم روایتگر داستان یک گروه ۴ نفره از بازماندگان است که در تلاش برای زنده ماندن و رسیدن به پناهگاه هستند.

 ولی نکته جالب‌تر در مورد این فیلم، شباهت سکانس آغازین آن با سریال محبوب «The Walking Dead»‌است! جیم (سیلیان مورفی) ۲۸ روز پس از انتشار ویروس، در بیمارستان به هوش می‌آید و پس از آن با شهری خالی از سکنه روبرو می‌شود.

 وی تصمیم می‌گیرد تا به کلیسا پناه ببرد که از قضا با یک پدر‌روحانی زامبی شده روبرو می‌شود و پس از آن نیز مورد حمله سیل عظیمی از این موجودات خبیث قرار می‌گیرد و فقط به لطف سِلِنا (نائومی هریس) و مارک (نوئا هانتلی) زنده می‌ماند.

 این ۳ نفر پس از مدتی با فرانک (برندان گلیسون) آشنا می‌شوند و ماجرای سفر آن‌ها برای یافتن پناهگاه امن آغاز می‌شود. دنی بویل، کارگردان فیلم، در نمایش یک دنیای آخر‌الزمانی بسیار هنرمندانه عمل می‌کند و تلاش بازماندگان برای بقا در جهان بی‌رحم و مملو از زامبی فیلم بسیار طبیعی است.

این فیلم همچنین جوایز زیادی نیز کسب کرده که در این میان می‌توان به جایزه ساتورن بابت بهترین فیلم ترسناک سال، جایزه امپایر برای بهترین فیلم سال بریتانیا و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بهترین فیلم‌های فانتزی اشاره کرد. میزان فروش کلی فیلم نیز ۸۳ میلیون دلار است.


 
۶- Saw

تاریخ اکران: ۲۰۰۴

کارگردان: جیمز وَن

ناشر: اوولوشن اینترتینمنت

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۷

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

اولین قسمت از سری فیلم‌های هفت قسمتی «اره» در سال ۲۰۰۴ بر روی پرده‌های سینما رفت که البته موفق‌ترین محصول در این مجموعه نیز به شمار می‌رود. آدام (لِی وَنِل) یک عکاس جوان است که پس از به هوش آمدن متوجه می‌شود در یک حمام در حالی که پایش به یک لوله زنجیر شده، زندانی است.

 وی در این مکان تنها نیست و یک استاد دانشگاه به نام لارِنس گوردون (کِری ِالوز) نیز در شرایط مشابه وی در سمت دیگر حضور دارد و مابین آن‌ها نیز یک جسد دیده می‌شود که به نظر می‌رسد مغزش متلاشی شده است.

شخصیت‌ها از طریق نوار صوتی که در حمام وجود دارد متوجه می‌شوند آدام باید از این مکان فرار کند و گوردون نیز باید وی را پیش از ساعت ۶ به قتل برساند که در غیر‌اینصورت خانواده وی کشته خواهند شد.

یکی از دلایل محبویت فیلم‌های اره و مخصوصا سه نسخه اول آن، داستان مرموز و پر‌پیچ و خم آن است که دایما شاهد اتفاقات غیر‌منتظره هستیم.

 این فیلم همچنین یکی از برترین آثار سبک ترس شکنجه‌ای «Torture Horror» است که از نمونه‌های اولیه آن نیز به شمار می‌رود و در صحنه‌های مختلف شاهد افرادی هستیم که برای نجات جان خود حاضر می‌شوند تا خودشان را شکنجه دهند.

جالب است بدانید که داستان این فیلم نیز توسط خود لی وانِل و با الهام از فیلم بسیار موفق «Seven» نوشته شده که هر دو این آثار از داستان مرموزی بهره می‌برند.

بودجه ساخت اولین قسمت اره ۱/۱ میلیون دلار بود که در برابر میزان فروش ۱۰۴ میلیون دلاری آن بسیار ناچیز است. کارگرانی این فیلم نیز بر عهده جیمز وَن بود.



۵- Martin

تاریخ اکران: ۱۹۷۸

کارگردان: جورج ای. رومرو

ناشر: لیبرا فیلمز

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۲

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

«مارتین» به عنوان شاهکار گم‌شده جورج رومرو شناخته می‌شود که در میان آثار زامبی محور این کارگردان، کم‌تر شناخته شده است. با این حال حتی شخص رومرو نیز این فیلم را بهترین اثر خودش معرفی می‌کند.

 فیلم با نمایش یک پسر جوان به نام مارتین (جان آمپلاس) در قطار شهری شبانه آغاز می‌شود که به شکل ناگهانی به یک دختر جوان حمله کرده و پس از کشتن وی، خون دختر را می‌خورد و خود را یک خون‌آشام معرفی می‌کند.

 مارتین تصوراتی دارد که مربوط به خون‌آشام‌ها است و به شهرهایی مثل برادوک و سن‌پترزبورگ سفر می‌کند که ماجراجویی‌های ترسناک و خونینی انتظار وی را می‌کشند.

 جالب است بدانید این فیلم با بودجه‌ای ۸۰ هزار دلاری و به صورت کاملا مستقل ساخته شده و اکثر سیاهی لشکر فیلم را نیز دوستان و آشنایان کارگردان تشکیل می‌دهند.

حتی خود رومرو نیز نقش هاوارد را بازی می‌کند که یک پدر روحانی است. با این حال Martin توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند و حتی سایت Rotten Tomatoes امتیاز ۹۶ درصد را از مجموع آرای ۲۵ منتقد به آن اعطا کرد.

همچنین در نظر‌سنجی سایت Time Out از کارگردانان آثار سبک ترس، این فیلم رتبه ۸۷ را در بین ۱۰۰ فیلم برتر از آن خود کرد. در سال ۲۰۱۰ اعلام شد ریچارد رابن‌استاین قصد دارد تا این فیلم را بازسازی کند که البته تا امروز جزییات بیش‌تری از آن منتشر نشده است.



۴- The Texas Chainsaw Massacre

تاریخ اکران: ۱۹۷۴

کارگردان: توب هوپِر

ناشر: وُرتِکس

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۵

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

فیلم The Texas Chainsaw Massacre نیز همانند فیلم Deranged با الهام از زندگی قاتل سریالی، اِد گین ساخته شده و حتی سازندگان این اثر اعلام کردند که فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

 «کشتار با اره برقی در تگزاس» یکی از موفق‌ترین آثار سبک ترس اسلشر شناخته می‌شود که استفاده از سلاح‌های تیز و برنده برای قتل‌عام انسان‌ها، یکی از مولفه‌های اصلی این سبک است و این فیلم نیز همانطور که از نامش پیداس، از اره برقی به خوبی برای استفاده از مولفه‌های سبکش استفاده کرده است.

یک گروه پنج نفره جوان، برای بررسی یک قبر عازم تگزاس می‌شوند تا از صحت و سقم گزارش‌های دزدی از قبر‌ها در این منطقه آگاه شوند.

 ولی مسافرت آن‌ها به دلیل رویارویی با شخصیت منفی فیلم که با نام مرد صورت‌چرمی (گونار هنسِن) شناخته می‌شود به یک کابوس وحشتناک تبدیل می‌شود و پس از آن شاهد سلاخی بی‌رحمانه شخصیت‌های مختلف توسط صورت‌چرمی هستیم.

 همین خشونت بالای فیلم باعث شد تا این اثر درجه‌بندی سنی مخصوص بزرگسالان (R) را دریافت کند.

توب هوپِر، کارگردان فیلم، این محصول را با بودجه‌ای کم‌تر از ۳۰۰ هزار دلار ساخته و اکثر بازیگران فیلم را نیز مردم بومی تگزاس تشکیل می‌دهند.

با این حال کشتار با اره برقی در تگزاس، توانست فروشی ۳۰ میلیون دلاری تجربه کند و امتیازات بالای منتقدان نیز مهر تاییدی بر خوش‌ساخت بودن این فیلم است.



۳- Halloween

تاریخ اکران: ۱۹۷۸

کارگردان: جان کارپِنتِر

ناشر: کامپَس پیکچرز

امتیاز در ای ام دی بی:۷/۹

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

«هالووین» همان‌طور که از اسمش مشخص است، یک اثر ویژه ایام هالووین است که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از اکران، بسیار ترسناک‌تر از آثار امروزی ژانر وحشت است.

 این فیلم یکی از بهترین دنباله‌رو‌های سبک اسلشر است که توسط فیلم «روانی» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۶۰ ابداع شد.

 مایکل مایرز، در سن ۶ سالگی و در شب هالووین خواهر خود را به قتل می‌رساند! به دلیل پایین بودن سن، وی به یک ندامت‌گاه فرستاده می‌شود تا باقی عمرش را در این مکان زندگی کند.

ولی در شب هالووین ۲۱ سالگی‌اش، مایرز از این مکان فرار می‌کند و با بازگشت به زادگاهش اقدام به کشتار وحشیانه نوجوانان منطقه می‌کند.

 صحنه‌های کشت و کشتار و خشونت نشان داده شده در این فیلم، هنوز هم تازگی و جذابیت خود را به لطف کارگردانی هنرمندانه جان کارپِنتِر حفظ کرده که هالووین را فقط با ۳۰۰ هزار دلار به یک شاهکار در سبک ترس تبدیل کرد. فروش فیلم در زمان خودش ۷۰ میلیون دلار بود که با احتساب نرخ تورم، معادل ۲۵۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۴ است.

 البته هالووین با برخورد بسیار منفی برخی افراد نیز مواجه شد که آن را محرکی برای تشویق به سادیسم و آزار انسان‌ها معرفی کردند. همچنین برای نشان دادن شخصیت مایرز در فیلم، از سه بازیگر به نام‌های نیک کَسِل، تونی موران و تامی لی والاس استفاده شده بود تا شرایط سنی وی باور‌پذیر‌تر باشد.



۲- Henry: Portrait of a Serial Killer

تاریخ اکران: ۱۹۹۰

کارگردان: جان مک‌ناتون

ناشر: گری‌کَت فیلمز

امتیاز در ای ام دی بی:۷

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

فیلم «هنری: تصویر یک قاتل» بر اساس یک داستان واقعی از زندگی قاتل سریالی «هنری لی لوکاس» و هم‌سلولی وی «اوتیسن تول» ساخته شده که به ترتیب مایکل رووکر و تام تاولز نقش آن‌ها را در فیلم ایفا می‌کنند.

هنری یک قاتل متمایز از تمام قاتل‌های سریالی دیگر است و هیچ دلیلی یا هدفی در کشت و کشتار خود ندارد! به همین دلیل هم پیر، جوان، زن و مرد از دست وی در امان نیستند.

هنری همچنین از روش‌هایی برای کشتن اهدافش استفاده می‌کند که معمولا با شکنجه روحی و روانی مقتول همراه است و همین امر نیز فیلم را در رده‌ی آثار سبک ترس روانی قرار داده است.

وی همچنین پس از مدتی با اوتیس آشنا می‌شود که بیش‌تر از سر ترس تصمیم می‌گیرد تا با هری هم‌قدم شود.

جالب است بدانید، ایده این فیلم به دلیل خشونت بالا و نشان دادن بی‌پروای خوی وحشی انسانی، چندین سال به دنبال سازنده گشت تا این‌که بالاخره به کارگردانی جان مک‌ناتون، در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و در سال ۱۹۹۰ نسخه فاقد رده‌بندی سنی آن اکران شد.

البته بعد‌ها نسخه‌ی دیگری از این اثر پس از بازبینی و سانسور زیاد عرضه شد که توانست درجه بندی مخصوص بزرگسالان را دریافت کند! همچنین در سال ۲۰۱۳، گروهی تحقیقاتی از بلژیک، این فیلم را واقع‌گرایانه‌ترین فیلم در نمایش یک قاتل سریالی معرفی کردند.



۱- The Silence Of The Lambs

تاریخ اکران: ۱۹۹۱

کارگردان: جاناتان دمی

ناشر: اوریون پیکچرز

امتیاز در ای ام دی بی:۸/۶

بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینمای جهان (قسمت دوم)

رتبه اول برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ، به «سکوت بره‌ها» ساخته جاناتان دمی تعلق دارد. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده که روایتگر داستان زندگی قاتل سریالی روانی و معروف، هانیبال، است.

همچنین این اثر در زمان خود، تنها فیلمی بود که پس از One Flew Over the Cuckoo’s Nest توانست جایزه‌های اسکار را برای بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلمنامه دریافت کند و تنها اثر ترسناکی است که جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرده است.

 داستان فیلم در مورد یک مامور FBI به نام کلاریس استارلینگ (جودی فاستر) است که مامور بررسی مجدد پرونده قاتل سریالی معروف، هانیبال می‌شود تا سرنخی برای رسیدن به قاتل سریالی تازه ظهور کرده، بوفالو بیل باشد که پوست افراد به قتل رسانده را از بدنشان جدا می‌کند.

 صحنه‌های بازجویی استارلینگ از هانیبال در سلول انفرادی وی و داستان پیچیده، مرموز و در عین حال لذت بخش این اثر،‌ آن را به یکی از بهترین فیلم‌های سبک ترس و تاریخ تبدیل کرده است.

این فیلم همچنین با بودجه‌ی ۱۹ میلیون دلاری ساخته شده که در برابر آن توانست ۲۷۲ میلیون دلار فروش کند و از لحاظ اقتصادی نیز یک محصول موفق به شمار می‌رود.