فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بهترین فیلمی كه در عمرم دیده‌ام ‌!


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه بهترین فیلمی كه از سینمای ایران در طول سال‌ها دیده‌اید، كدام فیلم بوده است؟ فیلمی كه در عین لذت بردن از دیدنش رهاوردی هم برای‌تان داشته و چیزی به اندوخته‌های‌تان اضافه كرده باشد.



تا به حال به این فكر كرده‌اید كه بهترین فیلمی كه از سینمای ایران در طول سال‌ها دیده‌اید، كدام فیلم بوده است؟ فیلمی كه در عین لذت بردن از دیدنش رهاوردی هم برای‌تان داشته و چیزی به اندوخته‌های‌تان اضافه كرده باشد. واقعیت این است كه تعداد فیلم‌های خوبی كه در این سال‌ها ساخته شده آنقدر زیاد است كه انتخاب از بین‌شان كار مشكلی است اما بدون شك همه ما فیلمی را دیده‌ایم كه هرچقدر هم بگذرد از خاطرمان نمی‌رود ولی فكر می‌كنید بهترین فیلم از نظر اهالی سینما كدام است و چقدر در این زمینه توافق نظر دارند؟ این 2‌صفحه را در این شماره به داوری این دوستان گذاشته‌ایم تا بشنویم بهترین سینمای ایران از دیدگاه شان كدام است.





اشكان خطیبی

صبح بخیر:   تا قبل از «جدایی نادر از سیمین» فیلم «لاك‌پشت‌ها‌ هم پرواز می‌كنند» بهمن قبادی را خیلی دوست داشتم و امروز با یك اختلاف نسبی به‌نظرم فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی فیلم خوب و كاملی است و به معنای واقعی كلمه سینماست‌؛ چه از نظر كارگردانی، چه از نظر دكوپاژ، بازی‌ها و... . فیلم آقای قبادی هم به‌نظرم همین طور است، مضاف بر این‌كه نمی‌توان این اثر را در حیطه ژانر سینمای تجربی قرار داد زیرا به‌نظرم دراماتیك است.





حمیدرضا پگاه

 من فیلم‌های «طلا و مس» همایون اسعدیان، «لیلا»‌ داریوش مهرجویی، «سفر به چذابه» مرحوم رسول ملاقلی‌پور و «شب‌های روشن» فرزاد موتمن را خیلی دوست داشتم و توانستم ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار كنم. فیلم‌هایی كه با دیدن‌شان اذیت نشدم و خوب در ذهنم باقی مانده‌اند. فكر می‌كنم مجموع شرایط متن، كارگردانی، بازیگری و... در كنار هم باعث شدند این آثار موفق باشند.





نگار فروزنده

 موفقیت معانی مختلفی دارد. به عقیده من فیلمی را می‌توان فیلم موفق دانست كه بتواند با مخاطب خودش ارتباط خوبی برقرار كند و پر مخاطب باشد و مردم از دیدنش لذت ببرند. من به آثار داریوش مهرجویی خیلی علاقه‌مندم و سینما و نوع نگاهش را دوست دارم. آثاری كه توانستند نام ایران را در مجامع بین‌المللی مطرح كنند. فكر می‌كنم داریوش مهرجویی و گروهی كه با او كار می‌كنند برای كاری كه انجام می‌دهند زحمت فراوانی می‌كشند و به همین دلیل هم در نهایت اثر خوب و دوست‌داشتنی‌ را به مخاطب ارائه می‌كنند.





سولماز غنی

 در حال حاضر فقط نسبت به فیلم‌هایی كه در سال‌های اخیر ساخته شده حضور ذهن دارم و فكر می‌كنم فیلم «درباره الی...» اصغر فرهادی یكی از بهترین‌های این سال‌ها بوده. به‌دلیل این‌كه هم قصه خوبی داشت و هم كارگردانی و هم بازی بازیگران این اثر فوق‌العاده بودند. «درباره الی...»، اتفاق نویی در سینمای ایران به حساب می‌آید و همین نو بودن باعث ایجاد فصل جدیدی در سینمای ایران شده است.





مارال فرجاد

 فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی به خاطر تصویرهایی كه از روابط انسان‌ها و شخصیت‌ها نشان می‌دهد، از بهترین‌های سینمای ایران در این سال‌ها به شمار می‌رود.او در این فیلم اصالت ایرانی و فضای زندگی ایرانی و همچنین حس تنگاتنگی كه بین افراد یك خانواده می‌تواند وجود داشته باشد را خیلی زیبا به تصویر كشیده است. این موضوع در فیلم‌های بسیاری نشان داده شده اما آنچه این اثر را متمایز می‌كند زیبا به تصویر كشیدن آن است. «مادر» یك نماد خوب از فیلم ایرانی است.





یكتا ناصر

 انتخاب خیلی سختی است و نمی‌توانم نام یك فیلم را بیاورم اما در كل به‌نظرم آقای داریوش مهرجویی ثابت كرده‌اند كه كارگردان خوبی هستند؛ حال ممكن است بعضی از آثارشان شاخص‌تر و برخی دیگر از كیفیت پایین تری برخوردار باشند.





لادن طباطبایی

در این 33سالی كه از پیروی انقلاب می‌گذرد به‌نظرم فیلم‌های خیلی خوب و فراوانی در سینمای ایران ساخته شده‌اند. به همین دلیل پاسخ دادن به این سوال كمی مشكل است اما آنچه به‌طور شاخص در ذهنم باقی مانده فیلم «باشو غریبه كوچك» ساخته بهرام بیضایی است.





مهدی كرم پور

 مجموعه كارهای آقای داریوش مهرجویی را از زمان بعد از انقلاب می‌توانم بگویم كه آثار خوبی هستند؛ هامون، پری، سارا، لیلا، درخت گلابی و... به‌نظرم كارگردانی حرفه‌ای، یك روح زندگی،  میزانس‌های درست و ارتباط خوبی كه آثار این كارگردان با مردم برقرار می‌كند، می‌تواند از جمله دلایل موفقیت آثار او به شمار برود.





مریم خدارحمی

من كارهای اصغر فرهادی را خیلی دوست دارم و فكر می‌كنم موضوعاتی كه انتخاب می‌كند، موضوعات جالبی هستند. فیلم «درباره الی...» را خیلی دوست داشتم به‌دلیل این‌كه بازیگران این فیلم بازی نمی‌كنند و كارشان زندگی كردن حین فیلم است. رئالیته‌ای كه در كارهای آقای فرهادی وجود دارد را خیلی دوست دارم. در كنار همه این‌ها كارهای اصغر فرهادی تایمینگ خیلی خوبی دارند و مخاطب هنگام تماشای فیلم‌های او احساس خستگی نمی‌كند؛ مسئله‌ای كه در فیلم‌های ایرانی كمتر دیده می‌شود .





رزیتا غفاری

 انتخاب خیلی مشكلی است اما فكر می‌كنم بهترین و كامل‌ترین فیلمی كه در این سال‌ها ساخته شده، فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی است، زیرا از همه نظر به‌نظرم اثر خوبی است؛ كارگردانی، فیلمنامه، بازیگری، طراحی صحنه، لباس، گریم، نور و....





نیما شاهرخ‌شاهی

 به‌نظرم فیلم «جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلمی است كه در این سال‌های اخیر ساخته شده، به‌دلیل این‌كه این اثر، قصه و داستان دارد. امروز سینمای دنیا، سینمای قصه‌گوست و دیگر از دوره آثاری مانند «لاك‌پشت‌ها هم پرواز می‌كنند» با این‌كه فیلم‌های خوبی هستند، گذشته و دیگر این جنس فیلم‌ها جایزه نمی‌گیرند. همه در این روزها به‌دنبال آثاری هستند كه قصه‌گو باشند و می‌بینیم كه فیلم «جدایی نادر از سیمین» به دلیل این خصوصیتی كه دارد چقدر جایزه گرفته است.





كمند امیرسلیمانی

 از بعد از انقلاب تا به امروز فیلم‌های خوب فراوانی ساخته شده است و انتخاب یكی از آن‌ها واقعا كار مشكلی است اما فیلمی كه در زمان خودش تاثیر زیادی روی من گذاشت فیلم «نرگس» بود.


ویدیو مرتبط :
ترسناکترین فیلمی که تو عمرم دیدم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلمی که اشک مردان قرن ۲۱ را درآورد



 

 

 

فیلم

 

 

نتایج یک تحقیق روی احساسات مردان در زمان تماشای فیلم نشان می دهد که فیلمهای سرگرم کننده ای چون تام و جری و ارباب حلقه ها اشک مردان قرن ۲۱ را می آورد.

زمانی جنس قوی با افتخار به سینما می رفت و همیشه با خود دستمالی داشت که آن را برای پاک کردن اشکهای همسرش به وی دهد اما امروز به نظر می رسد که دوران مردان محکم به سبک "همفری بوگارت" (بازیگر شهیر آمریکایی دهه های ۵۰ و ۶۰) به پایان رسیده است به طوری که مردان قرن ۲۱ دیگر ترجیح می دهند در سینما دستمالشان را برای پاک کردن اشکهای خود نگه دارند.

در حقیقت امسال فیلم کارتونی "داستان اسباب بازی ۳" مردان را بسیار متاثر کرد به همین دلیل سایت "بی. بی. سی" تحقیقاتی را در خصوص ۲۰فیلمی که موجب گریه کردن جنس قوی شد انجام داد.

فیلم "بازگشت پادشاه" آخرین بخش از سه گانه "ارباب حلقه ها" محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی پیتر جکسون در رتبه اول این نظرسنجی قرار گرفته است.

اندی بیشاپ به "بی. بی. سی" گفت: "نه تنها صحنه آخر فیلم بلکه تمام لحظات آن آه من را بلند می کرد و بغض گلویم را می فشرد."

رتبه دوم این طبقه بندی متعلق به فیلم "بالهای آزادی" محصول ۱۹۹۴ به کارگردانی "فرانک دارابانت" است.

یکی از شرکت کنندگان این نظرسنجی گفت: "صحنه ای از این فیلم که دو دوست همدیگر را در ساحل پیدا کردند اشک من را در آورد. بله، می دانم که یک گریه ای هستم اما به آن افتخار می کنم!"

رتبه سوم این طبقه بندی به فیلم کارتونی "بالا" اختصاص یافت. در این مورد یکی دیگر از داوطلبان شجاع حاضر در این بررسی لب به اعتراف گشود و گفت: "من با تمام خانواده ام به تماشای این فیلم رفتیم. تنها کسی که گریه نمی کرد پدر زنم بود. به خاطر همین از آن زمان فکر می کنم که پدر زنم یک روبات است."

نکته جالب توجه در این طبقه بندی حضور فیملهای با رنگ مایه کمدی چون "شغل ایتالیایی" و کارتونهایی چون "تام و جری" است.

کارتونی که به عنوان سرگرم کننده ترین کارتون کودکان شناخته می شود به نظر می رسد که از قابلیت بالایی برای درآوردن اشک مردان امروزی برخوردار است.

این نخستین بار نیست که واکنش نسبت به فیلمهای سینمایی مورد بررسی قرار می گیرد به طوری که در آوریل ۲۰۱۰ نیز یک شرکت آمریکایی به نام مایند- سینگ در تحقیق جالبی مغز گروهی از داوطلبان را در زمانی که مشغول تماشای یک سری از فیلمهای سینمایی بودند کنترل کرد و واکنش مغز این تماشاچیان را نسبت به ژانرهای مختلف فیلم مورد کاوش قرار داد.

در آن طبقه بندی که مجله "وایرد" براساس این واکنشهای مغز انجام داد رتبه اول را فیلم لعنتی های بی آبرو اثر کوئینتین تارانتینو و رتبه آخر را کارتون "بالا" به دست آورد. ا

ین نشان می دهد که احساسات مردان حتی از واکنشهای مغز نیز بیشتر است!

● طبقه بندی ۲۰ فیلم برتر از نگاه مردان گریان

۱) ارباب حلقه ها- بازگشت شاه

۲) بالهای آزادی

۳) کارتون بالا

۴) پرواز بر فراز آشیانه فاخته

۵) من و مارلی

۶) قهرمان

۷) صفحات زندگی من

۸) بیب (خوک کوچولوی شجاع/ ژانر کمدی!)

۹) مرد رویاها

۱۰) ارابه های آتش

۱۱) راه آهن بچه ها

۱۲) بخار زندگی

۱۳) تام و جری- شب قبل از کریسمس

۱۴) مرد روی آتش

۱۵) زندگی زیبا است

۱۶) پلی برای ترابیثیا

۱۷) شغل ایتالیایی

۱۸) راکی

۱۹) زندگی ام مثل یک سگ

۲۰) صادقانه، دیوانه وار، عمیقا..../تحلیل:مهر