فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بهترین جلوه های ویژه تاریخ سینمای جهان


اگر از دوستداران فیلم و سینما بپرسید که چرا به تماشای فیلم های ژانرعلمی تخیلی می روند، پاسخ آنها جلوه های ویژه ی فوق العاده ای خواهد بود که در تولید این فیلم ها به کار رفته است.

 
 


صبح بخیر:
اگر از دوستداران فیلم و سینما بپرسید که چرا به تماشای فیلم های ژانرعلمی تخیلی می روند، پاسخ آنها جلوه های ویژه ی فوق العاده ای خواهد بود که در تولید این فیلم ها به کار رفته است. در طول سال ها جلوه هایی بسیار جالب و نزدیک به واقعیت به وجود آمده است، بنابراین در اینجا فهرستی از ده فیلم را جمع آوری کرده ایم که بهترین جلوه های ویژه تاریخ سینمارا  داشته اند وپس از گذشت سال ها همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند.

(Jurrasic Park)پارک ژوراسیک



تاثیر این فیلم بر دنیای جلوه ها حتی از تاثیر جنگ ستارگان اورجینال نیز بیشتر بوده است. وقتی آی ال ام  (کمپانی نور و جلوه ها ی دیداری) اسپیلبرگ را متقاعد کرد که می توان دایناسورها را به صورت دیجیتالی به تصویر کشید، کل صنعت جلوه های ویژه دستخوش انقلابی شد که با خلق شگفت انگیزترین جلوه ها همراه بود. اما اگر براچیاسوروس (نوعی دایناسورکه در این فیلم نشان داده می شود)   نبود، این اتفاق هرگز نمی افتاد. هجده سال از تولید پارک ژوراسیک می گذرد و این فیلم هنوز فوق العاده به نظر می رسد.

(Pirates of Caribbean 2&3) دزدان دریایی کارائیب 3 و 2



دزدان دریایی از جنگ ستارگان بهتر بود؟ بله، به یک دلیل: دیوی جونز(یکی از شخصیت های فیلم). خیلی ها فکر می کنند که علت موفقیت دیوی جونز تنها  تناسب چهره ی  او با چهره های  کامپیوتری بود. اما واقعیت این است که  کل "لباس" دیوی جونز  کامپیوتری بود. ممکن است شما هم مثل دیگران  تصور کرده باشید که لباس او واقعی است. اما در واقع کار کمپانی نور و جلوه های دیداری آنقدر خوب بود که توانست تقریباً همه را فریب دهد.

(Star Wars) داستان جنگ ستارگان



جنگ ستارگان هم مانند پارک ژوراسیک که ده سال بعد از آن ساخته شد، دنیای جلوه های ویژه را تغییر داد. این فیلم کمپانی نور و جلوه های دیداری را بنیان گذاری کرد و نسلی جدید از اپرای فضایی را به وجود آورد.به گزارش صبح بخیر سه فیلم اول از لحاظ جلوه های ویژه کاملاً بی عیب و نقص است، اما The Prequels(سه فیلم دوم که در ادامه ی سه فیلم اول تولید شدند ) ، در بعضی قسمت ها نقاط ضعفی دارند.  مثلاً پس زمینه های کامپیوتری به خصوص در قسمت دوم کاملاً واقعی به نظر نمی رسند.
 
(Avatar) آواتار



 به خاطروجود پاندورا، که دارای تصاویر واقعی است،  آواتار نیز در این فهرست قرار می گیرد. جنگل پاندورا، و تمامی چیزهایی که درآن وجود دارند، مثلاً هریک از ساقه های علف ، تصاویری کامپیوتری هستند. تمامی صحنه ها به وسیله ی کامپیوتر طراحی شده اند، ولی بیننده تصور می کند که تنها دو شخصیت آواتار و ناوی تصاویری کامپیوتری هستند.

(Transformers Trilogy) فیلم های سه گانه ی ترانسفورمر



در این فیلم روبات های کامپیوتری غول پیکربه شدت  با هم برخورد دارند و در فیلم سوم، شیکاگو را تقریباً با خاک یکسان می کنند. این فیلم یکی دیگر از کارهای کم نظیر کمپانی نور و جلوه های دیداری است. حتی افسانه هایی وجود دارد مبنی براینکه در فیلم دوم جلوه ها انقدر شدید بودند که بعضی ماشین های کمپانی در حین ایجاد جلوه های مربوط به جنگ مصر ذوب شدند!

(Lord of the Rings) ارباب حلقه ها



 کار WETA (شرکتی که مسئول جلوه های ویژه ی ارباب حلقه ها بود) از جهاتی مورد انتقاد قرار گرفت؛ به عنوان مثال ترکیب دو قلعه و لیز خوردن لگولاس (یکی از شخصیت های این فیلم که با یاران حلقه همراه شد) روی خرطوم فیل با اشکالاتی همراه است.  ولی این امر مانع کسب جایزه ی اسکار نشد و در کل می توان گفت  این  سه فیلم فیلم هایی بسیار موفق بوده اند. شخصیت گالوم (از حمل کنندگان سابق حلقه که اکنون چهره اش تغییر یافته است) زمینه را برای آواتارو فیلم های شبیه به آن فراهم کرد.


 (Blade Runner ) تیغ رو



تیغ رو زمانی تولید شد که  شخصیت های سه بعدی با استفاده  از روش مدل سازی ساخته می شدند. این فیلم که تا به امروز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، با صحنه های طولانی و آهسته و ارائه ی تصویری از آینده ی لس آنجلس می تواند یکی از فیلم های موفق در زمینه ی طراحی و اجرا محسوب شود.  در ورژن دیگر تیغ رو، یعنی(برش نهایی)، از جلوه های ویژه استفاده ی چندانی نمی شود، مگر تمیز کردن بعضی خطوط وThe Final Cut سیم ها که به صورت کامپیوتری طراحی شده است.

(War of the Worlds) جنگ دنیاها



اسپیلبرگ که تصمیم داشت فیلمی در مورد حمله ی آدم فضایی ها بسازد از آکادمی نور و جلوه های دیداری کمک گرفت.اولین سه پایه و تخریب بزرگراه در این فیلم بیننده را شگفت زده می کند و با اینکه اکثر جلوه های ویژه در در پس زمینه نشان داده می شوند، بسیار واقعی  به نظر می رسند.

(Independence Day) روز استقلال



 ID4 یا روز استقلال زمانی ساخته شد که دوران مدل ها رو به پایان بود و جای خود را به نسل جدید تصاویر کامپیوتری می داد. بنابراین هرچند این فیلم از مدل ها نیز تا حد زیادی استفاده می کند، اما می توانیم تأثیراستفاده از کامپیوتر را هم در آن مشاهده کنیم. ترکیبِ این دو روش، فیلمی موفق را به وجود آورد که تا سال ها بعد همچنان موردتوجه مخاطبان بود.

(Terminator 2: Judgment Day) نابودگر 2: روز جزا



این فیلم همان فیلمی است که به همراه مغاک ) توانست کمپانی نور و جلوه های تصویری را به ساختن دایناسورهای کامپیوتری تشویق کند.The Abyss(جیمزکامرون (کارگردان فیلم) و کمپانی نور و جلوه های دیداری توانستند با استفاده از تصاویر کامپیوتری چیزهایی را به بینندگان نشان بدهند که قبل از این هرگز دیده نشده بود. تی هزار
 یا پاتریک که روباتی انسان مانند است و می تواند به هرشکلی دربیاید نمونه ای از جلوه های ویژه ی کلاسیک است.



ویدیو مرتبط :
زیباترین دیالوگ تاریخ سینمای جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صد فیلم پر فروش تاریخ سینمای جهان


ذكر این نكته ضروری است كه فهرست صد فیلم پرتماشاگر تاریخ سینما را با لحاظ کردن نرخ تورم و افزایش قیمت بلیط سینما در طول بیش از صد سال تاریخ سینما و میزان فروش هر فیلم در سال 2010 محاسبه می‌كنیم.

از وقتی كه در دوران كودكی یكی از اعضای خانواده، پای ما را به راهرو تاریك سینما كشاند و با سحر بزرگ "برادران لومیر" آشنا كرد، بیشترمان مسحور این هنر- صنعت شگرف شده‌ایم و همواره در پس ذهنمان و گاه در پیش رویمان در حالتی رویاگونه قهرمانان محبوب و دوست داشتنی فیلم هایمان را دیده‌ایم، با آنها همذات پنداری كرده‌ایم، با آنها اشك ریخته‌ایم با آنها عاشق شده‌ایم ،‌كتك خورده‌ایم ، خندیده‌ایم و عموما سربلند از موانع پیش رویمان در زندگی سینمایی‌مان بیرون آمده‌ایم.