فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برگزیدگان نخستین جشنواره جام جم معرفی شدند



 

 

 

برگزیدگان نخستین جشنواره جام جم معرفی شدند

 

برگزیدگان نخستین جشنواره جام جم در مراسم اختتامیه این جشنواره كه دیشب در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، روی سن رفتند.

عزت الله ضرغامی، رئیس رسانه ملی در این مراسم كه با حضور جمعی از هنرمندان، مسوولان و مدیران مختلف صدا و سیما برگزار شد با تبیین جایگاه صدا و سیما گفت: رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی وظیفه تربیت جامعه را برعهده دارد و این تربیت در ساختارهای مختلف شكل می گیرد. ساختارهایی كه در این مراسم ارزیابی می شود یعنی مستند، پویانمایی و تله فیلم از پرمخاطب ترین قالب های تلویزیونی است كه اهمیت و جایگاهش از سایر قالب ها بالاتر است.

وی افزود: لازم است موضوعات دینی و مفاهیم قرآنی و منابع روایی در تولیدات سیما مدنظر قرار گیرد.

رئیس رسانه ملی با دسته بندی بخش های مختلف، مستند را مزیت نسبی تلویزیون عنوان كرد و گفت: در حوزه مستند كارهای خوبی به لحاظ كمی و كیفی انجام شده است. مستند، مزیت نسبی تلویزیون است كه به خاطر نگاه واقعی و حقیقی اش باورپذیری، تاثیرگذاری و آگاهی بخشی بیشتری دارد. شبكه مستند تلویزیون هم در همین راستا راه اندازی شد تا به جریان مستندسازی در كشور رونق دهد. با افتتاح این شبكه، مستندسازان حرفه ای فعال شده اند و امیدواریم بستری برای كارهای مردمی فراهم شود.

ضرغامی آثار مستند را نزدیك ترین راه مشاركت منابع فكری و ارزشی در تلویزیون دانست و تصریح كرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها از طریق ساخت آثار مستند به راحتی می توانند به رسانه ملی نزدیك شوند. بعد از حوادث سال ۸۸ با پخش چند مستند سیاسی مثل «شاخص» و بررسی سیره حضرت امام (ره) آگاهی و بصیرت مردم زیاد شد. این مستندها مسیر حركت مردم را روشن كردند و نشان دادند یك كار ۱۰ دقیقه ای اگر آگاهانه و با تامل ساخته شود چه تاثیر گسترده ای می تواند داشته باشد.

وی در زمینه تولید انیمیشن در رسانه ملی هم گفت: تولیدات سازمان صدا و سیما در زمینه انیمیشن از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

راه اندازی شبكه انیمیشن

ضرغامی راه اندازی شبكه انیمیشن را از اهداف آینده صدا و سیما عنوان كرد و گفت: قرار است ۸ شبكه تخصصی دیگر را روی سیستم دیجیتال قرار دهیم كه یكی از آنها شبكه انیمیشن خواهد بود. در حوزه انیمیشن باید تولیداتمان را ۳ برابر كنیم و البته در تولیدات خوب خارجی را هم بر روی خودمان نمی بندیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اقدامات خوب و تاثیرگذار در حوزه تولید تله فیلم (فیلم های تلویزیونی) گفت: تاكنون ۸۰۰ تله فیلم از شبكه های مختلف سیما پخش شده است و ما می توانیم با اطمینان هزارمین تولید فیلم تلویزیونی را جشن بگیریم.

رئیس رسانه ملی با قدردانی از همه هنرمندان و خالقان آثار تلویزیونی گفت: در دهه اول محرم امسال ۲۴ تله فیلم خوب، ارزشمند و تاثیرگذار مرتبط با امام حسین (ع) و موضوع قیام عاشورا از شبكه های سیما پخش شده است. رسانه ملی در تولید انیمیشن، مستند و فیلم تلویزیونی به بلوغ رسیده است.

ایجاد رقابت سالم

علی دارابی، معاون سیما هم در این مراسم با توضیح این كه زمان زیادی تا وداع كامل با دوران آنالوگ رسانه و ورود به عصر دیجیتالی در كشور باقی نمانده است، گفت: اگر عصر ارتباطات را عصر فراواقعیت یا عصر مجازی كه رسانه ها سازنده آن هستند، بدانیم، با ورود نسل جدید رسانه های دیجیتال با تنوع، تكثر و رسانه های مكمل و مجازی، بی تردید بازیگران و نقش آفرینان عرصه فرهنگ، هنر، سیاست و دیپلماسی در قرن ۲۱، رسانه ها خواهند بود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم گفت: در چنین شرایطی، رسانه ملی با درك شرایط حساس و خطیر كنونی در عرصه رقابت جهانی با شعار «رسانه ملی ـ رسانه ای پاك و اخلاقی» و با هدف استانداردسازی تولیدات، ایجاد رقابت سالم و سازنده میان تولیدكنندگان، انتقال تجارب، فراهم ساختن بستری برای رشد و تعالی و تربیت نیروهای خلاق، متعهد و جوان، تجلیل از خالقان آثار و تكریم و نكوداشت هنرمندان كه از سرمایه های بزرگ اجتماعی در هر جامعه ای هستند، نخستین جشنواره تولیدات تلویزیونی جام جم را برگزار كرد.

معاون سیما در ادامه با اشاره به رشد ساخت تله فیلم در تلویزیون یادآور شد: با روند رو به رشد سالیان اخیر از سال ۱۳۸۳ تاكنون بالغ بر ۹۰۰۰ نفر شغل در این زمینه ایجاد شده كه این بیانگر رویكرد درست رسانه ملی در حوزه تولید تله فیلم برای تغییر محسوس غلبه تولیدات داخلی و صیانت از فرهنگ و تمدن این سرزمین است.

وی با توضیح این كه تولیدات رسانه ملی باید رویكردهای فراملی داشته باشند، از كمدی و طنز به عنوان راهبردهای ثابت حوزه تولید یاد كرد و گفت: تلاش برای ۲ برابر كردن تولیدات نمایشی از سیاست های مهم معاونت سیما در حوزه تولید در آینده خواهد بود.

در انتهای این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره به این شرح اعلام شد.

بهترین های بخش فیلم تلویزیونی

در بخش فیلم تلویزیونی، برگزیدگان بخش های مختلف به این شرح روی سن رفتند:جایزه بهترین فیلم تلویزیونی به كمی دورتر (سیدروح الله حجازی)، بهترین كارگردانی به دنده معكوس (حسن فتحی)، بهترین فیلمنامه به كمی دورتر (علی طالب آبادی) ، بهترین بازیگر مرد به حبیب (حمید فرخ نژاد) ، بهترین بازیگر زن به دنده معكوس (بیتا بادران) ، بهترین تدوین به نیرنگ (مهرداد خوشبخت) ، بهترین تصویربرداری به كمی دورتر (هاشم مرادی) ، بهترین صدابرداری به قصه ها و واقعیت (سیدعلیرضا علویان)، بهترین موسیقی به حبیب (فردین خلعتبری) ، بهترین جلوه های ویژه به تولدی دیگر (اصغر پورهاجریان) ، بهترین بازیگر مكمل مرد به غافل (یوسف تیموری) و جایزه بهترین بازیگر مكمل زن به فیلم از كوچه های بارانی (مریم كاظمی) اهدا شد.

همچنین جوایز بخش ویژه «بیداری اسلامی» به تولدی دیگر (عباس رافعی) ، جایزه ویژه بخش «امید» به كمی دورتر (سیدروح الله حجازی) و جایزه ویژه بخش «آگاهی» به فقط بیست (مسعود كرامتی: كارگردان و داوود قُچاق: تهیه كننده) تقدیم شد.

در این بخش شبكه یك و سیما فیلم با كسب ۵ جایزه به طور مشترك مقام اول و شبكه ۲ با كسب ۴ جایزه مقام دوم را به خود اختصاص داد.

بهترین های بخش مستند

در بخش مستند هم جوایز برگزیدگان به این شرح اهدا شد:جایزه بهترین تحقیق برای مستند به حقیقت گمشده (ناصر زعفران چی و محمدعلی فارسی) ، بهترین تصویربرداری مستند به جان مرجان (مانی میرصادقی) ، بهترین تدوین مستند به نور، سكوت و صدای آهن (هایده دیسی) ، بهترین موسیقی مستند به جان مرجان (محمدرضا علیقلی) ، بهترین گفتار متن به محله ما (محمدحسین مهدویان) ، بهترین تهیه كنندگی فیلم كوتاه به مجیده(پیروز كلانتری و سعید رشتیان) ، بهترین كارگردانی فیلم كوتاه به خانه ایوب (فرشاد فدائیان) ، بهترین كارگردانی مجموعه به شرق، دیوار، آفتاب (رامین حیدری فاروقی) ، بهترین تهیه كنندگی مجموعه مستند به گنج پنهان ـ بیست شب (ارد عطاپور) ، بهترین كارگردانی مستند بلند به خاك حافظه (مسعود امینی تیرانی) و جایزه بهترین تهیه كنندگی مستند بلند به حقیقت گمشده (سیدمهدی طباطبایی نژاد) اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه بخش «دین» به حدیث سرو(عبدالرسول گلبن حقیقی و عبدالكریم ارشی) ، جایزه ویژه بخش «اخلاق» به روایت نحل (محمدرضا خردمندان) ، جایزه ویژه بخش «آگاهی» به خلیج فارس (ارد عطاپور)، جایزه ویژه بخش «دستاوردهای انقلاب» به سكوی افتخار (ابراهیم داروغه زاده و محمدفواد صفاریان پور) ، جایزه ویژه بخش «جهاد اقتصادی» به خانه ایوب (جواد ظهیری و فرشاد فدائیان) تعلق گرفت.

در این بخش شبكه یك و شبكه ۴ با كسب ۶ جایزه مقام نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن سیمافیلم با ۲ جایزه به مقام دوم دست یافت.

بهترین های بخش پویا نمایی

در بخش پویانمایی جوایز بخش های مختلف به این شرح اعلام شد:جایزه بهترین اثر پویانمایی بلند، مجموعه و سریال به مجموعه پاییز گرم (الهام ابراهیمی) ، بهترین اثر پویانمایی كوتاه به فیلم حبیب الله مظاهر (ناهید صمدی امین) ، بهترین كارگردانی پویانمایی بلند به افسانه ماردوش (حسین مرادی زاده) ، بهترین كارگردانی پویانمایی مجموعه به شكرستان ۹۰ (بابك نظری و سعید ضامنی) ، بهترین كارگردانی پویانمایی سریال به انگشتر سحرآمیز (رویا خاشعی) ، بهترین فیلمنامه پویانمایی به دانشمندان بزرگ (فرخ یكدانه) ، بهترین طراحی فضا و گرافیك پویانمایی به سفر به سرزمین دور (امین فرامرزیان) ، بهترین طراحی لی​اوت و تركیب بندی پویانمایی به پاییز گرم (عمار قنبرزاده ـ مسعود نعمتی) ، بهترین انیمه (مجموعه، سریال و بلند) پویانمایی به زكریای رازی (فرشاد شفیعی ، جواد ابراهیم خانی و ژیان دیباوری) ، بهترین انیمه كوتاه پویانمایی به نوازنده (محمدعلی بهنام پویا) ، بهترین موسیقی پویانمایی به افسانه ماردوش (بهزاد عبدی) ، بهترین دوبله پویانمایی به شكرستان ۹۰ (شوكت حجت) ، بهترین صداگذاری و افكت پویانمایی به سفر به سرزمین دور (پرویز آبنار ـ نادر علیمردانی) و بهترین طراحی شخصیت پویانمایی هم به دانشمندان بزرگ (راشین خیریه) اهدا شد.

در بخش پویانمایی هم مركز پویانمایی صبا بیشترین سهم جوایز این بخش را به خود اختصاص داد.... / گزارش : جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم عمار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی برنامه‌های ورزشی جشنواره‌ جام جم


فهرست برنامه‌های گفت‌وگومحور ترکیبی با موضوع ورزشی که به مرحله‌ی داوری جشنواره‌ی جام جم راه یافته‌اند، اعلام شد.

ایسنا: هشت عنوان برنامه از شبکه‌های مختلف سیما در این بخش از جشنواره با هم به رقابت می‌پردازند. شبکه‌های یک و ورزش هر کدام با دو برنامه و شبکه‌های سه، جام جم و تهران، دو هر کدام با یک برنامه، در این مرحله حضور دارند.

«ورزش و مردم» و «وقت اضافه» از شبکه‌ی یک، «ورزش از نگاه دو» از شبکه‌ی دو، «ورزش ایران» از شبکه‌ی جام جم، «آن سوی نیمکت» و «میدان» از شبکه‌ی ورزش، «90» از شبکه‌ی سه و «تهران ورزشی» از شبکه‌ی تهران عنوان برنامه‌های حاضر در مرحله‌ی داوری بخش برنامه‌های گفت‌وگومحور ترکیبی با موضوع ورزشی است.

براساس اعلام دبیرخانه‌ی جشنواره جام جم، در مجموع بیش از 100 برنامه‌ی گفت‌وگومحور ترکیبی در موضوعات مختلف معارفی، اجتماعی، فرهنگی - هنری، علمی - اقتصادی و ورزشی به مرحله‌ی نهایی داوری این بخش راه یافته‌اند.

طراحی محتوا و پژوهش، طراحی سوال هدفمند، پژوهش مکتوب، بهره‌برداری از پژوهش‌ها و عوامل شکلی مانند دکور، گرافیک و وُله، اجرای صحیح متناسب با مولفه‌های اجرای تلویزیونی از جمله شاخص‌های داوری این بخش جشنواره است. همچنین توانایی کلامی و استفاده از ادبیات صحیح به‌عنوان دو شاخص مهم در ارزیابی کار مجری این برنامه‌ها ذکر شده است.

داوری آثار این بخش از جشنواره برعهده‌ی مجید شعبان‌پور، علی بخشی‌زاده، جواد آتش‌افروز، محمود اشتری، محمد صالح علاء و خانم دکتر صابرآملی است و دبیری آن را تقی رستم‌وندی برعهده دارد.