فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برگزاری همایش شعر هفتاد و دو خط اشک



 

 

 

برگزاری همایش شعر هفتاد و دو خط اشک

 

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان همایش شعر «هفتاد و دو خط اشک» ویژه دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان اصفهان برگزار می گردد.

به گزارش کمیته روابط عمومی همایش شعر «هفتاد و دو خط اشک»، این همایش با هدف ارتقای سطح آگاهی دانشجویان پیرامون ادبیات و شعر عاشورایی، افزایش بصیرت و معرفت دانشجویان نسبت به فلسفه واقعه عاشورا و فراهم آوردن زمینه شرکت موثر و عالمانه شاعران در عرصه نهضت حسینی در چهار محور:

۱)بصیرت ومعرفت حسینی

۲) یاران کربلائی

۳) صبر بنی هاشمی

۴) عزاداری عاشورائی

برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش دانشجویان علاقمند می توانند جهت ثبت نام و ارسال آثار خود تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری به سایت www.nahadamin.ir مراجعه نموده و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۳۸۱۶۲۰ تماس حاصل نمایند.... / اخبار ارسالی به آفتاب 


ویدیو مرتبط :
پنجمین همایش شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشک های احمدی نژاد برای شعر شاعر مسیحی



 

 'جورج شكور' شاعر برجسته مسیحی لبنان گفت: من وقتی ایستادگی (امام) حسین در كنار حق و جانفشانی وی را در دفاع از اعتقادش در برابر ظلم را دیدم، به ایشان علاقه مند شدم؛ با صراحت می گویم اگر با امام حسین در كربلا بودم در ركاب وی می جنگیدم تا به شهادت می رسیدم؛این بزرگترین آرزوی من است.

 

 

جورج شكّور اخیرا سرودن كتاب 'حماسه پیامبر' را همزمان با فرارسیدن میلاد آن حضرت به پایان رساند. این شاعر مسیحی پیش از این كتاب 'حماسه امام حسین' را در سال 2001 و كتاب 'حماسه امام علی(ع)' را در سال 2007 منتشر كرده است.

 

وی كه در دانش لغت و ادبیات عرب تخصص دارد، از برجسته‌ترین شاعران عرب و وصی ادبی سعید عقل شاعر نام‌آور معاصر است و سال‌هاست علاوه بر فعالیت گسترده ادبی، به تدریس و تعلیم اشتغال دارد تاكنون علاوه بر كتاب‌هایی كه تصحیح و تنقیح كرده، به صورت مستقل از وی چندین مجموعه شعری متنوع منتشر شده است و بسیاری از شاعران و ادبای برجسته عرب و لبنانی در دهه‌های گذشته شعر او را تحسین كرده و ستوده‌اند؛ از جمله امیرالشعرا 'أخطل صغیر' كه چهل و پنج سال پیش خطاب به او گفته بود: زبان اسرار خود را به تو نوشانده و شعرت اصالت و تازگی را با هم دارد.

 

جورج شكور از نخستین كسانی است كه شعر مقاومت را در لبنان پایه‌گذاری كرده و همواره در مراحل گوناگون تاریخ معاصر سیاسی لبنان پا به پای مقاومت و جریان متعهد و آزادی‌خواه پیش آمده است و به خاطر همین مواضع سیاسی تاكنون متحمل مخالفت‌های فراوانی هم شده، اما می‌گوید من به حقیقت گواهی می‌دهم و باورم را به خاطر دنیا عوض نمی‌كنم.

 

او كه به دلبستگی و شیفتگی شدیدش به امیر مؤمنان و سیدالشهدا( علیهما السلام ) تصریح و با شور و شوق از سفر خود به نجف و زیارت حرم امام علی (علیه السلام) تعریف می‌كند، موفقیت خود در مدح اهل بیت را مرهون لطف و یاری الهی می‌داند.

 

** چرا یك مسیحی در وصف بزرگان اسلام می سراید

جورج شكور شاعر مسیحی لبنان در گفتگوی تفصیلی با ایرنا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم گفت: دیوان شعر جدیدی با عنوان 'حماسه رسول(ص)' را به چاپ رسانده كه شامل 67 قصیده بوده و مهم ترین زمان حیات رسول (ص) از زمان تولد تا وفات ایشان را در بر می گیرد.

وی افزود: من در سرودن اشعار خود از انسانیت انسان شروع می كنم؛ بیشتر سؤال هایی كه در رسانه های خبری از من می پرسند،بر چگونگی توانایی یك شخص مسیحی در سرودن اشعار حماسی بزرگ پیرامون رسول اكرم (ص)،امام علی (ع) و امام حسین(ع) است كه من در جواب می گویم انسان ها قبل از ادیان وجود داشتند و من هرگز بین هیچ انسانی تفاوت قائل نشدم.

 

جورج شكور در خصوص اهداف خود از سرودن اشعار در وصف شخصیت های اسلامی چنین می گوید: كارمن سرودن شعر تاریخی است و تلاش می كنم تاریخ را به صورت شعر به خوانندگان ارائه دهم؛ همچنین در خلال آن بیان حقیقت و گسترش محبت و نزدیك سازی انسان ها با برادر انسانش و از بین بردن فاصله میان مردم را دنبال می كنم.

 

** در دین اسلام و قرآن هیچ امر ناخوشایندی ندیدم

این شاعر مسیحی سخنان خود را چنین ادامه می دهد: هدف من از اهدا كردن دیوان اخیر خود به تمامی انسان ها این بوده تا تمامی انسان ها را مورد خطاب قرار دهم؛ از آنجایی كه خداوند از دیدگاه مسلمانان پروردگار جهانیان است

 

وی در ادامه گفت: من در خلال مطالعاتم از دین اسلام،تاریخ اسلام و قرآن هیچ چیز ناخوشایندی ندیدم و بر این باورم كه تمامی ارزش های اسلام ارزش های مهر و محبت و عدالت و ایمان است كه برای تمامی انسانها قابل تعمیم می باشد.

 

** نادیده گرفتن غدیر در سیره های نبوی

جورج شكور افزود: زندگی نامه های بسیاری از رسول اكرم(ص) را خواندم تا توانستم دیوان ملحمه الرسول (ص) را به این وسعت و شمولیت و دقت تاریخی و رعایت تسلسل زمانی بسرایم، ولی من متأسفم كه برخی از كتاب های تاریخی قسمت های مهمی از شخصیت رسول(ص) را نادیده گرفتند و حق آن را ادا نكرده اند.

 

وی تأكید كرد: با توجه به ظهور شعرای بزرگ شیعه، ولی تا به امروز هیچ شاعری حق رسول(ص) و امام حسین(ع) را نتوانسته به خوبی ادا كند.

 

جورج شكور با تأكید بر مطالعه بسیاری از زندگی نامه ها تصریح كرد: از جمله این زندگی نامه ها كتاب 'محمد حسنین هیكل' با عنوان 'زندگی محمد' است، ولی نكته بسیار عجیب در این كتاب نادیده گرفتن حادثه غدیر است؛ من آن را روز ولایت یا روز وصیت نام گذاری كردم.

 

** من مسیحی ارتودكس و بی طرف هستم

وی با اشاره به این كه در سرودن دیوان رسول(ص) كتاب های زیادی از نویسندگان مذاهب مختلف خوانده است؛ گفت : من نه شیعه هستم نه اهل سنت بلكه من مسیحی ارتودوكس و بی طرف هستم.

 

** هزینه های دفاع از ائمه(علیهم السلام)

وی در ادامه به انتقادات گسترده ای كه به دلیل تجلیل از ائمه از وی شده اشاره كرد و گفت: یكی از منتقدین وی یك نامه 120 صفخه ای برای وی ارسال كرده است .

 

جورج شكور تصریح كرد: دیوان حماسه رسول(ص) یك حماسه تاریخی با روش امروزی است كه از خیالات بی فایده خبری نیست و وقتی 'سعید عقل' شاعر بزرگ لبنانی این دیوان را خواند گفت: 'بولس سلامه' شاعر لبنانی تاریخ را با حماسه غدیر به نظم در آورد ولی تو تاریخ را با احساسات خود به شعر سرودی. او همچنین دیوان حماسه امام حسین (ع) را بسیار شگفت انگیز خواند و آن را در كل اشعار عربی بی نظیر دانست.

 

** ترسی ندارم

وی افزود: این احساس من به اسلام ،ارزش درونی من است و من آن را تغییر نخواهم داد، چرا كه من ترسی ندارم؛ من مقاومت را بارها ستودم و بر این باورم كه ملتی كه حق را شناخت و فهمید كه بالاخره می میرد و در راه حق كشته شد،مرده نیست. امام حسین (ع) با شهادت خود جاودان ماند و زندگی را به شهدای بعد خود هدیه كرد.

جورج شكور افزود: من هنگامی كه می خوابم قصائد و دیوان حماسه امام حسین(ع) را روی بالش كنار سرم قرار می دهم چراكه بر این باورم كه امام حسین(ع) كنار من می خوابد؛ اگر به من از سوی آن بزرگواران تلقین نشود، من قادر به نوشتن نیستم، من 75 روز به طور مستمر مطالعه كردم تا توانستم این حماسه را در خلال 30 روز بسرایم.

 

جورج شكور با اشاره به برنامه آینده خود برای سرودن حماسه جدید پیرامن حضرت مسیح(ع) گفت: ایران و رهبر و رییس جمهوری آن شایسته تقدیر هستند، چرا كه این كشور جمهوری انسانیت است و دارای اهداف بلند مرتبه ای است و برای آزادسازی ملت ها و حمایت از مستضعفان جهان در برابر استعمار جهانی تلاش می كند.

 

** نقش ایران و آمریكا در لبنان

وی با ابراز شگفتی از حملات برخی ها در لبنان علیه ایران افزود: ایران چه كار بیهوده ای در لبنان انجام داده است؟ ایران مانند خورشیدی مهربان می بخشد ولی چیزی نمی گیرد.

 

این شاعر مسیحی تصریح كرد: ایران اسلامی از مقاومت لبنان كه شرف و بزرگی را به عرب بازگرداند حمایت كرد و اگر این حمایت ایران و مقاومت وجود نداشت، كشور لبنانی وجود نداشت بلكه اسراییل در مركز لبنان بود.

 

وی تأكید كرد: اگر بدون تعصب مذهبی و طایفه ای بنگریم، در خواهیم یافت كه فارس ها همواره به لبنان كمك كرده اند و در مقابل آمریكایی ها به لبنان می آیند تا با اعمال فشار بتوانند سیاست های خود را اجرا و منافع خود را تأمین كنند.

 

این شاعر مسیحی افزود: آمریكا جهان را نابود كرده و در منطقه به خصوص در افغانستان،عراق،لبنان و فلسطین جز ویرانی و خرابی چیزی برجای نگذاشته است؛ جز با نابودی آمریكا ، دنیای خراب فعلی درست نخواهد شد.

 

وی تصریح كرد: اگر آمریكا آن میزان هزینه ای كه برای اقدامات جنگ طلبانه و تخریبی خود صرف كرده برای راه خیر و درست صرف می كرد، مردم آن را دوست داشتند ولی این كشور باعث ایجاد كینه و دشمنی جهانیان نسبت به خود شده است.

 

** اشك احمدی نژاد

وی با اشاره به سفر خود به ایران در سال 2009 میلادی و خواندن اشعار حماسه امام حسین (ع) در جشنواره جهانی شعر، گفت: دكتر 'احمدی نژاد' رییس جمهوری ایران با شنیدن این اشعار برای احترام و تشكر مرا فراخواند و در كنار خودش نشاند. بعد از دو روز یك خانم ایرانی در شیراز به من گفت: احمدی نژاد با شنیدن اشعار تو در مراسم افتتاح جشنواره جهانی شعر اشك ریخت؛من هم به وی گفتم: من این كار را نكردم، بلكه امام حسین (ع) این كار را كرد.

 

وی گفت: من مردم بزرگ ایران را دوست دارم و ارزش بزرگ و موضع شجاعانه آن را و انقلاب بزرگ را ارج می نهم و برای ایران آرزوی موفقیت و شكوفایی روز افزون دارم، چرا كه ایران كشوری است كه راه درست اسلام را طی می كند.

 

گفتنی است جورج شكور علاوه بر دیوان هایی پیرامون پیامبر(ص)، امام حسین، امام علی (ع) قصیده شعری به نام من 'شذی شیراز'(بوی خوش شیراز) نیز سروده كه شیراز و دو شاعر بزرگ ایرانی این شهر یعنی سعدی و حافظ را وصف كرده است...../عصر ایران