فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برنده نوبل شیمی 2004 درگذشت



اخبار,اخبارفرهنگی ,جایزه نوبل شیمی

اروین رز (Irwin Rose)، برنده جایزه نوبل شیمی 2004، در سن 88 سالگی درگذشت.

به گزارش  ایسنا، رز به همراه همکاران دیگرش به نام‌های «هارون تسیخانوور» و «افرام هرشکو»، جایزه نوبل را برای شناسایی روشی دریافت کردند که در آن، سلول‌ها پروتئین‌های ناخواسته را نابود می‌کنند و این دستاورد، اساسی برای ارائه درمان‌ بیماری‌هایی مانند سرطان گردن رحم و فیبروز کیستیک ارائه داد.
 
رز و همکارانش در واقع دریافتند چگونه سلول‌های حیوانی و گیاهی پروتئین‌های پیر آسیب‌دیده را با مولکولی به نام polypeptide ubiquitin هدف قرار می‌دهند و این پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند.
 
جنت ویلسون، سخنگوی دانشگاه کالیفرنیا در ایروین یعنی جایی که رز در آنجا محقق بود، اعلام کرد که وی روز سه‌شنبه در شهر دیرفیلد ماساچوست و هنگامی که خواب بود، درگذشت.
 
هاورد گیلمن، رئیس این دانشگاه نیز گفت: رز دارای هوش سرشار و کنجکاوی بی‌نظیری درباره فرآیندهای شیمیایی و زیستی بنیادی بود که اساس حیات را تشکیل می‌دهند.
 
رز در تاریخ 16 جولای سال 1926 در شهر بروکلین نیویورک متولد شد و بخش زیادی از حرفه‌ خود را به عنوان محقق در مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا سپری کرد. تحقیقات وی که به کسب جایزه نوبل انجامید نیز ، اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 در همین مرکز انجام شدند.

 

 اخبار  فرهنگی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
چرا تونس برنده جایزه صلح نوبل شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنده نوبل شیمی 2010 در فقر و بیماری درگذشت



اخبار,اخبار اجتماعی,ریچارد اف هک

هک پس از مرگ همسرش به افسردگی دچار شده بود و از سال 2013 نیز پس از اینکه از یک ذات‌الریه شدید جان سالم به در برده بود، بطور مداوم به بیمارستان رفت و آمد داشت. در اثر این بیماری، وی نیمی از نیروی خود را از دست داد.

ریچارد اف هک، شیمیدان آمریکایی و یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی 2010 روز گذشته (شنبه) پس از سال‌ها بیماری که وی را به فقر کشانده بود، در مانیل فیلیپین درگذشت.

هک 84 ساله در سال 2010 به همراه ای ایچی نگیشی و آکیرا سوزوکی ژاپنی مشترکا جایزه نوبل شیمی را برای ابداع راههای جدید به منظور پیوند اتمهای کربن دریافت کرد که در تحقیقات برای مبارزه با سرطان و تولید نمایشگرهای نازک رایانه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی در زمان تحقیق بر روی پالادیوم به عنوان کاتالیزور در دهه‌های 1960 و 70 که آن را واکنش هک نامیده بود، در دانشگاه دلاور آمریکا به کار مشغول بود. دو دانشمند ژاپنی نیز با روشهای خاص خود همین فرآیند را در اواخر دهه 1970 انجام دادند.

نانسی تارگن، رئیس دانشگاه دلاور اظهار کرد: من از طرف کل جامعه دانشگاه دلاور، عمیقترین تسلیت‌ها را به خانواده، دوستان و همکاران و دانشجویان سابق دکتر هک ابراز می‌کنم.

 

کار پیشگامانه وی که مورد تقدیر کمیته جایزه نوبل قرار گرفت، نشان داده که چگونه یک تحقیق علمی می‌تواند تاثیری عمیق بر روی زندگی روزمره همه ما داشته باشد. ما مفتخریم که دکتر هک 18 سال از زندگی حرفه‌ای خود را در دانشکده شیمی ما گذرانده بود.

دومنیکو گراسو، از مقامات دانشگاه دلاور گفت: دستاوردهای دکتر هک به ما یادآوری می‌کند که ایده‌ها و اعمال هر فرد می‌تواند تاثیر عمیقی بر جهان داشته باشد. من می‌دانم که خود وی به عنوان مثال اکنون الهام‌بخش بسیاری از محققان در دانشگاه ما شده و در سال‌های آینده نیز دانشجویان و اساتید ما از وی الهام خواهند گرفت.

هک در سال 2006 به همراه همسر فیلیپینی خود، سوکورو ناردو هک در فیلیپین بازنشسته شد. سوکورو دو سال پس از دریافت جایزه نوبل توسط هک از دنیا رفت. این زوج فرزندی نداشتند.

هک پس از مرگ همسرش به افسردگی دچار شده بود و از سال 2013 نیز پس از اینکه از یک ذات‌الریه شدید جان سالم به در برده بود، بطور مداوم به بیمارستان رفت و آمد داشت. در اثر این بیماری، وی نیمی از نیروی خود را از دست داد.

این دانشمند فقید همچنین بر سرطان پروستات پیروز شده بود و برای دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریه و زوال عقل جزئی دارو مصرف می‌کرد.

در ماههای اخیر دو پرستار شخصی در خانه وی از او مراقبت می‌کردند. هک برای تامین مخارج خود به حقوق بازنشستگی ماهانه 2500 دلار تکیه داشت.

وی پس از یک تهوع شدید در هفته گذشته، روز شنبه از دنیا رفت.

اخبار اجتماعی - ایسنا