فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی



بررسی لباس های چند سوپراستار ایرانی

در این مطلب یک تیم متشکل از گروهی از روانشناسان و طراحان لباس به بررسی سبک پوشش رضا صادقی، علیرضا عصار، محسن یگانه، احسان خواجه‌‌امیری و رضا یزدانی پرداخته‌اند. اما این تازه ابتدای راه است،

اغلب خواننده‌گان برای خودشان استایل مشخصی در پوشش دارند و اتفاقا روی این پوشش هم تاکید دارند. همین باعث شده تصویر آنها همیشه با لباس‌های مشخصی در ذهن ما نقش ببندد. مثلا رضا یزدانی را همیشه با کت چرمی می‌شناسیم و رضا صادقی را با پیراهن مشکی‌! ‌ما خیال داریم نگاهی دوباره به ظاهر خواننده‌های محبوب‌مان بیندازیم و آنها را در پوششی تازه ببینیم. در این مطلب یک تیم متشکل از گروهی از روانشناسان و طراحان لباس به بررسی سبک پوشش رضا صادقی، علیرضا عصار، محسن یگانه، احسان خواجه‌‌امیری و رضا یزدانی پرداخته‌اند. اما این تازه ابتدای راه است،

بررسی لباس های چند سوپر استار , بررسی لباس های احسان خواجه امیری
احسان خواجه‌امیری
طراحان می‌گویند
یک جلیقه به رنگ آبی آسمانی!
نگاهی گذرا به سبک پوشش احسان خواجه‌امیری نشان می‌دهد که او طرفدار سبک کلاسیک است. سبک کلاسیکی که به خاطر انتخاب رنگ‌های همسو با روحیات جوان‌پسندانه مخاطبانش به خوبی همراه می‌شود. خواجه‌امیری در انتخاب رنگ‌های روشن جسارت خاصی دارد و این جسارت را در انتخاب رنگ‌های زرد و آبی و رنگ های متفاوتی مثل زرشکی نشان داده است انتخاب جلیقه خودش یک گزینش مناسب است چون هم تا حدودی رسمی است و هم به شق و رقی کت نیست در نتیجه برای اجرای یک کنسرت پاپ انتخاب خوبی است. اما بهتر است آقای خواجه‌امیری در لباس‌هایش غیر از پارچه‌های تک رنگ ساده به لباس‌هایی با خطوط عمودی هم فکر کند. این انتخاب، اندام او را کشیده‌‌ و در نتیجه لاغرتر نشان می‌دهد. یک پیراهن ساده با خطوط عمودی نسبتا باریک به رنگ سرمه‌ای همراه با یک شلوار راسته کتان به همین رنگ می‌تواند ترکیب خوبی برای خواجه‌امیری باشد او حتی می‌تواند در این پوشش سراغ جلیقه که انتخاب همیشگی‌اش هم هست برود، اما بهتر است جلیقه‌اش را تک رنگ انتخاب کند. در این ترکیب بهترین کفش پیشنهادی به او کالج است. البته یک کالج هم‌رنگ با رنگ جلیقه‌اش! رنگ آبی روشن( آبی آسمانی) انتخاب خوبی برای کت و کالج اوست.

بررسی لباس های چند سوپر استار , بررسی لباس های احسان خواجه امیری
علیرضا عصار
روانشناسان می‌گویند
عادت‌ها را رها کن
عصار معمولا از لباس‌هایی با رنگ‌های تیره و خنثی و تقریبا گشاد استفاده می‌کند و روانشناسان به استناد همین پوشش ادعا می‌کنند که می‌توان او را جزو کسانی دانست که به شدت به عادت‌هایشان چسبیده‌اند و به لحاظ روانشناسی چندان اهل تنوع نیستند و برای آنها سخت است که در خود تغییری به وجود بیاورند.  چیزی که  این گروه را به وحشت می‌اندازد جلب‌توجه است. از طرف دیگر، کسانی که ترجیح می‌دهند لباس‌های گشاد بپوشند اندام و هیکل‌شان را متفاوت از چیزیند که دیگران می‌بینند تصور میکنند حتی ممکن است روزگاری چاق بوده‌اند و هنوز هم همان تصور را از اندام و هیکل‌شان دارند. در صورتی که باید بفهمند که چه لباسی بیشتر از همه به آنها می‌آید و فراموش کنند که قبلا چه سایز لباسی می‌پوشیدند، مهم اندام امروز آنهاست که چه لباسی به آن برازنده است.
طراحان می‌گویند
یک شال ظریف!
برخلاف تصور عام قرار نیست افرادی با اندام درشت همیشه سراغ لباس‌های گشاد بروند. اتفاقا پوشیدن این لباس‌ها اندام آنها را درشت‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. انتخاب درست این است که علیرضا عصار و آقایانی هم تیپ  او در لباس‌های‌شان به سایزی که می‌پوشند دقت کنند. یعنی به‌دنبال سایز‌ی بروند که دقیقا قالب تن آنهاست. انتخاب درست سایز حتی دست آنها را برای رفتن سراغ رنگ‌های روشن هم باز می‌گذارد. البته طبیعی است که در انتخاب رنگ‌های روشن باید محتاطانه‌تر جلو بروند. اما در مورد علیرضا عصار بهترین لباس پیشنهادی می‌تواند پیراهن‌های کتان یقه ایستاده باشد. این پیراهن‌ها به قدر کافی بلندند و روی شلوار قرار می‌گیرند. برش آنها هم اغلب راسته است نه چندان تنگ و نه زیاد گشاد. رنگ پیشنهادی هم غیر از رنگ‌ مشکی که انتخاب او در بیشتر اجراهاست می‌تواند طیف رنگ‌های کرم و حتی سفید باشد. اما بهتر است آقای عصار وقتی سراغ رنگ‌های روشن می‌رود به یک شال ظریف هم فکر کنند. یک شال ظریف بلند و البته با رنگی تیره‌تر از لباسی که برای پوشیدن انتخاب می‌کند. این شال به سادگی با خطای دیدی که ایجاد می‌کند او را بلندتر و حتی جمع‌وجور‌تر نشان می‌دهد. البته این روش روی لباس‌های تیره خیلی جواب نمی‌دهد چون روی بدنه تیره لباس گم می‌شود!

بررسی لباس های چند سوپر استار , بررسی لباس های احسان خواجه امیری
رضا صادقی
روانشناسان می‌گویند
آقای احساساتی!
دیگر همه می‌دانند که رضا صادقی  مشکی را به هر رنگ دیگری ترجیح می‌دهد؛ از دیدگاه روانشناسان افرادی که مشکی را به عنوان رنگ محبوب خود انتخاب می‌‌کنند معمولا روحیه‌ای حساس دارند. به تمام جزئیات زندگی‌شان توجه می‌کنند، این افراد می‌خواهند هر کاری را با تمام جزئیاتش انجام دهند. آنها به راحتی با دیگران شریک نمی‌شوند.افراد این گروه فعالیت‌های فکری را دوست دارند و پیدا‌کردن خطاهای دیگران برای‌شان سرگرمی است و حتی گاهی مشکلات را پیدا می‌کنند تا بتوانند آنها را اصلاح کنند. مشکی‌ها افراد احساساتی‌ هستند و خیلی اوقات تصمیم‌گیری‌های‌شان بیشتر براساس احساسات است تا منطق.
طراحان می‌گویند
کت و شلوار مناسب نیست!
از دیدگاه طراحان لباس انتخاب رنگ مشکی  برای پوشش فردی با اندام رضا صادقی رنگ مناسبی است. مناسب به خاطر به تصویر کشیدن اندام در قالبی جمع‌و جورتر. در اغلب اجراهای رضا صادقی او را در حالی می‌بینیم که پشت تریبون نشسته، بنابراین کت و شلوار، اصلا انتخاب مناسبی برای او نیست. اگر قرار باشد او را در پوشش تازه‌ای ببینیم، می‌شود رنگ‌های تیره در طیف سرمه‌ای و حتی قهوه‌ای تیره را به او توصیه کرد اما باز هم در غالب همین بلوز و شلوارهای ساده و نیمه اسپرت. البته توصیه می‌شود او در اجراهایش سراغ شلوارهایی از جنس کتان یا پارچه‌ای برود. این جنس شلوارها به او ظاهر نیمه‌ رسمی مناسب‌تری می‌دهند.

بررسی لباس های چند سوپر استار , بررسی لباس های احسان خواجه امیری
محسن یگانه
روانشناسان می‌گویند
اهل ریسک نیست
تیپ این آقای خوش‌صدا در مراسم‌ها و کنسرت‌ها بیشتر رسمی است، یعنی اغلب ترجیح می‌دهد کت و شلوار به تن کند؛ روانشناسان در مورد این سبک پوشش او این طور می‌گویند: «این پوشش نشان‌ دهنده این است که او خیلی اهل ریسک نیست و به دنبال راهی مطمئن برای تاثیرگذاری روی دیگران است و  به همین دلیل  است که سراغ تیپ‌های کلاسیک می‌رود، زیرا این تیپ‌ها آزمون خود را در طول تاریخ پس داده‌اند و همیشه کسانی که چنین لباس‌هایی به تن می‌کردند تصویر متعادلی از خودشان در ذهن مخاطب می‌نشاندند.»

طراحان می‌گویند
یک کت اسپرت!
پوشش‌های محسن یگانه در کنسرت‌هایش نشان داده که به پوشیدن کت و شلوار علاقه‌ خاصی دارد. اما بهتر است او متناسب  با اندام نه چندان درشتش سراغ کت‌های اسپرت برود، کت‌های اسپرتی که لایه و اپل کوچکی هم دارند. این انتخاب کمک می‌کند سرشانه‌ها درشت‌تر به نظر بیایند..  در انتخاب جنس کت هم بهتر است سراغ پارچه‌های شق و رق برود.  محسن یگانه و اصولا آقایان ظریف اندام باید دور پیراهن‌های‌ تنگ و به اصطلاح جذب خط بکشند و در عوض پیراهن‌‌هایی بپوشند که در قسمت شانه و سرشانه کمی تا قسمتی گشادند. همین گشادی ساده قفسه سینه را درشت‌تر نشان می‌دهند. اما در مورد شلوار، شلوار راسته برای محسن یگانه بهترین انتخاب است او حتی می‌‌تواند به شلوارهای طرح‌دار فکر کند چون این مدل شلوارها با خطای دیدی که ایجاد می‌کنند باعث افزایش حجم می‌شوند. یک کت اسپرت چهارخانه کتانی با شلواری راسته به رنگ خطوط کت می‌تواند ظاهر متفاوت‌تری به محسن یگانه بدهد.

بررسی لباس های چند سوپر استار , بررسی لباس های احسان خواجه امیری
رضا یزدانی
طراحان می‌گویند
همان کت چرمی همیشگی
تصویر رضا یزدانی با کت چرم در ذهن همه طرفدارانش نقش بسته. تا جایی که می‌توان گفت کت‌ چرمی بخشی جدا نشدنی از سبک پوشش اوست. اینکه فردی در جایگاه یک خواننده سبک پوشش خاصی برای خودش تعریف می‌کند بدون در نظر گرفتن چند و چون و نقاط و مثبت و ضعف احتمالی  خودش یک امتیاز است. اما صحبت اینجاست که همین انتخاب هم اگر اصولی و براساس قواعد پوشش انجام  بگیرید می‌تواند به نتیجه درست و امتیازهای بیشتری منتها می‌شود. در کنار کت‌های چرم در اغلب موارد هم او را با شلوار جین می‌بینیم آن هم به رنگ روشن. اما با در نظر گرفتن اندام بلند و نه چندان درشت او شاید بتوان پیشنهادهای دیگری هم برایش داشت. مثلا اینکه به جای شلوارهای جین‌ راسته سراغ شلوارهای دم‌پا گشاد برود. این انتخاب نه تنها با اندامش بلکه با سبک خواندنش هم جور در می‌آید. او با این شلوار حتی می‌تواند تی‌شرت آستین کوتاهی هم بپوشد با طرح‌ها و نقوش مختلف اما پیشنهاد ما تی‌شرت‌هایی است که ‌روی آنها به سبک لباس‌های نیمانی با حروف الفبای ایرانی طراحی شده است. به خاطر سبک خواندنش انتخاب تی‌شرت برای او  به‌خصوص در این فصل بسیار مناسب‌تر از پیراهن‌های مردانه رسمی است که اغلب می‌پوشد. او با انتخاب این سبک پوشش حتی می‌تواند سراغ کت چرمی دوست‌داشتنی‌اش هم برود!.... / bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
لباس گران قیمت- اعتماد- اتحادیه صنف پوشاک- لباس ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لباس ایرانی از دوره مغول تا روزگار نزدیک







لباس ایرانی از دوره مغول تا روزگار نزدیک

 

در گذشته تاریخ ایران زمین نقش طبقات اجتماعی و به طبع مشاغل و وظایف وابسته به آنها در شکل دهی به پوشاک گروه های مختلف مردم کاملاً مشهود بود. از طرفی زندگی پر کشمکش ایرانیان در دوره های گوناگون تاریخی موجب شده بود سبک های پوشاک بیگانه را اقتباس کنند و شیوه پوشش بومی خود را به دیگران ارائه دهند. از این رو در بررسی تاریخ انواع پوشاک در دوره های مختلف بسیاری از جامعه شناسان و مردم شناسان بر توجه به پیام ها و راز و رمزهای موجود نحوه پوشش مردم بسیار تأکید می کنند تا بدین گونه جلوه های روشن تری از زندگی گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی به دست آید. امروزه البته اصطلاح نوین«زبان پوشاک» در میان پژوهشگران از این رو رایج شده که پوشاک هم می تواند مانند زبانی نمادین آداب، رسوم و فرهنگ خاص رایج در هر دوره تاریخی- اجتماعی را به ما بشناساند.


ورود مغول به ایران به باور بسیاری از تاریخ شناسان با آغاز دوره ای همراه بود که نفوذ و تأثیر گذاری فرهنگ ایرانی بر خوی و روش مغول کاملاً مملوس است. با این حال در نحوه پوشش مردم و سبک پوشاک تفاوت هایی میان دوره حکومت مغول در ایران با قبل و بعد از آن وجود دارد.
سلطه مغولان بر ایران، باورود بسیاری از سبک های مخصوص به خاور دور بویژه سبک های چینی به سرزمین ما همراه بود.
آثار ورود این سبک را می توان در رداهای مزین افراد عالی مقام و صاحب منصبان آن دوره دید. سبک های چینی نه فقط در البسه درباری که در لباس نظامیان نیز تأثیری بسزا داشت.در این دوره پوشاک زنان تغییرات زیادی نکرد، مگر پوشش سر آنها که چیزی بود شبیه به دستمال سر برای زنان غیر مغول و نوعی کلاه ویژه مخصوص شاهزادگان مغول که از چارچوبی سبک از جنس چوب ساخته می شد که از ابریشم پوشانده شده بود و از رأس آن پری بیرون می زد و به «بغطغ» معروف بود.
از دوره تیموریان به بعد کم کم از نفوذ سبک های مغولی کاسته شد و سبک های ایرانی بتدریج جایگزین آن شدند.
در این دوره تن پوش های تنگ و چسبان جای رداهای گشاد را گرفتند. قبای رویی آن اغلب سراسر باز می ماند. کمر بند دوباره در این دوره رواج یافت و عمامه کم کم جای کلاه های سلجوقی و مغولی را گرفت.


لباس زنان در دوره تیموریان شامل چند لایه از رداهای بلند و تنگ می شد. پیراهن آستین بلند زنان کل بدن را تا پاها می پوشانید و یک تن پوش رویی آستین کوتاه و گاه بی آستین روی آن پوشیده می شد.
دستارهای زنانه در این دوره ساده بود و گاه از پشت آویزان می شد. در این دوره زنان ایرانی از چادرهای سفید که روبنده داشت استفاده می کردند.
ویژگی دیگر پوشاک زنانه، آن بود که از طرح های متنوع و گوناگونی برخوردار بودند.
در یکی از آثار کمال الدین بهزاد متعلق به قرن نهم هجری، تصویر چهارده زن در یک بوستان ترسیم شده که هر یک از آنها سبکی خاص از پوشاک را به تن دارند ولی همگی آنها حجاب بر سر دارند.
این حجاب معمولاً سفید است که گاه به صورت شال با رنگ تیره به دور سر و گردن و شانه ها پیچیده می شده است.
بعضی از زنان این دوره هم از بغطغ استفاده می کردند.