فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برای پنجاه وپنجمین سال مرگ «جیمز دین»



 

 

برای پنجاه وپنجمین سال مرگ «جیمز دین»

 

فردا (پنج شنبه) پنجاه وپنجمین سالروز درگذشت «جیمز دین»، از بزرگ ترین بازیگران تاریخ سینمای جهان است.  «جیمز دین»، بازیگر خوش چهره و نام دار هالیوود است كه با وجود تعداد كم نقش آفرینی هایش، شهرت فراوانی به دست آورد.

او تنها به واسطه ایفای نقش در سه فیلم «شورش بی دلیل» (۱۹۵۵)، «شرق بهشت» (۱۹۵۵) و «غول» (۱۹۵۶) به محبوبیت فراوان دست یافت و مرگ ناگهانی وی بر اثر سانحه رانندگی موجب جاودانه شدن شخصیت وی شد.

وی اولین بازیگر سینما نام گرفت كه بعد از مرگ، نامزد جایزه اسكار شد و تاكنون تنها بازیگری است كه دو نامزدی جایزه اسكار بهترین بازیگری را پس از مرگ تجربه كرده است.

جیمز دین كه در سال ۱۹۹۹ ازسوی انجمن فیلم آمریكا به عنوان هجدهمین بازیگر برتر تاریخ هالیوود انتخاب شد، روز هشتم فوریه ۱۹۳۱ در ایندیانا متولد شد و در شش سالگی به همراه خانواده اش به كالیفرنیا منتقل شد.

وی هنگام تحصیل در دانشگاه UCLA با كنارزدن ۳۵۰ بازیگر توانست برای نقش "مالكولم" در نمایش نامه مكبث انتخاب شود. جیمز دین در سال ۱۹۵۱ با كناره گیری از دانشگاه، به طور تمام وقت به بازیگری رو آورد.

وی ابتدا به عنوان هنرپیشه تلویزیون مقابل دوربین قرار گرفت و هم زمان به عنوان مجری مسابقات تلویزیونی و بازیگر تئاتر مشغول به فعالیت شد.

بازی بی نظیر او در تئاتر «ضد اخلاق» كه اقتباس از كتاب آندره ژید بود، مورد استقبال هالیوودی ها قرار گرفت و از سال ۱۹۵۳ بود كه به دنیای سینما وارد شد.

«الیا كازان»، كارگردان نام دار هالیوود در همان سال برای نقش اصلی فیلم جدیدش كه اقتباس از رمان معروف «شرق بهشت» جان اشتاین بك بود، به دنبال بازیگر توانمندی می گشت كه سرانجام جیمز دین را پسندید.

بازی فوق العاده او در این فیلم حتی نقش او در «شورش بی دلیل» را در سایه قرار داد. این درحالی بود كه جیمز دین در فیلم «شرق بهشت» چندان به فیلم نامه پایبند نبود و در بیشتر سكانس ها، دیالوگ ها و واكنش های غیرمنتظره ای را از خود نشان می داد.

وی در سال ۱۹۵۵ برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد شد كه همان طور كه گفته شد اولین بار بود یك بازیگر پس از فوت، نامزد جایزه اسكار می شد.

جیمز دین پس از درخشش در این فیلم، به پروژه «شورش بی دلیل» به كارگردانی «نیكولاس ری» پیوست و نقش مقابل «دنیس هوپر» و «ناتالی وود» را بازی كرد.

جیمز دین در سال ۱۹۵۶ پیش از مرگ در فیلم «غول» نقش مكمل را بازی كرد. این فیلم آخرین نقش آفرینی این بازیگر نام دار بود. وی برای این فیلم دومین بار نامزد جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد شد.

جیمز دین روز ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ بر اثر سانحه ی رانندگی در سن ۲۴ سالگی درگذشت. او در حال راندن یك پورشه ۵۵۰ اسپایدر بود.

جیمز دین در سال ۱۹۵۷ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد و در سال ۱۹۵۶ جایزه یك عمر دستاورد سینمایی را كسب كرد. ستاره شهرت وی در تالار مشاهیر هالیوود نقش بسته است. «ملوان برحذر»، «كسی دختر مرا ندیده» و «سرنیزه های استوار» از دیگر فیلم های جیمز دین هستند..... / یادداشت : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
بخشی از بازی متفاوت "جیمز دین" در "شورش بی دلیل"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال مرگ جیمز فولی در یک سال گذشته


بثینه شعبان سخنگوی بشار اسد اعلام کرد که احتمالا داعش جیمز فولی روزنامه نگار آمریکایی را یک سال پیش به قتل رسانده است.

خبرگزاری مهر: دیلی میل نوشت: بثینه شعبان سخنگوی بشار اسد اعلام کرد که احتمالا داعش جیمز فولی روزنامه نگار آمریکایی را یک سال پیش به قتل رسانده است.

وی افزود: جیمز فولی اولین بار از سوی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه بازداشت شده و به داعش فروخته شده است که اعضای این گروه تروریستی با وحود آنکه وی را یک سال پیش به قتل رسانده اند، هم اکنون تصویر وی را منتشر می کنند.

بر اساس این گزارش سرکردگان گروه داعش هفته گذشته ویدئویی به نام "پیامی به آمریکا" را در سراسر جهان منتشر کردند که حکایت از سربریدن این روزنامه نگار آمریکایی داشت.

از سوی دیگر خانواده فولی 12 آگوست نامه ای را از داعش دریافت کردند که در آن این روزنامه نگار آمریکایی تهدید به قتل شده بود و گلوبال پست متن این نامه را منتشر کرد. کارشناسان نیز روز گذشته اعلام کردند که تصاویر سر بریدن این روزنامه نگار جعلی نبوده و حقیقت دارد.

ساندی تایمز نیز در همین رابطه گزارش داد که سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا توانستند هویت فردی را که گردن خبرنگار آمریکایی را زده بود، شناسایی کنند. این فرد یک شهروند انگلیسی است که برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه سفر کرده است و لقب او در این گروه تروریستی "جان جهادی" است و نام او عبدالماجد عبدالباری و 23 ساله است.

وی همراه با مادر و پنج عضو دیگر خانواده در غرب لندن و در یک خانه یک میلیون پوندی زندگی می کرده است که از سال گذشته خانواده را ترک کرده و به سوریه رفته است. همچنین گفته شده پدر این فرد مصری و از نزدیکان اسامه بن لادن بوده است.

دیلی میل در ادامه این گزارش می نویسد که حدود 500 انگلیسی و همچنین صدها تبعه آمریکا و کانادا همگام با گروه تروریستی داعش در سوریه می جنگند.