فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برای دومین سال پیاپی:جشن جهانی نوروز در ایران برگزار می شود



 

برای دومین سال پیاپی:جشن جهانی نوروز در ایران برگزار می شود

 

مراسم جشن جهانی نوروز برای دومین سال پیاپی با حضور سران کشورهای فارسی زبان و برخی دیگر از کشورها در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مراسم جشن جهانی نوروز قرار است در روزهای ششم ، هفتم و هشتم فروردین سال ۹۰ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

در این مراسم روسای جمهور، نخست وزیر و وزرای خارجی کشورهای فارسی زبان و کشورهای منطقه ای و بین المللی که مراسم نوروز را پاس می دارند شرکت خواهند داشت.

طیف گسترده ای از کشورها از جمله ترکیه،ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان ، افغانستان ،قزاقستان،قرقیزستان،آلبانی، عراق برای شرکت در این اجلاس دعوت شده اند.

قرار است حدود ۲۰ کشور جهان در جشن نوروز در تهران شرکت کنند.

در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دورهٔ جشن جهانی نوروز در تهران برگزار و این شهر به عنوان «دبیرخانهٔ نوروز» شناخته شد. در این جشن، سران کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند گردهم می آیند و این آیین باستانی را گرامی می دارند. هر ساله یکی از این کشورها، میزبان جشن جهانی نوروز است و امسال نیز برای دومین سال جشن جهانی نوروز در تهران برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مقر سازمان در نیویورک، عید نوروز را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخت....  خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
قهرمانی سویا در لیگ اروپا برای دومین سال پیاپی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار 4 جانبه رئیسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان/ سخنرانی روحانی در جشن جهانی نوروز



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سفر روحانی به کابل

 

 اخبار سیاست خارجی - دیدار 4 جانبه رئیسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان در کابل

رئیسان جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان در دیدار چهار جانبه ای در حاشیه برگزاری جشن جهانی حوزه نوروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، به لزوم گسترش همکاری های منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از کابل ˈ حسن روحانیˈ ، ˈحامد کرزیˈ ، ˈامام علی رحمانˈ و ˈممنون حسینˈ رئیسان جمهوری ایران، افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در کابل دیدار و با تاکید به لزوم تقویت فرهنگ غنی کشورهای منطقه، تقویت همکاری این کشورها را در همه حوزه ها ضروری دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با استقبال ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم رییس جمهور و دیگر مقامهای دولت افغانستان برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز وارد کابل شد.

ˈمحمد نهاوندیانˈ رییس دفتر رییس جمهوری، ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امورخارجه، ˈمسعود سطانی فرˈ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ˈحسام الدین آشناˈ مشاور فرهنگی رییس جمهور کشورمان، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران پیش ازعزیمت به افغانستان در تهران گفت امروز کشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.

ˈممنون حسینˈ رییس جمهور پاکستان هم صبح امروز با استقبال مقامهای افغانستان وارد پایتخت افغانستان شد.

ˈامام علی رحمانˈ رییس جمهور تاجیکستان نیز روز چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و فرهنگی برای شرکت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد کابل شد.

نخستین دوره جشن حوزه نوروز در تهران و سپس در تاجیکستان و ترکمنستان برگزار شد.

حامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز که سال 1392 در ترکمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت کرد جشن نوروز سال 1393 را در افغانستان تجلیل کنند.

بیش از 300 میلیون نفر نوروز را با 3 هزار سال قدمت در کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان ، قزاقستان ، عراق و بسیاری دیگر از کشورها جهان گرامی می دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داده است.


------------------------------

 

 در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان؛روحانی: اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است/امیدوارم انتخابات افغانستان بخشی از عیدانه امسال باشد

رییس جمهوری با بیان اینکه اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است، گفت: نمی توان در منطقه ای که گروهی ولو اندک بر طبل جهل می کوبند و تخم خشم می کارند از اعتدال گرایی سخن گفت در حالی که افراط گرایی قربانی می گیرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» امروز (پنجشنبه) در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در کابل با تبریک این مناسبت به مقامات شرکت کننده در این مراسم و ملت افغانستان اظهار داشت: امروز در سرزمینی نوروز را پاس می داریم که در مقاطعی از تاریخ خود قربانی جهل و خشم و افراط بوده و در برابر انواع ایدئولوژی های افراطی از کمونیسم تا بنیادگرایی ایستاده و چون ققنوس هر بار سر از خاک بیرون آورده و استقلال خویش را احیا کرده و در موازنه ای ظریف میان فرهنگ ملی دینی و جدید ترکیب جمهوری اسلامی افغانستان را آفریده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: نوروز یادگار مدنیتی رفیع و انسانی است. نوروز فقط یک آیین نیست بلکه میعادگاه فرهنگ هایی است که اعتدال ربیع را پاس می دارند و به تبعیت از طبیعت خود به اخلاق حسنه اعتدالی متخلق می شوند.

وی نوروز را کهن ترین سنت تاریخ توصیف کرد که هرگز کهنه نمی شود و افزود: هر سال چنان به انتظار نوروز می نشینیم که گویی روزی نو و پدیده ای بی سابقه در راه است.

روحانی گفت: به عنوان سران دولت هایی که بر سر سفره نوروز نشسته ایم باید به سنت ملت های خود و فرهنگ ایشان اقتدا کنیم یعنی اول به سنت غبارروبی از خانه ها از دولت های خود نیز غبارروبی کنیم و غبار قهر و کینه و کدورت را زدوده و پایه های آشتی و هم زیستی و هم دلی را تقویت کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: همچنین باید به شیوه نیاکان خود در دادن هدیه و عیدی به ملت های خود نیز عیدی دهیم و به یک هم نشینی ساده سران و رهبران اکتفا نکنیم.

وی با بیان اینکه اگر چه این مراسم یک اجتماع فرهنگی است اما می توان آن را به پیوندی سیاسی و اقتصادی بدل کرد گفت: می توانیم پایه گذار یک اتحاد جامع منطقه ای باشیم که توسعه و پیشرفت ملت ها هدف مشترک آن باشد و کیفیت زندگی در منطقه را ارتقا دهد.

روحانی اظهار داشت: به سیرت نوروز که صورتش از نسیم بهاری خوش است، راه و رسم اعتدال در پیش بگیریم که اعتدال یک شعار سیاسی محدود به یک شخص و کشور نیست اعتدال در فرهنگ و ادبیات منطقه نوروز ریشه ای تاریخی دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز ندای اعتدال گرایی که دعوت به صلح و عدالت نیز هست مورد اقبال جهانی قرار گرفته است اضافه کرد: تصویب قطعنامه WAVE در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مقابله جهانی با خشونت و افراطی گری را در دستور کار جامعه جهانی قرار داد نشان روشن این رویکرد جهانی است و مایلم اینجا از همه ملت ها و دولت های نوروز دعوت کنم که در تهیه و تدوین برنامه عمل برای این قطعنامه پیشگام شوند و به نام نوروز اعتدال و مقابله با افراطی گری را عیدانه مردمان خود قرار دهند.

روحانی تاکید کرد: به عنوان منتخبان و نمایندگان ملت های خود اعلام می کنیم که راهی جز اعتدال نیست و اعتدال نه فقط یک آیین تاریخی که یک راهبرد سیاسی و اجتماعی برای رشد توسعه و هم زیستی در جهان امروز است. مدعی هستیم که می توانیم بر اساس سنت نوروز و بر مبنای منافع متقابل تجربه ای بی نظیر از همکاری منطقه ای را سامان دهیم تا جهان از کنار جوامعی که تجربه تلخ فریاد افراط گرایان را شنیده است صدای اعتدال گرایان را هم بشنود.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: می خواهیم نوروز را از صورت یک جشن به سیرتِ یک پیمان در آوریم پیمان اعتدالی همچون آغاز بهار که نوروز است؛ روز تازه است که در راه است.

رییس جمهوری ادامه داد: در همین کشور افغانستان که امروز میزبان سخاوتمند جشن نوروزی ماست در طول چند دهه اخیر دو بار اشغال نیروهای بیگانه که بذر شوم خشونت و افراط را با خود به این سرزمین آورد چه آسیب ها که به زندگی مردم و کشور وارد نساخت. کشور من این هر دو هجوم را محکوم کرده و در هر دو مقطع به ملت بزرگ افغانستان کمک نموده و میلیون ها نفر را به عنوان مهمان در کشور خود پذیرفته است . به نام ملت ایران آرزو می کنم که صلح و اعتدال عیدانه مردم شریف افغانستان و همه مردمان منطقه نوروز باشد و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در تحقق این آرزو از آنچه در توان دارم دریغ نخواهم کرد.

روحانی اظهار امیدواری کرد انتخاباتی که افغانستان در پیش رو دارد، گامی دیگر در جهت آرامش و پیشرفت برای این سرزمین و بخشی از عیدانه امسال باشد.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا