فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بدل کارانی که بازیگران ایرانی را نجات دادند



تعدادی از بازیگران سینما، اصولا برای صحنه های پرهیجان و دلهره آور آموزش دیده اند ولی گاهی اجرای بعضی از سکانس ها آنقدر سخت و خطرناک است که بازیگر ترجیح می دهد بدلش جای او آن صحنه را بازی کند. در این گزارش درباره بازیگرانی نوشته ایم که برای اجرای صحنه های خطرناک بدلشان جای آنها بازی می کند.

بدل محمدرضا گلزار که بود؟
بدلکاری در فیلم «مجنون لیلی»
در فیلم «مجنون لیلی» سوپر استار فیلم، سواری موتوری است که ناگهان تلفن همراهش زنگ می خورد، گوشی را برمی دارد و بهترین خبر زندگی اش را می شنود.

ذهنش پر می شود از نقشه هایی که برای زندگی و آینده اش کشیده است، رضا گلزار بازیگر این نقش، عکاس جوانی است که می خواهد ازدواج کند. او همانطورکه در حال صحبت کردن با تلفن همراه است، تصادف می کند.

بدل کاری,  سینما, پیمان ابدی

بیننده تا لحظه آخر فکر می کند سوپر استار در این صحنه قطعا دچار حادثه شده است، اما در پشت صحنه، پیمان ابدی در این سکانس ها بدل محمدرضا گلزار بوده است. او به جای گلزار پشت فرمان موتور نشسته و صحنه تصادف فیلمبرداری شد.


بدلی برای پانته آ بهرام
شاید کمتر کسی باورش شود زنی که در فیلم سینمایی «پستچی سه بار در می زند» با مرگ دست و پنجه نرم می کند بازیگر نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کسی که در این فیلم، صحنه های اکشن را اجرا می کند باز هم علیرضا قره خانی است که با گریم و لباس های خانم بهرام ظاهر شده است.

بدل کاری,  سینما, پیمان ابدی

علیرضا قره خانی بارها به عنوان بدل پانته آ بهرام، مقابل دوربین ایستاد. او در این باره می گوید: «یکی از بازیگرانی که من دوست دارم همیشه به عنوان بدل او سر صحنه بروم پانته آ بهرام است.»

قره خانی در پروژه «صندلی خالی» نیز به جای بهرام بازی کرد.

بدل کاری,  سینما, پیمان ابدی


 رابعه اسکویی و خواهران عجیب و غریب
رابعه اسکویی سال هاست در فیلم ها وسریال های مختلف بازی می کند. این بازیگر بانمک سینما و تلویزیون در یک فیلم از بدل استفاده کرد. علیرضا قره خانی در فیلم «خواهران عجیب و غریب» بدل رابعه اسکویی شد و مقابل دوربین رفت و در چند سکانس که با حادثه و اتفاق همراه بود به جای این بازیگر، بازی کرد. نکته جالب این بدلکاری این بود که لباس و گریم این بدلکار باید به نوعی طراحی می شد که بیننده باور کند رابعه اسکویی بازیگر این سکانس ها بوده است.


بدلکاری در فیلم ریسمان باز
داستان فیلم درباره یک گاو بود، گاوی که از محدوده شهرک غرب تهران فرار می کند و در بین جمعیت می دود. بابک حمیدیان و پژمان بازغی نیز باید در چند قدمی گاو می دویدند و هر لحظه امکان داشت گاو خشمگین به آنها حمله کند. در یکی دیگر از صحنه های فیلم «ریسمان باز» حمیدیان باید کار خطرناک دیگری را انجام می داد.

بدل کاری,  سینما, پیمان ابدی

او باید یک گاو زخمی را سر می برید، اگرچه این بازیگر حرفه ای برای اجرای این صحنه ها مهارت کافی داشت اما کارخانی ترجیح داد برای برداشت سکانس هایش از بدل استفاده کند. او برای اجرای این کار از پیمان ابدی کمک خواست و زنده یاد پیمان ابدی طراحی صحنه های اکشن و مسوولیت اجرای کار را هم برعهده گرفت.


گرفتاری پاکدل در مخمصه
بدلکاری در فیلم «مخمصه»
مهدی پاکدل عادت به بازی فیلم های اکشن و هیجانی ندارد و بیشتر در نقش مردان آرام مقابل دوربین می رود ولی این بازیگر در چند پروژه سینمایی بدل داشت.

«مخمصه» و «بی گناهان» دو پروژه ای بود که علیرضا قره خانی به جای مهدی پاکدل مقابل دوربین رفت و در صحنه های هیجان آور آن بازی کرد. پاکدل درباره بدلکاری در سینما می گوید: «سال ها بود که جای یک گروه بدلکاری حرفه ای در سینمای ایران خالی بود. گاهی بازیگرها مجبور می شدند خودشان صحنه هایی را اجرا کنند که قبل از آن آموزش کافی را درباره آن ندیده بودند و سخت ترین کار این بود که بخواهند وقتشان را صرف این کنند که چگونه از ماشین در حال حرکت، خود را پایین بیندازند. تازه گاهی اجرای این صحنه ها باعث می شد بازیگر صدمه ببیند و نتواند تا مدتی مقابل دوربین برود. این موارد به نفع سینمای ما نبود و خوب است که امروز به جایی رسیده ایم که می توانیم از بدل استفاده کنیم.»


گودرزی و بدل هیجان انگیزش
فیلم قرنطینه یک صحنه هیجان آور دارد. سکانسی که حمید گودرزی با حادثه وحشتناکی روبرو می شود.در این فیلم هم علیرضا قره خانی بدل گودرزی است و در چند سکانس اکشن، با گریم و لباس حمید گودرزی جلوی دوربین رفته است. همکاری حمید و علیرضا فقط به همین کار ختم نشد، بلکه این دو نفر در پروژه دیگری با هم همکاری کردند.

در سریال «روزحسرت» زنده یاد پیمان ابدی به جای پوریا پورسرخ مقابل ماشین رفت و تصادف کرد.


آیا حسینی از 7 طبقه پرید؟

بدلکاری در فیلم «سایه وحشت»
فیلمنامه «سایه وحشت» نوشته شده بود و کارگردان در نظر داشت حتما سکانسی را تصویربرداری کند که در آن شهاب حسینی از طبقه 7 به پایین پرت می شد. سکانس ها فیلمبرداری شد و بالاخره زمان برداشت صحنه اکشن کار رسید.

بدل کاری,  سینما, پیمان ابدی

بیننده ها فیلم را با هیجان دنبال می کردند و از دیدن صحنه های اکشن آن به شوق آمده بودند، اما در پشت صحنه این پروژه چه گذشت؟

علیرضا قره خانی لباس های شهاب حسینی را پوشیده بود و با گریمی مشابه او در طبقه 7 ساختمان قرار گرفت. او زمانی که کارگردان، نور، صدا و دوربین را چک کرد و اکشن داد خود را از بالای طبقه 7 به پایین پرت کرد.


فرامرز قریبیان و گریز
بدلکاری در فیلم «گریز»
فیلم «گریز» که سال ها پیش ساخته شد، جزو اولین فیلم هایی بود که بازیگر نقش اول آن بدل داشت. در این فیلم که داستان آن درباره اختلاف و جدالی بین دو گروه از قاچاقچیان مواد مخدر است، به پاسگاه مرزی اطلاع داده می شود که محموله ای از مواد مخدر در حال عبور از مرکز کشور است.

ماموران وارد عمل می شوند و قاچاقچیان با گرفتن یک گروگان، به سمت مرز فرار می کند. علیرضا فتحی که این روزها به عنوان پیشکسوت عرصه بدلکاری شناخته می شود، سال 1371 در این کار به جای فرامرز قریبیان بازی کرد. او در چندین سکانس خطرناک، بدل این بازیگر حرفه ای شد.


شاکردوست در فاصله ها
بدلکاری در فیلم «فاصله ها»
الناز شاکردوست باید تصادف می کرد و روانه بیمارستان می شد، شاکردوست از آن دست بازیگرانی است که خودش از پس سکانس هایی که برایش در نظر گرفته بودند برمی آمد ولی کارگردان تصمیم گرفت که برای این کار بدل داشته باشد.

علیرضا قره خانی در این پروژه به جای الناز شاکردوست و پژمان بازغی ظاهر شدو با مرگ دست و پنجه نرم کرد. بیننده ها پس از حادثه تصادف، الناز شاکردوست را روی بیمارستان در حالی می بینند که پژمان بازغی نیز با دست و سر شکسته منتظر حلالیت گرفتن از اوست.
منبع:bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
بدل کار ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نجات ۱۳ اسكی ‌باز ایرانی و اسپانیایی



۱۱اسكی‌باز ایرانی و دو اسپانیایی كه در ارتفاعات علم‌كوه گرفتار برف و كولاك شده بودند پس از دو روز، نجات یافتند.

اسكی‌بازان ایرانی و اسپانیایی چند روز قبل برای اسكی‌ به مناطق «حصار چال» و «سرچال» در ارتفاعات علم‌كوه رفته بودند كه سرانجام پس از دو روز نگرانی و بی‌خبری با فروكش كردن كولاك خود را نجات دادند...../ روزنامه ايران