فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

با فیلم‌های جشنواره فیلم کن / بازگشت برادران محبوب جشنواره کن



 برادران کوئن با فیلم «درون لوئین دیویس» در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن 2013 رقابت می‌کنند.

 فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 داستان «درون لوئین دیویس» فیلم جدید ایتن و جوئل کوئن در دهه 1960 و اوج گرفتن موسیقی محلی می‌گذرد.

  فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 «درون لوئین دیویس» داستان لوئین دیویس، ترانه‌سرایی بسیار باذوق است که به شکل عجیبی موفق نیست! گفته می‌شود فیلم اقتباسی از یکی از ترانه‌های باب دیلن به نام «دیو فان رانک» است.

  فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 شاید موضوع فیلم چندان جذاب به نظر نرسد اما برادران کوئن «درون لوئین دیویس» را درست پس از اسکار بردن «پیرمردها کشوری ندارند» و فروش فوق‌العاده «شهامت» ساخته اند و هر فیلمی از این دو برادر مشتاقان خود را دارد.

  فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 اسکار آیساک، جان گودمن، اف. موری آبراهام، جاستین تیمبرلیک و کری مالیگان بازیگران این فیلم هستند. فیلم شش دسامبر (15 آذر)، در فصل جوایز سینمای آمریکا روی پرده می‌رود. «درون لوئین دیویس» فیلمی با طعم موسیقی محلی و دود سیگار است.

  فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 برادران کوئن سال 1997 برای «فارگو» برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شدند و سال 2008 با «پیرمردها کشوری ندارند» چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و کارگردان دریافت کردند.

  فیلم‌های جشنواره فیلم کن,جشنواره فیلم کن, فیلم کن,

 «بارتون فینک» ساخته برادران کوئن برنده نخل طلای کن شده است. جوئل کوئن برای کارگردانی «بارتون فینک»، «فارگو» و «مردی که آنجا» نبود برنده جایزه بهترین کارگردان کن شده است.

 شصت و ششمین جشنواره فیلم کن 15 مه (25 اردیبهشت) با درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان آغاز می‌شود و 26 مه (5 خرداد) با تریلر فرانسوی «زولو» ساخته ژروم سال به پایان می‌رسد.

 
عکس: ایندی وایر

منبع:khabaronline.ir

  


ویدیو مرتبط :
تیراندازی در جشنواره فیلم کن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین نمایش فیلم جدید عباس کیارستمی در جشنواره کن



اولین نمایش فیلم جدید عباس کیارستمی در جشنواره کن + آلن رنه در ۸۹ سالگی برای نخل طلا رقابت می‌کند + عکس

 

سینما - فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی و «هنوز هیچی ندیده‌ای» به کارگردانی آلن رنه در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدند.

 

 

فیلم جدید عباس کیارستمی,عباس کیارستمی,جشنواره کن

 

به گزارش خبرآنلاین، کیارستمی فیلمساز مولف ایرانی این روزها خارج از ایران دنبال منبع الهام می‌گردد.

 

فیلم قبلی او «کپی برابر اصل» در ایتالیا فیلمبرداری شد و فیلم جدیدش «مثل یک عاشق» در توکیو با حضور بازیگران ژاپنی و به زبان ژاپنی ساخته شده است.

 

این فیلم که یکی از 22 فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن است، اولین بار در دنیا دوشنبه شب به طور رسمی روی پرده رفت.

 

فیلمساز 72 ساله در نشست مطبوعاتی «مثل یک عاشق» که عصر دوشنبه چند ساعت پیش از اولین نمایش رسمی این فیلم در جشنواره کن برگزار شد، گفت: «در سال‌های اخیر به دلایل کم و بیش مشخص فیلم‌هایم را خارج از ایران کار می‌کنم.»

 

 

فیلم جدید عباس کیارستمی,عباس کیارستمی,جشنواره کن

 

عباس کیارستمی در نشست مطبوعاتی فیلم «مثل یک عاشق»

 

کیارستمی افزود: «بدون جغرافیا چگونه می‌توانم آنچه در تخیل دارم به شما منتقل کنم؟»

 

کیارستمی که با فیلم‌های ساده چون «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» در دنیا به شهرت رسید، گفت روایت داستانی که در ژاپن اتفاق می‌افتد به او اجازه داد ثابت کند همه ما به لحاظ شرایط انسانی شبیه هم هستیم.

 

او گفت: «این خلاف چیزی است که در گذشته فکر می‌کردم. فکر می‌کردم ژاپن و ژاپنی‌ها کشور و آدم‌هایی هستند که هیچ نسبتی با من ندارند.»

 

«مثل یک عاشق» که عنوان آن از یک ترانه الا فیتزجرالد گرفته شده، درباره یک دختر دانشجو، دوست مکانیک او و یک استاد سالخورده دانشگاه است که وارد زندگی دختر می‌شود. هرچند فیلم شلوغی و زرق و برق توکیو را دارد، اما ضرب‌آهنگ کند و نقش آفرینی‌های ناتورالیستی را  که مشخصه فیلم‌های کیارستمی است، نگه می‌دارد.

 

تاداشی اوکونو بازیگر نقش استاد دانشگاه گفت: «ما فیلمنامه‌ای نداشتیم. اولین بار بود که چنین اتفاقی می‌افتاد.»

 

رین تاکاناشی نقش زن جوان و ریو کاسه - بازیگر فیلم «بی‌قرار» ساخته گاس ون سنت و «نامه‌هایی از ایوو جیما» به کارگردانی کلینت ایستوود – نقش دوست کارگر او را بازی می‌کنند.

 

اوکونو گفت: «کیارستمی گفت ما باید خودمان باشیم، باید خیلی طبیعی باشیم. او یک شخصیت ساختگی نمی‌خواست. برای همین کار کردن با بازیگری مثل من برای او خوب بود، چون من بلد نیستم آن قدر خوب بازی کنم.»

 

طرفداران کیارستمی خوشحال خواهند شدند اگر بدانند این فیلم یکی دیگر از مشخصه‌های این کارگردان را هم دارد: صحنه‌هایی از شخصیت‌ها که در حال رانندگی حرف می‌زنند و گاهی هم می‌خوابند.

 

 

فیلم جدید عباس کیارستمی,عباس کیارستمی,جشنواره کن

 

کیارستمی و بازیگران فیلمش در مراسم فرش قرمز اولین نمایش جهانی «مثل یک عاشق»

 

کیارستمی درباره علاقه‌اش به این نوع صحنه‌ها گفت: «ماشین جایی مثل هر جای دیگر است و فکر می‌کنم حتی از خیلی جاهای دیگر بهتر است.»

 

او افزود: «آدم‌ها نمی‌توانند از مکالمه دربروند چرا که کمربندهایشان را بسته‌اند. وقتی در ماشین هستید، اگر جوابی نداشته باشید نمی‌توانید همین طور بلند شوید و بروید.»

کیارستمی سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» جایزه نخل طلای کن را دریافت کرد، اما فیلم جدید او با واکنش متفاوت منتقدان مواجه شد. پایان ناگهانی فیلم گروهی از منتقدان را گیج کرد.

پیتر برادشاو منتقد روزنامه بریتانیایی گاردین، گفت: «درست وقتی داستان داشت جالب می‌شد، پرده دلبخواهی پایین می‌افتد»

 

کیارستمی گفت حس می‌کرد این پایان، مناسب است، اما خودش هم از اینکه توانست این کار را انجام بدهد، کمی شگفت‌زده شد.

 

او گفت: «انتظار داشتم تهیه‌کنندگان بگویند، "فیلم تو پایان ندارد." بعد به تدریج متوجه شدم فیلم من شروع هم ندارد. بعد متوجه شدم این چیزی است که در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد.»

 

روز دوشنبه فیلم «هنوز هیچی ندیده‌ای» تازه‌ترین آلن رنه فیلمساز پیشکسوت فرانسوی هم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. این فیلم نامه‌ای عاشقانه به عرصه بازیگری و درباره گروهی بازیگر است که بر مبنای اورفه و اوریدیس، عشاق اساطیر یونان نمایشنامه‌ای را به صحنه می‌برند.

 

چند «نمایش در نمایش» در فیلم جدید رنه هست و گروهی بازیگر سرشناس فرانسوی چون لمبرت ویلسن، میشل پیکولی و متیو آمالریک در آن بازی می‌کنند.

 

 

فیلم جدید عباس کیارستمی,عباس کیارستمی,جشنواره کن

 

آلن رنه کارگردان فیلم «هنوز هیچی ندیده‌ای» و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن

 

کارگردان 89 ساله به خبرنگاران گفت در این فیلم تلاش کرده شباهت‌های سینما و تئاتر را نشان دهد، دو عرصه که اغلب به عنوان دو قالب هنری کاملا متفاوت ترسیم می‌شوند.

 

رنه گفت: «مردم اغلب می‌گویند تئاتر یک هنر اصیل است، اما سینما این طور نیست، اما شما در هر دو مورد به بازیگر نیاز دارید و هر دو باید تماشاگر را مفتون کنند.»

 

او ادامه داد: «وقتی یک نمایش در حال اجراست، نمی‌توانید دست‌تان را بالا ببرید و بگویید، "من واقعا متوجه نشدم. می‌شود صحنه را تکرار کنید؟" باید گوش بدهید و سعی کنید بفهمید. در سینما هم تا به حال ندیدم کسی پیش مسئولان فنی برود و بگوید، "می‌شود لطفا سکانس دوم را دوباره نشان بدهید، برای اینکه من وسط فیلم خوابم برده بود؟!" این یکی از شباهت‌های سینما و تئاتر است.»

 

رنه نیم قرن پیش با فیلم‌های ماجراجویانه چون «هیروشیما عشق من» و «سال گذشته در ماری‌ین باد» یکی از چهره‌های پیشرو سینمای فرانسه شد. او در 1980 برای فیلم «عموی آمریکایی من» برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد و سال 2009 هم جایزه یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد.

 

او ماه ژوئن 90 ساله می‌شود، اما فعلا قصد بازنشستگی ندارد. رنه قصد دارد فیلمی کمدی از روی نمایشنامه‌ای نوشته آلن ایکبورن بسازد.

 

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود. نانی مورتی فیلمساز ایتالیایی برنده جایزه نخل طلا ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارد.

 

اسوشیتدپرس / 21 مه / ترجمه: علی افتخاری

 

منبع:khabaronline.ir