فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
با سریالهای شاد نوروزی بهاری شوید
معمولا هر سال در میان ویژه برنامههای مختلف شبكههای سیما سریالهای نوروزی در كانون توجهات بینندگان قرار میگیرند و گوی سبقت را از كارهای غیر نمایشی میربایند. امسال هم به سنت سالهای پیش، شبكههای مختلف تلویزیونی با سریالهایی متنوع و جذاب به استقبال عید رفتهاند.
چك برگشتی در شبكه یك نقد میشود
نام سیروس مقدم با سریالهای نوروزی شبكه یك پیوند خورده است. به دنبال استقبال بینندگان از سریال موفق پایتخت در سال گذشته امسال هم مسوولان سیما ماموریت ساخت سریال نوروزی را به این كارگردان سپردند.
«چك برگشتی» براساس طرحی از محسن تنابنده كلید خورده است و سروش صحت و امیرحسین صفایی نویسنده فیلمنامه آن هستند.
در این مجموعه تلویزیونی امیر جعفری، ریما رامینفر، هدایت هاشمی، هومن برقنورد، یوسف صیادی، علی صالحی، امیر حمیدزاده، احمد مهرانفر و بهاره رهنما ایفای نقش كردهاند.
در سریال چك برگشتی امیر جعفری نقش جوانی به نام «لطیف» را ایفا میكند كه بتازگی از زندان آزاد شده است و میخواهد برای امرار معاش، شغل تازهای دست و پا كند، اما كسی حاضر نیست به خاطر سوءسابقه، به او كار بدهد.
این سریال به گفته مقدم یك داستان اجتماعی با رگههایی از طنز است. هدایت هاشمی در نقش كریم مشرقی جلوی دوربین ظاهر شده است.
مشرقی یك نامزد انتخاباتی است كه برای رای آوردن در انتخابات تلاش میكند. بهاره رهنما در نقش رویا همسر لطیف بازی میكند. ریما رامین فر هم نقش اكرم خواهر لطیف را ایفا میكند.
این شبكه همچنین مجموعههای طنز «كسی خوابه» و «لبخند بیلهجه» را در این ایام پخش خواهد كرد.
قصه پیرزنهای روستایی در سیر و سركه
«سیر و سركه» اوایل دی ماه در روستایی در اراك مقابل دوربین رفت و گروه وقت كافی برای رساندن این سریال به آنتن شبكه دو داشتند.
پری امیر حمزه در این سریال نقش تهمینه پیرزن سادهدل روستایی را بازی میكند كه مجبور میشود برای دیدار فرزندش به خارج از كشور رود.
آمادهسازی مقدمات سفر، زندگی ساده پیرزن را دستخوش تغییراتی میكند. سعید پورصمیمی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون از دیگر بازیگران اصلی سریال است كه درنقش سلطان ظاهر خواهد شد.
علاوه بر تهمینه در این سریال پیرزنهای دوستداشتنی دیگری را خواهیم دید. در این سریال علی سلیمانی نقش كمال پسر سرور را بازی میكند. جوانی كه مدتها اسیر اعتیاد بوده و با تلاشهای مادرش ترك كرده است.
سیر و سركه در قالب طنز اجتماعی در 15 قسمت 45 دقیقهای تولید شده و فیلمنامه آن را مجتبی خشكدامن براساس طرحی از غلامرضا رمضانی به نگارش در آورده است.
محمود پاكنیت، آناهیتا اقبالنژاد، علی سلیمانی، ابراهیم آبادی، پروین قائممقامی، مهلقا باقری، بهاره مشیری، خاطره مسلمی و... از دیگر بازیگرانی هستند كه در این پروژه بازی دارند.
نكته جالب در این سریال این است كه 25 بازیگر از بازیگران تئاتری استان مركزی در این سریال حضور دارند. این شبكه همچنین مجموعههای «میریم سفر» و «كلاهقرمزی» را با آنتن پخش خواهد سپرد.
شبكه سه دست بالای دست میگذارد
«دست بالای دست» عنوان سریالی است كه شبكه سه برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته است.
این سریال داستان پسر فقیری را به تصویر میكشد كه عاشق دختر پولداری شده و با كمكهای گوناگون سعی میكند خود را پولدار نشان دهد كه بتواند دختر را به چنگ آورد، از طرفی پدر دختر دچار مشكلات مالی و كاری زیادی شده و قصد مهاجرت دارد.
پسر با كمكهای گوناگون نهایتا دختر را عقد میكند و وكالت كاری از پدرزن میگیرد... پدر زن از كشور خارج میشود و پسر با مشكلات تنها میماند و... .
دست بالای دست در 15 قسمت 40 دقیقهای به كارگردانی محسن یوسفی ساخته شده است. فیلمنامه این سریال را خشایار الوند نوشته و تهیهكنندگیاش را مجید مولایی به عهده داشته است.
جواد عزتی، یوسف تیموری، بهاره افشاری، رضا فیضنوروزی، هایده حائری، خشایار راد، فرشید زارعیفر، علیرضا جعفری، زهره مجابی، مجید مشیری، سعید پیردوست، آیدین خطایی، رویا افشار، فتحعلی اویسی، سمانه پاكدل، عباس محبوب و مریم سرمدیق ازجمله بازیگران این سریال هستند.
خشایار راد در این سریال نقش وكیلی به نام جابری را بازی میكند كه وكالت مرد متمولی به نام زندی را به عهده دارد. عباس محبوب در نقش فروشنده یك فروشگاه دست دومی (تاناكورا) جلوی دوربین رفته است.
بهاره افشاری نقش دختری در آستانه ازدواج به نام نوشین را بازی میكند. خواستگار این دختر پسری به نام سیامك (با بازی یوسف تیموری) است.
قصه طنز یكی بود یكی نبود در شبكه 4
«یكی بود یكی نبود» به كارگردانی ابوالفضل احمدیان عنوان مجموعه نمایشی طنزی است كه در ایام نوروز از شبكه 4 سیما روانه آنتن میشود.
تصویربرداری این مجموعه نمایشی در یك ساختمان قدیمی در تهران انجام گرفته است. این ساختمان، معروف به خانه فرهنگ گلشن است و به دلیل رفت و آمد مراجعان در هر قسمت ماجرایی حول موضوعی مشخص شكل میگیرد.
در این ساختمان 10 بازیگر ثابت زندگی میكنند و هر بار دو یا سه مهمان وارد ساختمان میشوند و داستانی را با خود به همراه میآورند. این 10 نفر با هم همسایه هستند.
داستانهای «یكی بود یكی نبود» حول محور مسائل فرهنگی و اجتماعی رخ میدهد. آپارتمان، ذهن زیبا، مردی كه زیاد میدانست، سرگیجه، مامور ویژه، بودن یا نبودن، مردی برای تمام فصول و پدرخوانده عناوین برخی از قسمتهای این مجموعه نمایشی است.
آرش نوذری، رضا پاپی، حسن تسعیری، محمود راسخفر، مریم یوسف، هاله هماپور، مجید نظیمی، بهرام بهبهانی، داوود خیری و آیلار ریاضی ازجمله بازیگرانی هستند كه در این مجموعه به ایفای نقش میپردازند.
كارگردان ستایش با فراموشی میآید
مجموعه تلویزیونی «فراموشی» به كارگردانی سعید سلطانی برای پخش در نوروز امسال از شبكه تهران تولید شده است. این سریال پیش از این «پدر ناخوانده» نام داشت. از نام سابق سریال میشد داستانش را هم حدس زد.
محمد كاسبی در این سریال طنز نقش مردی بازاری و ثروتمند به نام حاج نقی را دارد كه به تنهایی در شهرستان روزگار میگذراند. او در آستانه نوروز، در انتظار دیدار فرزندانش است، اما هرچه منتظر میماند خبری از آنان نمیشود.
به همین دلیل حاج نقی كه دلتنگ و نگران فرزندانش است، تصمیم میگیرد راهی پایتخت شود تا دیداری با آنان تازه كند. برگ برنده سریال نویسندگی و كارگردانی آن است.
امیرمهدی ژوله نگارش متنها را به عهده گرفته و سعید سلطانی كارگردان مجموعه است. بینندگان تلویزیونی سعید سلطانی را با سریالهای پرمخاطبش مثل ستایش و پس از باران میشناسند.
این سریال ابتدا در لوكیشنی حوالی منطقه اوین و هفتتیر مقابل دوربین رفت و عوامل گروه درمنطقه پامنار مستقر شدند.
در مجموعه تلویزیونی «فراموشی»، محمد كاسبی، برزو ارجمند، مهران رجبی، رضا داوودنژاد، سحرجعفری جوزانی، فلامك جنیدی، محمد مهدوی، آتیه جاوید، الناز حبیبی نقشآفرینی میكنند.
سایه سلطان را در شبكه شما ببینید
سریال «سایه سلطان» به كارگردانی مرتضی آتش زمزم در سه دوره گذشته، حال و آینده روی میدهد و قرار است از شبكه تلویزیونی شما روی آنتن برود.
داستان این سریال كه از تولیدات صداوسیمای مركز اصفهان است، از جایی آغاز میشود كه دختری فرانسوی با خیال این كه اصلیتی ایرانی دارد در مقطع ۳۰ سال آینده ماجرایی را پیگیری میكند.
ضمن این كه شاهد زندگی شخصیتی تاریخی به نام ظلالسلطان، پسر بزرگ ناصرالدین شاه و والی مستبد اصفهان نیز خواهیم بود و فضای ۱۲۰ سال پیش و سالهای آینده را نیز در آن میبینیم.
جایی كه بشر به تكنولوژیهای جالبی دست یافته است. بهزاد فراهانی، هوشنگ حریرچیان، بابك انصاری، اسماعیل موحدی بازیگران این سریال هستند.
مجموعههای «شكرپنیر» و «طبقه دوم» هم از این شبكه پخش میشود.
«جابر بن حیان»به شبكه قرآن میآید
مجموعه تلویزیونی «جابر بن حیان» به كارگردانی جواد افشار هر شب ساعت 20 از شبكه قرآن پخش میشود. اكبر عبدی، حسن جوهرچی، عنایت بخشی و انوشیروان ارجمند بازیگران این مجموعه اند... / سایت خبری بولتن
ویدیو مرتبط :
شوی شاد نوروزی- شاد باشیم A happy song for Noruz
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
سریالهای نوروزی تلویزیون موفق بودند
پخش سریالهای نوروزی مانند همیشه واكنشهای متفاوتی را در بین مردم و منتقدان سینما و تلویزیون باعث شده است.امسال تلویزیون تلاش كرد با چند سریال متفاوت در ژانرهای مختلف، مهمان خانههای مردم باشد. استفاده از داستانهای گوناگون، حضور بازیگران شناخته شده و نامآشنا و توجه به ذائقه مخاطب شاید بزرگترین ویژگی سریالهای نوروزی امسال باشد.
چاردیواری، زنبابا، دارا و ندار، شهر كودكان، همسفران باد و محله تهرونیها آثاری بودند كه در این ایام از شبكههای مختلف پخش شدند. دیروز واكنش مثبت گروهی از نمایندگان مجلس به سریالها و برنامههای پخش شده در تعطیلات نوروزی را در این صفحه خواندید، اما ظاهرا هنوز تب اظهارنظرهای مختلف درباره سریالهای پخش شده فروكش نكرده است.
● زنبابا سریالی گرم و صمیمی بود
امیر قادری، منتقد جوان سینما و تلویزیون درباره سریال زنبابا كه توسط سعید آقاخانی كارگردانی و از شبكه ۳ سیما پخش شد، به مهر گفته است: مجموعه تلویزیونی «زنبابا» گرم و صمیمی است و امتیاز آن انتخاب خوب بازیگران این سریال است.
قادری انتخاب بازیگران این سریال را یكی از امتیازات آن عنوان كرده و گفته است : اتفاقاتی كه در سریال زنبابا به تصویر كشیده شده به حوادث روزمره نزدیكتر است. البته مقداری شتابزدگی در سریال زنبابا دیده میشود كه به نظرم اگر دوستان فرصت بیشتری برای نگارش داشتند این مشكل هم دیده نمیشد، چرا كه این نقص در قسمتهای آخر بیشتر نمود پیدا كرده و آن هم به خاطر بموقع رساندن قسمتهای مختلف به پخش است. مسلما اگر نویسندگان وقت بیشتری داشتند شخصیتها را بهتر میتوانستند پرورش دهند.
● چاردیواری؛ دوری از تجملگرایی
این در حالی است كه یك منتقد دیگر، سریال چاردیواری را به لحاظ لحن موفقتر از دیگر سریالهای نوروزی دانست و آن را از معدود سریالهایی برشمرد كه مبتلا به سندرم تجملگرایی نشده است.
غلامعباس فاضلی درباره سریالهای پخش شده گفته است: به نظرم پخش سریال نوروزی چاردیواری اتفاق خوبی در تلویزیون است و به ۵ دلیل جزو معدود سریالهای موفق تلویزیون محسوب میشود.
وی افزود: مجموعه چاردیواری دچار عارضه فلاكتنمایی نشده است. گرچه برخی شخصیتهای قصه در جنوب شهر زندگی میكنند، اما اصلا فلاكتنمایی نمیكند. لحن مجموعه مناسب است و از بگومگوهای خستهكننده فاصله گرفته است. مجموعههای زنبابا و دارا و ندار را جسته و گریخته دیدم. دیالوگهای این دو مجموعه مخاطب را خسته میكند، اما دیالوگهای چاردیواری این طور نیست.
فاضلی یكی دیگر از امتیازات مجموعه چاردیواری را بهره بردن از موسیقی محلی دانست و گفت: ریتم موسیقی كمك زیادی به متفاوت شدن مجموعه كرده است. از سوی دیگر، در این مجموعه برخلاف دیگر مجموعههای سیروس مقدم مثل رستگاران، ترانه مادری و دلنوازان از توطئه خبری نیست. به هر حال مخاطبان از این همه توطئه در مجموعهها خسته شده بودند و بد نبود مجموعهای دیده شود كه فارغ از این مسائل باشد.
این منتقد خاطرنشان كرد: مجموعه چاردیواری از شرافت انسانی و عزت نفس میگوید. در واقع شخصیتهای فقیر قصه هم عزت نفس دارند. در سالهای اخیر در مجموعههای كمدی و تراژدی مثل پاورچین، نرگس و... عادت شده بود كه هر چه شخصیت پستتر، شیرینتر است. وی در پایان اشاره كرد: مجموعه چاردیواری شرافت را به تماشاگران منتقل میكند و در مجموع اتفاق فرخندهای در تلویزیون است.
● عیدی آبرومندانه تلویزیون به مخاطب
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون هم درباره سریالهای نوروزی تلویزیون در سال ۱۳۸۹ به فارس گفت: عیدی نوروز ۱۳۸۹ تلویزیون با كادوی «دارا و ندار»، «چاردیواری»، «زن بابا» و «محله تهرونیها» در مجموع عیدی آبرومندانهای بود كه از سوی قشرهای مختلف جامعه مورد پسند و قبول قرار گرفت.
وی خاطرنشان كرد: ویژگی اصلی مجموعههای نوروزی تلویزیون كه آنها را پیگیر میكرد و مخاطبان را تا پاسی از شب با خود همراه میساخت، استفاده كما بیش مناسب از قالبهای طنز و مضامین خانوادگی كمدی بود كه در این میان، گوی سبقت را كار دیدنی «مسعود دهنمكی» ربود و توانست با ارائه مضامین متنوع اجتماعی و خانوادگی و گریز به مسائل و مشكلات اجتماعی و گاه اعتقادی از زاویه انتقاد سازنده و كارگردانی و بازیهای خوب و متن قابل توجه، جایگاهی مناسب نزد بینندگان بیابد و استعدادها و تواناییهای بالقوه مسعود دهنمكی در عرصه تولید برنامههای تماشایی تلویزیون را به اثبات برساند كه جای قدردانی دارد.
آذین افزود: با این كه به دلیل حضور چشمگیر سعید آقاخانی در مجموعههای نوروزی سیما باید سال ۱۳۸۹ را به خاطر این مجموعهها، سال سعید آقاخانی نامید، اما كار حرفهای و جمع و جور سیروس مقدم یعنی «چار دیواری» را باید جلوتر از «زن بابا» نشاند و به رغم كاستیهای مشهود این مجموعه، نمرهای خوب به آن داد.
این منتقد در ادامه افزود: «زن بابا» هم تلاش موفقی از سعید آقاخانی بود كه با اغماض از ركگویی و شعارزدگیهای اخلاقی، باید امتیازی خوب در كارنامه سازنده آن و آغازی نویدبخش برای سعید آقاخانی در كارگردانی مجموعههای طنز تلویزیونی دانست.
او گفت: متاسفانه مجموعه «محله تهرونیها» با اینكه تلاش گروه سازنده را برای ارائه كاری خوب نشان میداد اما چندان دیده نشد و ساختار متوسطش در ابعاد كارگردانی، متن و بازیگری نتوانست آن را در ردیف ۳ مجموعه دیگر قرار دهد.
وی در پایان افزود: در كل مجموعههای نوروزی تلویزیون در سال ۱۳۸۹ شروعی خوب برای سازمان صدا و سیما بود كه امید میرود این روند رو به صعود بوده و شاهد آثار متنوع، پرمحتوا و تماشایی بیشتری از تلویزیون در سال جاری باشیم.
● دارا و ندار؛ سریالی درباره معضلات جامعه
اما یك منتقد دیگر سینما و تلویزیون معتقد است مسعود دهنمكی فاصله طبقاتی اغنیا و فقرا را در مجموعه «دارا و ندار» بخوبی به نمایش گذاشته است.
شهرام خرازیها به ایرنا گفت: «دارا و ندار» فرزند زمان خود است و بصراحت مسائل و معضلات جامعه معاصر را با زبان طنز به نقد كشیده است. البته نخستین بار نیست كه دهنمكی به چنین امری مبادرت میورزد، او قبلا هم در ۲ مستند پربیننده و تاثیرگذار «فقر و فحشا» و «كدام استقلال؟ كدام پیروزی؟» تبعات ویرانگر فقر را به تصویر كشیده بود.
عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی افزود: نمایش مشكلات قشر محروم و مستضعف جامعه با روشنفكربازی، نمادپردازی و از موضع بالا نگاه كردن، پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان سینما و تلویزیون كه دوست دارند تصویر واقعی جامعه خویش را ببینند، نیست. در ۲ دهه ۶۰ و ۷۰ بكرات شاهد ضرر دادن و بیمخاطبی فیلمهای فقرنمای روشنفكری بودیم كه مصرف داخلی نداشتند و صرفا برای كسب جایزه از جشنوارههای فرنگی ساخته میشدند.
وی با اشاره به این كه تاریخ مصرف اینجور محصولات تصویری گذشته و باید طرحی نو در انداخت، یادآور شد: «دارا و ندار» با مردم به زبان خودشان صحبت میكند، به همین خاطر هم مورد استقبال آنها قرار میگیرد. این امتیاز را نباید به منزله باج دادن و تن سپردن به خواستههای نازل بینندگان تلقی كرد. مهم پیام ارزشمند مجموعه فراخواندن اقشار مرفه و متوسط جامعه برای رفع مشكلات معیشتی و ارتقای وضعیت كار و زندگی محرومان و مستمندان است كه باید با شیوه و روشی جذاب و البته قابل دفاع به مخاطبان میلیونی ارائه شود.
این منتقد ضمن تاكید بر فیلمنامه و كستینگ (بازیگرگزینی) حرفهای به عنوان اصلیترین امتیاز «دارا و ندار»، اظهار كرد: دهنمكی قبل از كلید خوردن هر پروژه بشدت روی سناریو متمركز میشود و برخلاف بسیاری از همكارانش در سینما و تلویزیون كه اصرار دارند به عنوان تك نویسنده فیلم یا سریال شناخته شوند، از نظرات مشورتی دیگران بهره فراوان میبرد.
● حرف آخر
با همه اینها به نظر میرسد تلویزیون در ادامه راهی كه آغاز كرده است تلاش كرده با استفاده از امكانات موجود و البته ملاحظات رسانهای مثل تلویزیون، مخاطبان بیشمار خود را همچنان با خود همراه كند. اگرچه گاهی این حركت آهستهتر و گاهی با شتاب توام بوده اما همین استمرار و تلاش برای خلق آثار برتر تلویزیونی از جمله نكاتی است كه همواره در دستور كار مدیران مختلف صدا و سیما قرار داشته است.