فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

این مرد بزرگ اموالش به نفع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مصادره شد!!



مدرسین حوزه علمیه قم , مصادره شدن اموال به نفع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

این مرد بزرگ اموالش به نفع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مصادره شد!!

وقتی سرو صداهای انقلاب بلند شده بود بعضی ها می گفتند یک مقداری پول از کشور خارج کنید ولی من قبول نکردم. همان موقع که انقلاب در آستانه پیروزی بود، من خوشحال از اینکه سانسور برداشته می شود، سفارش خرید دستگاه چاپ 70 هزار دلاری داده بودم.

عبدالرحیم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر که زمانی ناشر رسمی آثار نویسندگانی بزرگ مانند صادق هدایت و بزرگ علوی به شمار می رفت، تنها چهره فرهنگی است که اموالش در روزهای ابتدایی انقلاب مصادره شد با این حال این ناشر  تا مدتها تلاش می کرد برای بازپس گیری اموال خویش. جعفری در گفتگو با «آسمان» سخنان دردناکی را درباره مصادره اموالش و شرح زندگی اش در سالهای اخیر مطرح کرده است. بخشهایی از گفته های او را در ادامه می خوانید:

خوشحال از اینکه سانسور برداشته می شود، سفارش خرید دستگاه چاپ 70 هزار دلاری داده بودم 

 

وقتی سرو صداهای انقلاب بلند شده بود بعضی ها می گفتند یک مقداری پول از کشور خارج کنید ولی من قبول نکردم. همان موقع که انقلاب در آستانه پیروزی بود، من خوشحال از اینکه سانسور برداشته می شود، سفارش خرید دستگاه چاپ 70 هزار دلاری داده بودم.

به پسرم گفته بودم، رضا من را زودتر از زندان خارج کنید

قرار بر این شد که انتشارات امیر کبیر مصادره شود. برخی آقایان گفته بودند اموال مصادره شده به جای اینکه به جامعه الصاق برسد به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تحویل داده شود. من تا شهریور سال 59 بلا تکلیف بودم. من را به دفتر زندان اوین احضار کردند. آقای مبشری گفت امروز برای شما حکم صادر می کنیم.

 

ایشان گفتند دو سوم اموال شما به جامعه مدرسین تعلق می گیرد. من گفتم قرار بود یک سوم اموالم مصادره شود ولی ایشان گفتند دیگر حکم صادر شده است. به من گفتند خمس نداده اید که در نهایت دو سوم باید مصادره شود. در این ایام من در زندان بودم. حالا در همین دوران فضای زندان طوری بود که احکام به سرعت اجرا می شد. به پسرم گفته بودم، رضا من را زودتر از زندان خارج کنید.

قرار شد ماهیانه 30هزارتومان از اموال خودم به خودم خرجی بدهند

 

بحرانی ترین روزهای زندگی ام روزهای بعد از مصادره بود. هیچ پولی نداشتیم. خانه، انتشارات و تمامی اموال و حساب های بانکی من توقیف بود. قرار شد ماهیانه 30هزارتومان از اموال خودم به خودم خرجی بدهند. از شهریور سال 59 تا خرداد سال 62 به این روال بود. خرداد همین سال به من تلفن کردند و بازهم احضارم کردند.

آقای بجنوردی گفت مصادره اموال آقای جعفری مایه ننگ است

 

پیش از این نامه ای نوشتم بودم و به تمامی سران حکومت رسانده بودم. یک روز آقای حجتی کرمانی تماس گرفتند و گفتند نامه شما به دست ما رسیده است. بنده و آقای رئیس جمهور خیلی ناراحت شده ایم، چکارمی توانیم برای شما انجام دهیم؟ به ایشان گفتم به دادگاه شکایت کرده ام. بعد از دو هفته بازهم ایشان تماس گرفتند و گفتند آقای بجنوردی گفته اند، مصادره اموال آقای جعفری مایه ننگ است.

 

ایشان دعوت کردند که به دفترشان بروم. در همان ایام شخصی که هیچگاه او را حلال نمی کنم، جزوه ای علیه من به چاپ رسانده بود. در این جزوه نوشته بود که فلانی مثلا با فرح عکس داشته و... همین اقدام باعث شد که دیگر کار ما را پیگیری نکنند. من کار را رها نکردم و باز هم نامه سرگشاده ای نوشتم و اعتراض کردم ولی این بار به جرم نوشتن این نامه بازداشت شدم.

یک روز پشت در دادگاه بودم که احساس فشار در قفسه سینه کردم و بیهوش شدم

 تا سال 1367 همچنان مکاتباتم را برای بازگشت اموال ادامه دادم . هر روز به دادگاه می رفتم. کارها را هم خودم پیگیری میکردم. پشت در دادگاه می نشستم تا قاضی بگوید بیایید برای بررسی کارهای تان. یک روز پشت در دادگاه بودم که احساس فشار در قفسه سینه کردم و بیهوش شدم. مرا به بیمارستان بردند و فکر می کنم چند روز بیهوش بودم.

با آدمی که می توانست آن کارها و فعالیت را انجام دهد کاری کردند که به نان شبش محتاج شود

 

اما بعد از مصادره اموال بازهم زندگی ما سخت شد. در یک خانه کوچک زندگی می کردیم. همسرم به شدت بیمار شد، مدام بیمارستان بودیم. او انتظار نداشت که اینطور زندگی ما دگرگون شود. او 20 سال مریض بود و سرانجام هم فوت کرد.

 

زندگی من را تباه کردند. با آدمی که می توانست آن کارها و فعالیت را انجام دهد کاری کردند که به نان شبش محتاج شود. به خودم  می گفتم تو همان آدمی بودی که برای 30 شاهی در چاپخانه کار می کردی حالا هم به همان وضعیت افتاده ای. اشکالی ندارد، خدا را شکر./شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
اهمیت حوزه علمیه قم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره 25 بهمن



 

 

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره 25 بهمن

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن آشوب‌های 25 بهمن از مراجع ذیصلاح خواست که به وظایف خود در برابر این تحرکات عمل نمایند.

در این اطلاعیه آمده است: تحرکات و آشوبگری مذبوحانه مشتی فریب خورده در روز 25 بهمن‌ماه که با هدایت سران فتنه و با رهبری استکبار جهانی به ویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل انجام گرفت خشم ملت شریف و وفادار ایران را برانگیخت.

در ادامه اطلاعیه بیان شده است: این فتنه‌انگیزی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حضور پرشکوه و کم نظیر ملت قهرمان ما در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه امسال چشم جهانیان را خیره کرده و تهدید‌های چندین ماهه رسانه‌های غربی را باچالش جدی روبرو کرده است.

در بخش دیگری از اطلاعیه جامعه مدرسین تصریح شده است: فتنه گران و اربابان خارجی آنها باید بدانند که این تحرکات مذبوحانه از سوی ملت سلحشور ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و سرانجام صبر مردم ولایت مدار و انقلابی ایران به سر خواهد آمد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن حادثه 25 بهمن ماه و نیز با تشکر از اقدام انقلابی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی از مراجع ذیصلاح می‌خواهد با اجرای مرّ قانون درباره هدایت کنندگان و عوامل آشوب به وظائف خود در برابر این تحرکات عمل نمایند....../تحلیل:عصرایران