فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اینجا همه چیز آرام است .



 

اینجا همه چیز آرام است .

 

خانه «سرهنگ» پر از وسایل و آكساسوار صحنه است. سیروس مقدم در حیاط خانه، با «آقا رضا» حرف می زند و مهران احمدی را برای ایفای بهتر نقشش راهنمایی می كند.

گزارش سرویس تلویزیون ایسنا از بخشی از پشت صحنه سریال «تا ثریا»ی سرویس مقدم كه تاكنون حدود هشت قسمت از آن پخش شده، حاكی از این است:

دیالوگ های این صحنه از سریال «تا ثریا» مربوط به فروش خانه سرهنگ است. سیروس مقدم كه برداشت قبلی، مورد پسندش نبوده با مهران احمدی ـ بازیگر نقش «آقا رضا» ـ صحبت می كند. این پلان، یك بار دیگر برداشت می شود و فرشاد گل سفیدی(تصویربردار)، یك بار دیگر آن را ضبط می كند. بعد از دو برداشت، ظاهرا تصاویر مطلوب سیروس مقدم برداشت شده است.

پلان بعدی، داخلی است؛ اعضای گروه، وسایل را به داخل ساختمان منتقل می كنند و برای ضبط یك پلان دیگر، آماده می شوند. گروه دوربین نیز مشغول انتقال دوربین و آماده ساختن شرایط برداشت این پلان داخلی می شوند.

سیروس مقدم با لبخند همیشگی و عینك آفتابی اش سرحال تر از همیشه، پس از خوش و بش های مرسوم برای گپ و گفتی درباره ی سریالش اعلام آمادگی می كند.

قصه سقوط یك زن

سیروس مقدم با بیان اینكه از قسمت ۱۲ به بعد «تا ثریا» وارد فضایی متفاوت می شود، در ابتدای این گفت گو می گوید: قصه ای كه از سعید فرهادی به دست ما رسید، دارای بن پایه ی اجتماعی و دینی خوبی بود. در واقع بحث اصلی آن، تأثیر مال حرام و نزول بر زندگی مردم است. ما در سریال «تا ثریا» ماجرای زندگی زنی را دنبال می كنیم كه درست زندگی كرده و به سختی فرزندانش را با زحمت بزرگ كرده، اما اتفاقی او را وارد ماجرای پول حرام می كند و این مساله، زندگی و نام خوب او را تحت الشعاع قرار می دهد.

او ادامه می دهد: سریال «تا ثریا» به لحاظ فضای قصه و شرایط، به مراتب با سریال «پایتخت» متفاوت است، اما به لحاظ جنس نگاه دوربین این كار هم مثل «پایتخت» به زندگی واقعی بسیار نزدیك است، اگرچه با یك لحن جدی زندگی را روایت می كند.

مقدم در ادامه می افزاید: از آنجا كه سریال «تا ثریا» انگشت روی اهمیت پول یعنی مساله ای می گذارد كه بحث روز مردم است، می توانست در هر زمانی بجز باكس نوروز روی آنتن برود.

این كارگردان تلویزیون درباره ی انتخاب بازیگران سریالش می گوید: همان سال گذشته و پس از خواندن فیلمنامه، با خانم آزیتا حاجیان گفت وگوهای اولیه را انجام دادیم، چرا كه ایشان به لحاظ مختلف از جمله فیزیك چهره به آنچه مطلوب ما بود، بسیار نزدیك است. در واقع ما از چهره ی خانم حاجیان در دو سن مختلف استفاده كردیم. پس از ایشان هم بازیگران دیگر به فراخور نقش، خصوصیات كاراكتر و البته جنس بازی انتخاب شدند.

قصه ای با شخصیت های خاكستری

از مقدم جدا می شویم. او مشغول گفت وگو با یكی ـ دو تن از بازیگران می شود و مثل همیشه با شوخ طبعی های خاص خود فضای سكانس و پلان مورد نظر را توضیح می دهد؛ در حالی كه سیروس مقدم با میرطاهر مظلومی و هومن سیدی گپ و گفتی دارد، مهران احمدی در گوشه ای از حیاط مشغول ضبط صدا است؛ به نظر می رسد صدای پلان قبلی آن طور كه باید ضبط نشده است. پس از پایان ضبط صدا با مهران احمدی هم به گفت وگو می نشینیم.

مهران احمدی درباره ی همكاری اش با سیروس مقدم می گوید: «آقای مقدم در میان كارگردانان تلویزیون در حال حاضر سوپراستار هستند. قصه هایی كه ایشان دست می گیرند معمولاً دغدغه های اجتماع است. به همین دلیل است كه مخاطب خیلی زود با آثار ایشان ارتباط برقرار می كند. به نظر من آقای مقدم در تجربه های قبلی اش نیز نشان داده كه در بازی گرفتن از بازیگر و هدایت تیم جلوی دوربین بسیار متبحر است.

وی ادامه می دهد: من در این سریال نقش «آقا رضا» را بازی می كنم. كاراكتر خوبی است و من هم نمی خواستم این فرصت را از دست بدهم، چون قصه آنقدر كشش دارد كه مخاطب را مثل دیگر آثار آقای مقدم پای گیرنده حفظ كند. نكته جالب در سریال «تا ثریا» این است كه تمام شخصیت ها خاكستری هستند و در طول قصه می بینیم كه گاهی به خاطر خودخواهی شان دچار گرفتاری می شوند.

این بازیگر معتقد است كه قصه و نوع داستان در این سریال طوری طراحی شده كه زندگی در كل آن جریان دارد و می گوید: شاید یكی از دلایلی كه من امروز اینجا هستم همین باشد. به نظرم سعید فرهادی نویسنده ی بسیار خوبی است كه آینده ای درخشان در انتظار اوست.

بازسازی برخی دكورها

الهام غفوری، تهیه كننده سریال «تا ثریا» است. او درباره ی روند ساخت این سریال می گوید: این كار سفارش گروه فیلم و سریال شبكه اول سیماست. فیلمنامه سریال «تا ثریا» سال گذشته از سوی سعید فرهادی پیشنهاد شد. پس از بازنویسی نهایی تحت نظر سیروس مقدم، مسؤولان شبكه و شورای فیلمنامه، كار را كلید زدیم. جالب اینكه این سریال نیز با یك فیلمنامه ی كامل آغاز شد و گروه دغدغه ای در خصوص فیلمنامه نداشتند، به همین دلیل گروه با یك برنامه ریزی خوب كار را كلید زدند.

غفوری درباره ی انتخاب بازیگران «تا ثریا» نیز خاطرنشان می كند: انتخاب بازیگران سریال زیر نظر خود آقای مقدم و البته با نظر و مشورت شبكه، خود من و مثل همیشه با شور و نظرخواهی از همه اتفاق افتاد. سعی كردیم براساس نوع قصه و شرایط متفاوت آن با یك تیم جدید برای این كار قرارداد ببندیم.

تهیه كننده «تا ثریا» همچنین درباره ی دكورهای این سریال می گوید: لوكیشن خانه های ثریا را داریم كه حوالی دربند انتخاب شده است؛ البته بخش هایی از دكور هم مثل آی سی یو را هم خودمان بازسازی کردیم، چون با توجه به پربازیگر بودن این سكانس ها، شرایط كار در هیچ بیمارستانی برای ما وجود نداشت. فرصت پیش تولید مناسب در این سریال باعث شده تا آخر كار لوكیشن هایمان را انتخاب كنیم و به جز ادارات قضایی و دادسرا كه به نامه نگاری هایی نیاز داشت، به لحاظ لوكیشن هیچ مشكلی نداشتیم.

همه چیز آرام است

همایون ارشادی، میرطاهر مظلومی، هومن سیدی، حسین مهری، فرحناز منافی ظاهر، الناز حبیبی و لیندا كیانی دیگر بازیگرانی هستند كه در این صحنه های سریال بازی دارند.

همایون ارشادی ـ بازیگر نقش سرهنگ ـ سال هاست در تلویزیون كار نكرده، او در این زمینه می گوید: این اولین باری نیست كه من در تلویزیون كار می كنم. پیش از این نیز تجربه همكاری خوبی با آقای مقدم داشته ام. در حال حاضر در سریال «تا ثریا» ایفاگر نقش سرهنگ هستم. او در این قصه به كما می رود و ادامه اتفاقاتی باعث می شود پس از به هوش آمدن، دوباره اوضاع وخیمی پیدا كند.

وی ادمه می دهد: كار با آقای مقدم بسیار خوب و راحت است؛ ضمن اینكه گروه ایشان نیز بسیار حرفه یی انتخاب شده اند. من در تمام لحظاتی كه سرصحنه حاضر هستم، اعضای این گروه را منسجم و فعال دیدم، اینجا همه چیز آرام است به اعتقاد من نحوه كار مقدم در هدایت بازیگر و عوامل طوری است كه همه چیز سرجای خودش و آن طور كه باید و شاید رقم می خورد.

میر طاهر مظلومی با گریمی متفاوت

میرطاهر مظلومی با هیبتی متفاوت در این سریال ایفاگر نقش یك دوره گرد است كه در خیابان ساز می زند و پول می گیرد. او در گوشه ای با گریم متفاوتش در حال ادای دیالوگ ها با شكل و شمایلی عجیب است. در پلان بعدی قرار است او نیز در جمع طلبكاران آقارضا دیده شود.

الناز حبیبی و لیندا كیانی هم نقش دختران ثریا را در این سریال بازی می كنند. آن دو نیز در گفت وگویی كوتاه از نقش شان می گویند.

كیانی كه پیش از این سابقه دو همكاری با سیروس مقدم را داشته، می گوید: من نقش دختر بزرگ ثریا را در این سریال بازی می كنم. مثل همیشه كار با آقای مقدم عالی است. انرژی ایشان به گروهشان منتقل می شود و قطعاً این سریال نیز جزو آثار پرمخاطب تلویزیون خواهد بود.

الناز حبیبی نیز می گوید: نقش الناز دختر كوچك ثریا را در این سریال بازی می كنم، او و همسرش (با بازی حسین مهری) نیز مشكلاتی را در ابتدای زندگی شان تجربه می كنند كه مواردی را به دیگر مشغله های ذهنی ثریا اضافه می كند. كار با مقدم با هر كارگردان دیگر متفاوت است، من در این كار چیزهای زیادی را در عالم بازیگری می آموزم كه قطعاً بعدها برایم مثمرثمر خواهد بود. امیدوار هستم نتیجه ی این كار باز هم بتواند نظر مخاطبان آثار آقای مقدم را جلب كند.

مسعود لو می رود

با پایان سكانس حضور طلبكاران جلوی درب خانه «آقارضا»، برزو نیك نژاد ـ دستیار اول و مدیر برنامه ریزی ـ به چند تن از بازیگران سریال از جمله حسین مهری و فرحناز منافی ظاهر خسته نباشید می گوید. حسین مهری و هومن سیدی در این سریال نقش دو داماد ثریا را بازی می كنند.

هومن سیدی با بیان این كه شخصیت مسعود و سریال «تا ثریا» سومین تجربه همكاری اش با سیروس مقدم است، می گوید: اجازه بدهید از مسعود سریال «تاثریا» كه ذات سالمی دارد، اما گاهی رفتارهای ناهنجاری از او سر می زند چیزی نگویم، چون قصه اش لو می رود!

غیبت آزیتا حاجیان

مقدم به همراه گروه تصویربرداری برای ضبط پلان جلوی در خانه ای ویلایی راهی هستند. از نوع پلان ها و دوربین های روی دست مشخص است سریال «تا ثریا» با قصه ای جدی دارای فضایی متفاوت با دیگر ساخته های مقدم است. او در طراحی میزانسن ها و حركات بازیگران نیز نگاهی دیگر در این سریال دارد. دوربین مقدم در این مجموعه نگاهی بی طرفانه به ماجرا دارد.

غیبت آزیتا حاجیان سرصحنه در زمان تهیه این گزارش، باعث می شود علی رغم پیگیری های متعدد نتوانیم با بازیگر اصلی سریال «تا ثریا» صحبت كنیم. قصه این مجموعه روایت كننده ی سقوط یك زن به نام ثریا با بازی آزیتا حاجیان است. او در این سریال نمایش دهنده ی كاراكتری است كه فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی اش تجربه می كند. اتفاقاتی، نام خوب و آبروی او را تحت الشعاع قرار می دهد.... /خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
بچه ها آنقدر آرام هستن که آدم فراموش می کند اینجا صحنه جنگ ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشجویان کره ای اینجا آرام می‌شوند +عکس


اینجا پارکینگ بدون استفاده در دانشگاه سئول بود، منطقه ای محدود برای کشیدن سیگار و پارک دوچرخه!

خبرآنلاین: اینجا پارکینگ بدون استفاده در دانشگاه سئول بود، منطقه ای محدود برای کشیدن سیگار و پارک دوچرخه!

اما مسوولین تصمیم گرفتند تا این محدوده را برای دانشجویان تبدیل به مکانی جذاب کنند و به همین خاطر با طراحی و معماری گروه UTAA و با نورپردازی عالی، آن را به مکانی زیبا که در تصاویر مشاهده می کنید، تبدیل کرده و حالا دانشجویان تعطیلات آخر هفته و پارتی در آن برگزار می کنند.