فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اینجا مهران مدیری شوخی ندارد!



اخبار فرهنگی - اینجا مهران مدیری شوخی ندارد!

لرستانی اشاره می کند که بسیاری از بازیگران غیر طنز و جدی از او می خواهند که آنها را به مدیری معرفی کند و حالا او این شانس را دارد که با مدیری همکاری کند و بعد ادامه می دهد: من در دو کار مدیری نتوانستم حضور داشته باشم و هم اکنون یکی از حسرت های زندگی من این است که در «شب های برره» بازی نکردم.

اینجا پشت صحنه سریال «شوخی کردم» منطقه ای است که مهران مدیری در آن شوخی ندارد و اساسا مهران مدیری که جلوی دوربین می شناسیم و یا حتی گاهی در پشت صحنه آثارش دیده ایم با کسیکه پشت دوربین کارگردانی می کند، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

شوخی کردم! این شاید اولین جمله ای است که شما وقتی دوست، آشنا، فامیل یا حتی عزیزترین شخص خود را رنجیده خاطر می کنید گاهی از آن استفاده می کنید. در واقع به نوعی سعی می کنید آب رفته را تا حدی به جوی بازگردانید چون شوخی، لطیفه و طنزپردازی در فرهنگ مردم ما امری جا افتاده و تا حد زیادی جذاب است و گاهی هم با یک کلمه شوخی کردم به واقع می توان نهری را بازگردند و آتشفشانی را خاموش کرد.

اما گاهی دیده می شود که شوخی از طرف بعضی ها بیشتر جواب می دهد و این هنرمندان هستند که می دانند شوخی را به چه زبان و بیانی عنوان کنند که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب. اینجا اما صحبت نه از شوخی است و نه شوخی کردن اینجا بحث بر سر «شوخی کردم» آخرین مجموعه مهران مدیری است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
آخرین مجموعه مهران مدیری بعد از کارهایی چون «ویلای من»، «گنج مظفر» و «قهوه تلخ» که با تلویزیون خداحافظی کرد و به شبکه نمایش خانگی رفت. حالا چند ماهی هست که مهمان خانه مردم است. مجموعه ای که ما را یک بار دیگر به یاد روزهای خوش «ساعت خوش»، «جنگ 77»، «پلاک 14» و «ببخشید شما» انداخت. طنزهایی که به خاطر سریالی نبودن قرار نبود شب به شب داستانشان را دنبال کنید اما شب به شب هم نمی توانستید از آنها بگذرید.

حالا با شروع فصل بهار «شوخی کردم» نیز بهاری شده است و این نوروزی شدن بهانه ای شد تا به سراغ عوامل این مجموعه در پشت صحنه کار برویم.

رسیدن به لوکیشن مجموعه «شوخی کردم» از آنجایی که ته دنیاست خودش داستانی دارد، مقر بازیگران شوخی کردم قلعه ای است که از همان ابتدا تنها به لوکیشن های پربازیگر و منحصر به فرد مهران مدیری می خورد. ابتدا با مقرراتی سخت و از دروازه چندین نفر وارد لوکیشن استوانه ای «شوخی کردم» می شویم. مجموعه های مهران مدیری در این سال ها همواره پربازیگر بوده است و برای هر مخاطبی دیدن همه بازیگران طنز او در لوکیشن کارهایش بسیار جذاب است. انتظارم من هم همین است که در پشت صحنه کار مهران مدیری روزی شاد و مفرح در پیش باشد. البته بعدا متوجه می شوم که در هر روز تنها عده ای از بازیگران برای بازی در این مجموعه آفیش هستند و امروز خوشبختانه یکی از آن روزهای پربازیگر است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
از در ورودی سالن که وارد می شویم اولین چیزی که کنار در آسانسور خودنمایی می کند برگه راهنمای طبقات است. طبقه اول روابط عمومی، اتاق کارگردانی و نویسندگان... داخل آسانسور می شوم. درب آسانسور که باز می شود خودم را در مقابل روابط عمومی می بینم و خانم ملک زاده مدیر روابط عمومی که استقبال می کند. در و دیوار اتاق روابط عمومی پر است از تیکه ها و بریده های جرایدی که در گزارش ها و تیترهای خود از «شوخی کردم» مهران مدیری گفته اند.

اندکی صبر می کنم و سرکی به این سو و آن سو می کشم. مهم نیست که به این مکان یا اصلا هر لوکیشن دیگری از مهران مدیری آمده باشید یا نه، ناخودآگاه همه آثار قبلی او یادآوری می شود و حالا من در لوکیشن یکی از مجموعه های کارگردان طنزپرداز این سال ها هستم. همان ابتدا الهه زارع نژاد را می بینم که با گرمی سلام می کند. اینجا همه گرم و صمیمی هستند. امیرمهدی ژوله و حمید برزگر هم هستند. این طرف تر در اتاقی دیگر سیامک انصاری نشسته است و غذا می خورد. مهران مدیری در اتاقش نیست زیرا با چند نفر از عوامل برای ضبط یک لوکیشن خارجی رفته است.

من دوری می زنم تا هم محدوده دستم بیاید و هم بازیگران را ببینم. بازیگران دو به دو و چند نفری دور میزهایی مشغول صرف ناهار هستند مرا که می بینند بدون اینکه توضیحی بدهم خیلی راحت سلام می دهند و بعد از توضیح اینکه خبرنگارم و برای چه کاری آمده ام صمیمی تر می شوند و غذا هم تعارف می کنند. عارف لرستانی، نصرالله رادش، فاطمه هاشمی، نادر سلیمانی، غلامرضا نیکخواه، سپند و کمند امیرسلیمانی از جمله بازیگرانی هستند که در اتاق های مختلف دیده می شوند. همه با هم گپ می زنند یکی زودتر و یکی دیرتر می آید و احوال پرسی ها دیده می شود.

عارف لرستانی اولین کسی است که با او سخن می گویم. بسیار گرم و صمیمی و سرحال از مجموعه «شوخی کردم» می گوید و برتری های آخرین کار مدیری. لرستانی در این سال ها یکی از همراهان اصلی مدیری بوده است. وی درباره کار برای مدیری می گوید: چه کسی می تواند در مقابل پیشنهاد مدیری مقاومت کرده و آن را رد کند. هرکسی آرزوی همکاری با مدیری را دارد و من این شانس را داشته ام که در کارهای او بازی کنم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
لرستانی اشاره می کند که بسیاری از بازیگران غیر طنز و جدی از او می خواهند که آنها را به مدیری معرفی کند و حالا او این شانس را دارد که با مدیری همکاری کند و بعد ادامه می دهد: من در دو کار مدیری نتوانستم حضور داشته باشم و هم اکنون یکی از حسرت های زندگی من این است که در «شب های برره» بازی نکردم.

لرستانی همچنین از حال و هوای مجموعه نوروزی «شوخی کردم» می گوید و درباره سنت هایی که باید در نوروز رعایت شوند، توضیح می دهد: من نوروز در ایران نخواهم بود اما معتقدم سنت ها را حتی اگر در ایران هم نباشید باید رعایت کنید و انجامشان بدهید. بنابراین من هم با خودم سفره هفت سین می برم تا در هر جا که باشم این آیین را برگزار کنم.

اینجا در لوکیشن همه با هم شوخی می کنند، یکی از بازیگران در حین مصاحبه با لرستانی شانه هایش را می گیرد و من فکر می کنم که شاید باید برای ضبط برود اما انگار تنها یک شوخی وسط مصاحبه ما بوده است. حتی گاه گاهی صدای داد و فریاد می شنوم و احتمال می دهم که بازیگران درحال تمرین دیالوگ ها و بازی های خود هستند.

سپند امیرسلیمانی قرار است برای ضبط برود اما پیش از آن در مقابلش می نشینم تا با او هم گپی بزنم. گریم شده است و برایش سبیلی گذاشته اند. از «شوخی کردم» و شکل آیتمی آن می پرسم و او جواب می دهد: کار آیتمی واقعا آسان نیست وقتی شما در یک فیلم یا سریال بازی می کنید زمان دارید که داستان خود را بیان کنید و می توانید روی حرف خود مانور زیادی داشته باشید ولی زمانیکه کار بلند به آیتم می رسد وقت شما محدود است و باید در زمان کوتاه حرف خود را بزنید و مخصوصا اگر این آیتم ها طنز باشند باید این هنر را داشته باشید که در همان مدت کوتاه هم بتوانید بیننده را بخندانید. این خیلی کار را سخت می کند و من تجربه ای در این زمینه نداشتم. البته من به شدت معتقدم که مدیری به شکلی شما را هدایت می کند که درست در کالبد شخصیت وارد می شوید. حتی خاطرم هست اوایل که با او کار می کرذم از خودم می پرسیدم آیا واقعا این شخصیت همان ویژگی هایی را که مدیری می خواهد و می گوید، دارد؟ و بعد که در پخش دوباره خودم را می دیدم متوجه می شدم که چقدر راهنمایی ها درست بوده است و بعد می فهمیدم که نگاه مدیری چقدر دقیق بوده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
وی با اشاره به موضوعات مختلف مجموعه «شوخی کردم» که با فرهنگ، اجتماع، سیاست و ... ارتباط پیدا می کنند، می گوید: وقتی این مجموعه از مسایل اجتماعی حرف می زند و حتی در جاهایی جنبه انتقادی هم پیدا می کند پس من بازیگر هم باید از اجتماع خبر داشته باشم و از حداقل آگاهی هایی نسبت به ماجراهای اجتماع برخوردار باشم. بازمی گردم به همان حرفی هم که ابتدا گفتم این اطلاعات باید باشد زیرا قرار است حرف خود را در مدت کوتاه بیان کنید.

امیرسلیمانی همچنین در این باره توضیح می دهد: من چند آیتم آن را بازی کردم که موضوعات مختلفی مثل سفرهای نوروزی و گرانی و افزایش قیمت ها را شامل می شد. آیتم دیگری هم داشتم که به چهارشنبه سوری مربوط می شد و من فکر می کنم این مجموعه خیلی کامل مسایل مختلفی را که مردم با آنها در نوروز در رابطه هستند، در بر می گیرد.

بحث نوروز و سفرهای نوروزی که می شود امیرسلیمانی تاکید می کند که نوروز را حتما باید با خانواده سپری کند و ادامه می دهد که بعد از تحویل سال چمدان ها را می بندیم و به شمال می رویم.

بازیگران «شوخی کردم» همچنان می آیند و می روند. اینجا به نوعی استراحتگاه این بازیگران است. در طرف دیگر این قسمت اتاق گریم و لباس وجود دارد. اتاق گریم هم دیدنی است. در اتاق گریم تست های مختلفی از گریم های بازیگران به دیوار خورده است. عکس های مهران غفوریان، جواد رضویان، نیما فلاح، محمدرضا هدایتی، رضا شفیعی جم و ... دیده می شود. در این تست گریم ها انگار قابلیت های بیشتری از این افراد شکوفا می شود. برای هر کسی کافیست تنها سری به این اتاق بزند تا به اندازه کافی شادمان شود.

سرم را از اتاق برمی گردانم که یوسف صیادی را می بینم و به سراغش می روم. من از «شوخی کردم» می پرسم و صیادی از اولین روزهای همکاری خود با مدیری و اینکه اولین بار او و مدیری و رضا عطاران در تئاتری به نام «سیمرغ» به کارگردانی قطب الدین صادقی همبازی بوده اند، می گوید و همچنین اینکه بعدا این همکاری ها چندین بار دیگر ادامه پیدا کرد.

صیادی خیلی جدی حرف می زند و من به خاطر اینکه همیشه او را در کارهای طنز دیده ام در طول مصاحبه فکر می کنم که چقدر این آدم می تواند جدی باشد. درباره کارهای آیتمی توضیح می دهد و اینکه هیچ نگرانی از این نوع کار نداشته است.

از صیادی می پرسم نوروزش را به کجا سفر خواهد کرد که با خنده از یکی از آیتم های بامزه نوروزی «شوخی کردم» می گوید و توضیح می دهد: در این آیتم من گزارشگرم و با هرکس مصاحبه می کنم و می پرسم که سفر را به کجا خواهد رفت همه می گویند ما جوجه می گیریم و عید را به شمال می رویم. نمی دانم شاید برای من هم شرایطی پیش آید که جوجه بگیرم و با خانواده به شمال برویم.

در گوشه ای از یک سالن دیگر سحر زکریا روی صندلی نشسته است و دیالوگ هایش را مرور می کند. اجازه می خواهم که با او هم چند جمله ای گفتگو کنم و از کار این روزهایش با «شوخی کردم» می پرسم. زکریا درباره این شکل از کار توضیح می دهد و اینکه خود مدیری خیلی وقت ها این متن ها را کم و زیاد و راهنمایی هایی می کند.

زکریا ادامه می دهد: البته در کارهای طنز خانم ها خیلی تیپ نیستند و من معتقدم اصولا خانم ها خیلی جایگاه عجیبی ندارند. بیشتر طنز را آقایان می گردانند و خیلی به خانم ها اجازه کار و میدان داده نمی شود. در واقع ما بایدها و نبایدهایی داریم که نمی توان از آنها فراتر رفت. خانم ها در طنز در حاشیه قرار دارند و نمی توانند خود را آنچنان که باید نشان دهند. از طرفی مردم هم خیلی خوشحال نمی شوند اگر با آنها شوخی شود و گاهی دیده می شود اگر شما بخواهید با هر قشری و یا شغلی شوخی کنید ناراحت می شوند درصورتیکه در کشورهای دیگر اینطور نیست و حتی با مشهورترین چهره ها مثل ستاره های هالیوودی شوخی می شود.

ظاهرا آن پایین ضبط و تصویربرداری آغاز شده است اما من هنوز اجازه ندارم پایین بروم بنابراین دوباره دوری می زنم. الهه زارع نژاد را می بینم درباره مجموعه های بعدی «شوخی کردم» اطلاعاتی می گیرم. بیشترین مساله ای که دوست دارم بدانم همین قسمت نویسندگی کار است و اینکه مدیری و نویسندگان چطور با هم مسایل را بررسی می کنند؟ چه کسی موضوعات را پیشنهاد می دهد؟ و چقدر بازیگران بداهه گویی دارند؟

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری


زارع نژاد کوتاه، مفید و مختصر توضیح می دهد که براساس موضوع و سرفصلی که مشخص می شود هر یک از نویسندگان آیتم های مورد نظر خود را می نویسند و بعد اینها با نظر مدیری بررسی می شود و چون مدیری در کارگردانی دقت دارد بازیگران خیلی کمتر به سمت بداهه پیش می روند مگر اینکه با نظر خود مدیری باشد و با او مشورت کنند.

وی مجموعه نوروزی را پیشنهاد خود مدیری می داند و اضافه می کند: در مجموعه نوروز قرار بود به نوعی بعضی مسایل نقد شود. مواردی که باعث می شود ما شادی های خود را به بدترین حالت ممکن درآوریم. مثلا چهارشنبه سوری را به یک جنگ تبدیل می کنیم یا اینکه در نوروز دایم به فکر خریدن های بدون پایان و مهمانی های آنچنانی هستیم.

بالاخره به جذاب ترین قسمت این روز و حتی این گزارش می رسم. زمانیکه قرار است به محل اصلی تصویربرداری کار با حضور خود مهران مدیری وارد شوم. قسمتی که از ابتدای روز منتظر آن هستم. محل تصویربرداری در سوله ای در پایین ترین طبقه این ساختمان قرار دارد. هرچقدر که به محل مورد نظر نزدیک می شوید همه حساس تر می شوند مخصوصا روی قدم های شما با نگاهشان هم می فهمانند که دارید به منطقه مهران مدیری وارد می شوید باید احتیاط و سکوت پیشه کنید....

پله ها را پایین می روم. وارد سالن کوچکی می شوم. کابل هایی که روی زمین هستند نشان می دهند که به چه سمتی باید بروید اما اگر اینها هم نباشد خانم ملک زاده جلوتر از من آرام و قدم به قدم راه می رود به گونه ای که من هم به همان شکل بروم. کار در حال ضبط است. یک سالن تقریبا بزرگ که در یک طرف آن غلامرضا نیکخواه و سپند امیرسلیمانی در حال بازی هستند، کمی این طرف تر مهران مدیری روبروی مونیتور خود نشسته و در پشت وی نمای دیگری از یک خانه قرار دارد که چندنفر از عوامل فعلا نشسته اند. خیلی آرام می رویم و می نشینیم.

پلان ها آنقدر جدی گرفته می شوند که انگار قرار است جدی ترین کار جهان را اینجا ببینید. جدیت مهران مدیری پشت دوربین غیر قابل وصف است. مخصوصا برای ما که او را تنها با طنزهای شبانگاهی اش می شناسیم. هر یک از عوامل اینجا کار خود را انجام می دهد اما در سکوت.

تصویربرداری آیتمی است که در آن سپند امیرسلیمانی کت و شلوار پوشیده است و قرار است به استخر برود! و این میان غلامرضا نیکخواه گیرهای عجیب و غریبی به او می دهد. همه عوامل لبخند بر لب دارند. مهران مدیری بارها کار را قطع می کند. شاید بیشتر از 10 یا 12 یا حتی بیشتر این آیتم ضبط می شود. یک بار به نیکخواه می گوید: رضا! حرص درآر خونسرد. بار دیگر می خواهد دوز بعضی کلمات را بالا ببرد. زمانی دیگر دکور را کمی عوض می کند و ...

هر بار کات می شود نیازی به سکوت دادن نیست. بعد از آن مدیری تنها می گوید: بریم و پوپک مظفری دستیارش است که فرمان یک، دو، سه می دهد...

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
برای دقایقی مجبور می شوم محل ضبط را ترک کنم. بالا کمند امیرسلیمانی دیگر بازیگری است که می بینم در حال تمرین دیالوگ های خود است و حتی حالت چهره اش هم همراه با تمرین تغییر می کند. می روم تا او را هم به گزارش امروز خود اضافه کنم. هنگام صحبت با امیرسلیمانی؛ امیر مهدی ژوله و سیامک انصاری کمی آن طرف تر نزدیک ما قرار دارند و هر از گاهی شوخی هایی می کنند. مثلا وقتی امیرسلیمانی در قسمتی از صحبت ها درباره آیین های نوروزی و سنت های ایرانیان در این ایام می گوید و بیان می کند که بالاخره ما ایرانی هستیم. آنطرف تر سیامک انصاری و ژوله این گفته ها را به شوخی می گیرند و انصاری چند بار با تکرار و تعجب می پرسد ما ایرانی هستیم؟!

امیرسلیمانی از بازخوردهای «شوخی کردم» می گوید و اینکه وقتی مردم یا دوستان و آشنایان او را می بینند به آیتم ها و اتفاقات شوخی کردم اشاره و عنوان می کنند که دقیقا همه چیز به همین شکل است!

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری


گفتگو با خود انصاری هم خالی از لطف نیست. ابتدا کمی جدی، شوخی می کند و سوال هایی درباره خبرگزاری مهر می پرسد. بعد گفتگوی ما شروع می شود. درباره این گفتگو تنها می توان به یک جمله اکتفا کرد و آن اینکه 10 دقیقه سوال می پرسی و 15 ثانیه انصاری جواب می دهد!

دوباره برمی گردم سر ضبط. این بار آداب رفتن به سرصحنه تصویربرداری را بلدم حتی حرفه ای تر! حالا می توانم جلو بروم و به کارگردان طنزپرداز ایران سلام کنم و حتی درباره قسمت های قبلی «شوخی کردم» حرفی بزنم. مدیری با احترام و مختصر پاسخ می دهد.

حالا در آیتمی دیگر سحر زکریا، علی لک پوریان، ساعد هدایتی، بهنوش بختیاری به همراه رضا فیض نوروزی دکتر این آیتم نشسته اند و درباره همه چیز صحبت می کنند؛ از فیض نوروزی هم نظر می خواهند اما درواقع به او اجازه صحبت داده نمی شود. فضای دیالوگ ها موقعیتی کمدی فراهم می سازد و همه انگار این آیتم را خیلی دوست دارند. ضبط همین یک آیتم 5 دقیقه ای شاید 2 ساعت طول می کشد. مدیری در این آیتم لبخند بیشتری بر لب دارد. مهران مدیری تنها به یک یا دو جمله شفاهی اکتفا می کند. یک بار از 4 بازیگر می خواهد که به گونه ای همهمه کنند و نظرهایشان را در طول آیتم بیان کنند که کسی چیزی از بحث نفهمد. از ساعد هدایتی هم می خواهد منتظر نماند و به گفتن دیالوگ ادامه دهد و بعد با لبخند ادامه می دهد که عین لارنس اولویه صبر می کند که دیگران دیالوگ هایشان را تمام کنند.

لذت این آیتم به فضایی است که از جامعه ایرانی نشان می دهد. ممکن است شما را از خنده منفجر نکند اما زیر پوست شهر و اجتماع و حتی خودتان را به گونه ای نشان می دهد که نمی توانید در عمق فاجعه لذت هم نبرید! اینجا از اسکار فیلم اصغر فرهادی گرفته تا رییس جمهور، از اظهارنظرهای مردم در امان نیستند! دیالوگ ها هر بار تکرار می شوند اما حتی تکرار هم باعث نمی شود که خنده از چهره ها محو شود.

مدیری هر بار پس از قطع ضبط با کلمه ای مختصر مثل «چند لحظه صبر کنید» می رود و کنار فیض نوروزی می نشیند و حرف هایی را آرام برایش توضیح می دهد. تلاش برای اینکه بفهمید چه می گوید اساسا هیچ فایده ای ندارد که ندارد!

 

اخبار,اخبار فرهنگی , مهران مدیری

 
این حرکت چندین بار تکرار می شود و خود مدیری هر بار با لبخندی سمت فیض نوروزی می رود. امکان ندارد کلمه ای را بشنوم و این بیشتر کنجکاوم می کند ولی برای بقیه انگار امری عادی است. حرکت دست هایش را می بینم که باز می کند، تنها حدس می زنم که دارد درباره حالت چهره نوروزی حرف می زند و از او به طور مثال می خواهد با هر اظهار نظر بازیگران حالت تعجبش را بیشتر کند. این چیزی است که وقتی دوربین روی نوروزی می رود در پلان های بعدی مشهودتر می شود اما اینکه واقعا چه می گوید بین خودش و بازیگرانش می ماند.

لوکیشن های مدیری کمی با دیگر لوکیشن ها فرق دارد. جدیت، نظم و اصلا کاریزمای عجیبی اینجا حاکم است. هیچ نیازی نیست حتی برای یک بار هم که شده دستیار کارگردان سکوت بدهد خود مدیری که تنها به یکی دو کلمه برای شروع و توقف تصویربرداری اکتفا می کند. همه کار خود را می دانند. اینجا منطقه امن مهران مدیری است. همه می دانند چطور باید بروند، بیایند و رفتار کنند. اینجا منطقه ای است که مهران مدیری در آن شوخی ندارد و اساسا مهران مدیری که جلوی دوربین می شناسیم و یا حتی گاهی در پشت صحنه آثارش دیده ایم با کسیکه پشت دوربین نشسته و کارگردانی می کند، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

فضا برای من آنقدر جذاب است که صحنه ای از «مرد هزار چهره» را تداعی می کند. صحنه ای که مسعود شصت چی وارد دنیای مافیایی علیرضا خمسه یا پدرخوانده این مجموعه می شود و با نظمی عجیب در عین شلوغی مواجه می شود. این فضا شاید هیچ شباهتی به آن صحنه نداشته باشد اما همان قدر که مسعود شصت چی دچار حیرت شد برای من هم فضای تصویربرداری مهران مدیری متفاوت بود.

در پایان دوباره برای خداحافظی نزد کارگردان می روم و تنها سوالاتی برای افزایش اطلاعاتم درباره «شوخی کردم» می پرسم و جواب هایش بین خود من و آقای کارگردان باقی می ماند!

اخبار فرهنگی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
شوخی جدی مهران مدیری در «شوخی کردم»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی جالب از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس



سریال شوخی کردم مهران مدیری,سریال شوخی کردم

گزارشی جالب از آغاز ساخت سریال شوخی کردم مهران مدیری + عکس

در حالی كه این روزها خبر از آمدن مجموعه «گنج مظفر» به شبكه نمایش خانگی است. مهران مدیری رسما ساخت مجموعه آیتمی «شوخی كردم» را آغاز كرد. تعدادی زیادی از سرشناس ترین بازیگران كمدی بیست سال اخیر تلویزیون ...

در حالی كه این روزها خبر از آمدن مجموعه «گنج مظفر» به شبكه نمایش خانگی است. ظهر شنبه مهران مدیری رسما ساخت مجموعه آیتمی «شوخی كردم» را آغاز كرد. مجموعه ای كه در آن تعدادی زیادی از سرشناس ترین بازیگران كمدی بیست سال اخیر تلویزیون دور هم جمع شده اند تا پس از «جنگ 77» كه آن را آخرین اثر موفق مهران مدیری در آیتم سازی می دانند یك محصول آیتمی دیگر بسازند اما این بار برای شبكه نمایش خانگی.

 

 

سریال شوخی کردم مهران مدیری,سریال شوخی کردم



هفت صبح در اولین روز تصویر برداری این مجموعه سری به پشت صحنه آن زد تا از حال و هوای شروع كار، لوكیشن مجموعه و تغییرات این كار مدیری نسبت به آثار اخیرش گزارشی تهیه كنند كه آن را در ادامه می خوانید.

قلعه پای كوه مهران مدیری
شنبه، ساعت 1 ظهر، جایی در نزدیكی های بزرگراه ارتش. در كوچه پس كوچه های متعدد یكی از شمال شرقی ترین نقاط تهران به جایی می رسید كه جاده آسفالت تمام می شود و در امتداد جاده ای خاكی و چند متر مانده به كوه به ساختمانی خود نمایی می كند كه بیش از هر چیز شبیه برجك قلعه های قدیمی است. اینجا لوكیشن مجموعه «شوخی كردم» به كارگردانی مهران مدیری است.

مقابلتان ساختمانی 4 طبقه و دایره شكل وجود دارد كه كنارش سوله ای عریض و طویل قرار گرفته، سوله ای كه دكورهای مجموعه در آن ساخته شده. هر طبقه از ساختمان مربوط به بخش خاصی است، یك طبقه تیم تداركات، یك طبقه اتاق گریم و اتاق نویسندگان و روابط عمومی و طبقه آخر هم اتاق مخصوص مهران مدیری است. از امروز و در این مكان قرار است تا سه ماه آینده 60 بازیگر سرشناس دنیای كمدی جلوی دوربین مدیری قرار بگیرند تا او پس از یك دهه بار دیگر مجموعه ای آیتمی را بسازد و به شبكه نمایش خانگی عرضه كند. همه گروه در تب و تاب اولین روز رسمی تصویر برداری مجموعه هستند. ناگهان خبر می رسد اولین آیتم قرار است خارج از سوله و در رستورانی نزدیك به لوكیشن اصلی تصویر برداری شود، عوامل فنی و بازیگران سوار بر ماشین ها به سمت لوكیشن می روند.

و «شوخی كردم» آغاز می شود
حدودا ساعت 2 است و دوربین ها آماده تصویربرداری شده اند، دوربین های بسیار كوچك و ریزه میزه ای كه با كیفیت «HD» تصاویر را ضبط می كنند. این اولین بار است كه مدیری از این دوربین ها برای ساخت یك مجموعه بهره می برد. هوا گرم است، هنرورها لباس پوشیده اند تا مدیری بیاید و ضبط آغاز شود. سكوت عجیبی بین تمام عوامل وجود دارد. هیچ كس از یك حد صدایش را بالاتر نمی برد. همیشه این تصور وجود داشته كه در زمان حضور مدیری پشت صحنه كار این سكوت حكم فرماست اما این سكوت با وجود نبود مدیری سر صحنه كمی غیر طبیعی است آن هم در یك كار كمدی. پوپك مظفری دستیار یك كارگردان و برنامه ریز مجموعه می گوید گروه به داشتن این سكوت عادت كرده اند. سكوتی كه به اعتقاد او مستقیما به شخصیت و كاریزمای مدیری بر می گردد.

خب مدیری به شدت سر كار جدی است اما مظفری می گوید این جدی بودن به هیچ عنوان تعریف بداخلاقی ندارد:« یك نوع مدیریتی آقای مدیری دارد كه اصلا نامش را نمی توان بداخلاقی گذاشت. فقط هیچ كس در هر جایگاهی كه باشد نمی تواند از یك فاصله ای مشخصی به آقای مدیری نزدیك تر شود و این شخصیت آقای مدیری است.» بالاخره مهران مدیری وارد لوكیشن می شود. شروع به بازدید مكان می كند، جای نور و دوربین ها را بالا و پایین می كند، هنرورها را با دقت كنار هم می نشاند، با امیر كاوه آهنین جان بازیگر این آیتم صحبت می كند و بعد از چند تمرین كوتاه استارت كار را می زند. جالب است كه مدیری نام تك تك هنرورهایش را می داند و حتی هر كدام را به اسم كوچكشان صدا می كند.

خنده ای به معنای رضایت
ضبط شروع می شود، آهنین جان در حال سخنرانی است. مدیری یك بار، دو بار، سه بار كات می دهد. اما هنوز رضایت ندارد، سخت گیری اش برای ضبط یك آیتم سه چهار دقیقه ای عجیب است. چند بار یك مسیر نسبتا طولانی بین مانیتور كارگردانی و جایی كه بازیگرش حضور دارد را طی می كند، خیلی آرام و آهسته با او صحبت می كند، یك سری قسمت ها را برایش بازی می كند و آهنین جان دوباره شروع می كند، این بار مدیری پشت مانیتور می خندند و رضایت خود را اعلام می كند. این نكته را پس از دیدن چند آیتم متوجه می شوید كه خنده مدیری یعنی رضایت از اجرای بازیگر و مهر تایید بر برداشتی كه انجام شده. پس از ضبط آن آیتم نوبت به خود مدیری می شود كه توسط مهرداد شكرآبی گریم شود، سیبیل پك و پهنی برایش می گذارند و او اجرایی تك نفره را جلوی دوربین آغاز می كند.

در برداشت یك مدیری خنده اش می گیرد، برداشت دو و سه هم به همین ترتیب، همه اعضای گروه زیر زیركی می خندند و سر برداشت چهارم یك دفعه مدیری در حالی كه نمی تواند خنده اش را كنترل كند می گوید:«من خودم این متن را نوشته ام، چرا اینقدر خنده ام می گیرد؟!» و كسی جوابی برایش ندارد.

شاید عطاران هم بیاید
گروه پس از پایان ضبط آیتم مدیری به لوكیشن اصلی كه همان سوله هاست بر می گردند. سوله ای كه نزدیك به هشت دكور آن ساخته شده و قرار است تعدادی دكور دیگر هم به مرور اضافه شود. البته ناقص بودن دكورها به این دلیل است كه متن ها باید تكمیل تر از چیزی شوند كه الان هست. یك سری از دكورها ثابت خواهند بود. چون به گفته حمید برزگر یكی از نویسندگان این مجموعه یك سری از آیتم ها ثابت خواهند بود و یك سری از آیتم ها هم متغیر هستند كه به فراخور موضوعات طراحی های متفاوت تری خواهند داشت. البته نمی شود لو داد دكورها چه شكلی هستند، یكی از جذابیت های مجموعه مخفی ماندن فعلی این دكورهاست، ولی آن ها كه سلیقه مدیری را قبول دارند خیالشان راحت باشد كه دكورها جذاب و دیدنی اند.

سیامك انصاری، مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، جواد رضویان، الیكا عبدالرزاقی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، بیژن بنفشه خواه و ادامه لشگر 60 نفره بازیگران باید بیشتر هنرنمایی خود را لا به لای این دكورها بیرون بریزند. وسط همه این ها ناگهان یادمان می آید كه در این مدت همه از خودشان سوال كرده اند كه مهران مدیری همه قدیمی ها را دور خودش جمع كرده پس چرا خبری از رضا عطاران نیست. خصوصا بعد از آن كه با همبازی شدن این دو نفر در مجموعه ناتمام «قلب یخی» تقریبا همه شایعات در خصوص قهر و اختلافات این دو نفر به پایان رسیده بود.

مظفری در این خصوص خبر جالبی می دهد:« هنوز هم صحبت در این خصوص وجود دارد شاید خود آقای مدیری با آقای عطاران صحبت كنند و ممكن است اتفاقاتی رخ دهد، به نظرم یك جایی در این كار آقای مدیری به سراغ آقای عطاران خواهد رفت.»

همراهی یك گروه برای نتیجه بهتر
هوای سوله خنك تر است. زمان زیادی است سیامك انصاری و رامین ناصر نصیر در حال تمرین یكی از ایتم ها در دكور مخصوص به آن آیتم هستند. اما پشت مانیتور مهران مدیری بی قراری می كند، مدام در بین تمرین دو بازیگرش از تیم فنی و دكور می خواهد یك كارهایی روی دكور انجام دهند. بازیگران آماده ضبط شده اند، اما مدیری نه. كمی این پا اون پا می كند و در نهایت با معذرت خواهی از گروه می گوید:«حیف است، این دكور یك سری اشكالات كوچك دارد كه باید اول رفع و رجوع شود، حیف است این آیتم خوب ضایع شود» همه با آرامش حرف مدیری را پذیرفته و برای ضبط آیتم بعدی آماده می شوند. مدیری چند لحظه همراه با نویسندگانش از دكور خارج می شوند. قاعدتا هر كسی منتظر است تا غرولندهایی از بچه هایی كه یك ساعت دكور را آماده كرده بودند و با نظر مدیری همه چیز به هم ریخت بشنوند. اما هیچ كس خم به ابرو نمی آورد، این اتفاق یك باردیگر هم تكرار می شود.

اما باز هم همه چیز ارام است. حتی وقتی از یكی بپرسید از این اتفاق ناراحت یا عضبی نیستی، جواب می شنوید:«خب آقا مدیریه دیگه حتما می دونه چی بهتره» مظفری می گوید روش مدیری در كارگردانی كارهای آیتمی متفاوت است:« آقای مدیری در آیتم خیلی در لحظه تصمیم می گیرند، مثلا چند دقیقه ای سكوت می كنند و ناگهان یك ایده كاملا جدید در خصوص ان آیتم به ذهنشان می آید و بعد مشغول صحبت با نویسندگان می شوند و دست آخر همه چیز در خصوص آن آیتم تغییر می كند. در سریال شما بازیگران ثابت و شخصیت های مشخصی دارید ولی در كار آیتمی بازیگری مشخص و گریم شدن ولی آقای مدیری در آخرین لحظه تصمیم می گیرند فلان بازیگر برای این آیتم بهتر است و بازیگران جا به جا شوند. شاید این تصمیمات كار ما را سخت تر كند اما وقتی نتیجه را می بینیم خستگی همه در می رود.»

دیگر وقت اشتباه نیست
حدود ساعت 9:30 شب آخرین آیتم روز اول هم ضبط می شود. آیتمی كه قرار بود در چند برداشت و با قاب های مختلف ضبط شود اما با یك برداشت رضایت مدیری جلب می شود و می گوید:«خیلی خوب در آمد، حیف است به آن دست بزنیم.» و در حالی كه قبل از ضبط آیتم حسابی برای قاب های مختلف برنامه ریزی كرده بود اما پایان تصویر برداری روز اول را اعلام می كند و با گفتن یك «خسته نباشید» به گروه، كار را به پایان می رساند. با این كه كمی زود است قضاوت كنیم نتیجه سه ماه تلاش گروه «شوخی كردم» با این همه بازیگر چه خواهد شد اما مدیری خوب می داند پس از تجربه تلخ «قهوه تلخ» و تجربه نه چندان موفق «ویلای من» باید برگ برنده ای اساسی برای مخاطبانش رو كند.

اشتباه در این مسیر می تواند ضرر جبران ناپذیری برای مدیری باشد اما او تا به حال چندین بار نشان داده قابلیت اوج گیری دوباره پس از افول را دارد. بهتر است «شوخی كردم» همان اوج گیری دوباره مدیری باشد چون هم برای او اتفاق خوبی خواهد افتاد و هم برای مخاطبینی كه مدت هاست دلشان برای دیدن كار كمدی خوب و قابل قبول تنگ شده است.

شوخی كردم یك اتفاق ویژه
شاید بازگشتن به دنیای آیتم سازی ان هم پس از بیش از یك دهه ریسك بالایی برای مدیری محسوب شود. اما پوپك مظفری نظر دیگری دارد:« همه ما مطمئنیم كه یك اتفاق ویژه خواهد افتاد، به نظرم این هوش آقای مدیری است كه در این مقطع زمانی مجددا كار آیتمی بسازند چون به هر حال باز هم فرصت سریال سازی داشتند اما حتما یك چیز ویژه ای پشت این كار ایتمی هست كه آقای مدیری به سراغ ساخت آن رفته است باید منتظر ماند و دید آن اتفاق ویژه چه خواهد بود.» امیر مهدی ژوله كه در كنار خشایار الوند، حمید برزگر و الهه زارع نژاد به عنوان نویسنده ثابت «شوخی كردم» مشغول فعالیت است این مسئله را قبول ندارد. او معتقد این مجموعه مدل جدیدی از ایتم سازی است. ژوله می گوید:«اینجا بحث انتقاد است، شوخی ها جدی تر است، موضوعات جدی تر هستند، معنا و مفهوم در آیتم های این مجموعه جایگاه بالایی دارند و همه چیز خیلی شبیه واقعیت های روز جامعه است البته اغراق شده و به شكل كمدی»

سهم جداگانه برای بازیگران معتبر
جدا از جذابیت حضور 60 بازیگر در این مجموعه می تواند بسیار دردسر ساز هم باشد. به هر حال بعضی از این بازیگران خودشان كارگردانی كرده اند، یا جایگاه خاصی در دنیای كمدی دارند قاعدتا انتظار دارند سهم عمده ای در این مجموعه داشته باشند، مظفری می گوید خیلی از بازیگران ابتدا در خصوص اینكه چقدر قرار است در این مجموعه فرصت بازی به آن ها برسد نگران بودند اما اعتمادی كه به مهران مدیری دارند خیلی از این مشكلات را حل كرده است:«اقای مدیری خیلی به این موضوع فكر كردند و برای تعدادی از بازیگران آیتم های ثابت با لوكیشن های فیكس در نظر گرفتند.

به هر حال این ها بازیگران بزرگی هستند كه هر كدام به تنهایی برای اعتبار یك فیلم و سریال كافی هستند و طبیعی است كه دوست داشته باشند به اندازه كافی در این كار نقش و سهم داشته باشند ولی خدا را شكر این بازیگران به آقای مدیری اعتماد كامل دارند و همیشه از این اعتماد نتیجه خوبی گرفته اند، اینجا هم با همان اعتماد وارد كار شده اند.»

بازیگرانی كه می آیند و می روند
اما اگر خیال كرده اید در این لوكیشن هر روز همه چهره های مطرح كمدی در كنار هم جمع می شوند اشتباه كرده اید. بازیگران فقط به فراخور آیتم ها و نیازی كه به حضور آن ها احساس می شود در این مجموعه حضور خواهند داشت. نحوه بسیتن قرارداد این همه بازیگر هم جالب است. مظفری در این خصوص می گوید:«ما با كارهای دیگر آن ها هماهنگ كنیم، این یعنی آن ها می توانند سر كارهای دیگر هم حضور داشته باشند. به هر حال بسیاری از این بازیگران آدم های پركاری هستند كه نمی توان برای یك كار آیتمی به این شكل سه ماه آن را نگه داشت. فقط همه این بازیگران می دانند كه اگر سر هر كار دیگری رفتند یك یا دو روز در هفته را برای حضور در «شوخی كردم» باید خالی كنند.»

اما اینكه چه روزی هر بازیگر خودش را آماده حضور در «شوخی كردم» كند خیلی مشخص نیست و این كار تیم تولید را خیلی سخت می كند چون به گفته حمید برزگر گروه نویسنده ها متن ها را بدون توجه به اسامی بازیگران می نویسند و در نهایت مهران مدیری تصمیم خواهد گرفت كه در هر آیتم چه بازیگرانی بازی كنند.

منبع: هفت صبح/سیمرغ