فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ایرج راد: با یک اداره کل نمی توان تئاتر کشور



 

 

ایرج راد: با یک اداره کل نمی توان تئاتر کشور را اداره کرد

 

ایرج راد: با یک اداره کل نمی توان تئاتر کشور را اداره کرد. مدیر عامل خانه تئاتر معتقد است تئاتر کشور نیازمند تشکیلات گسترده و وسیع است تا برنامه ریزی لازم برای کل تئاتر کشور داشته باشد و کلیه امکانات و بودجه تئاتر را کنترل کند.



مدیر عامل خانه تئاتر معتقد است تئاتر کشور نیازمند تشکیلات گسترده و وسیع است تا برنامه ریزی لازم برای کل تئاتر کشور داشته باشد و کلیه امکانات و بودجه تئاتر را کنترل کند.

بحث سازمان تئاتر یکی از مباحثی است که طی سال های گذشته در میان اهالی تئاتر مطرح شد ولی بدون هیچ نیتجه ای باقی ماند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و اهالی تئاتر سازمان تئاتر می تواند راهکاری جدی برای برون رفت تئاتر از مشکلات فعلی و توسعه آن باشد. ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر هم در این مورد نظراتی دارد که در گفتگو با واحد فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر آن را ارائه داده است.



▪ بحث سازمان تئاتر حدود ۲۰ سال است که مطرح شده است. ما شاهد این هستیم که عرصه تئاتر هر روز گسترده تر می شود ولی امکانات و برنامه ریزی برای اداره تئاتر محدود است و حتی مرکز هنرهای نمایشی هم به یک اداره کل تبدیل می شود. از طرفی تئاتر زیر نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که علاوه بر تئاتر اداره امور هنرهای تجسمی و موسیقی را نیز برعهده دارد. این امر باعث می شود که برنامه ریزی برای تئاتر و توسعه آن به درستی شکل نگیرد. خانه تئاتر چند سالی است که بحث سازمان تئاتر را پیگیری می کند و حتی اساسنامه ای را هم برای این سازمان تهیه کرده است. شما به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر وجود تشکیلاتی به عنوان سازمان تئاتر را تا چه حد به عنوان یک ضرورت می دانید؟

- ایرج راد: وضعیت حال حاضر تئاتر نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه تئاتری و نیازهای فرهنگی و نمایشی باشد. بحث سازمان تئاتر از زمان دکتر منتظری مطرح شد که به نتیجه نرسید و همانطور باقی ماند. حدود سه سال پیش بود که ما به این فکر افتادیم که تئاتر بنا به وضعیت و احوال موجود نیازمند یک سازماندهی دقیق است. شاید بودجه پراکنده ای که برای تئاتر صرف می شود بودجه کمی نباشد ولی به دلیل موازی کاری های بسیار و پخش بودن امکانات به صورت بودجه برای جشنواره های تئاتری نهادها و سازمانهای مختلف در جامعه صرف می شوند که در جامعه اثرگذار نیستند و بازتابی ندارند. این امکانات و هزینه ها در راه توسعه تئاتر دیده نمی شود و بودجه ها در جشنواره هایی محدود با تماشاگرانی محدود و آگاهی محدودتر صرف می شوند و نتیجه ای به بار ندارند. بخشهای مختلف تئاتر نیازمند یک سازمان دهی و هدفمند بودن هستند. این نیاز نه تنها در تهران بلکه در تئاتر کل کشور احساس می شود. تئاتر کل کشور نمی تواند با یک اداره کل به اهداف خود برسد و به عنوان یک هنر ارزنده جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و تأثیرات مطلوب خود را بگذارد.

ما نیازمند سازمان تئاتر کشور هستیم که همه این مسائل بتوانند در دل سازمان تئاتر با بودجه مناسب، برنامه ریزی های لازم، آمار و نیاز سنجی و سنجیدن امکانات بالفعل و بالقوه توانمندی های تئاتری در کشور مرتفع شوند. ما اساسنامه این سازمان را در خانه تئاتر تهیه و تنظیم کردیم. طبق این اساسنامه سازمان تئاتر دارای هیئت امنایی است که اعضای آن را نمایندگان نهادهای مختلف شکل می دهند. همچنین هیئت رییسه ای وجود خواهد داشت که پیشنهادات خود را به هیئت امنا ارائه می دهد تا در صورت تصویب این پیشنهادات اجرایی شوند. در پیش نویس اساسنامه برنامه های مختلفی را مدنظر قرار داده ایم که البته می تواند ایراداتی هم داشته باشد که می توان آن ها را در عمل برطرف کرد. خانه تئاتر در آن زمان این اساسنامه پیشنهادی را به مرکز هنرهای نمایشی، معاونت هنری، فرهنگستان هنر، شورای شهر تهران و به گمانم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارسال کرد.



▪ در آن زمان که این اقدامات انجام شد جواب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاونت هنری وزارتخانه چه بود؟

- در آن صحبت ها گفته می شد شکل گیری این سازمان خیلی خوب است ولی در عمل به نتیجه ای نرسید. تنها جایی که بیشتر درباره سازمان تئاتر صحبت شد و تمایل برای تأسیس این سازمان وجود داشت فرهنگستان هنر بود که دکتر منتظری در آن حضور داشت. بعدها با رفتن دکتر منتظری طرح بی نتیجه باقی ماند. صحبت دیگری که برخی مسئولان فرهنگی و هنری می کردند این بود که شکل گیری سازمان تئاتر کار سختی است و به این راحتی ها امکان پذیر نیست. گفته می شد سازمان باید مصوب هیئت وزیران باشد. این در حالی است که در ایران سازمان های مختلف فعالیت می کنند و این امر عملی شده است.



▪ یکی از مشکلات جدی برای اهالی تئاتر نبود امنیت و ثبات شغلی است. آیا سازمان تئاتر می تواند این امنیت و ثبات شغلی را در جامعه ایجاد کند؟

- طبیعتا به این امر منجر می شود...



▪ یعنی تئاتر به عنوان یک حرفه تعریف می شود؟

- بله تئاتر به عنوان یک حرفه تعریف می شود و هر کدام از رشته های تئاتر جایگاه خاص خود را خواهند داشت. طی یک برنامه ریزی این چنینی ما باید به گروه های تئاتر دست یابی پیدا کنیم و از این رو گروه های تئاتری فعال می شوند و کار تئاتر به صورت مستمر شکل خواهد گرفت. با شکل گیری سازمان تئاتر همه چیز قانونمند خواهد بود و شاهد شکل گیری حرکت ها بر اساس سلایق شخصی نخواهیم بود. یکی از معضلات موجود در تئاتر این است که به دلیل قانونمند نبودن تولید و وضعیت تئاتر، هر مدیری که کار خود را آغاز می کند به دلیل نداشتن اطلاعات و تخصص لازم عملکردهایش سلیقه ای و شخصی می شود. این امر باعث ایجاد مشکلات عجیب و غریبی برای تئاتر و اهالی آن می شود.



▪ این امر به نوعی مانع از توسعه تئاتر می شود.

- بله درست است. ما دائما آزمایش می کنیم و هنرمندان تئاتر تا بخواهند با یک موقعیت جدید آشنا و سنجیده شوند موقعیتی دیگر شکل می گیرد. این امر باعث اتلاف وقت و هزینه می شود و آثار کیفیت لازم را دارا نمی شوند و هنرمند سرگشته میان سلایق مختلف به وجود آمده می شود. تا اینجا هم هنرمندان تئاتر پایمردی و ایستادگی کرده اند و از خود گذشتگی نشان داده اند و با کمبود امکانات اجرایی و نمایشی این راه را ادامه می دهند و چراغ تئاتر را روشن نگه می دارند. این بار بر دوش هنرمندان تئاتر بوده است و آن ها هستند که در تمام سختی ها و مشکلات و با همه فشارهای عجیب و غریب موجود پایمردی کرده اند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشته اند. هنرمندان تئاتر خیلی صبورانه با این مسائل برخورد کرده اند.



▪ آیا برای شکل گیری سازمان تئاتر با کمیسیون فرهنگی مجلس و یا نهاد های مربوطه صحبت شده است یا نه؟


- به صورت ضمنی با کمیسیون فرهنگی مجلس صحبت شده است و در جلساتی این موارد را عنوان کرده ایم. ولی باز هم با این مسئله برخورد کردیم که سازمان تئاتر باید مصوب هیئت وزیران باشد. چرایی این امر را من نمی دانم و اینکه چرا نمی تواند مصوبه مجلس باشد؟ هر چه هست می تواند مطرح شود و با پیگیری به نتیجه برسد.



▪ آیا وجود سازمان تئاتر می تواند پیوندی بین نهادهای مختلفی که بودجه ای برای تئاتر دارند و به برگزاری جشنواره ها اختصاص می دهند، ایجاد کند؟

- کار سازمان در حقیقت همین است و زمینه های مختلفی را به وجود می آورد. بسیاری از سازمان هایی که فعالند علاوه بر اعتباراتی که دارند امکانات دیگری را برای خود به وجود آورده اند که از آن طریق سرمایه سازمان و توان گسترش سازمان را بالا می برند. اگر سازمان مدیریت درست و محکمی داشته باشد می تواند توانمندی بالایی به دست آورد. در خصوص هنرهای نمایشی اگر سازمانی وجود داشته باشد از درون خود می تواند با امکانات بالقوه هنرمندان کسب درآمدهایی علاوه برای ردیف بودجه سازمان داشته باشد و توان مالی خود را گسترده و هنرمندان خود را از هر جهت تغذیه کند. سازمان تنها به بودجه سالیانه خود وابسته نیست و می تواند در دل خود نیز فعالیت کند و درآمدزایی داشته باشد. از این طریق می توانیم به کارهای فرهنگی بخصوص کارهای نمایشی در سطحی گسترده برسیم.



▪ می توان با این توضیحات به این نتیجه رسید که سازمان تئاتر می تواند راهی برای استقلال تئاتر باشد؟

- تئاتر تنها از طریق سازمان تئاتر می تواند مستقل باشد.



▪ آیا همین استقلال تئاتر باعث نمی شود که دولت به دلیل اینکه مایل نیست نظارت کامل خود را بر تئاتر از دست بدهد با شکل گیری سازمان تئاتر موافق نباشد؟


- سازمان تئاتر در حقیقت تنها بخش خصوصی نیست. اگر سازمان وارد بخش خصوصی شود دیگر ردیف بودجه نخواهد داشت و سالن ها و امکانات هم به بخش خصوصی واگذار نمی شوند. حمایت و پشتیبانی معنوی دولت از تئاتر باید وجود داشته باشد و این پشتیبانی معنوی همین شکل گیری و راه اندازی سازمان تئاتر خواهد بود. تئاتر خصوصی هم به معنای واقعی می تواند تحت پوشش سازمان تئاتر کشور شکل بگیرد. همه جای دنیا بخش خصوصی هم از کمک های بسیار گسترده دولتی برخوردار است و یک سرمایه گذار نمی تواند به تنهایی برنامه های گسترده فرهنگی و نمایشی را تدوین و اداره کند.



▪ متأسفانه شاهد این هستیم که پشتیبانی از تئاتر بسیار کم است. وقتی نگاه به گونه ای است که تئاتر دارای معاونت مجزا نیست و حتی مرکز هنرهای نمایشی به اداره کل تنزل پیدا می کند نشان دهنده نگاه جزیی و مختصر موجود به تئاتر است. آیا با این نگاه می توان صاحب سازمان تئاتر شد یا نه باید شاهد تغییر نگاه در سطح مدیران و مسئولان بالاتر فرهنگی کشور باشیم؟



- باید این نگاه تغییر پیدا کند و نگاهی حمایتی وجود داشته باشد. باید تئاتر به عنوان هنری ارزشی جایگاه ویژه ای داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر هنر را به عنوان یک شغل پذیرا نیستیم و در وزارت کار و امور اجتماعی هنر به عنوان یک شغل تعریف شده نیست. در سازمان امور استخدامی کشور نیز تئاتر به عنوان یک شغل جایگاهی ندارد. این نشان دهنده آن است که خیلی جدی با هنر تئاتر برخورد نمی شود. طی همین سال ها نه تنها به سالن ها و امکانات تئاتری اضافه نشده است بلکه سالن هایی که حتی به فعالیت های آماتوری اختصاص داشت نیز گرفته شده است. سالن هایی نظیر سالن های تئاتر لاله زار هم که می شد با یک مرمت و بازسازی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند به مخروبه تبدیل شده اند.



▪ به دلیل عدم توسعه مناسب و عدم وجود امکانات کافی تئاتر به سمت تجاری شدن حرکت می کند. آیا به نظر شما اگر این روند ادامه پیدا کند آیا شاهد یک آتراکسیون دیگر در تئاتر خواهیم بود؟

- شاید نتوان نام آن را آتراکسیون گذاشت اما احتمال دارد تئاتر به سمت سطحی گرایی و نوعی شوخی کشیده شود. البته برای جوانان مستعد و توانمند تئاتری که نگاه و دیدگاه خاصی دارند خیلی سخت است که به آن سمت و سو کشیده شوند در نتیجه مجبور می شوند تئاتر را رها کنند و به دنبال کارهای دیگری بروند که با نگاه و تفکرشان همخوانی داشته باشد.

طبیعتا با این شرایط میدان برای تعدادی افراد سودجو و منفعت طلب که از نگاه و تفکر فرهنگی برخوردار نیستند باز می شود.



▪ آیا مدیریت به نوعی تئاتر را به همین سو سوق نمی دهد؟ همه ساله بسیاری از فارغ التحصیلان تئاتر به دلیل کمبود امکانات و فرصت حضور از تئاتر دور شده و جذب تئاتر نمی شوند.

- گفته می شود سالانه حدود یک هزار فارغ التحصیل دانشگاهی تئاتر داریم. آیا ما توان این را داریم که برای دو درصد این جوانان اشتغال زایی کنیم؟ آیا جوانی که زمان و انرژی و هزینه خود را صرف تحصیل رشته تئاتر کرده حال که فارغ التحصیل شده امکان جذب شدن به تئاتر برایش وجود دارد؟ وقتی جوانی با این شور و اشتیاق جذب کار تئاتر نمی شود گرفتار سرخوردگی هایی خواهد شد که باعث لطمات روحی و روانی بسیاری می شوند.

▪ به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر آیا باور دارید که حسن نیت لازم برای شکل گیری خانه تئاتر از طرف مدیران و مسئولین دولت وجود دارد یا نه؟

- فکر نکنم به این راحتی ها بتوان سازمان تئاتر را شکل داد اما ما با امیدواری به همه قضایا نگاه می کنیم تا به سرانجام برسند. ما تلاش می کنیم و امیدواریم که روزی سازمان تئاتر شکل بگیرد.... / مصاحبه : خبرگزارى مهر

 



ویدیو مرتبط :
نوبخت: کشور را با کمتر از 40 میلیارد دلار اداره می کنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله جوادی آملی:کشور را با دروغ و پول دادن‌ به مردم نمی‌توان اداره کرد



آیت‌الله جوادی آملی,فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس:

کشور را با دروغ و پول دادن‌ به مردم نمی‌توان اداره کرد

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور باید به فکر چگونگی اداره کردن جامعه باشد، گفت: مردم را با دروغ و پول دادن و روش‌های کمیته امدادی نمی‌توان اداره کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیته وحدت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس امروز (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت) با آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران ۳ ویژگی اساسی دارد، گفت: مجالس کشورهای دیگر از این سه ویژگی برخوردار نیستند، از همین‌رو نظام تدوین در آنها ابتر است و بر این اساس نظام سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیگر هم به دلیل نداشتن این ۳ ویژگی ابتر هستند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی حدود و سقور قانونگذاری را در اختیار مجلس قرار می‌دهد، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیاتی دارد که مجلس شورای اسلامی براساس آن عهده‌دار تصویب مواد و قانونگذاری است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه اصول قانون اساسی مبنای تصویب مواد و قانونگذاری است، تصریح کرد: مسئله تامین رفاه مردم، تامین معیشت، ایجاد شغل و رعایت عدالت جزو مبانی قانون اساسی است که باید در مصوبات مجلس به این مبانی مهم توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه تمام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عدل است، تاکید کرد: این اصول دست مجلس را باز می‌گذارد تا چه موادی را تصویب کند و در چه محدوده‌هایی از قانون فراتر نرود و رعایت عدل در همه کشورها جز کشورهای عربی که نوکر آمریکا هستند و مجلس و قوانینی ندارند، رعایت می‌شود، اما عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و چه کسی می‌داند جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ و جای امنیت کجاست؟

آیت‌الله جوادی آملی در تشریح تفاوت برقراری عدل در قوانین ایران و سایر کشورها یادآور شد: چون منابع سایر کشورها ابتر است، آنها عدل را براساس خواسته‌های خود تعیین می‌کنند و بر این اساس آزادند که کشوری را محور شرارت و تروریسم معرفی کنند و وقتی منبع کاملی چون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، تفسیر این عدل براساس هوا و هوس آنها است.

وی در ادامه توضیح داد: همه معنای عدل را می‌دانیم اما این منبع که چه کسی جای اشیاء و اشخاص را می‌داند در اختیار نظام اسلامی قرار دارد که براساس آن قانون اساسی تعیین شده و اصول قانون اساسی مبنایی برای قانونگذاری در اختیار مجلس قرار داده است و بر این اساس یک فرق مهم بین مجلس جمهوری اسلامی ایران و مجالس سایر کشورها وجود دارد، چرا که مواد قانونی ما براساس مبانی عدل وحیانی است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تشریح چگونگی تدوین قانون اساسی گفت: در اصل ۴ قانون اساسی آمده است که تمام قوانین باید براساس موازین اسلامی باشد و این اصل بر همه مواد، قوانین و آیین‌نامه‌ها حاکم است که این یعنی در کشور ما و در موضوع قانونگذاری دین حاکم است، چرا که حکومت ولایت فقیه، حکومت دین است و نه حکومت شخص و در این کشور هیچ کسی بر شخصی دیگر حاکم نیست، بلکه دین و فقه بر مردم حکومت می‌کند و بر این اساس قانون ما کوثر است و مجلس و قوانین شرق و غرب ابتر است.

وی با تاکید بر اینکه علم غرب بی‌دین و دین آنها بی‌علم است، افزود: خروجی این عملکرد غرب قرآن‌سوزی، گالیله‌سوزی و جنگ‌آفرینی به مانند جنگ جهانی دوم است و اگر آنها امروز جنگ نمی‌کنند به این دلیل است که از جنگ خسته شده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مشکلات امروز میانمار، افغانستان و عراق به دلیل رویکرد وحشیانه غرب است، تاکید کرد: دست تمام این کشورهای غربی به ماشه اتمی نزدیک است و اینها به مانند حیواناتی در باغ‌وحش هستند که اگر در قفس نباشند کشتار به راه می‌اندازند، در حالی که ما هیچگاه چنین رفتاری در مقابل جهان نداشته‌ایم و بر این اساس ایران اسلامی یک سروگردان بالاتر از سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه جمعیت ایران یک‌صدم جمعیت جهان است، توضیح داد: ایران ۱۰ درصد ثروت‌های دنیا را دارا است که اگر نتوانیم با این امکانات خود را اداره کنیم، دچار مشکل هستیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با اشاره به جشن خودکفایی مردم در چند سال گذشته گفت: یک سال جشن خودکفایی گندم برپا شد و پس از آن گندم دوباره وارد شد و وقتی علت را پرسیدیم گفتند دیگر نمی‌توانیم علوفه وارد کنیم و مجبوریم به جای علوفه گندم به دام‌ها دهیم؛ مگر علوفه انرژی هسته‌ای است که ما را تحریم کنند یا نتوانیم آن را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه یک مدیریت عاقل متوسط هم می‌تواند کشور را اداره کند، گفت: اگر نتوانیم کشور را اداره کنیم در مقابل مردم مسئول عندالله هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: آن کسی که دنیا را آفرید، دانشی داد و گفت که عالم را با سنگ و گل نساختیم، بلکه عالم را حقیقت ساخته‌ایم. حقیقتی که در آن باطل راه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر با کسی بازی کنیم نظام ما را تحمل نمی‌کند، افزود: اگر به مردم حقیقت را نگوییم، کاری که گفته‌ایم را انجام ندهیم این با حقیقت عالم هماهنگ نیست و به دنبال آن عالم بالا می‌آورد و خلقت به گونه‌ای است که اگر کسی به بیراهه رفت حُسن عاقبت ندارد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با تاکید بر اینکه کل عالم به صورت حقیقت آفریده شده است، توضیح داد: اکنون مردم در رنج هستند، در حالی که براساس فرمایش امام علی (ع) ستون سیاست توده مردم هستند و توده مردم ولی‌نعمت ما هستند که باید با آنها درست رفتار کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: سیاست درست این است که به مردم راست بگویید و درست عمل کنید، چرا که مردم را می‌توان با حق بالا آورد و اگر مردم را با تحقیق بالا نیاورید، دیگران قادرند مردم را با تقلید پایین بیاورند، زیرا برای کسی که تحقیق نکرده، تبلیغ به جای تعلیم و تکرار به جای تحلیل تلقی می‌شود، در حالی که برای یک محقق تعلیم غیرتبلیغ و تحلیل غیرتکرار ممکن است.

وی توضیح داد: اگر مردم را با رسانه‌های گروهی از منظر دلالی اداره کنیم، به جای تعلیم و تحلیل آنها تبلیغ و تکرار می‌کنند که باعث می‌شود ماهواره‌ها بر مردم سوار شوند و برعکس اگر تحلیل و تعلیم جای تبلیغ و تکرار را بگیرد، مردم بیمه می‌شوند اما اکنون به جای دلیل، دلالی می‌کنند و ما خودمان و مردم را فریب می‌دهیم.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا وارد کردن علوفه از خارج کشور را ننگ خواند و گفت: قبل از اینکه کسی رئیس جمهور شود باید فکر اداره کردن جامعه باشد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه رئیس جمهور باید کمبود خود را با حضور افراد متفکر پر کند، تصریح کرد: رئیس جمهور باید تلاش کند تا به هر شکلی که می‌تواند به مردم، نظام و انقلاب کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دینی با فریب مردم نمی‌شود، گفت: نمی‌توان به مردم با شعار دادن کمک کرد و یا مردم را با دروغ گفتن و پول دادن اداره کرد.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان اینکه ملت مغروض شب‌ گرفتار غصه و روز گرفتار ننگ است، تصریح کرد: کشور را با روش‌های کمیته امدادی و یارانه دادن نمی‌توان اداره کرد چرا که ما در کشور امکانات و منابع سرشار داریم و باید شغل و تولید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه منابع نفت و گاز سرشاری در اختیار ایران است، توضیح داد: منابع فروشی اصل خسارت است و امروز اگر بتوانیم مشکل خودمان را تحلیل و حل کنیم، همه مشکلات حل می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، یادآور شد: اگر مشکل خودمان را حل کنیم، کاری از آمریکا و اروپا برای فشار بر ملت ایران ساخته نیست، چرا که براساس آیات قرآنی در درون هر دشواری آسانی است.

در این دیدار کاظم جلالی خطاب به آیت‌الله جوادی آملی گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به فضایی در کشور برای حضور در انتخابات ایجاد شده هدف ما استفاده از نصایح حضرتعالی در این زمینه است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تشریح مشکلات کشور براساس آمار و ارقام افزود: اکنون کشور در بحث تورم، حجم بالای نقدینگی و مطالبات معوقه پیمانکاران و بیکاری قشر تحصیل‌کرده با مشکلات زیادی روبرو است.

وی حل مشکلات کشور را با به کارگیری توان همگانی امکانپذیر خواند و تصریح کرد: برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری گروه‌های مختلف چون اصلاح‌طلبان و دولت اعلام آمادگی کرده‌اند و در این میان اصولگرایان با تعدد کاندیداهای احتمالی و تشتت روبرو هستند.

جلالی ادامه داد: هر چند در بین اصولگرایان ائتلاف‌هایی شکل گرفته، اما اختلاف سلیقه‌هایی هم وجود دارد که باید این اختلاف سلیقه‌ها با محوریت مراجع عالیقدر، روحانیت معظم و دلسوزان انقلاب حل شود و از این توان برای همگرایی اصولگرایان استفاده شود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پایان تاکید کرد: امیدوارم با نصایح حضرتعالی و دیگر بزرگان به سازوکار مناسبی جهت ایجاد وحدت بین اصولگرایان دست پیدا کنیم./خانه ملت