فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اگر جای مدیران رسانه ملی بودید، برای پخش زنده چه می‌کردید؟



اخبار فرهنگی - در حاشیه رفتار غیرمنصفانه روزهای اخیر نسبت به تلویزیون
اگر جای مدیران رسانه ملی بودید، برای پخش زنده چه می‌کردید؟

اگر قرار بود هرکدام از ما درباره پخش این مسابقات تصمیم گیر باشیم، چه گزینه‌ای جز آنچه پیش رو بود، وجود داشت؟ باید بپذیریم در کنار همه نقدهایی که نسبت به تلویزیون وجود دارد و «تابناک» پیشرو بیان بسیاری از آنها بوده، در ماجرای پخش زنده مسابقات ورزشی، دست مدیران تلویزیون و ناظران پخش بسته است و توقع فراتر از آنچه رخ داده، بی‌انصافی است.

پس از اتفاقات رخ داده در جریان پخش زنده بازیهای ایران در لیگ جهانی والیبال که به موازات جام جهانی پیش می‌رفت، حملات گسترده‌ای به رسانه ملی و مشخصاً مدیران صداوسیما به واسطه نوع پخش و میزان بالای سانسور اعمال شده در پخش زنده رقابت‌ها صورت پذیرفت؛ نقدهایی که تازگی ندارد اما این میزان خروج از دایره انصاف، حرف تازه‌ای است که پاسخی منطقی در پی دارد.

به گزارش «تابناک»، پخش زنده تلویزیونی همواره یک چالش جدی پیش روی تلویزیون ایران بوده و از زمانی که پای رقیبی چون ماهواره به ایران باز شده، عملاً این چالش جدی‌تر شده، چرا که مخاطب انتخاب‌گر ضرورتی نمی‌بیند که به تماشای با تاخیر و همچنین ممیزی شده رقابت‌های والیبال بنشینید و از این منظر نوع پوشش چنین رقابت‌هایی بسیار دشوار است، به خصوص رقابت‌هایی که فاصله تماشاچیان به زمین اندک است.

در واقع آنچه شامل ممیزی می‌شود، نه خود بازی، بلکه پوشش تماشاچیانی است که در طول هر بازی حاضر شده‌اند و از این منظر از گذشته در پوشش برخی رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان این ملاحظات وجود داشت و حال در خصوص والیبال نیز که تماشاگرانش در کادر دوربین قرار می‌گیرند نیز این حساسیت وجود دارد و منجر به سانسور بی‌سابقه بازیهای ایران شد که خشم گروهی از مردم را در پی داشت و این عصبانیت را می‌شد در بازخوردهای اخبار حس کرد.

تلویزیون علی رغم آنکه امکانات پخش زنده اچ دی را فراهم کرده بود و از این منظر یک گام رو به جلو در ارتقاء کیفیتش برداشته بود، در این مقطع حساس نتوانست تدبیری بیاندیشد که این مسابقات به شیوه‌ای منطقی‌تر پخش شود اما آیا تدبیری در این زمینه وجود داشت و راه حل جایگزینی پیش روی مدیران رسانه ملی که این روزها غیرمنصفانه مورد تاخت قرار گرفته‌اند وجود داشت که مورد استفاده قرار نگرفت؟

ضریب نفوذ بالای ماهواره ناگفته پیداست و بنابراین در درجه نخست اگر شخصی طالب تماشای مطلقاً بدون سانسور بازی بود، این فرصت فراهم بود اما اگر انتظار می‌رفته از دم دستی ترین راهکار یعنی پخش بدون سانسور یا با سانسور کمتر مسابقات استفاده می‌شد و برخی صحنه‌ها به نمایش در می‌آمد، طبیعی است چنین مطالبه‌ای با ساختار کشورمان همخوانی ندارد و آنهایی که بازیها را بدون سانسور تماشا کرده‌اند، به این واقعیت اذعان دارند که چنین درخواستی با منطق سازگاری ندارد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,,لیگ جهانی والیبال

 
حتی اگر دست مدیران رسانه ملی برای چنین حرکتی باز بود و مشکلات شرعی نیز در پی نداشت، اشخاصی بودند که جنجال بیافرینند و موضوع را آنچنان رسانه‌ای کنند که ضرغامی منجر به دفاع از عدم سانسور شدید مسابقات شود و بنابراین علاوه بر ملاحظات تلویزیون، چنی عوامل خارجی نیز در دامن زدن به این فضا نقش دارند و این گونه می‌شود که در بسیاری از دقایق مسابقات، صحنه‌های اسلوموشن، پیگیری روند بازی را مختل می‌سازد و حتی گزارشگر بازی نیز به مشکل بر می‌خورد.

با توجه به آنکه اختیار تنظیم دوربین نیز با ایران نبوده و حتی میزان نمایش حاضران در سالن در پخش زنده جزو پروتکل FIVB است، اگر گزینه عدم ممیزی یا کاهش ممیزی که تبعاتش تفاوت چندانی با عدم ممیزی ندارد را از رویکردهایی که برای پخش زنده می‌توان بهره گرفت، کنار گذاشت، چه باقی می‌ماند؟ پخش با ممیزی -به همین شکل که شاهد بودیم-، پخش ضبط و تدوین شده با ساعتی تاخیر و عدم پخش بازیها و دعوت مخاطب ایرانی به پیگیری بازیها از ماهواره که آن هم برای همه مردم میسر نبود، دو گزینه دیگر بود که مدیران رسانه ملی باید یکی از آنها را انتخاب می‌کردند.

بدون تردید پخش با تاخیر نیز تفاوتی نمی‌کرد، چون سانسور مشابهی رخ می‌داد. همچنین اگر مسابقات پخش نمی‌شد موج مشابهی به راه می‌افتاد که صداوسیما نسبت درخواست مردم بی‌توجه بوده و مهم‌ترین بازیهای والیبال ایران را پخش نکرده و اتفاقاً آن زمان این چالش ایجاد می‌شد که چرا رسانه ملی این مسابقات را با سانسور پخش نکرده و فرصت تماشای مسابقات را از مردم گرفته است؛ قضیه‌ای که اکنون عکسش رخ داده و گروهی می‌گویند با این اوصاف بهتر بود تلویزیون مسابقات را پخش نمی‌کرد و این ناراحتی را رقم نمی‌زد.

البته این درخواست که پس از سانسور مسابقات اخیر مطرح شد یک پاسخ منطقی داشت و آن هم اینکه، اگر واقعاً مخاطبان از «سانسور به عنوان تنها گزینه پیش روی تلویزیون» خسته شده بودند، می توانستند تلویزیون را خاموش کنند و یا از طریق رادیو پیگیر این مسابقات باشند و در واقع اجباری برای پیگیری با سانسور مسابقات نبوده و باید پذیرفت که راهی جز این نوع پوشش مسابقات نیز برای مدیران رسانه ملی وجود نداشته است.

با این تفاسیر یک لحظه خودمان را به جای مدیران رسانه ملی بگذاریم و ببینیم اگر قرار بود هرکدام از ما درباره پخش این مسابقات تصمیم گیر باشیم، چه گزینه‌ای جز آنچه پیش رو بود، وجود داشت؟ باید بپذیریم در کنار همه نقدهایی که نسبت به تلویزیون وجود دارد و «تابناک» پیشرو بیان بسیاری از آنها بوده، در ماجرای پخش زنده مسابقات ورزشی، دست مدیران تلویزیون و ناظران پخش بسته است و توقع فراتر از آنچه رخ داده، بی‌انصافی است.
اخبار فرهنگی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // پخش گلچین شده مسابقات مهم با تصمیم رسانه ملی؛ خداحافظ پخش زنده‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شائبه همکاری برخی مدیران رسانه ملی با متخلف تبلیغات در فوتبال



شفاف سازی رسانه ملی , بدهی های میلیاردی

 

حاكمیت مناسبات ناسالم در حوزه تبلیغات فوتبال و به كارگیری برخی مدیران در صداوسیما باعث میلیاردر شدن جوان سی ساله ای به نام ع. ش در طی یكی دوسال و از قبل انعقاد قراردادهای غیر قانونی شده است. موضوعی که به نظر می رسد با توجه به نقش برخی مدیران معاونت مالی اداری صدا و سیما می بایست توسط سازمانهای مسئول مورد بررسی دقیق قرار گبرد.

به گزارش سرویس ورزشی صراط، حاكمیت مناسبات ناسالم در حوزه تبلیغات فوتبال و به كارگیری مدیران ضعیف در صداوسیما باعث میلیاردر شدن جوان سی ساله ای به نام "ع. ش" در طی یكی دوسال و از قبل انعقاد قراردادهای غیر قانونی شده است.

"ع . ش" با سوء استفاده و تطمیع عده ای از دست اندركاران و در سایه غفلت برخی مدیران، در پوشش شركت های اجاره ای مبادرت به راه اندازی غیر قانونی مجموعه ای به نام ((دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال كشور)) نموده و با این پشتوانه، برخی شركت ها و موسسات دولتی به تصور دولتی بودن این مجموعه مبادرت به عقد قرارداد و پرداخت ارقام میلیاردی برای تبلیغ كالا و خدمات خود در هنگام پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون نموده اند.

افراد مطلع اذعان دارند كه "ع . ش" علی رقم بدهی های میلیاردی به سازمان صدا و سیما از مدتها قبل، موفق به عقد قراردادهایی در سنوات اخیر شده است و این در حالی است که تشریفات قانونی واگذاری قراردادهای میلیاردی نیز انجام نپذیرفته است .

با عنایت به سكوت صدا و سیما در خصوص اخبار منتشره در روزهای اخیر، لازم است مسئولان این دستگاه علاوه بر اظهار نظر در درخصوص اخبار منتشره، نسبت به تبیین میزان انطباق فعالیت های خود در واگذاری قراردادها به ع.ش با قوانین و مقررات موجود مبادرت نموده و در رابطه با ابهامات به وجود آمده پاسخگو باشند .

به هر حال با توجه به حجم بالای تخلفات صورت گرفته و شائبه نقش برخی مدیران صدا و سیما در مناسبات ناسالم مذكور به نظر می رسد سازمانها مسئول می بایست در این حوزه ورود پیدا کرده و ماجرای انعقاد قراردادهای غیر قانونی و مناسبات ناسالم موجود را بررسی نمایند.../صراط