فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اکرم محمدی چرا کم کار شده است؟



اکرم محمدی متولد سال 1337 است او به واسطه بازی در فیلم هایی نظیر «مادر»، «دختری با کفش های کتانی»، «نرگس» و... به شهرت رسید و در سریال های ماندگار «پدرسالار» و «خانه سبز» به ایفای نقش پرداخت، اما مدتی است که کم کار شده!

اکرم محمدی متولد سال 1337 است او به واسطه بازی در فیلم هایی نظیر «مادر»، «دختری با کفش های کتانی»، «نرگس» و... به شهرت رسید و در سریال های ماندگار «پدرسالار» و «خانه سبز» به ایفای نقش پرداخت، اما مدتی است که کم کار شده!

می گوید: دلیل این کم کاری به خاطر عدم فیلمنامه های خوب و دستمزدهای به موقع است. او معتقد است در شرایطی که یک اثر نه به لحاظ مالی و نه موقعیت هنری شما را ارتقا نمی دهد، بهترین کار این است که در خانه بمانی و به خاطرات مردم احترام بگذاری. مصاحبه متفاوت ما را با او بخوانید.

اکرم محمدی چرا کم کار شده است

در سریال های قدیمی عشق بود
خارج از این که بخواهم شعار دهم در سریال های قدیمی، نوعی عشق جمعی وجود داشت که از ابتدای کار شکل می گرفت و به همه افراد گروه، سرایت می کرد. در وهله اول، وقتی شما فیلمنامه خوبی را می دیدی سر شوق می آمدید و بعد می دانستید که همراه با کارگردان و عوامل قرای است کاری را انجام دهید که ماندگار شود و مردم آن را دوست داشته باشند، اما زمانی که هیچ کدام از این عوامل از جمله فیلمنامه خوب، کارگردان و گروه نباشند، شما به سمت کاری می روید که تنها منبعی برای درآمد باشد، همچنان که اکنون بسیاری مجبور هستند به این شکل کار کنند.

محمدعلی کشاورز پدر همه ماست
من در سریال «پدر سالار» افتخار همبازی شدن با محمدعلی کشاورز را داشتم، ایشان نقش پدر را در سینما و تلویزیون ایران جاودانه کردند و به نوعی پدر معنوی تمام ما محسوب می شوند، هر روز دعا می کنم که ایشان بتوانند سلامتی شان را زودتر به دست بیاورند...

اکرم محمدی چرا کم کار شده است

سریال «پدر سالار» به نوعی بهترین و کامل ترین سریالی بود که توانست به دلیل پتانسیل بالای فیلمنامه و نوع داستان پردازی اش که برگرفته از فرهنگ بومی ما بود میان همه مردم ماندگار شود و جالب این است که تاکنون در سینما و تلویزیون ایران سریال یا فیلمی مشابه با «پدر سالار» ساخته نشده و این سریال همچنان پیشتاز و پیشرو است که تا سال ها بعد نیز برای مخاطبان جذاب و باورپذیر خواهدبود.

چرا کم کار شدم؟
نقش ها به دلم نمی نشیند، متاسفانه طی سال های اخیر، سطح کیفی آثار پیشنهادی به شدت افت پیدا کرده است. اکثر آثاری که به دستم می رسد به لحاظ فیلمنامه در سطح پایینی قرار دارند. از طرفی نحوه پرداخت دستمزدها هم همیشه با مشکل مواجه بوده و هیچ شفافیتی در مورد زمان پرداخت و چگونگی آن وجود ندارد، وقتی که نه فیلمنامه، مرا برای کار ترغیب می کند و نه دستمزدها، چنگی به دلم می زند ترجیح می دهم که به جایگاه خودم در عرصه بازیگری لطمه نزنم و اجازه دهم مخاطب همان خاطرات خوشی که از من در ذهن دارد را حفظ کند.

نگران فراموش شدن نیستم
بعضی ها از من می پرسند نگران نیستی که با این کم کاری، فراموش شوید، جواب من به آنها «نه» است چرا نه، چون که بیشتر از فراموش شدن، نگران جایگاهم در عرصه بازیگری هستم. تجربه در طول این سال ها نشان داده که مردم دوست دارند از هنرمندشان کار خوب ببینند... زمانی که شما در کار خوب حضور پیدا می کنید، هرچقدر هم که زمان از آن بگذرد، باز هم در ذهن شان فراموش نمی شوید و آنها با عشق و علاقه از شما یاد می کنند.

اکرم محمدی چرا کم کار شده است

برای خانم های میانسال نقشی نیست
متاسفانه طی سال های اخیر، در تلویزیون اثری ساخته نشده که از شخصیت پردازی قوی در گروه های سنی مختلف برخوردار باشد، اکثر نقش ها به لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار دارند و خب این موضوع در مورد خانم های میانسال هم شدت پیدا کرده است.

سال هاست که ما با ضعف فیلمنامه، در عرصه سینما و به ویژه تلویزیون مواجه هستیم، اما طی سال های اخیر این موضوع پررنگ تر شده است، بی تردید بخشی از این مسئله به این خاطر است که خلاقیت در نویسندگان ما کم شده و آنها قصه گفتن را فراموش کرده اند، مردم طالب شنیدن قصه هستند و همین موضوع باعث شده «دنیا» به سمت فیلم و سریال قصه گو برود، آن وقت ما با آن فرهنگ غنی که در امر قصه گویی داریم، از این موضوع مهم، فاصله گرفتیم.

از طرفی ما به لحاظ ساختار هم بسیار ضعیف عمل کردیم، آثار ما از این جنبه ها با ضعف های جدی همراه است. مجموعه این عوامل باعث شده است که فیلمنامه ها، از کشش لازم برخوردار نباشند.

جایگزینی برای حرفه بازیگری
به دلیل ملاحظاتی که در بخش هزینه ساخت یک فیلم و سریال در تلویزیون وجود دارد عوامل تولید سعی می کنند دستمزدها را به حداقل برسانند به همین خاطر به سراغ افرادی در این بخش می روند که دستمزد کمتری بگیرند، وقتی هدف شما صرفا کم کردن دستمزد باشد، پس در نتیجه ترجیح تان این است که به جای رفتن به سراغ بازیگران حرفه ای به سراغ بازیگران غیرحرفه ای بروید تا بتوانید دستمزد کمتری را پرداخت کنید.

همه چیز را نباید پای ماهواره و اینترنت نوشت
بعضی ها می گویند، این سریال های خاطره انگیز در شرایطی گل کردند که تعداد شبکه های تلویزیونی محدود بود و پای ماهواره و اینترنت به زندگی مردم باز نشده بود، من با این تحلیل موافق نیستم، شک نکنید که اگر هر یک از این سریال ها در حال حاضر از تلویزیون پخش شود، مردم دوباره با عشق و علاقه آنها را دنبال می کنند، برای این که این آثار به لحاظ محتوایی و پرداخت بسیار غنی بودند و قابلیت جذب مخاطب را در هر دوره ای دارند.

این روزها یک مشکل عجیب دیگری که سریال های ما دارند، این است که بدون فیلمنامه نهایی شده، کار تنها با دو یا سه قسمت آماده کلید می خورد!! بسیاری از آثاری که فیلمنامه آنها آماده است در حین تولید دچار تغییر می شوند و با آنچه ما در ذهن داشتیم تفاوت چشمگیری پیدا می کنند، چه برسد به کاری که روی کاغذ هم نتوان روی آن حساب کرد و ذهنیت داشت، پرواضح است که این آثار، دچار شتابزدگی می شوند.

اخبارفرهنگی - مجله خانواده سبز

 


ویدیو مرتبط :
اکرم محمدی: به هیچ وجه حاضر نیستم در تلویزیون ریسک کنم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسین شریعتمداری: هتک حرمت کار آدم های کم بصیرت است و گناه دارد



 

 

حسین شریعتمداری: هتک حرمت کار آدم های کم بصیرت است و گناه دارد

 

برخی از «هتك حرمت»ها- با تحریك و به فریب- از سوی جریان منحرف و حاشیه سازی صورت می پذیرد كه اگرچه تابلوی خودی برافراشته است ولی با اندك توجه و دقت در بینش و منش این جریان به آسانی می توان دید كه در بسیاری از موارد، دیدگاه و نظراتی مشابه فتنه گران دارد، و بعید نیست كه از طریق اینگونه جنجال آفرینی ها در پی انحراف افكار عمومی و مخصوصا توده های عظیم حزب الله از هویت خود باشد.

حسین شریعتمداری در کیهان امروز در مطلبی با عنوان "نشانه را جابه جا نكنید! " نوشت:

بیانات حكیمانه و هشدارهای دلسوزانه رهبرمعظم انقلاب در دیدار روز پنج شنبه اعضای مجلس خبرگان با ایشان، همانگونه كه انتظار می رفت، بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج كشور داشت. عكس العمل دشمنان بیرونی -در یك كلمه- عصبانیت ناشی از آشفته شدن خواب هایی بود كه برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان دیده بودند و پنبه شدن خیالاتی كه با امید به دیگرگون شدن چرخه این انتخابات رشته بودند.

این بخش از بازتاب ها را در خلال خبرهای ویژه و عادی كیهان دیروز و امروز آورده ایم و یادداشت پیش روی، نگاهی به درون دارد و مواردی از این دست را برمی شمارد:

1- كسانی كه از منطقی قوی برخوردارند و برای نشان دادن انحراف و یا خیانت یك جریان سیاسی یا عقیدتی، شواهد و اسناد گویا و خالی از خدشه ای در اختیار دارند، در چالش با حریف به توهین، هتك حرمت و رفتار غیراخلاقی دست نمی زنند، چرا كه اینگونه برخوردها نه فقط به شفاف شدن فضای مناقشه كمكی نمی كند، بلكه عرصه را به غبار نیز می آلاید و نتیجه آن كه تشخیص حق از باطل و سره از ناسره را دشوار می سازد و این، یكی از شاخصه های اصلی فتنه است.

از این روی، كسانی كه به جای نقد مستند و «بیان صریح و شجاعانه عقاید» به اهانت و هتك حرمت متوسل می شوند، اگر نفوذی دشمن نباشند و یا بی آن كه بدانند با چند واسطه از سوی نفوذی ها به كار گرفته نشده باشند، افراد كم بصیرتی هستند كه ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزند و با غباری كه در عرصه می پراكنند، عوامل اصلی دشمن را از میدان دید و شناخت افكارعمومی بیرون كشیده و به سایه روشن های ابهام و ایهام منتقل می كنند، ضمن آن كه اهانت و هتك حرمت، به تنهایی و صرفنظر از مجرم بودن یا نبودن كسی كه به وی اهانت شده است، گناهی بزرگ است و به گفته رهبرمعظم انقلاب كه برگرفته از آموزه های اسلامی است، «خداوند را خشمگین می سازد» و بدیهی است كه «لاخیر فی معصیه الله، در گناه و نافرمانی خدا هیچ خیری وجود ندارد».

2- روز پنج شنبه هفته گذشته-19/12/89- در دیدار اعضای محترم مجلس خبرگان با رهبرمعظم انقلاب، بیشترین تأكید و توصیه آقا به پرهیز از توهین و هتك حرمت اختصاص داشت.

در این نشست، اگرچه خبرگان رهبری افراد حاضر در جلسه بودند ولی آنان در این بخش از بیانات رهبرمعظم انقلاب، مخاطب اصلی نبودند- و یا كمتر بودند- بلكه توصیه همراه با ملامت و نگرانی آقا به افراد یا جریاناتی بود كه این روزها، به هر علت و از جمله، علل یاد شده در بند اول این یادداشت، در چالش با مخالفان، اندازه نگاه نمی دارند و نه فقط دامن خود به گناه می آلایند، بلكه این «تهمت و افتراء و فحاشی و هتاكی و شكستن حرمت ها» را به قول ایشان، مانند یك بیماری مسری در فضای سیاسی و اجتماعی كشور منتشر می كنند و «اعصاب جامعه و آرامش مردم» را برهم می زنند و بدیهی است در قبال این ناهنجاری، چه ناشی از فریب نفوذی ها باشد و چه برخاسته از كم بصیرتی خویش، گناهكار و مسئولند.

رهبرمعظم انقلاب در این بخش از بیانات خود كه اصلی ترین بخش آن بود، اگرچه مانند همیشه بر شواهد خالی از ابهام و دلایل همه فهم و روان تكیه داشتند ولی از آنجا كه حضرت آقا، ولی امر مسلمین و اطاعت از ایشان واجب عینی است، به نظر می رسد، تنها اشاره ایشان نیز كافی بوده و هست تا آنچه نگرانی و هشدار ایشان را در پی داشته است تكرار شدنی نباشد، مخصوصاً آن كه افراد مورد خطاب رهبرمعظم انقلاب، اندك و كم شمارند و این شمار اندك نیز، توصیه حضرتش را به گوش جان می خرند و چنانچه پای نفوذی ها و یا برخی جریانات منحرف در میان باشد، به یقین وقتی «خطا» كنندگان به خطای خویش پی برده و پا پس می كشند، «خط» دهندگان، زمینه ای برای حضور در میدان فریب ندارند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات روز پنج شنبه خود، مخاطبان دیگری هم داشتند كه با بلندنظری از آنان با عنوان «بزرگان» و «پیران» یاد فرمودند. «من به بزرگان هم نصیحتی بكنم. این نصیحت به جوان ها بود، پیرها هم محتاج نصیحت اند. آنها هم باید توجه كنند. مواضع درست گرفتن، حرف درست زدن، تحت تأثیر خبرهای دروغ قرار نگرفتن، این هم وظیفه است» این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب «حدیث مفصل» دیگری است كه پرداختی جداگانه می طلبد و بندهای بعدی اشاره ای گذرا به نمونه هایی از آن نیز دارد.

3- بعد از بیانات روز پنج شنبه آقا، برخی از خواص، توصیه و هشدار ایشان درباره پرهیز از اهانت و هتك حرمت را به گونه ای تفسیر و تحلیل كردند كه انگار وطن فروشی و جنایت بزرگی نظیر فتنه 88 وجود خارجی نداشته است و همه كسانی كه طی 18 ماه گذشته در مقابل فتنه مشترك آمریكا، اسرائیل، انگلیس و تمامی دشمنان خارجی و دنباله های داخلی آنها یعنی ائتلاف آشكار منافقین، بهایی ها، سلطنت طلب ها، ماركسیست ها، كومه له، دموكرات، عبدالمالك ریگی، پژاك، كلان سرمایه داران حرامخوار، دزدان بیت المال، شیوخ سرسپرده و عیاش منطقه و... با ایثار جان و مال ایستاده بودند، افراد بی بصیرتی بوده و راه به خطا رفته اند!

تردیدی نیست كه در یكی از تظاهرات بعد از نماز جمعه تهران و در جریان محكومیت توطئه شكست خورده آمریكایی- اسرائیلی روز 25 بهمن، برخی از شعارها، مصداق بارز «هتك حرمت» و توهین و اهانت بوده است ولی

اولاً؛ مگر چه تعداد از مردم آن شعارها را سر داده بودند؟ ممكن است گفته شود آقایانی كه به تفسیر بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته بودند نیز فقط به همان عده اندك و كم شمار نظر داشته اند كه باید پرسید؛ چرا با صراحت به اندك بودن آنها اشاره ای نشده است تا خیل عظیم مردمی كه برای مقابله با توطئه مشترك آمریكا، اسرائیل، انگلیس و فتنه گران داخلی به میدان آمده- و بارها رهبر انقلاب به تقدیر از آنان یاد كرده است- مورد ملامت بی جا قرار نگرفته و در حق آنها ظلم نشود؟!

ثانیاً؛ مگر نه این كه به قول حقوقدانان، قانون با تكیه بر «قاعده» وضع می شود و نه «استثناء»، بنابراین چرا به قاعده اصلی در برخورد هوشمندانه مردم با فتنه گران اشاره ای نشده و «استثناء» به «قاعده» تبدیل می شود؟!

4- حضرت آقا، ضمن گلایه توام با ملامت نسبت به برخی «هتك حرمت ها»، تاكید فرمودند كه «انتقاد، مخالفت، بیان عقاید با جرأت و شجاعت هیچ اشكالی ندارد» بنابراین گلایه آقا تنها متوجه اندك افرادی است كه انتقاد و مخالفت خود را به هتك حرمت می آلایند و نه آن كه از انتقاد و بیان شجاعانه عقاید، منع فرموده باشند.

از این زاویه هم شایسته بوده و هست كه چنانچه «بزرگان» عزیز و محترم قصد استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب را دارند- كه دارند- از انتقادها، مخالفت ها و نقدها و اعتراض های به حق و مستند مردم نسبت به فتنه گران و حامیان آشكار و پنهان آنها نیز قدردانی كنند، ولی متاسفانه در مواردی دیده شده و می شود كه نه فقط زبان به قدردانی و تشكر نگشوده اند، بلكه از كنار اینهمه ایثار و فداكاری و بصیرت مثال زدنی و كم نظیر مردم بی اعتناء عبور كرده اند.

5- برخی از كسانی كه طی 18 ماه گذشته در مقابل فتنه و جریانات فاسد و ضد انقلاب داخلی و خارجی سكوت كرده بودند، بعد از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، به گونه ای از «غیرت و اخلاق اسلامی» دم می زنند و درباره گلایه به حق و توام با ملامت آقا نسبت به برخی از هتك حرمت ها فریاد «وا اسلاما» و «وا اخلاقا»! سر می دهند كه اولا؛ انگار نه انگار، ملامت حضرت آقا فقط متوجه تعدادی اندك و كم شمار بوده است نه توده های عظیم مردم كه شجاعانه و هوشمندانه در برابر فتنه 88 ایستاده و خواب خوش دشمن را به كابوس بدل كرده اند و ثانیا؛ معلوم نیست اگر آنگونه كه ادعا می كنند، دلشوره اسلام و انقلاب و اخلاق اسلامی را دارند، چرا طی 18 ماه گذشته در مقابل هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس امام حسین(ع)، نفی وجود مبارك امام زمان(عج)، اهانت به حضرت امام(ره)، آتش زدن مسجد، حمایت آشكار فتنه گران از اسرائیل در روز قدس، شعار آنان به نفع آمریكا در روز مبارزه با استكبار جهانی، پیروی بی چون و چرا از دستورالعمل دیكته شده بیرونی، همراهی آشكار با منافقین، بهایی ها و... «اسلام» و «اخلاق اسلامی» را در خطر ندیدند؟! و اگر احساس خطر كرده بودند، چرا فریادی به اعتراض برنیاوردند؟! بلكه در پاره ای از موارد با سكوت خود، از فتنه گران حمایت نیز كردند. همراهی آشكار با جریان فتنه كه جای خود دارد!

6- و بالاخره، هرچند در این باره گفتنی های دیگری نیز هست ولی می گذاریم و می گذریم و تنها اشاره به نكته ای را در خاتمه وجیزه پیش روی، ضروری می دانیم و آن، این كه برخی از «هتك حرمت»ها- با تحریك و به فریب- از سوی جریان منحرف و حاشیه سازی صورت می پذیرد كه اگرچه تابلوی خودی برافراشته است ولی با اندك توجه و دقت در بینش و منش این جریان به آسانی می توان دید كه در بسیاری از موارد، دیدگاه و نظراتی مشابه فتنه گران دارد، و بعید نیست كه از طریق اینگونه جنجال آفرینی ها در پی انحراف افكار عمومی و مخصوصا توده های عظیم حزب الله از هویت خود باشد.

این جریان از امكانات مادی فراوانی برخوردار است و نشریات و سایت ها و وبلاگ های متعددی را در اختیار گرفته است. برخی از مواضع و عملكردهای این جریان منحرف كمترین همخوانی با خط حزب الله ندارد، و از این طریق قابل شناسایی است. یكی از ترفندهای جریان یاد شده انتقال معیارهای اصیل از میدان های قابل ارزیابی به میدان های غیرقابل ارزیابی است. درباره این جریان گفتنی های دیگری نیز هست كه احتمال پیوند پنهان آن با كانون فتنه را قوت می بخشد....../تحلیل:عصرایران