فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

امیرمهدی ژوله: بالاترین دستمزد را از قهوه تلخ گرفتم



امیرمهدی ژوله: بالاترین دستمزد را از قهوه تلخ گرفتم

من با رضا عطاران کار نکرده ام و همیشه بیننده کارهایش بوده ام ولی با مهران مدیری کار کرده ام. نمی دانم چه بگویم،هر کدام به نظرم در مدل خودشان بی نظیر هستند.

تماشا: از «قهوه تلخ» چند جرعه ای بیشتر باقی نمانده و این مجموعه طنز بعد از 3 سال فیلمبرداری روزهای پایانی اش را می گذراند. به همین بهانه سراغ امیر مهدی ژوله، سرتیم نویسندگان این سریال رفتیم و 10 پرسش متفاوت را از او پرسیدیم.

امیرمهدی ژوله, قهوه تلخ, امیر مهدی ژوله سرتیم نویسندگان قهوه تلخ

ژوله این روزها مشغول نوشتن قسمت های پایانی «قهوه تلخ» است و هنوز برای کار جدیدی تصمیم نگرفته. از او درباره آیتم های طنزی به کارگردانی سیامک انصاری پرسیدیم که به گفته خودش هنوز در حد حرف است و معلوم نیست به اجرا برسد.

این آیتم ها قرار است به گفته ژوله درباره یکسری دیوانه بازی ها باشد و او همیشه دوست داشته با سیامک انصاری یک تجربه همکاری اینچنینی داشته باشد. 10 سوال متفاوت از امیر مهدی ژوله، روزنامه نگار سابق و فیلمنامه نویس فعلی را از دست ندهید.

1) اگر شما این امکان را داشتید که در یک دوره تاریخی دیگر زندگی کنید به کدام زمان می رفتید؟

- من اگر در همین دوره ای که هستم بتوانم گلیمم را از آب بیرون بکشم، هنر کرده ام چه برسد به اینکه به یک دوره دیگر بروم. بنابراین فکر نمی کنم بتوانم در هیچ دوره دیگری جز همین زمان زندگی کنم.

2) کاراکتر محبوب شما در «قهوه تلخ» چه کسی است؟

- شاید باید از این جواب لوس ها بدهم که همه اینها مثل بچه های من هستند و همه را به یک اندازه دوست دارم و یک کاراکتر را نمی توانم بگویم اما من شخصیت مستشار را خیلی دوست دارم چون شخصیتی از زمان خود ماست و می توانیم با آن همذات پنداری کنیم و زبانش را می فهمیم. بعد از مستشار بین کاراکترهای زن داستان «فخرالتاج» را از همه بیشتر دوست دارم و بین کاراکترهای مرد هم «بابا اتی» را خیلی دوست دارم.

3) روزنامه نگاری یا فیلمنامه نویسی؟

فیلمنامه نویسی. برای اینکه هم دستمزدش بالاتر است و هم روزنامه نگارها تلفن می زنند و با تو مصاحبه می کنند! ولی اگر روزنامه نگار باشی باید زنگ بزنی و با فیلمنامه نویس ها صحبت کنی.

امیرمهدی ژوله, قهوه تلخ, امیر مهدی ژوله سرتیم نویسندگان قهوه تلخ

4) بدترین صفت اخلاقی تان که دوست دارید آن را نداشته باشید؟

- زیاد است. خیلی تنبل و بی نظم هستم و همینطور معترض و غرغرو. زیاد هم حرف می زنم.

5) خشایار الوند؟

- دوست خوب.

6) کدام شخصیت تاریخ معاصر است که روی شما بیشترین تاثیر را گذاشته است؟

- همه آنهایی که برای آزادی تلاش کردند مثل ماندلا و گاندی.

7) پیمان قاسم خانی یا رضا عطاران؟

- از لحاظ نویسندگی، پیمان قاسم خانی. عطاران بیشتر وجه بازیگری و کارگردانی اش برای من پررنگ است.

8) مهران مدیری یا رضا عطاران؟

- من با رضا عطاران کار نکرده ام و همیشه بیننده کارهایش بوده ام ولی با مهران مدیری کار کرده ام. نمی دانم چه بگویم، به نظرم خیلی مقایسه بدی است. هر کدام به نظرم در مدل خودشان بی نظیر هستند. هر کدام در جنس بازی و ریزه کاری های کارشان خیلی درخشان هستند و هر دو را خیلی دوست دارم اما خب طبعا به مهران مدیری چون با هم کار کردیم و از نزدیک همدیگر را می شناسیم، علاقه شخصی بیشتری دارم.

9) برنامه طنز مورد علاقه تان؟

- من کلا خیلی اهل خنده نیستم ولی این اواخر با فیلمی که خیلی خندیدم یک فیلم ترکیه ای به نام «رجب 1» بود. در بین سریال های خودمان هم از کارهایی که خودم در آنها نبودم «پاورچین» را خیلی دوست داشتم و از کارهایی که خودم در آنها بودم با «مرد هزار چهره» خیلی خندیدم. «بزنگاه» رضا عطاران را هم خیلی دوست داشتم و مخصوصا قسمت های اولش خیلی خندیدم. به نظرم شوخی های درجه یکی داشت که خیلی هم دیده نشد. در سینما هم آخرین باری که خیلی خندیدم با «ورود آقایان ممنوع» بود و قبل تر از آن «مارمولک».

10) بالاترین دستمزدی که تا به حال گرفتید برای کدام کارتان بوده؟

- «قهوه تلخ».

برترینها


ویدیو مرتبط :
خندوانه - امیرمهدی ژوله (MS)!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته های ژوله از «قهوه تلخ»


امیر مهدی ژوله «قهوه تلخ» را طنزی فاخر و معنادار معرفی کرد که تنها مجرای خنداندن نیست و آن‌هایی که حوصله فکر کردن دارند با این اثر ارتباط برقرار می‌کنند.

«امیرمهدی ژوله» یکی نویسندگان جوان عرصه طنز ایران محسوب می‌شود، وی که چند سالی است به یکی از نویسندگان ثابت کارهای مهران مدیری تبدیل شده، هم‌اکنون مشغول نگارش «قهوه تلخ» آخرین اثر مدیری است.

ژوله درباره مدت و نحوه همکاری خود با مهران مدیری به خبرنگار برنا گفت: این همکاری از مجموعه طنز «شب‌های برره» آغاز شد و از این مجموعه به بعد یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری شدم که به همراه خشایار الوند در خدمت گروه تولید بودیم.



وی همچنین درباره باور مخاطبان و نوع شناخت آنها از کارهای مدیری گفت: متاسفانه چند باور غلط درباره کارهای آقای مدیری در اذهان شکل گرفته است. اول اینکه تصور می‌شود داستان پس از تحقیق بازخوردها تغییر می‌کند، در صورتی که هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد. ما به عنوان عوامل و نویسندگان کار، جزئی از مردم هستیم با این تفاوت که ما جزو عوامل بوده و نقاط ضعف و قوت کار را به سرعت می‌فهمیم، اشکالات کار را برطرف و نقاط قوتش را تقویت می‌کنیم.

نویسنده «قهوه تلخ» ادامه داد: از طرفی باور غلط دیگری وجود دارد که برخی می‌گویند کارهای مدیری برای باز کردن جای خود میان مخاطبان به فرصت نیازمند است تا کارکترها به درستی شکل گرفته و مورد توجه مردم قرار گیرد. در صورتی که این امر نیز صحت ندارد به عنوان مثال «در شب‌های برره» و «باغ مظفر» ریتم ابتدایی کار تا آخر حفظ شد و در «مرد هزار چهره» و «دو هزار چهره» تکلیف داستان از ابتدا معلوم بود چون ابتدا ساختیم و بعد پخش کردیم، اگر مردم از قسمت 15-10 به بعد بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، به خاطر این است که که مردم رفته رفته با شخصیت‌ها و فضای کار آشنا می‌شوند و به شخصیت‌ها و نوع شوخی‌های آنها عادت می‌کنند.

در «قهوه تلخ» نیز بیشتر ارتباط ما با متن بود اگر بعضا فرصتی پیش آمد تک سکانس‌ها‌یی را دیدم و به طور کلی امکان آزمون خطای ما کمتر بود و فرصت اصلاح کار را نداشتیم. انگار در یک اتاق تاریک مجسمه ای ساخته‌ایم و حالا چراغ را روشن کرده تا با بینندگان حاصل کار خود را ببینیم و انشاالله که اتفاق خوبی افتاده باشد.

ژوله درباره میزان بداهه گویی بازیگران مدیری در «قهوه تلخ» گفت: مدیری و گروهش یکی از متعهد‌ترین گروه‌ها به متن هستند و در آثار این کارگردان بالای نود درصد وفاداری به متن وجوددارد. در «قهوه تلخ» بیش از 95‌درصد متن اجرا می‌شود ولی ممکن است گاهی نحوه اجرا و لحن تغییر کند. اما چنانچه برخی شوخی‌ها و رابطه ها بهتر شده باشد آن را تقویت می‌کنیم.

این نویسنده درباره نوع دیالوگ‌های تاریخی و شیوه گویش بازیگران در «قهوه تلخ» یادآور شد: دیالوگ‌ها را در ابتدا خیلی علی‌حاتمی‌وار شروع کردیم اما رفته رفته متوجه شدیم با این شیوه هم به خودمان و هم به بازیگران سخت می‌گذرد و هم ممکن است که در این زبان فاخر، کمدی کمتر امکان بروز پیدا کند. از این رو رفته رفته میزان استفاده از کلمات ثقیل را کاهش دادیم، اما بازیگران همچنان ادبی حرف می‌زنند.

وی همچنین تاکید کرد: «قهوه تلخ» وزن و وقاری دارد که نمی توانیم هر نوع شوخی را در آن به کار بریم و جنس خاصی از شوخی و کمدی را می‌طلبد همچنین فضای تاریخی، فاخر بودن،تعدد شخصیت‌‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها همگی عواملی هستند که این اثر را با سایر آثاری که تاکنون کار کرده‌ام متفاوت می‌کند،این اثر سخت‌ترین کاری است که تاکنون نوشته‌ام.«قهوه تلخ» طنز فاخر، معنادار و پخته‌ای است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، مجرای خنداندن نیست و تنها آن‌هایی که حوصله فکر کردن دارند با این اثر ارتباط برقرار می کنند.

ژوله در پایان ضمن تشکر از مخاطبان برای کپی نکردن «قهوه تلخ» گفت: معتقدم کپی آثار هنری یک عقب ماندگی فرهنگی است و خیلی با ساز و کار قانون نمی توان جلوی آن را گرفت. این امر به نوع برخورد تک تک ما بستگی دارد باید کمی بزرگتر شویم، آگاهی، شعور و معرفتمان را بالاتر رود، تا متوجه شویم کپی این آثار نوعی دزدی محسوب می‌شود. خوشبختانه درباره «قهوه تلخ» بسیاری از هموطنانمان از این کار خودداری کردند که جای تشکر دارد از این بابت بسیار خوشحالم و امیدورام به زودی در بخش عظیمی از جامعه شاهد این اتفاق باشیم.

منبع : برنا نیوز