فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

السا فیروزآذر: اگر تهمینه میلانی نبود بازیگر نمی شدم


السا فیروز آذر هر چند که به واسطه بازیگری نامش سر زبان‌ها افتاده اما این روزها ترجیح می‌دهد که تمرکزش را در حوزه فیلمسازی بگذارد. به همین خاطر مدتی است که مشق فیلمبرداری می‌کند در حال تمرین روی اولین ساخته بلند سینمایی‌اش است.





روزنامه صبا - نگار حسینی: السا فیروز آذر هر چند که به واسطه بازیگری نامش سر زبان‌ها افتاده اما این روزها ترجیح می‌دهد که تمرکزش را در حوزه فیلمسازی بگذارد. به همین خاطر مدتی است که مشق فیلمبرداری می‌کند در حال تمرین روی اولین ساخته بلند سینمایی‌اش است. او می‌گوید دوست دارد در این حوزه گام با اطمینانی را بر  دارد. به همین خاطر سعی می‌کند با تمرین،  این خطاها را به حداقل برساند. فیروز آذر در مورد علت کم کاریش در حوزه بازیگری می‌گوید پیشنهادهایی که  در این حوزه داشتم وسوسه بر انگیز نبود به همین خاطر ترجیح دادم که در یک کار متوسط و  ضعیف جلوی دوربین نروم. گفت‌وگوی ما با وی را در ادامه می‌خوانید.
 
اگر تهمینه میلانی نبود اصلا وارد این حوزه نمی شدم

مدت‌هاست که خبری از شما نیست؟ این روزها مشغول چه کاری هستید؟

این روزها مشغول تمرین کارگردانی هستم. مدت‌هاست که دغدغه کارگردانی دارم و همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیرم از  فرصت به وجود آمده استفاده کنم و تمرکزم را به کارگردانی معطوف کنم. به همین خاطر تصمیم گرفتم روی فیلمنامه‌ای که پروانه ساخت گرفته، کار کنم و تمریناتی را در این زمینه داشته باشم.

این تمرینات به چه شکل است؟

بیشتر در قالب استوری بورد است. هدف من از این کار این بود که با شیوه کارگردانی به شکل عملی‌تر آشنا شوم و خودم را در موقعیت واقعی فرض کنم، به جای این‌که در حین ساخت دست به آزمون و خطا بزنم و با نقاط ضعف و قوت خودم آشنا شوم در این شرایط  تجربه اندوزی کنم. در حین تمرین بیشتر به مقوله دکوپاژ فکر می‌کنم. انجام این کار میزان خطایم را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

شیوه جالبی  را برای تمرین کارگردانی انتخاب کردید، چون بیشتر افراد ترجیح می‌دهند برای آشنایی بیشتر با کارگردانی کار دستیاری را انجام دهند؟

من آن کار را هم انجام دادم. چند فیلم کوتاه ساختم و سال‌ها به عنوان دستیار  و منشی صحنه  با کارگردان‌هایی نظیر تهمینه میلانی و مهدی کرم‌پور  همکاری کردم. در حین کار هم، همواره توجه‌ام را روی نحوه هدایت آن‌ها و تاملی که با تیم داشتند معطوف می‌کردم. چون کارگردانی در کنار مهارت فیلمسازی احتیاج به مهارت برای برقراری ارتباط با افراد دارد. چرا که در حین کار شما ممکن است با افراد مختلف وارد تعامل شوید و باید از  پس مدیریت اتفاقات مختلف بر آیید. سعی کردم به همه این موارد دقت داشته باشم. منتهی نکته‌ای که در این مورد برایم اهمیت داشت روبه‌رویی با شرایط واقعی فیلمسازی بود. چون شما تا زمانی که خودتان به عنوان کارگردان وارد کاری نشوید و دیدگاهتان را اعمال نکنید،  نمی‌توانید به نقاط قوت و ضعف‌تان پی ببرید  و از آن‌جایی که برای من فیلمسازی بسیار جدی است، سعی کردم پیش از شروع فیلم اول خودم را در شرایط عملی قرار دهم.

 در ساخت این فیلم تمرینی با چه کسانی همکاری می‌کنید؟

 سه سالی می‌شود که کارگردانی را در یکی از فرهنگسراها تدریس می‌کنم. ابتدا قرار بود دوره تدریسم سه ماهه باشد اما خوشبختانه بازخوردی که از این کار گرفتم باعث شد که تدریسم در این کلاس ادامه پیدا کند. با گذشت سال‌ها شناخت خوبی را نسبت به توانایی‌های یکدیگر پیدا کردیم و  می‌دانیم که از هم چه می‌خواهیم. تقریبا هر دو هفته یک فیلم کوتاه را با کمک هم می‌سازیم. در ساخت این فیلم تمرینی هم از کمک این دوستان بهره گرفتم.

اگر تهمینه میلانی نبود اصلا وارد این حوزه نمی شدم

طی سال‌های اخیر موج جدیدی از حضور کارگردان نسل  جوان به راه افتاده است، ماحصل کار این افراد هم معمولا به دو دسته خوب و ضعیف تقسیم می‌شود و ما کمتر شاهد دسته متوسط هستیم که این موضوع در نوع خودش جالب توجه است؟

همین‌طور است. در طول سال‌های اخیر  کارگردان‌های جوان و توانایی وارد حوزه فیلمسازی شدند افرادی که دغدغه ساختن فیلم خوب را داشتند و  نمی‌خواستند به هر قیمتی  فیلم بسازند. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود سال‌ها قبل وقتی شهرام مکری را در جایی دیدم و فیلم‌های کوتاهش را تماشا کردم به هوشش در زمینه فیلمسازی پی بردم. مکری با فیلم «ماهی و گربه» نشان داد که از هوش زیادی در حوزه فیلمسازی برخودار است و به راحتی می‌توان به او اعتماد کرد. اما خب موضوع کارگردان‌هایی که در دسته دوم قرار دارند و عملکردشان ضعیف است تا حدی فرق دارد.

چه فرقی؟

برخی از افرادی که به‌عنوان کارگردان وارد این حوزه می‌شوند اصلا دغدغه این حرفه را ندارند و  هدف‌شان  از فیلمسازی عکس گرفتن با چهار بازیگر مطرح و درج نامشان در رسانه‌هاست و  نتیجه آن هم تبدیل به فیلم‌های ضعیفی می‌شود که شاهد آن هستیم. این در حالی است که یک کارگردان برای وقت افرادی که با آنها همکاری می‌کند باید ارزش قائل باشد و پیش از ساخت یک فیلم بلند باید آزمون و خطاهایش را انجام داده باشد.

چقدر در کارگردانی با توجه به نسبت فامیلی که با تهمینه میلانی دارید از او تاثیر می‌گیرد؟

 در کنار نسبت فامیلی، من سال‌ها افتخار همکاری با ایشان را داشتم. طبیعی است وقتی شما زمان طولانی را با فردی کار می‌کنید دیدگاه‌های او روی شما هم اثر می‌گذارد. خیلی خوشحالم که در طول این سال‌ها با یکی از بهتری کارگردان‌های ایران همکاری می‌کردم. چرا که ایشان ضمن داشتن جهان بینی خوب در حوزه فیلمسازی، تعاملی عالی با تیمش دارد. اما خب این تاثیر پذیری به معنا نیست که ما هیچ تفاوتی با هم نداریم. چون هر انسانی با وجود شباهت‌ها ،تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

 ایشان چقدر مشوقتان در حوزه فیلمسازی است؟

بی‌تردید حضور تهمینه میلانی بی‌تاثیر نیست، چرا که اگر ایشان نبودند من اصلا وارد این حوزه  نمی‌شدم. اما تشویق‌های ایشان به معنای حمایت صرف نیست، خیلی وقت‌ها به من می‌گویند اگر تحمل کار در این شرایط سخت را داری بمان و مبارزه کن و فیلمت را بساز و اگر تحملش را نداری بهتر است که این حوزه را رها کنی و کارهای دیگر را تجربه کنی. این شیوه رفتاری ایشان به من یاد می‌دهد چطور مستقل و محکم تصمیم بگیرم.

دوست دارید مانند خاله‌تان حوزه فیلم احتماعی و زنانه را تجربه کنید؟

راستش را بخواهید بیشتر از آن حوزه دوست دارم که وارد فیلمسازی در حوزه  تخیلی شوم. به همین خاطر سعی کردم دوره‌های کلاس های ویوژال افکت را  نزد اقای اسلامی پشت سر بگذارم. تا با دانش بیشتری وارد این حوزه شوم.

قصد ندارید بازیگری را تجربه کنید؟

چرا، منتهی ترجیحم این است که در یک فیلم خوب بازی کنم تا این‌که بخواهم صرفا به خاطر این‌که جلوی دوربین باشم بازی در هر کاری را بپذیرم. گاهی اوقات فیلمنامه‌های که به دستم می‌رسند به قدری ضعیف هستند که از دست خودم عصبانی می‌شوم از این‌که آن را تا انتها خوانده‌ام و برای خواندن آن وقت گذاشته‌ام. جای تاسف دارد که ما نسبت به فیلمسازی که حرفه گرانی هم است تا این حد بی‌تفاوت هستیم و نسبت به پول و زمانی که صرف می‌شود، بی‌تفاوت هستیم و در انتخاب فیلمنامه دقت کافی را نداریم. به همین خاطر در این حوزه محتاط گام بر می‌دارم.


ویدیو مرتبط :
بهرام رادان در تازه ترین فیلم تهمینه میلانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عكس خارج از عرف تهمینه میلانی در كنار بازیگر بد سابقه + سند



 

کارگردان زن سینمای ایران که چندی پیش از عریان شدن گلشیفته فراهانی حمایت کرده بود با انتشار تصویر خارج از عرف خود در کنار بازیگر فاسد فیلم فارسی های قبل از انقلاب تأسف و تعجب اهالی سینمای متعهد کشورمان را برانگیخت.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ " تهمینه میلانی " که سابقه دستگیری و محاکمه به اتهام تشویش اذهان عمومی و همکاری با گروهک های معاند را در پرونده فعالیت سینمایی گذشته خود دارد، تصویری از خود و آقای ( ب . و ) از بازیگران فاسد فیلم های قبل از انقلاب در فیس بوکش به نمایش عموم گذاشته است که حیا و عفت یک زن مسلمان ایرانی در آن محلی از اعراب ندارد .

 

 

تهمینه میلانی, عکس برهنه تهمینه میلانی

 

 

حال سوالی که در ذهن متبادر می شود این است که آیا چنین فردی با چنین دیدگاهی می تواند فیلم موثری بسازد که کمکی به ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه مان باشد؟

گفتنی است این کارگردان زن سینمای ایران در مصاحبه با یك خبرنگار ضدانقلاب، در جای جای صحبتش از فحاشی و زدن اتهام های غیر اخلاقی به دیگر همکارانش در سینما با ذکر اسامی افراد و در غیابشان، ابائی نکرده و قسمت اعظمی از بازیگران ایرانی را عقده ای دانسته بود..../باشگاه خبرنگاران