فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

افسانه پاکرو: جرم ایرج قادری چه بود، مردمی بودنش؟


پیر و جوان، ایرج قادری را دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند. افسوس مسوولان و برخی اهالی سینما او را دوست نداشتند. جرم او چه بود؟ مردمی بودنش؟!

تماشا: افسانه پاکرو، بازیگر جوان و کم کار سینما و تلویزیون است. در سال 85 در حالی که هنوز خیلی ها او را نمی شناختند با فیلم «محاکمه» به کارگردانی ایرج قادری به شهرت رسید. او در این فیلم نه تنها برای قادری بلکه مقابل او بازی کرد.

پاکرو نقش دختر ایرج قادری را در این فیلم برعهده داشت. رابطه عمیق عاطفی بین او کارگردان محبوبش شکل گرفت که باعث همکاری دوباره اش در «شبکه» با این کارگردان باسابقه شد. اما پاکرو این روزها دل پری از مسوولان و برخی اهالی سینما دارد. او هم از رابطه اش با ایرج قادری و احساسش پس از فوت این هنرمند و هم از گلایه هایش از مسوولان به تماشا گفت.



*چطور با ایرج قادری آشنا شدید و به «محاکمه» راه پیدا کردید؟

سال 85 بود. من بازیگر بودم. اما هنوز خیلی ها مرا نمی شناختند. از دفتر آقای قادری با من تماس گرفتند که برای یک نقشی پیش ایشان بروم. مردی که دیدم کاملا برخلاف تصوری بود که در ذهن داشتم. چون من هم مثل همه فقط فیلم های او را دیده بودم و خب، می دانستم قادری کارگردان و بازیگری بزرگ و شناخته شده است که پیش از انقلاب در سینمای ایران کار می کرده.

وقتی نقش دخترشان را در فیلم «محاکمه» به من پیشنهاد کردند، پذیرفتم. واقعا در طول این فیلم ما مثل پدر و دختر شدیم. من حقیقتا ایشان را مثل پدر خودم دوست داشتم و احساس پدر و فرزندی بین ما بود.

*شما که این قدر به ایشان نزدیک بودید کمی از ویژگی های شخصیتی و اخلاقی ایرج قادری بگویید.

از نظر اخلاقی آقای قادری شخصیتی بسیار مهربان، خوش برخورد و دوست داشتنی داشت. این واقعا از این تعریف و تمجیدها نیست که معمولا بعد از فوت آدم ها می گویند. از هر کدام از همکارها بپرسید از حسن اخلاق قادری برای تان می گویند.

جالب بود که شاید از ظاهر جدی ایشان نمی شد حدس زد که این قدر مهربان باشند اما واقعا از خوش رفتاری و مردمداری او هرچه بگویم کم گفته ام. من یک دنیا از این حسن اخلاق ایشان خاطره خوب دارم که واقعا گفتنی نیست این قدر که زیاد است.



*درباره نحوه تدفین ایشان که خیلی بی خبر و سریع بود، چه نظری دارید؟

من هم مثل همه فکر نمی کردم ایشان به این شکل خاکسپاری شوند و بسیار متاسف شدم که نتوانستم در مراسم خاکسپاری ایشان شرکت کنم. اما حتما این خواست خانواده و نزدیکان آقای قادری بوده و لابد برای خودشان دلایل موجهی داشته اند.

*شما در آخرین فیلم او، «شبکه»، هم حضور داشتید. آن موقع حال شان چطور بود؟

خیلی حالشان بد بود و خیلی وقت ها از شدت ضعف و درد حاصل از بیماری از پا می افتادند. اما باز هم تا آخر ادامه دادند. همه ما همکارها در آن فیلم از ایشان درس بزرگی گرفتیم. آدم وقتی یک سرماخوردگی جزئی هم می گیرد کارکردن برایش سخت می شود. اما ایرج قادری به قدری عشق سینما و مردم بود که می خواست تا آخرین لحظه برای مردمش فیلم بسازد.

*آخرین حرفی که درباره ایشان در دل تان دارید، چیست؟

امروز که ایشان دیگر فوت کردند و زمان را به گذشته نمی توان برگرداند. شاید دیگر گفتن بعضی حرف ها بی فایده باشد. اما می خواهم بدانید بسیاری از اهالی سینما بارها از مسوولان خواهش کردند که تا ایرج قادری زنده است بزرگداشتی شایسته نام و جایگاه او گرفته شود. اتفاقی که هیچ وقت نه در جشنواره فجر و نه در هیچ جشنواره و جشن و مناسب دیگری نیفتاد. ایشان یک هنرمند بزرگ بودند من نمی دانم چرا با ایشان این رفتار می شد.

*شما فکر می کنید چرا؟

به نظر من چون ایشان فیلم های خیلی هنری و جشنواره پسند و منتقدپسند نمی ساختند. اما این به نظر من دلیل نمی شود. هر سبک و هر کاری جایگاه خودش را دارد. ایرج قادری کار مردمی می ساخت. سبک کار او فیلم های مردم پسند بود. واقعا هم مردم ایشان را دوست داشتند. من خیلی هنرمندان را در بین مردم دیده ام اما باور کنید هیچ وقت به اندازه ایرج قادری ندیدم که مردم برای هنرمندی ابراز احساسات کنند. پیر و جوان، ایرج قادری را دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند.

اما افسوس مسوولان و برخی اهالی سینما او را دوست نداشتند. جرم او چه بود؟ مردمی بودنش؟! کاش اهالی سینما به او نشان می دادند که برایشان مهم است. اما متاسفانه هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. هیچ وقت، هیچ جایزه و تندیسی به این مرد مهربان و دوست داشتنی سینمای ما تعلق نگرفت. او خودش معنی سینما بود. عظمتی داشت. انگار همیشه دشتم روی پرده سینما می دیدمش. فقط شاید تنها یک یا دو بازیگر دیگر این حالت را برای من داشته باشند که همیشه عین فیلم باشند. نوع صحبت، ژست ها و رفتارش واقعا جذاب بود. ایرج قادری برای من خیلی مهم بود و همیشه هم همین قدر مهم خواهد بود. به خانواده و همه دوستدارانش تسلیت می گویم.



متاسفم، ندیدمش

*وقتی خبر فوت ایشان را شنیدید، واکنش تان چه بود؟

به شدت مایل بودم صدایشان را یک بار دیگر بشنوم. با دفتر ایشان تماس گرفتم. چون می دانستم صدای خودشان روی پیغام گیر تلفن دفتر است و قطعا آن ساعت شب، آن هم در چنین شبی کسی جواب نخواهد داد و روی پیغام گیر می رود. اما متاسفانه صدای ایشان را از روی پیغام گیر برداشته بودند. بعد شروع کردم عکس ها و فیلم هایی که از ایشان روی گوشی تلفن همراه قدیمی ام داشتم، دیدم.

فیلم هایی که در آنها با ایشان شوخی و صحبت کرده بودیم. همه را دوباره دیدم. از یک چیزی خیلی متاسف هستم. این آخری ها خیلی با هم در تماس بودیم اما متاسفانه نتوانستم ایشان را ببینم. شاید باورم نمی شد یک روز او دیگر بین ما نباشد. وقتی به بیمارستان رفتم دیگر از بخش خارج شده بودند و در اتاق مراقبت های ویژه قرار داشتند. نه کسی می توانست از نزدیک او را ببیند و نه ایشان کسی را می شناختند. ممنوع الاملاقات بودند. خیلی از این موضوع متاسف و ناراحتم.


ویدیو مرتبط :
ایرج قادری -صحبتهای پسر بزرگمرد سینمای ایران ایرج قادری ویدیو های سعید s

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرف‌های افسانه پاکرو درباره آخرین فیلم ایرج قادری و سریال «تکیه بر باد»



تکیه بر باد,سریال تکیه بر باد, افسانه پاکرو

 

تلویزیون - افسانه پاکرو در مجموعه تلویزیونی «تکیه بر باد»به کارگردانی محمود معظمی ایفای نقش کرده که قرار است در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه تهران برود.

 

افسانه پاکرو درباره ویژگی‌های مجموعه تلویزیونی «تکیه برباد»به خبر آنلاین گفت:«بازی در این مجموعه برای من تجربه بسیار خوبی در بازیگری بود و با بزرگانی مثل فرامرز قریبیان، مهدی فخیم‌زاده و... همبازی بودم، علاوه بر اینکه نقش عاطفه که در این مجموعه آن را ایفا کردم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایی است که در دوران بازیگری‌ام تجربه کرده‌ام.»

 

 

 

تکیه بر باد,سریال تکیه بر باد, افسانه پاکرو

 

فرامرز قریبیان و افسانه پاکرو در نمایی از مجموعه «تکیه بر باد»


او ادامه داد: «مدتی قبل فیلم سینمایی «شبکه» به کارگردانی زنده یاد ایرج قادری اکران شد که من در این فیلم ایفای نقش کردم. این فیلم در زمان بیماری ایرج قادری ساخته شد و این کارگردان با شرایط جسمی بسیار سخت کار کرد. اما در زمان اکران و بعد از فوت ایشان آنطور که شایسته بود برای این فیلم تبلیغاتی انجام نشد و بسیاری حتی اطلاع نداشتند که این فیلم اکران شده است.»

 

پاکرو ادامه داد: «اگر تبلیغات خوبی در مورد فیلم انجام می‌شد قطعا فروش بهتری داشت و یقین دارم که نسخه نمایش خانگی این فیلم بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت و هنوز دلیل نادیده گرفتن این فیلم در اکران برای من مشخص نیست.»

 

افسانه پاکرو به تازگی بازی درفیلم «من کجا خوابم برد» به کارگردانی جواد کاسه ساز را به پایان رسانده است و در این فیلم در کنار مهدی هاشمی در 6 نقش حضور داشته است. بازیگر مجموعه تلویزیونی «در مسیر زاینده رود» درباره فعالیت‌های اخیر‌اش گفت: «امیدوارم تا پایان سال بتوانم اولین فیلم بلندم را بسازم. فیلمنامه این کار را خودم نوشته‌ام و شرایط و نوع نگارش فیلمنامه و حسی که به آن دارم باعث شده تا به این فکر کنم که علاوه بر کارگردانی نقش دختر این کار را هم خودم بازی کنم.»

 

«تکیه بر باد» به کارگردانی محمود معظمی سومین تجربه حضور افسانه پاکرو در سریال‌های ماه مبارک رمضان است. او پیش از این در سریال‌های «رسم عاشقی» و «در مسیر زاینده رود» به ایفای نقش پرداخته بود.

 

 

این مجموعه  که زمستان سال گذشته تصویر برداری آن به پایان رسید، از گزینه های اصلی شبکه پنج برای پخش در ایام ماه رمضان است. این سریال با بازی مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، اشکان خطیبی، افسامه پاکرو و...  داستان دختری به نام عاطفه را روایت می‌کند که با قبول شدن در دانشگاه از شیراز به تهران آمده است و این مسئله سر آغاز اتفاقات گوناگونی برای او می‌شود.