فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اظهارات ضرغامی راجع به بچه خاله شادونه!


اظهارات عجیب مدیر شبکه ورزش که پیشنهاد داده مسابقات منشوری با تاخیر روی آنتن بروند، بهانه ای شد تا برخی اظهارنظرهای غیرمتعارف را مرور کنیم.





روزنامه هفت صبح
: بهانه گردآوری این گزارش مصاحبه مدیر شبکه ورزش است که استدلال های عجیبی درباره سانسور مسابقات ورزشی بیان کرده و در آخر هم نتیجه گرفته بهتر است مردم عادت کنند برخی مسابقات را با تاخیر یکروزه ببینند!

این استدلال به قدری سست و عجیب است که در وهله اول حیثیت خود تلویزیون و هنرنمایی تیم فنی آن را زیر سوال می برد که بعد از این همه سال تازه در پوشش زنده مسابقات خبره شده اند. این تفکر می گوید به عقب برگردیم. به سال هایی که در حسرت یک نمای زنده فوتبال لَه لَه می زدیم!

از این دست گفته های عجیب میان مسئولان صدا و سیما و برخی همکاران این رسانه کم نیست. گفته های شش نفر را که هم تر و تازه ترند و هم تاریخی! جمع کرده ایم که ماحصلش پیش روی تان است. این فهرست خیلی خیلی گنجایش حجیم شدن را دارد؛ از ادعاهای کارگردان «کلاه پهلوی» تا آسمان ریسمان بافتن کارگردان «هفت سنگ»... نکته ای که مسئولان محترم نباید به راحتی از آن بگذرند، واکنش منفی افکار عمومی به اینگونه موضع گیری ها است.

سری به شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف خبری بزنند متوجه می شوند میان آرمان آنها و نیاز عمومی گاهی فرسنگ ها فاصله است...

فرشید صادقی | مدیر شبکه ورزش

چه گفت؟

باید مخاطب را عادت بدهیم تا مسابقات ورزش را زنده نبیند. آنها باید بپذیرند که این بازی ها اگر مونتاژ شوند و روز بعد پخش شوند، مناسب تر خواهد بود.

چرا گفت؟

سانسورهای فراوان در لیگ جهانی والیبال و کابوس حرکت آهسته، اعتراض بسیاری از هموطنان را به همراه داشت. در این مدت خیلی از کارشناسان وابسته و غیروابسته به سازمان صدا و سیما درباره چگونگی پخش مسابقات زنده ورزشی دیدگاه شان را رسانه ای کرده اند. فرشید صادقی، مدیر شبکه ورزش اما پیشنهادی متفاوت از دیگران برای برطرف کردن مشکلات سانسور در پوشش مسابقات مهم ورزشی داشته است؛ عدم پخش زنده برخی مسابقات!

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!

او به ایسنا گفته: «همیشه اصل اول برای ما رعایت شئونات اسلامی است حتی اگر تصویر فیکس و ثابتی را نشان دهیم، تصاویر خلاف شئونات را نشان نمی دهیم. به جز اینکه برای مخاطب ذائقه سازی کنیم باید مخاطب را عادت بدهیم تا مسابقات ورزشی را زنده نبیند. راه دیگری جز این وجود ندارد. مردم ما باید بپذیرند که در جامعه اسلامی زندگی می کنند و باید بپذیرند که این بازی ها اگر مونتاژ شوند و روز بعد پخش شوند، مناسب تر خواهد بود. مسابقات جهانی والیبال به ما ثابت کردند که به این وجه بیشتر توجه کنیم...»

بازتاب

این خبر روز گذشته رسانه ای شده اما در همین فرصت واکنش منفی کاربران را به همراه داشته است. یک مورد را بخوانید: «عصر قدیم نیست که... نتیجه به صورت لحظه ای در سایت فدراسیون جهانی و ایران و هزاران سایت هست و ثانیه های بعد روی خبرگزاری ها منعکس میشه...»، «راهش این است که اعتدال را در سانسور رعایت کنید، پوشش تماشاگران از پوشش سریال های خارجی صدا و سیما بدتر است؟»

عزت اله ضرغامی | رییس سازمان صدا و سیما

چه گفت؟

«چه تبلیغی بهتر از اینکه در خبرها اعلام شود خاله شادونه بچه اش را به دنیا آورد؛ برای مردم فوق العاده این خبر جذاب است که شخصیتی مثل خاله شادونه که مجری پرتحرک و فعالی است در عین حال صاحب فرزند می شود و این مسئله بهترین تبلیغ برای فرزنددار شدن است.»

چرا گفت؟

در دوره ای که نهضت جدی تشویق برای بچه دار شدن شکل گرفته و تبلیغات تلویزیونی در این زمینه به اوج رسیده بود، خبر به دنیا آمدن بچه خاله شادونه به عنوان یکی از اصلی ترین اخبار بخش شبانگاهی روی آنتن رفت؛ آن زمان رسانه های مختلف، واکنش های زیادی به این خبر نشان دادند و نوشتند که بچه دار شدن یک مجری، چه اهمیتی دارد که بخش خبری شبانگاهی تلویزیون بخواهد به صورت گزارش ویژه آن را نمایش دهد!

چند روز بعد عزت اله ضرغامی در حاشیه مراسم اختتامیه سومین جشنواره جام جم، در پاسخ به این مسئله این صحبت ها را مطرح کرد.

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!
بازتاب

اظهارات ضرغامی راجع به دنیا آمدن بچه خاله شادونه با واکنش های جالبی روبرو بود. اولا اینکه ضرغامی در گفته هایش اظهار کرده که خاله شادونه سومین فرزندش را به دنیا آورده در حالی که پیش از این اصلا بچه ای نداشته. علاوه بر این، استدلال عجیب ضرغامی، آن زمان از سوی مخاطبان هم واکنش هایی داشت. یکی از آن کامنت ها این بود: «بعید است از شخصیتی مثل آقای ضرغامی که ایشون رو به عنوان الگو معرفی کنند... الگوی دیگه ای نبود؟»

رمضانعلی شجاعی کیاسری| نایب رییس شورای نظارت بر صدا و سیما

چه گفت؟

«آن کسی که صاحب حقوق است (کارگردان سریال مدرن فمیلی) باید اعتراض کندتا ما پیگیری کنیم. اگر نکرد ما مشکلی نداریم. آن کسی که متولی و صاحب اثر است باید اعتراض کند تا ما پیگیری کنیم.»

چرا گفت؟

ماجرای «هفت سنگ» و «مدرن فمیلی» که خاطرتان هست؟ حتما هست البته. در آن گیرودار رمضانعلی شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما چند واکنش منحصر به فرد داشت.

همزمان با جنجال رسانه ای قول داد که در کمیسیون به بحث کپی برداری سریال رسیدگی می کند. بعد از چند روز مقابل رسانه ها ایستاد و آنها را عامل همه شلوغ کاری ها دانست. بگذریم...

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!

درست همان زمان که جناب کیاسری در صف منتقدان قرار داشت یک اظهار نظر عجیب و بامزه درباره برخورد احتمالی با سازندگان «هفت سنگ» کرد. او به صبا گفت: «نه برخوردی نخواهد شد، آن کسی که صاحب حقوق است باید اعتراض کند تا ما پیگیری کنیم . اگر نکرد که ما مشکلی نداریم.»

بازتاب

این اظهارنظر واکنش های منفی زیادی به همراه داشت که همگی از جانب کاربران شبکه های مختلف اجتماعی بود. یکی از کاربران اینطور نظرش را به اشتراک گذاشت: «مگه اونا بیکارند که بیان شکایت کنند؟»

چند نفری هم با شورا سر شوخی را باز کردند: «آقایون کسی از شما توقع پیگیری کردن نداره. راحت باشید عزیزان»، «شورای نظارت تا حالا خواب بود الان بیدارش کردن... بذارید بخوابن بندگان خدا گناه دارن»، «چرا پرونده رو میفرستن شورای نظارت؛ بفرستن شورای محل» از این دست کامنت ها که فحوایی جدی و فانتزی داشتند کم نبود؛ آخر هم که همه چیز به خیر گذشت.

بهرام شفیع| مجری برنامه ورزش و مردم

چه گفت؟

«ورزش و مردم» پرطرفدارتر از «نود» است!

چرا گفت؟

اینکه چرا بهرام شفیع چنین ادعایی کرده را باید خودش پاسخ دهد. هنوز بعد از هشت ماه کسی معنی این جمله را متوجه نمی شود که مخاطب «ورزش و مردم» بیست درصد بیشتر از «نود» است: «به نظر من برنامه ورزش و مردم از برنامه نود پرطرفدارتر است، این را از خودم نمی گویم بلکه آمارها نشان می دهد میان ما و برنامه نود به لحاظ مخاطب بیست تا پانزده درصد اختلاف وجود دارد. ما سعی می کنیم به دور از هرگونه حاشیه و جنجال برنامه ای مفید برای گروه های سنی مختلف و رشته های متفاوت تولید کنیم.» جناب شفیعی به آمارها استناد کرده بود در حالی که پیامک های «نود» به تنهایی معرف میزان بیننده آن است.

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!

بازتاب

گفتگوی بهرام شفیع به سرعت در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید و محلی شد برای مطایبه کاربران. بسیاری از هموطنان با صحبت های این مجری قدیمی شوخی کردند: «فکر نکنم خود شفیعی هم برنامه ورزش و مردم رو ببینه!»، «فکر کنم آمارها رو جابجا دادن به ایشون»، «اصلا مگه «ورزش و مردم» پخش می شه؟ من فکر می کردم بابام از خاطراتش می گه!»

خیلی ها هم به قدمت برنامه اشاره و از آن به عنوان یک نوستالژی یاد کردند. برخی کاربران هم عقیده دارند «ورزش و مردم» نیاز به تحول اساسی دارد چرا که هیچگونه چالشی در آن دیده نمی شود.

حسین ساری| مدیر شبکه پویا

چه گفت؟

مردم از ما می خواهند انیمیشن های خارجی را ممیزی کنیم. والدین فرزندانشان را در اختیار شبکه ای به نام پویا قرار می دهند که به آن اعتماد دارند و می خواهند کودکانشان محصولی پاک تماشا کنند؛ بنابراین ما به درخواست مخاطب خود و وظیفه مان عمل می کنیم.

چرا گفت؟

بحث سانسور کارتون ها مدت هاست وجود دارد و راجع به آن صحبت می شود اما هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مهر در پاسخ به این نکته که در بحث سانسور کارتون ها دچار کج سلیقگی هستیم و به این موضوع فکر نمی کنیم که مخاطبان به راحتی می توانند اصل نسخه کارتون ها را از اینترنت دانلود کنند این مسئله را مطرح کرد.

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!

بازتاب

این اظهارنظر هم با واکنش های جالبی روبرو شد. خیلی از مخاطبان در کامنت هایی که زیر این خبر گذاشته اند، از مدیر شبکه پویا خواسته اند منظورش را از مردم کاملا توضیح دهد! یکی از آنها نوشته: «والا اگه ما مردم هستیم که غلط بکنیم همچین درخواستی داشته باشیم؛ خواهشا از طرف مردم حرف نزنید شما.»، «ما هم جزو همین مردم هستیم. نیستیم؟»

برخی دیگر از مخاطبان هم نوشته اند که چرا بین فیلم هایی که به بازار می آید با شبکه پویا در میزان سانسور تفاوت وجود دارد: «شبکه پویا فیلمی که در شبکه نمایش خانگی پخش می شود را هم سانسور می کند... مگه مردم با مردم فرق دارن؟» یا «شبکه پویا حتی آهنگ های شاد و حرکات موزون کارتون ها را هم سانسور می کند. کدام مادری چنین درخواستی می کند؟»

فرج اله سلحشور| کارگردان سریال یوسف پیامبر (ع)

چه گفت؟

«از تاجیکستان به من گزارش دادند که بعد از پخش سریال «یوسف پیامبر» یک میلیون نفر به مسجدبروهای ما اضافه شد. دیروز آقای شورجه داشتند با یکسری از مصری ها صحبت می کردند، گفتند انقلاب مصر مدیون سریال «یوسف پیامبر» است. می گفتند «یوسف پیامبر» برای انقلاب مصر از الطاف خفیه الهی بود.» و «سریال «یوسف پیامبر (ع)» را تاکنون نزدیک به چهار میلیارد نفر دیده اند.

این اصلا قابل قیاس با سایر فیلم ها و سریال ها نیست به طوری که مسئولان تلویزیون کشورهای مختلف جهان می گویند که اصلا توی عمرشان ندیده اند از یک فیلم تا این حد استقبال شود.»

ادعاهایی که دود از سر بلند می کنند!

چرا گفت؟

این اظهارنظرها زمان و مکان و دلیل خاصی ندارند. فرج اله سلحشور بعد از ساخت «یوسف پیامبر (ع)» بیشتر از آنکه در عرصه فیلمسازی فعال باشد با حرف های جنجالی اش خبرساز و فعال بود.

بازتاب

اظهارنظر اول سلحشور تا مدت ها تحت عنوان «ادعای شگفت انگیز سلحشور» در رسانه ها می چرخید و کامنت های جالبی به سمتش روانه می شد. حتی برخی رسانه های اصولگرا هم این بار به صحبت هایش واکنش نشان دادند.

درباره اظهارنظر دوم هم بلافاصله بعد از انتشار، کافه سینما در گزارشی آماری، پربیننده ترین برنامه های دنیا را اعلام کرد و نوشت: «پخش زنده بازی های المپیک 2008 پکن، به طور میانگین 4.7 میلیارد بیننده (هفتاد درصد جمعیت کل زمین) را در کشورهای مختلف پای تلویزیون نشانده است!» سایر سایت های خبری هم با تیترهایی مثل «برکینگ بد 10 میلیون مخاطب دارد، یوسف پیامبر (ع) چهار میلیارد» باب شوخی را با آن باز کردند.


ویدیو مرتبط :
پشت صحنه خاله شادونه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاله شادونه بار دیگر به میان بچه‌ها آمد



خاله شادونه بار دیگر به میان بچه‌ها آمد

 ایسنا : خاله شادونه بعد از حادثه‌ اخیر خرمدره در برنامه‌ زنده‌ کودک شبکه دو حاضر شد.

ملیکا زارعی ـ مجری برنامه خاله شادونه ـ در حالی که شال سیاه بر سر داشت و گریه می‌کرد در برنامه عصر جمعه شبکه دو حاضر شد و به بچه‌ها سلام داد.

او در برنامه «شادونه در سرزمین دونه‌ها» به حادثه‌ تلخ خرمدره که به مرگ سه کودک منجر شد اشاره کرد و با بغض و گریه برنامه جمعه را به بچه‌های از دست رفته تقدیم کرد.

در ادامه‌ برنامه، خاله شادونه برای مقطعی طولانی مقابل دوربین حاضر نشد و عمو گلدونه اجرای برنامه را ادامه داد.

خاله شادونه در پایان برنامه مجددا به میان بچه‌ها آمد و در حالی که سعی می‌کرد گریه‌ خود را کنترل کند، ترانه‌ای را با همکاری عروسک‌ها خواند.

در پایان برنامه نیز همگی آمین گفتند و از تمامی بچه‌های حاضر در سالن و منزل عذرخواهی کردند./ایسنا