فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

اظهارات جنتی درباره‌ی ممیزی، تاریخی است



اظهارات جنتی درباره‌ی ممیزی,علی باباچاهی,وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی باباچاهی:
اظهارات جنتی درباره‌ی ممیزی، تاریخی است

مطمئنا تغییر مسؤولیت ممیزی از وزارت ارشاد و سپردن آن به ناشران، برایند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم بوده است. بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت، چون به موضوع ممیزی یک پاسخ تاریخی داده شده است.

علی باباچاهی با تاریخی خواندن اظهارنظرهای اخیر درباره‌ی برداشتن ممیزی پیش از انتشار، به وجود آمدن این رویکرد را برآیند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم دانست.
 
این شاعر در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره اظهارنظر علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - مبنی بر برداشتن ممیزی پیش از انتشار که پیش‌تر نیز از جانب رییس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شده بود، گفت:‌ مطمئنا تغییر مسؤولیت ممیزی از وزارت ارشاد و سپردن آن به ناشران، برایند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم بوده است. بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت، چون به موضوع ممیزی یک پاسخ تاریخی داده شده است.
 
او در ادامه افزود: مطمئنا جبر زمان باعث این تغییر رویکرد شده است، اما من فکر نمی‌کنم این مسأله به همین سادگی ختم شود، چون ممیزی در این صورت از بین نمی‌رود، بلکه به دیگری سپرده می‌شود و این یعنی انتقال نظارت. بنابراین خواسته یا ناخواسته ناشران مجبورند بر آثار نظارت کنند و باید این را درنظر داشت که در هر نظارتی قدرتی به چشم می‌خورد.
 
باباچاهی همچنین گفت: باید درنظر گرفت که یک ناشر حتا ناشر حرفه‌یی در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر نیست، به همین خاطر اگر ممیزی به دست ناشران سپرده شود، لازم است عده‌ای از نویسندگان و شاعران به عنوان مشاوران ناشر در حوزه ممیزی فعالیت کنند.
 
او با بیان این‌که در سپردن مسؤولیت نظارت بر ممیزی به ناشران خواه ناخواه به صاحبان آثار نسبت به ناشران هرچند به غلط، حسی شبیه به حس ممیزان ارشاد دست می‌دهد، اضافه کرد:‌ خود ناشران باید از این پل صراط حساس به نوع خیلی ظریفی عبور کنند که نه حق مؤلف‌ها زیر سؤال برود و نه خودشان طور دیگری جلوه کنند. من اسم این مرحله را مرحله بحران می‌گذارم، اما تصورم از بحران منفی نیست، چون بحران می‌تواند عامل یک زایش باشد. امیدوارم این بحران به خوبی و میمنت تولد زیبایی را برای اهالی فرهنگ و قلم داشته باشد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
اظهارات علی جنتی(وزیر ارشاد) درباره توقیف روزنامه بهار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش حسن روحانی به اظهارات آیت الله جنتی



 

واکنش حسن روحانی به اظهارات آیت الله جنتی

 

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه «چه كسی می تواند كاندیدا شود را قانون تعیین كرده است» بر این نكته كه «شورای نگهبان موظف است ناظر بر اجرای قانون باشد» تاكید كرد.

 

حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در جمع خبرنگاران، با تاكید بر این كه «وحدت با یك صفحه كاغذ یا تدوین چند مساله امكان پذیر نیست» تصریح كرد: «باید افكار و اهداف به هم نزدیك شوند».

وی با بیان این كه «هرگونه تلاش برای همگرایی و وحدت اشكال ندارد» افزود: «با توجه به این كه بحث اصولگرایی امروز به گونه ای است كه هر گروهی ادعا و چارچوبی دارد و با گروه دیگر مقابله می كند و در عین حال هر دو خود را اصولگرا می دانند، اگر جمعی دور هم جمع شوند و تلاش كنند، چارچوبی را برای هماهنگی وحدت به وجود آورند، مثبت است، البته اگر شدنی باشد».

وی ادامه داد: «باید دید اختلافات از كجا نشات گرفته و ریشه آن در كجاست، تا بتوان آن را حل و فصل كرد. پس با یك بیانیه معضل حل نمی شود و اختلافات باقی می ماند، ولی اصل تلاش برای ایجاد وحدت و هماهنگی كار مثبتی است».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده، اظهار كرد: «در انتخابات قانون داریم و همه باید ملتزم به قانون باشیم، پس اگر قانون شرایطی را برای كاندیدا آورده است، همان شرایط باید مدنظر باشد و هیچ شخصی نمی تواند به آن شرایط موردی را اضافه كند؛ بنابران شورای نگهبان هم موظف است ناظر بر اجرای قانون باشد و نه چیز دیگری و شورای نگهبان موظف است كاری كند تا قانون دقیقا اجرا شود».

باید همه در چارچوب قانون همه حركت كنیم

وی هم چنین با بیان این كه «باید از حضور همه گروه ها، تشكل ها، انجمن ها و احزاب در انتخابات آینده استقبال كنیم» تصریح كرد: «این كه چه كسی می تواند كاندیدا شود را قانون تعیین كرده است و این كه چگونه می شود در صحنه انتخابات حضور یابد، مطابق آن چیزی است كه در قانون تعیین شده پس نباید فرای قانون سخنی بگوییم و نسخه ای بپیچیم و باید همه در چارچوب قانون حركت كنیم».

وی افزود: «اگر در انتخابات همه گروه ها و احزاب شركت كنند، به نفع كشور است و هرچه حضور مردم پررنگ تر باشد، آن انتخابات پرشورتر خواهد بود، همانطور كه در انتخابات های گذشته مقام معظم رهبری بر شركت همه و حضور بیشتر مردم تاكید كرده اند و همچنان نیز بر این موضوع تاكید دارند».

این عضو مجلس خبرگان تصریح كرد: «هرگونه سخن و رهنمودی كه منجر شود گروهی از جامعه ما در انتخابات حضور نداشته باشند، امر مطلوبی نخواهد بود؛ چراكه هرچه حضور در انتخابات بیشتر باشد، به نفع همه است».

مسوولین انتخابات فضای مناسب برای حضور همه را فراهم كنند

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان آمادگی مردم برای حضور در صحنه انتخابات مجلس آینده نیز توضیح داد: «همه باید تلاش كنیم فضا را برای حضور مردم به وجود آوریم و اگر فضای جامعه ما مشكلی دارد، وظیفه مسوولین انتخابات است كه فضای مناسب برای حضور همه در انتخابات را فراهم كنند».

وی هم چنین با بیان این كه «در انتخابات صحنه را برای حضور یك حزب آماده نمی كنیم، بلكه عرصه برای همه باید آماده شود» تصریح كرد: «جامعه ۷۰ میلیونی كه جمعیتی برابر ۵۰ میلیون آن می تواند در انتخابات شركت كند، باید شرایط را برای حضور همه فراهم كند كه این شرایط با مشاركت مردم و ا عتماد آن ها به وجود می آید، پس باید اعتماد كنند كه قانون اجرا می شود و همه مجری قانون هستند و تخلفی از قانون صورت نمی گیرد؛ بنابراین دستگاه های اجرایی و سه قوه وظیفه دارند شرایط را برای حضور بیشتر مردم فراهم كنند و این وظیفه همه ماست».

رییس مركز تحقیقات استراتژیك در رابطه با وظیفه نخبگان در عرصه انتخابات و سكوت برخی نیز گفت: «عده ای سكوت می كنند، چون هر كس سخنی می گوید عده ای آماده هستند برای هجمه و تهمت پس باید این قبیل اقدامات را از بین برد؛ چراكه وقتی یك رسانه خود را مجاز می داند، نسبت به هر فردی هر نوع قضاوت و اتهامی بزند، طبیعی است كه عده ای خود را كنار می كشند».

باید فضای اتهام ، تهمت و بهم پریدن را از بین ببریم

وی با تاكید بر این كه «باید فضای اتهام، تهمت و بهم پریدن را از بین ببریم» خاطرنشان كرد: «این كه هر گروهی می خواهد به صورت دیگری ناخن كشد، مطلوب جامعه ما نیست، پس باید تلاش كنیم فضای مطلوب و امن برای حضور همه پیدا شود و همه احساس امنیت كنند كه می توانند اظهارنظر داشته باشند؛ چراكه از افتخارات جامعه ما این است كه همه در چارچوب قانون، آزادی بیان نظر و فكر دارند، و این نباید از دست رود».

وی همچنین درباره كم رنگ شدن نقش خود در شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: «من در شورای عالی امنیت ملی عضو هستم و هر وقت جلسه شورا تشكیل شود، شركت می كنم پس حضور من كمرنگ نیست؛ چراكه در همه جلسات شركت دارم».

همه تلاش كنیم پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم

روحانی همچنین درباره مذاكرات استانبول اظهارنظر كرد: «اصل مذاكره مطلوب است؛ چراكه ما باید معضلاتی را كه از نظر سیاسی داریم، حل و فصل كنیم».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: «همه باید تلاش كنیم از طریق مذاكرات، تماس ها و فعالیت های دیپلماتیك پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم و هدف باید این باشد، در حال حاضر فعالیت هسته یی مان را انجام می دهیم، اما مشكل ما این است كه پرونده ما در شورای امنیت است، پس وظیفه همه مسوولان است تا به لحاظ دیپلماتیك وظایف خود را انجام دهند و مذاكرات استانبول یك قدم در این راه است».

وی همچنین اظهار كرد: «امیدواریم در مذاكرات استانبول بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف مان یك قدم پیش رویم، پس اصل مذاكره مهم نیست، بلكه دستیابی به اهداف مهم است و بزرگترین هدف ما در بحث هسته یی این است كه پرونده ما از شورای امنیت خارج شود، چون تا وقتی در شورای امنیت است، قطعنامه ها وجود دارد و ممكن است قطعنامه های دیگری نیز تصویب شود و تصویب قطعنامه ها به نفع مردم نیست، پس باید تلاش كنیم، فضا را تغییر دهیم و تغییر فضا با فعالیت دیپلماتیك امكان پذیر است.»

با جامعه روحانیت مبارز قهر نیستم

روحانی در پاسخ به سوالی درباره حضور ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و خودش در جلسات جامعه روحانیت گفت: «من در جامعه روحانیت مبارز عضو هستم و از اعضای موسس آن بوده و همیشه عضو شورای مركزی بودم و در حال حاضر عضو شورای مركزی هستم».

وی با اشاره به این كه «روحانیت مبارز از سال ۵۶ توسط شهیدان بهشتی ، مطهری و مفتح شكل گرفت» گفت: «از روزهای اولیه عضو این جمع بوده ام و تابه حال هستم و آقایان ناطق نوری ، هاشمی رفسنجانی، امامی كاشانی و غیره نیز عضو هستند».

وی با تاكید بر این كه « با روحانیت مبارز قهر نیستم و ابایی از حضور ندارم» ادامه داد: «اما معمولا این روزها دستور خیلی مهمی در آن وجود ندارد، پس هر وقت دستور مهمی در روحانیت مبارز مطرح شود و دعوت كنند، حتما شركت می كنم».../ایسنا