فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ارباب زمستان (شهریار)



شعر نو, غزلیات شهریار

اشعار زیبای سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)

 

سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند. وجه تسمیه این نام گذاری سالروز درگذشت شهریار شاعر شهیر کشورمان است.

 

زمستان پوستین افزود بر تن کدخدایان را

ولیکن پوست خواهد کند ما یک لا قبایان را

ره ماتم سرای ما ندانم از که می پرسد

زمستانی که نشناسد در دولت سرایان را

به دوش از برف بالاپوش خز ارباب می آید

که لرزاند تن عریان بی برگ و نوایان را

به کاخ ظلم باران هم که آید سر فرود آرد

ولیکن خانه بر سر کوفتن داند گدایان را

طبیب بی مروت کی به بالین فقیر آید

که کس در بند درمان نیست درد بی دوایان را

به تلخی جان سپردن در صفای اشک خود بهتر

که حاجت بردن ای آزاده مرد این بی صفایان را

به هر کس مشکلی بردیم و از کس مشکلی نگشود

کجا بستند یا رب دست آن مشکل گشایان را

نقاب آشنا بستند کز بیگانگان رستیم

چو بازی ختم شد بیگانه دیدیم آشنایان را

به هر فرمان آتش عالمی در خاک و خون غلطید

خدا ویران گذارد کاخ این فرمانروایان را

به کام محتکر روزی مردم دیدم وگفتم

که روزی سفره خواهدشد شکم این اژدهایان را

به عزت چون نبخشیدی به ذلت می ستانندت

چرا عاقل نیندیشد هم از آغاز پایان را

حریفی با تمسخر گفت زاری شهریارا بس

که میگیرند در شهر و دیار ما گدایان را

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
باز منو غم ارباب، محرم ارباب، الهی بمیرم تو ماتم ارباب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهریار در زمستان نمی‌برد


صبای قم که فصل فوق‌العاده‌ای را با علی دایی سپری و حتی به رده سوم جدول نیز صعود کرده بود چند هفته‌ای است که روی نوار ناکامی گام برمی‌دارد.

ایران ورزشی: صبای قم که فصل فوق‌العاده‌ای را با علی دایی سپری و حتی به رده سوم جدول نیز صعود کرده بود چند هفته‌ای است که روی نوار ناکامی گام برمی‌دارد. صبا که در پایان هفته چهاردهم 25 امتیاز کسب کرده و در جایگاه سوم جدول قرار داشت در چهار هفته گذشته روند ضعیفی را طی کرده و فعلا به رده ششم سقوط کرده است!

صبا در چهار بازی قبلی خود سه شکست متحمل شده و تنها یک برد به دست آورده. صبا در هفته پانزدهم با یک گل مغلوب استقلال تهران شد. تک گلی که شهباززاده وارد دروازه لک کرد تا این تیم در ورزشگاه آزادی طعم شکست را بچشد.

هفته شانزدهم صبا به مصاف استقلال اهواز رفت. در روزی که کریم اسلامی، جلال علی‌محمدی و محمد قاضی برای صبا گل زدند این تیم موفق شد با سه گل استقلال اهواز را از پیش رو بردارد. هفته هفدهم صبا به مصاف نفت تهران رفت. این بازی با نتیجه 3 – یک به سود نفت به پایان رسید تا صبا دومین شکست خود را در سه بازی تجربه کند.

بالاخره دیروز و از هفته هجدهم لیگ پانزدهم صبا مقابل گسترش فولاد به زمین رفت و با دو گل مغلوب شد. ابتدا محمدامین درویشی برای میزبان گل زد و سپس نوبت به محمد ابراهیمی رسید تا با ضربه چیپ از روی نقطه پنالتی گل دوم گسترش فولاد را به ثمر برساند.

صبا با این نتیجه، سومین شکست خود را در چهار بازی اخیر پذیرا شد. دایی و تیمش در حالی سه شکست را در چهار بازی تجربه کرده‌اند که این مقطع از فصل همیشه روزهای بدی را برای علی دایی به همراه داشته است. به یاد داریم که حد فاصل هفته‌های پانزدهم تا بیستم لیگ دوازدهم، پرسپولیس با علی دایی صاحب 5 شکست متوالی شد اما حبیب کاشانی به کادر فنی اعتماد کرد و در نهایت دایی تا پایان فصل به کار خود ادامه داد. دو فصل قبل نیز دایی در ردای مربیگری پرسپولیس چند شکست متوالی را متحمل شد. شکست‌هایی که باعث شد تا پرسپولیس در پایان فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی نشود و در نهایت عنوان نایب قهرمانی را به دست بیاورد.

صبای قم روزهای خوشی را سپری نمی‌کند. این تیم با تغییراتی که در لیست خود انجام داده امیدوار به موفقیت و حتی کسب سهمیه آسیا است اما سه شکست در چهار بازی فعلا این امیدواری صبا و دایی را کاهش داده است.

صبا اگر به همین روند ادامه بدهد قطعا از جمع تیم‌های بالای جدول جدا خواهد شد مگر اینکه شاگردان دایی به خود بیایند و از بازی هفته نوزدهم مقابل راه‌آهن تبدیل به تیمی شوند که نیم فصل اول هر حریفی را آزار می‌داد.