فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ادای احترام شجریان به یك دوستی۵۰ ساله



اخبار فرهنگی - ادای احترام شجریان به یك دوستی۵۰ ساله

من دوستی 50 ساله‌ای با علی هاشمی داشتم. او همیشه در زندگی من حضور داشت و من نمی‌دانم كه هرگاه ما گرفتاری داشتیم علی چگونه از ماجرا باخبر می‌شد و تمام تلاش خود را می‌كرد كه بدون هیچ چشمداشتی كارها را انجام دهد .

مراسم تشییع پیكر زنده‌یاد علی هاشمی محقق و پژوهشگر موسیقی ایران پنجشنبه هشتم خردادماه از مقابل تالار وحدت با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,شجریان در تشییع پیكر علی هاشمی,مراسم تشییع پیكر علی هاشمی


رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران با ابراز تاسف از مرگ زنده‌یاد علی هاشمی گفت: در این روزها جامعه فرهنگ و هنر با فاجعه‌هایی مواجه بوده است كه به نظر می‌آید نمی‌توان آنها را جبران كرد چرا كه عزیزانی كه در طی روزهای گذشته از میان ما رفتند محصول یك مقطع از حیات اجتماعی ما هستند كه در این دوران بالیده‌اند و ما می‌توانیم از مواهب آنها بهره مند شویم.

وی افزود: روان شاد علی هاشمی یك دوست، پژوهشگر، نقاش، شاعر و یك انسان پاكدل، یكدل و پیشاهنگ بود. این انسان والا در سایه سار فرهنگ و هنر این سرزمین حضوری موثر داشت و شاید در بسیاری از موارد دیده نمی‌شد اما همواره حضور موثری داشت و انگیزه‌هایی را در میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد می‌كرد كه خود نهالی برگرفته از عشق بود. او همواره این نكته را به ما یادآوری می‌كرد كه در این خارزار جهان گل به دامن هم پاشید. سریر ادامه داد: علی هاشمی هیچ گاه از كسی بدگویی نكرد او همیشه همه را دوست می‌داشت و برای پیر و جوان از فرهنگ و هنر این سرزمین می‌گفت حضوری كه همیشه توام با شادمانی بود و ما نمی‌توانیم خدمات ارزشمند او در حوزه‌های نقد ادبی پژوهش موسیقی و پشتیبانی‌های معنوی او از این هنر جریان ساز به این راحتی‌ها بگذریم. او در دوره‌ای از میان ما رفت كه متاسفانه بسیاری از نشانه‌ها و هویت‌های فرهنگی ما رفته رفته در حال نابودی است بنابراین حضور او در این فضا برای همه ما غنیمت بود و خالصانه می‌گویم جای او در بین ما واقعا خالی است.

خاطره فخرالدینی از هاشمی
فرهاد فخرالدینی، آهنگساز و هنرمند پیشگام موسیقی ایران نیز در این مراسم گفت: سخن گفتن برای عزیزی كه سالیان سال در كنارش زندگی كردم، همنشین بودم و همواره او نیز در كنارم بود بسیار سخت است. من تنها چیزی كه می‌توانم درباره علی بگویم این است كه او محور دوستان، هنرمندان و اندیشمندان زیادی بود. او هنرمندی بسیار تاثیر گذار بود كه همیشه همه ما را به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌كرد و به كوه می‌برد و در آنجا باعث می‌شد كه ما سرود بهار را بخوانیم. وی افزود: زمانی كه دور هم می‌نشستیم حضور او حضوری مثبت و تاثیرگذار بود و من خوب یادم هست كه وقتی یكی از بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین مانند فریدون مشیری در بستر بیماری بود چگونه پزشكان متخصص را كنار هم جمع می‌كرد و برای درمان فریدون از آنها مشاوره پزشكی می‌گرفت تا شاید راه‌حلی برای نجات او پیدا كند. همین ماجرا برای همسر مرحومم آزرم نیز اتفاق افتاد و خاطرم هست كه او چگونه دكتر رفعت در آمریكا را پیدا كرد و از همانجا نسخه‌ای را برای من آماده كرد كه بتوانم مدتی همسرم را از درد و رنجی كه به سر می‌برد نجات دهم. رهبر اركستر مهرنوازان در تجلیل از مقام فرهنگی و هنری زنده‌یاد علی هاشمی گفت: آنقدر كه علی به فكر سلامتی من بود من به فكر خودم نبودم. او انسانی وارسته و فرهنگی بود كه با رفتنش از این دنیا ما را عزادار كرد و امیدوارم روزی برسد كه بتوانیم كتاب خاطرات او را در یك مراسمی باشكوه رونمایی كنیم.

جز خوبی در هاشمی ندیدم
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز تاسف از فقدان از دست دادن زنده‌یاد علی هاشمی گفت: علی هاشمی دوستی مهربان، یار آشنا، پژوهشگر، شاعر، بزرگ، مهربان و همیشه دوست داشتنی بود كه سعی داشت همیشه همه ما را دور خود جمع كند و من هیچگاه جلسات صبحانه روزهای سه شنبه او را فراموش نمی‌كنم كه بدون هیچ حب و بغضی همه دوستان را در كنار هم دعوت می‌كرد تا با هم مباحثی را داشته باشیم. وی خاطرنشان كرد: علی هاشمی مردی بزرگ از خانواده روحانیت بود كه برادر شهید سید مجتبی هاشمی نیز بود. او مردی بزرگ بود كه متولی ساخت دو مسجد شد ولی هرگز از این اتفاقات استفاده‌ای برای تبلیغ نكرد. یاد او، مهربانی او و شادابی او همیشه برای ما درس بود. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود گفت: هرگاه از كارم خسته شده‌ام علی هاشمی تنها انسانی بودكه به او زنگ می‌زدم. او رابط واقعی هنرمندان بود و هرگز نمی‌گذاشت كه تفرقه و كوچكترین شكافی بین آنها پیش بیاید. من به خاطر دارم وقتی مشكلی در پیدا كردن برخی از اساتید موسیقی داشتم علی هاشمی را واسطه می‌كردم و او در این عرصه وارد می‌شد كه یكی از نمونه‌های عینی این ماجرا كه علی هاشمی پیشقدم آن شد در اركستر ملی ایران به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و خوانندگی محمدرضا شجریان بود. مرادخانی تصریح كرد: تمام آنچه را كه همه ما در نمازهایمان برای فوت دوستانمان و آشنایانمان می‌خوانیم نثار او باد. من در بین همه شما شهادت می‌دهم كه جز خوبی در علی هاشمی چیزی ندیدم. او هرگز به كسی بدهكار نبود و شاید این ما هستیم كه به لحاظ اخلاقی به او بدهكاریم.

هاشمی یك پیشاهنگ واقعی اخلاق
شاهرخ نادری از دوستان نزدیك علی هاشمی نیز با اشاره به فعالیت‌های موثر وی در عرصه‌های فرهنگ و ورزشی گفت: علی هاشمی با توجه به پیشینه شغلی كه داشت از تمام سجایای پیشاهنگی برخوردار بود. او تكیه كلام‌های زیادی داشت كه همه ما هیچ وقت آنها را فراموش نخواهیم كرد بویژه اینكه این ویژگی در كنار سجایای اخلاقی وی از او انسانی والا و فرهیخته ساخته بود. پرویز كلانتری، هنرمند پیشكسوت نقاشی هم در مراسم تشییع پیكر زنده‌یاد علی هاشمی گفت: من و علی از كودكی در یك محله بزرگ شدیم و از آن دوران تا به امروز كه در كنارش هستم همواره با هم بودیم. در این مراسم دوستانم پیرامون شخصیت وی صحبت‌های زیادی كردند اما یك نكته را نگفتند و آن ویژگی اخلاقی بارز علی هاشمی بود كه به نظر من شگفت‌انگیزترین اخلاق او بود. او در تمام زندگی زناشویی خود عاشق همسرش بود. ما مردم زیادی داریم كه این شایستگی را ندارند اما علی هاشمی بزرگمردی بود كه تا آخرین لحظات عمرش عاشقانه همسرش را دوست داشت.

ادای احترام محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم در این مراسم خطاب به هنرمندان و حاضران گفت: از شما عزیزان كه به احترام این مرد بزرگ در اینجا حضور داشتید و به بدرقه او آمده‌اید سپاسگزارم. من دوستی 50 ساله‌ای با علی هاشمی داشتم. او همیشه در زندگی من حضور داشت و من نمی‌دانم كه هرگاه ما گرفتاری داشتیم علی چگونه از ماجرا باخبر می‌شد و تمام تلاش خود را می‌كرد كه بدون هیچ چشمداشتی كارها را انجام دهد. وی افزود: تنها چشمداشت علی هاشمی به این موضوع مربوط بود كه اگر كاری را انجام می‌داد از همان كسی كه برایش كاری را می‌كرد می‌خواست تا همیشه به همنوع خود و دیگران كار خیر و نیك انجام دهد و همه می‌دانند كه این فضیلت اخلاقی تعریف بیهوده و بیخودی از علی هاشمی نیست.

شجریان تصریح كرد: او برای سلامت دوستانش همیشه وقت می‌گذاشت و آنها را در كنار هم جمع می‌كرد و خوب یادم می‌آید كه پنجشنبه‌ها بزرگانی چون محمدرضا شفیعی كدكنی و دیگران را به كوه می‌برد. او یار نزدیك و دیرینه ما بود كه حتی در طبقه ورزشكاران نیز محبوب بود به همین جهت از همه شما سپاسگزارم كه برای بدرقه این مرد بزرگ در اینجا حضور دارید. این خواننده موسیقی ایران در پایان صحبت‌های خود به همراه محمد موسوی نوازنده پیشكسوت نی قطعه موسیقی را در فقدان زنده‌یاد علی هاشمی اجرا كرد. نجف دریابندری، شهرام ناظری، داریوش پیرنیاكان، فخرالدین فخرالدینی، پوری بنایی، شاهرخ تویسركانی، حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، همایون شجریان، آوا مشكاتیان، بابك چمن آرا، علی بوستان، فاضل جمشیدی از جمله هنرمندانی بودند كه در این مراسم حضور داشتند. مراسم ترحیم زنده‌یاد علی هاشمی امروز از ساعت 16 تا 17 و 30 دقیقه در مسجد جامع شهرك غرب برگزار می‌شود. 

 

اخبار فرهنگی - تابناک


ویدیو مرتبط :
زیبا ترین ادای احترام نظامی (احترام سربازان حضرت زینب (ع) به ایشان )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادای احترام استاد شجریان به علی هاشمی


پیکر زنده‌یاد علی هاشمی،‌ پژوهشگر موسیقی صبح امروز - 9 خردادماه - از مقابل تالار وحدت با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

خبرگزاری ایسنا: پیکر زنده‌یاد علی هاشمی،‌ پژوهشگر موسیقی صبح امروز - 9 خردادماه - از مقابل تالار وحدت با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

استاد آواز ایران در سخنانی مطرح کرد: از همه شما عزیزان که برای احترام به این مرد بزرگ امروز به اینجا آمده‌اید تا او را بدرقه کنید، سپاسگزارم. بنده دوستی 50 ساله با علی داشتم. او همیشه حضور داشت و همواره در زندگی همه ما جاری بود.

محمدرضا شجریان ادامه داد: هر کاری و هر گرفتاری داشتیم، او با پیگیری‌هایش می‌فهمید، تماس می‌گرفت و به واسطه آدم‌های مختلف تلاش می‌کرد تا آن گرفتاری را رفع کند؛ او همه این کارها را بدون هیچ چشم داشتی انجام می‌داد. چشم داشت او نیز همین قدر بود که وقتی کاری را برای کسی انجام می‌داد به آن شخص می‌گفت فلانی تو هم اگر روزی کاری از دستت بر آمد و کاری پیش آمد برای دیگران انجام بده.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه هاشمی در نیکوکاری پیشقدم بود، افزود: همه می‌دانند ما تعریف بی‌خودی از علی هاشمی نمی‌کنیم. او برای سلامت دوستانش وقت می‌گذاشت؛ خودش ورزشکار بود و یادم می‌آید که روزهای پنجشنبه دوستان را دور هم جمع می کرد و به کوه می‌برد.

پس از این سخنان شجریان با نوای نی محمد موسوی دقایقی برای حاضران خواند.

محمد سریر نیز با حضور در این مراسم، علی هاشمی را مردی پاکدل و وارسته خواند و گفت:‌ علی هاشمی همه را از صمیم قلب دوست داشت. او یک دوست، پژوهشگر، نقاش، شاعر و یک انسان پاکدل، یکدل و پیشاهنگ بود. این انسان والا در سایه‌سار فرهنگ و هنر این سرزمین حضوری موثر داشت.

رییس هیئت‌مدیره خانه موسیقی ادامه داد:‌ حضور معنوی او باعث پشتیبانی و خلق آثار هنری ارزشمند شد و حمایت‌های او از اهالی فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست.

در بخش دیگری از این مراسم فرهاد فخرالدینی گفت:‌ سخن گفتن درباره کسی که همواره همنشین و همراه من بوده است، کار دشواری است. علی محور دوستان و هنرمندان و اندیشمندان بود و در تشکیل چنین جمع‌هایی تاثیرگزاری بسیاری داشت.

رهبر ارکستر ملی ایران اظهار کرد:‌ او همه هنرمندان را به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌کرد؛ یادم می‌آید زمانی به کوه می‌رفتیم و سرود کوه می‌خواندیم و ترانه بهار را در کنار هم اجرا می‌کردیم.

او به زمانی اشاره کرد که فریدون مشیری در بستر بیماری بود و علی هاشمی پزشکان متخصص را کنار هم جمع می‌کرد و برای درمان مشیری مشاوره پزشکی می‌گرفت.

فخرالدینی افزود:‌ آنقدر که علی به فکر سلامتی من بود من به فکر خودم نبودم. او انسانی وارسته و فرهنگی بود که با رفتنش از این دنیا ما را عزادار کرد و امیدوارم روزی برسد که بتوانیم کتاب خاطرات او را در یک مراسمی باشکوه رونمایی کنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره این هنرمند درگذشته گفت: علی هاشمی دوستی مهربان، یار آشنا، پژوهشگر، شاعر، بزرگ، مهربان و همیشه دوست داشتنی بود که سعی داشت همیشه همه ما را دور خود جمع کند.

علی مرادخانی با اشاره به مهربانی‌های این هنرمند مرحوم ادامه داد: من امروز شهادت می‌دهم که جز خوبی از علی هاشمی چیزی ندیدم. او هرگز به کسی بدهکار نبود و شاید این ما هستیم که به لحاظ اخلاقی به او بدهکاریم.

شاهرخ نادری و پرویز کلانتری، از دیگر دوستان این هنرمند در این مراسم به سخنرانی پرداختند و او را دارای سجایای اخلاقی نیکو دانستند.

مراسم یادبود این هنرمند دهم خردادماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.