فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آکادمی موسیقی «3 دا» چیست؟


در ادامه پیگیری‌های جدی سازمان صداوسیما در تقلید از برنامه‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای این بار نوبت به ساخت برنامه «3دا» رسیده است. ضعفی که در برنامه سازی این سازمان برای جذب مخاطب وجود دارد .


مجله زندگی ایده آل: در ادامه پیگیری‌های جدی سازمان صداوسیما در تقلید از برنامه‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای این بار نوبت به ساخت برنامه «3دا» رسیده است. ضعفی که در برنامه سازی این سازمان برای جذب مخاطب وجود دارد گویی مدیران مربوطه را بر آن داشته تا با الگوبرداری از برنامه‌های آن سوی مرزی، آثاری را تولید کنند که هم برای مخاطب جذابیت داشته باشد و هم جزو برنامه‌های پر مخاطب شبکه‌های سیما شناخته شود. اما اینکه این اقدام تا چه اندازه مفید بوده و خواهد بود سوالی است که تماشاگران برنامه‌های تلویزیونی بهتر از هر کسی می‌توانند به آن پاسخ دهند.

 ناگفته پیداست که استفاده از ایده‌های نو کار نابجایی نیست اما این اقدام زمانی می‌تواند مورد تایید و استقبال قرار بگیرد که با نوآوری‌های دیگری نیز همراه شود. اما آنچه انگیزه نوشتن این گزارش شده، ساخت مسابقه تلویزیونی «3دا» است که بنا به گفته حمید رحیمی نادی، یکی از تهیه کنندگان این مسابقه به زودی از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت. ظاهرا برنامه پر مخاطب یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای که در زمینه استعدادیابی جوانان در عرصه موسیقی ساخته شده انگیزه‌ای شده تا مدیران هنری ما نیز به فکر کشف استعداد جوانان ایرانی در داخل کشورمان بیفتند تا با شناسایی و هدایت آنها به رشد هنر موسیقی ایران کمکی کرده باشند.

 مسابقه تلویزیونی«3دا» متشکل از52 قسمت 05 دقیقه‌ای است که برای انتخاب بهترین‌ها از 3 هزار نفر تست گرفته شده است. در واقع مرکز موسیقی صداوسیما آن دسته از افرادی را که در حوزه موسیقی شناخته شده نبودند اما آشنایی نسبی با آن داشته انتخاب کرده تا در مقابل خوانندگان مطرح کشورمان تست صدا بدهند. بعد از این مرحله، افرادی که انتخاب شده‌اند باتوجه به نظر مردم می‌توانند به مرحله بعدی صعود کنند. روال مسابقه‌ای که بینندگان از زمان پخش دنبال خواهند کرد به این صورت است که افراد منتخب دوره اول، تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های شبکه سوم سیما را به صورت زنده در استودیو اجرا می‌کنند و علاقه‌مندان این برنامه با مراجعه به سایتی که برای مسابقه «3دا» طراحی شده، نظرشان را در آنجا ثبت می‌کنند یا با ارسال پیامک به خواننده مورد تاییدشان امتیاز می‌دهند و به دنبال این اتفاق، مرحله سوم آغاز می‌شود که 2 روز پس از مرحله دوم است.

خواننده اصلی تیتراژ منتخب در استودیو حاضر می‌شود و یک‌بار دیگر قطعه مورد نظر را می‌خواند، در کنار اینکه به خواننده‌ای که از نظرش بهترین بوده نیز رای می‌دهد. در نهایت نیز 3 نفر انتخاب می‌شوند که جوایز ویژه ای را از سوی مرکز موسیقی صداوسیما دریافت خواهند کرد. گفتنی است لوکیشن این برنامه زیر برج آزادی قرار دارد و بنیاد رودکی که در این سازه مستقر است به ساخت برنامه «3 دا» کمک خواهد کرد.



هدایای ویژه خوانندگان منتخب

3 خواننده برنده این مسابقه که از سوی مردم انتخاب شده‌اند، می‌توانند یک آلبوم موسیقی با هزینه مرکز موسیقی صداوسیما تولید کنند. بخش دیگر این جایزه نیز مربوط به تیتراژخوانی برنامه‌های تولیدی شبکه سوم سیما می‌شود که این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بتوانند با خلق یک قطعه به یادماندنی برای همیشه جایگاه‌شان را در میان علاقه‌مندان به موسیقی پیدا کنند؛ همان‌طور که در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم خوانندگانی همچون محمد عیوضی، مجید اخشابی، علی لهراسبی و... به این طریق طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و بعد از گذشت چندین سال همچنان جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان عام و خاص هنر موسیقی دارند.

شایعه حضور خواننده محبوب پاپ در «3دا»

یکی از جالب ترین نکاتی که در مورد برنامه «3دا» وجود دارد حاشیه‌ها و شایعاتی است که اطراف آن شکل گرفته. زمانی که بحث ساخت این برنامه موسیقی مطرح شد، صحبت‌هایی مبنی بر حضور رضا صادقی، خواننده مطرح کشورمان که در میان تمامی رده‌های سنی طرفداران زیادی دارد، به میان آورده شد. بحثی که ما را بر آن داشت تا تماسی با این خواننده محبوب داشته باشیم و از او بپرسیم چرا در این برنامه حاضر نشده و در کمال تعجب با پاسخ جالبی مواجه شدیم.

صادقی در جواب این سوال گفت: «هیچ کس در این مدت با من در این ارتباط صحبتی نکرده و در جریان نیستم. تنها موضوعی که بود من از تعدادی از اطرافیانم شنیدم قرار است برای این برنامه دعوت شوم و چند وقت بعد هم از طریق همان دوستان مطلع شدم که قضیه منتفی شده است! اما هیچ وقت مستقیما در جریان اتفاق و دعوتی قرار نگرفتم.» این موضوع در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رحیمی اعلام کرده مسابقه «3دا» با حضور 3 داور برگزار می‌شود که یکی از داوران به عنوان کارشناس موسیقی از طرف مرکز موسیقی صدا و سیما در برنامه حضور دارد و 2 داور دیگر نیز کارشناس سبک‌های موسیقی سنتی و پاپ هستند. با این تفسیر باید منتظر بمانیم تا نتیجه نهایی از سوی تهیه کنندگان برنامه «3دا» برای انتخاب داوران، اعلام شود. نکته دیگر آنکه زمزمه‌ها مبنی بر این بود که احسان علیخانی، مجری صاحبنام برنامه‌های تلویزیونی شبکه سوم قرار است کار اجرای برنامه «3دا» را بر عهده داشته باشد که آن هم مورد تایید قرار نگرفته و شنیده‌ها حاکی از آن است که محمد سلیمی این نقش حساس را برعهده خواهد داشت زیرا ناگفته پیداست که یک بخش از موفقیت برنامه «3دا» قطعا به توانایی و مدیریت صحیح مجری آن مربوط خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
را دا دا دا دا با صدای استاد شجریان!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه چیز درباره «آکادمی موسیقی ایرانی»، هیات داوران، ...



همه چیز درباره «آکادمی موسیقی ایرانی»، هیات داوران، چگونگی دریافت مجوز و موعد انتشار آن

الهام چرخنده و فرشید نوابی در گفتگوی پیش رو درباره روند تولید «آکادمی موسیقی ایرانی»، بخشهای مختلف آن و هر آنچه درباره این برنامه لازم است بدانید صحبت کرده اند.

آکادمی موسیقی ایرانی, زمان پخش آکادمی موسیقی ایرانی

الهام چرخنده و همسرش فرشید نوابی فارغ از آن که به واسطه تجربیاتی که در امر بازیگری و کارگردانی دارند شهره باشند در دهه اخیر به واسطه اجرای مسابقه ای که از شبکه ماهواره ای «مهاجر» روی آنتن می فرستادند، شهرت کسب کردند.

این زوج در دوران ابتدایی شروع به کار شبکه «مهاجر» که در آن زمان هنوز غیرقانونی بودن فعالیتهای این شبکه اعلام نشده بود به همکاری با این شبکه پرداخته و با تولید برنامه ای با عنوان «ستاره مهاجر» به سبک «آمریکن آیدل/American Idol» کوشیدند رقابتی را ایجاد کنند مابین علاقمندان به خوانندگی در ایران! عموم مخاطبانی که پیگیر این برنامه بودند به صراحت بر پایین بودن سطح کیفی این برنامه تاکید داشتند اما از آنجا که این برنامه نخستین مسابقه خوانندگی در میان علاقمندان داخلی این حیطه بود تا مدتها روی آنتن می رفت.

ماهها بعد از اجرای آن برنامه این روزها فرشید نوابی و همسرش به ایران آمده اند و درصدد تولید برنامه ای با عنوان «آکادمی موسیقی ایرانی» هستند؛ برنامه ای که سبک و سیاقش به مانند برنامه قبلی این زوج است اما به لحاظ کیفی کوشش شده این کار یک سروگردن بالاتر باشد. برای آن که از چند و چون تولید این برنامه که بناست از شبکه نمایش خانگی به بازار عرضه شود مطلع شویم ابتدا با الهام چرخنده گفتگو کردیم و به دنبال آن فرشید نوابی.

الهام چرخنده: اجرای برنامه برعهده من نخواهد بود

تولید «آکادمی موسیقی ایرانی» چقدر صحت دارد؟

تولید این برنامه اتفاقی است که صددرصد رخ می دهد. تهیه کننده و کارگردان این کار همسرم فرشید نوابی است و من تنها کارهای بازرگانی را انجام می دهم.

یعنی اجرای برنامه را شما برعهده نخواهید داشت؟

نه، من بیشتر در پشت صحنه مشغول خواهم بود و مجری گری را برعهده نخواهم داشت. این تصمیمی بود که خودم گرفتم تا با فراغ بال به علایق سینمایی ام برسم.

احتمالا می خواهید بازیگری خود در سینما را دنبال کنید.

همین طور است. برای ایفای نقش در چند کار سینمایی قرارداد بسته ام اما ترجیح می دهم فعلا چیزی درباره آن نگویم تا زمان لازم فرابرسد.

چرا بعد از تجربه موفق «شب یلدا» بازیگری را جدی تر ادامه ندادید؟

برای اینکه وسواسم بیشتر از قبل شد و دوست نداشتم خاطره خوب آن فیلم را با کارهای سطحی از بین ببرم. در همین اوضاع کنونی هم چندین تله فیلم و سریال به من پیشنهاد شده اما ترجیح می دهم منطقی تر تصمیم بگیرم. اگر می خواستم پرکار باشم مطمئنا اکنون پرونده کاری ام قطورتر از اینی بود که می بینید. البته این را هم بگویم طی مدتی که ایران نبودم دو مستند ساختم که هیچ کدام پخش نشده اند؛ یکی «باتوکیو» نام دارد که عنوان آن برگرفته از نام معبدی در مالزی است؛ یک مستند آیینی به مدت زمان 25 دقیقه و دیگری مستندی با عنوان «لالایی های مادران دنیا» که در مرحله تدوین قرار دارد.

فرشید نوابی: هم از اداره نظارت مجوز داریم هم از دفتر موسیقی

چطور شد که به سراغ ساخت «آکادمی موسیقی ایرانی» رفتید؟

واقعیت است که نمونه های خارجی چنین برنامه ای فراوان هستند و به دلیل حضور استعدادهای موسیقی در ایران نیاز به این برنامه در داخل کشور هم حس می شد. مطمئنا رسانه ملی که امکان اجرای چنین برنامه هایی را ندارد برای همین ما تصمیم گرفتیم این برنامه را برای توزیع در شبکه نمایش خانگی تولید کنیم. فکر می کنم مردم استقبال خوبی از این برنامه داشته باشند.

آکادمی موسیقی ایرانی, زمان پخش آکادمی موسیقی ایرانی

برنامه جدیدتان چقدر متفاوت است با «ستاره مهاجر»ی که در یکی از شبکه های فارسی زبان تولید کردید؟

تفاوتها به شدت زیاد است. اصلی ترین تفاوت هم این است که جنبه علمی-آموزشی برنامه جدید بسیار زیاد است و به غیر از مسابقه، بخشهای دیگری هم به برنامه اضافه شده است تا برنامه هم بار آموزشی لازم را داشته باشد و هم به لحاظ تفریحی برنامه درخوری باشد.

آیا «آکادمی موسیقی ایرانی» فقط در رشته موسیقی پاپ برگزار می شود؟

نه، فقط پاپ نیست بلکه بخشهای کلاسیک و سنتی هم در کنار موسیقی پاپ خواهیم داشت. به این ترتیب علاقمندان موسیقی سنتی هم می توانند برای اولین بار در این برنامه به رقابت با یکدیگر پرداخته و قابلیتهای خود را نشان دهند.

هیات داوران این سه بخش جدا است یا تنها یک هیات ژوری دارید؟

هیات داوران مان کاملا جدا و تفکیک شده هستند؛ فریدون شهبازیان، ناصر چشم آذر و حمید حامی هیات داوران بخش پاپ هستند، شهرام ناظری و حمیدرضا نوربخش داوران بخش موسیقی سنتی هستند و نسرین ناصحی و هوشنگ پروازی هم داوران بخش کلاسیک.

آن وقت نخوه عرضه برنامه به شبکه خانگی چطور خواهد بود؟

بخشهای مختلف برنامه به طور مجزا ضبط می شوند ولی در یک پکیج به مخاطبان عرضه می گردند.

برای جذب شرکت کنندگان برنامه فراخوانی منتشر نخواهید کرد؟

از قبل یک سری شرکت کننده داشتیم که در سری اول برنامه با حضور همانها برنامه را ضبط می کنیم پس حداقل در شرایط فعلی نیاز به فراخوان نداریم. صبر می کنیم تا زمان توزیع قسمت اول مجموعه که در آن زمان با راه اندازی وبسایت مان به جذب علاقمندان می پردازیم.

در شرایط فعلی کار در چه مرحله ای قرار دارد؟

فعلا در حال طراحی دکور برنامه هستیم و از آنجا که می خواهیم دکور برنامه جلوه زیبایی داشته باشد حدودا 100 میلیونی را فقط صرف طراحی دکور کرده ایم. من فکر می کنم این یک کار ملی است، کارمان باید جلوه تصویری بالایی داشته باشد پس بدون عجله و با کمترین استرسی پیش می رویم. ترجیحم این است ک کار، آکادمیک و قابل دفاع باشد.

شما از وسواسهای فراوان تان حرف می زنید اما همچنان به واسطه کیفیت پایین «ستاره مهاجر» با نقد روبرویید.

این کار هیچ ارتباطی با سابقه قبلی ما ندارد. کار کاملا ارژینال است و برگرفته از هیچ کدام از برنامه های معادلی که در شبکه های ماهواره ای روی آنتن می روند، نیست.

فکر می کنید اولین قسمت مجموعه چه زمانی به بازار عرضه شود؟

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود انشاا.. اولین پکیج در پاییز به شبکه خانگی عرضه می شود.

آیا کارتان با صدور مجوزهای ارشاد تولید می شود؟

بله، هم از دفتر موسیقی مجوز گرفته ایم و هم اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد. کارمان صددرصد قانونی و مجاز است.

برای دریافت مجوز نمونه ای از کار را به صورت سمپل تولید نکردید؟

نه، مجوزها براساس طرحی که ارائه دادیم صادر شدند. حدودا یک سالی زمان صرف شد تا دوستان را متقاعد کنم که هدف، رقابت نیست بلکه هدف، آموزش است که در حیطه موسیقی این ضعف آموزش بدجوری حس می شود. در این برنامه قصد داریم یکی از اصلی ترین معضلات خوانندگی در موسیقی پاپ که ضعف توانایی است را به علاقمندان گوشزد کنیم؛ متاسفانه در سالهای اخیر بارها دیده ایم که برخی بدون آگاهی وارد عرضه خوانندگی شده و هزینه زیادی را هم صرف کرده اند اما بعد از انتشار آلبومشان است که می فهمند کارشان ارزش شنیدن ندارد.

هزینه تولید «آکادمی موسیقی ایرانی» را چه کسی تامین می کند؟

اسپانسر گرفته ایم؛ اسپانسرمان هم به احتمال قوی یکی از بانکها خواهد بود.

به جز این برنامه آیا کار دیگری را هم در دست تولید دارید؟

راستش را بخواهید مسابقه ای را هم برای شبکه قرآن اجرا کرده ام با عنوان «یار سوم» که در 52 قسمت تولید شده و کارگردانی آن هم برعهده اردشیر منظم است.../شبکه ایران