فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ


فعالیت گروهی در حوزه موسیقی در ایران اگر هم سابقه زیادی داشته باشد، چندان نتیجه و آخر و عاقبت خوبی نداشته و ندارد.

ماهنامه دیار: فعالیت گروهی در حوزه موسیقی در ایران اگر هم سابقه زیادی داشته باشد، چندان نتیجه و آخر و عاقبت خوبی نداشته و ندارد. عمده فعالیت های گروهی در این حوزه معمولا به متلاشی شدن گروه های موسیقی، جدا شدن اعضای گروه و آغاز روند مستقل هر یک از اعضا، جنجال های رسانه ای اعضای گروه و مصاحبه های تند علیه یکدیگر و اتفاقات مشابه ختم می شود تا کار گروهی در ایران آن هم در حوزه موسیقی، در تمام این سال ها روندی شکست خورده و محکوم به باخت را به خود ببیند.

اختلاف سلیقه های مقطعی، تلاش برای دیده شدن و توجه بیشتر رسانه ها از سوی اعضای گروه، اختلافات و مسائل کاری و ... عمده دلایل عدم به سرانجام رسیدن فعالیت های گروهی موسیقی در ایران بوده و هست و نمونه های زیادی از قبیل آریان، son boys و گروه پارت نمونه های عینی این ادعا هستند.

در سال های گذشته، فعالیت های گروهی در حوزه موسیقی وارد فاز جدیدی شده است. با به شهرت رسیدن گروه هایی چون پالت، دنگ شو، چارتار، بمرانی، کامنت و کماکان که عمده آنها در فضاهای تلفیقی و فیوژن آثاری را منتشر کرده اند و مورد اقبال عمومی قرار گرفته اند، فعالیت گروهی در موسیقی به مرور توانسته مورد توجه هم قرار بگیرد.

استقبال از این فضاها باعث شده هر روز شاهد تولد ستاره ای نوظهور و همه گیر شدن آثارش باشیم و در این بین کمرنگ شدن فعالیت چهره های جوان در حوزه پاپ باعث شده مخاطبان پاپ در حسرت گروهی جدید و جوان پسند، در ساعات مختلف شبانه روز، ردیف ترانه های سایت های دانلود موسیقی را بالا و پایین کنند تا شاید صدا و چهره ای جدید را کشف و بتوانند با آن از فضای تکراری این روزهای بازار پاپ، خلاص شوند.

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ

«آویستا بَند» پدیده جدید حوزه موسیقی پاپ در ماه های گذشته است. گروهی چهار نفره که با انتشار چند قطعه در فضای مجازی توانست مورد استقبال نسل جدید مخاطبان موسیقی پاپ قرار بگیرد و با قطعه «من عاشقم» و موزیک ویدیوی خلاقانه و خوش ساخت این اثر، نظرها را به خود جلب کند.

حضور محمدرضا شیرخانلو (بازیگر جوان، پر جنب و جوش و دوست داشتنی سینمای ایران) در موزیک ویدیوی «من عاشقم» گروه «آویستا» با واکنش های مختلفی از سوی رسانه ها روبرو شده است و همه گیری این موزیک و ویدیوی جذاب باعث شده رسانه ها به طرزی ویژه و جالب به آن بپردازند.

آیدین گرجی، اشکان اشتری، نیما آریانفر و آریا نیکوکار اعضای «آویستا» را تشکیل می دهند؛ چهار چهره جوان و با استعداد عمدتا دهه شصتی با ایده ها و خلاقیت هایی به روز و یک موسیقی جوان پسند و در اصطلاح «تین ایج»، گروهی که خلأ آن با توجه به محدوده سنی مخاطبان موسیقی پاپ در ایران به شدت احساس می شد و حالا با رونمایی رسمی از نخستین ویدیوی خبرساز این گروه، طرفداران زیادی را به خود جذب و با آمار دانلودی بالای یک میلیون بار در سایت های دانلود، توجه بسیاری از دوستداران موسیقی را به خود معطوف کرده اند. نخستین گفتگو با اعضای «آویستا» را در ادامه می خوانید:

مخاطب شناسی در حوزه موسیقی یکی از نخستین و مهم ترین اصول برای آغاز فعالیت های رسمی یک گروه و چهره می تواند باشد. «آویستا» قرار است کدام قشر مخاطب موسیقی را تغذیه کند و به آنها خوراک بدهد؟

- آیدین: ما همیشه زمانی که کاری را تولید می کنیم تصویر ذهنی که از مخاطب و شنونده این اثر متصوریم، این است که این اثر برای هم سن و سال های خودمان تولید می شود و نوجوان و جوان می توانند با آن موسیقی ارتباط برقرار کنند و حال شان خوب شود. همچنین مخاطبان موسیقی که موسیقی بین الملل گوش می دهند و با آثار روز دنیا در ارتباطند و شاید آنها را بشود مخاطب با سواد موسیقی در کشور لقب داد. ما همواره توجه زیادی به محتوای آثاری که از سوی ما ارائه می شود داریم و یکی از بزرگترین دغدغه های ما، تولید آثاری در نهایت استاندارد هنری و کیفی است.

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ

- اشکان: به نظر من اصولا نمی شود برای کارهای هنری جغرافیا تعیین کرد. به طور مثال امروزه خوانندگان سبک های مختلف در کشورمان هستند که به راحتی در شهرستان های مختلف کنسرت برگزار می کنند. در رابطه با قسمت دوم سوال باید بگویم قطعا هر خوانندهای دوست دارد که آثارش مورد پسند گروه های سنی مختلف قرار بگیرد اما فکر می کنم موزیک های گروه آویستا به سلیقه گروه سنی 18 تا 20 سال نزدیکتر باشد.

- آریا: مطمئنا مخاطب های ما کسانی هستند که از لحاظ فکری به ما نزدیک اند و می توانند با آهنگ ها همذات پنداری کنند. من نمی توانم به صورت قطعی جواب این سوال را بدهم ولی می توانم بگویم گروه آویستا تلاشش را می کند تا دایره مخاطبانش را بزرگ و بزرگتر کند تا ارتباط خوبی با دوستدارانش برقرار کند.

طرز فکر شما مشخصا هر کدام بخش های مختلفی را دربر می گیرد و این نشان می دهد می توانید تنوع سلیقه ای خوبی را برای مخاطبان تان به همراه داشته باشید. این نشان می دهد شما هر کدام ذائقه موسیقی متفاوتی هم دارید. درباره علاقه مندی های تان در حوزه موسیقی و اینکه خودتان بیشتر آثار کدام خواننده را دنبال می کنید هم می گویید؟

- آیدین: من اصولا موسیقی زیادی گوش می کنم ولی از همان ابتدا که موسیقی را جدی تر دنبال کردم، کارهای بین المللی مثل scorpions، Backstreet boys توانست من را درگیر خود کند. A-ha و westlife از دیگر انتخاب های من بود و به مرور بیشتر و بیشتر در فضای موسیقی بین المللی کارهایی را گوش می کردم ولی در حال حاضر Coldplay، glen hansard، Michael learns to rock، james blurt از جمله انتخاب های من هستند. از کارهای داخلی هم اثر اوهام، کاوه یغمایی و میلاد درخشانی و البته برخی آثار سیروان و زانیار خسروی را دنبال می کنم.

- اشکان: از دوران نوجوانی خواننده هایی مثل رضا صادقی و محسن چاوشی را خیلی دوست داشتم و همیشه عمق احساسی که در صدا و اشعار ایشان بود، تحت تاثیرم قرار می داد. همیشه به موسیقی هیپ هاپ علاقه داشتم و موسیقی گروه هایی مانند «وستلایف» را دنبال می کردم اما شاخص ترین خواننده داخلی که با تک تک آثارش زندگی کردم و به رفاقت با ایشان افتخار می کنم، یاسر بختیاری (یاس) است. ایشان بزرگترین الگو برای من هستند چون برای شعور مخاطب و مردم احترام قائل هستند و برای ساختن کارهایشان واقعا زحمت می کشند. همینطور از لحاظ فکر هنری و اجرا در سبک خودشان بی نظیرند. یاس برای من یک الگو و یک برادر است و برای من در این سال ها زحمات زیادی کشیده و با جسارت می توانم بگویم که تمام فعالیت های هنری ام را مدیون او هستم.

- آریا: من روی شخص خاص و سبک خاصی تعصب نداشته و ندارم و همیشه کارهای خوب خواننده های مختلف را گوش می دادم و لذت بردم؛ چه کسانی که مطرح بودند و چه کسانی که تازه کارشان را شروع کرده بودند. در حال حاضر سعی می کنم جدا از اینکه از موسیقی لذت ببرم، نگاه حرفه ای به آن داشته باشم تا در کارهای گروه بتوانم موثرتر عمل کنم.

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ

فعالیت های گروهی در حوزه موسیقی در ایران معمولا عواقب و نتایج خوبی را در بر نداشته و عمدتا مدت زمان زیادی دوام نیاورده است. «آویستا بَند» توانسته در همین مدت زمان کم مخاطبان زیادی را به آثارش جلب کند و به خوبی خود را نشان داده است ولی نگرانی تجربه های قبلی فعالیت های موسیقی گروهی در ایران باعث شده خیلی ها «آویستا» را هم یک موج زودگذر لقب دهند؛ شما درباره این موضوع چه فکری کرده اید؟

- آیدین: وقتی نام و فعالیت های یک گروه مطرح می شود عواملی مثل غرور و حسادت اعضای گروه به یکدیگر و حسادت اطرافیان و لجبازی و همدل نبودن می تواند عامل شکست یا عدم موفقیت گروه شود ولی ما مثل اعضای خانواده هستیم و اگر هم مشکلی پیش بیاید با همدیگر سریعا صحبت می کنیم که کدورتی در دل بچه ها نماند و خدا را شکر به این نتیجه رسیدیم که اگر مسائل به موقع مطرح نشود می توند مثل یک غده بزرگ و بزرگ تر شود و دیگر نشود کاری کرد.

- اشکان: به نظر من، افراد یک گروه باید به اصطلاح با هم زندگی کرده باشند تا بتوانند در قالب یک گروه فعالیت کنند. کار گروهی نیاز به هماهنگی، از خودگذشتگی و حس تعهد دارد و فکر می کنم نبود یکی از این فاکتورها می تواند گروه را نابود کند. مطمئنا وقتی می خواستیم گروه را تشکیل بدهیم به این موضوع و اتفاقاتی که بعد از تجربه شهرت می افتد، فکر کردیم و از روز اول طوری رفتار کردیم که در آینده به مشکل برنخوریم. علاوه بر این، گروه ما سرپرست خوبی مثل آیدین دارد که به خوبی مثل یک برادر بزرگتر، گروه را اداره می کند.

- آریا: من فکر می کنم هدف خیلی از گروه ها در ایران گروهی کار کردن نبوده است. خیلی ها برای شروع در حوزه موسیقی در گروه فعالیت می کنند ولی چشم اندازشان موضوع دیگری است. به خاطر همین خیلی زیاد می بینیم که افراد از گروه ها بیرون می آیند و به صورت انفرادی فعالیت می کنند. دلیل دیگری که این اتفاق می افتد به خاطر نبود صمیمیت افراد با همدیگر است.

ما وقتی به گروه مثل یک خانواده نگاه کنیم توان مان برای تحمل اختلافات خیلی بیشتر می شود و خیلی از مسائل و درگیری ها منجر به از هم پاشیده شدن گروه نخواهد شد. من به شخصه اگر بخواهم کار موسیقی انجام بدهم فقط در قالب گروه آویستا خواهد بود و بقیه بچه ها هم نوع نگاهی که به فعالیت های شان دارند در قالب گروه آویستا است.

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ

اهداف بزرگ

حالا با این شرایط حتما از همین ابتدا آرزوها و اهداف بزرگی را با هم ترسیم کرده اید. این هدف گذاری ها قطعا می تواند مسیر زندگی هنری شما را تعیین کند.

- آیدین: آلبوم کنسرت، جذب مخاطب و ... مسائل اولیه هستند ولی اهداف ما خیلی بزرگتر و ویژه تر است. این روزها فضا جوری شده که هر آلبومی منتشر می شود با الفاظی چون «خاص ترین» یا «فاخرترین» یا «متفاوت ترین» آلبوم تاریخ موسیقی ایران از آن یاد می شودولی آلبوم و در کل آثاری که ما تولید می کنیم می تواند در عین سادگی، توجه خیلی ها را به خود جلب کند. به این موضوع به شدت اعتقاد دارم و امیدوارم هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

- اشکان: قله آرزوهای من، رسیدن به محبوبیت پایدار بین مردم کشورم در درجه اول و موفقیت در مارکت موسیقی است و اطمینان دارم مردم فضای تازه ای از موسیقی را تجربه خواهند کرد که ساده و بی ادعا تلاش می کند حس خوبی را به مردم انتقال بدهد.

- آریا: من آدم بلندپروازی هستم و افراد گروه هم در مورد چشم اندازهای بزرگتر همیشه با من صحبت کرده اند. ما همه تلاش مان را می کنیم تا بتوانیم مخاطب های زیادی را جذب کنیم و هر روز به تعداد آنها اضافه کنیم و حرف جدید و تازه ای برای مردم داشته باشیم.

نوجوان شروشور سینما از همکاری با گروه «آویستا» می گوید

با آویستا خوش می گذرد


باورش برای همه سخت است که یک پسربچه 9 ساله چطور ممکن است در این سن و سال همزمان نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر (برای فیلم «دهلیز» بهروز شعیبی) و بهترین بازیگر کودک در روز تئاتر (برای بازی در تئاتر «ساقی») شود و همزمان سه تقدیرنامه از انجمن شورای اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای فیلم سینمایی دهلیز و همچنین دریافت تقدیرنامه به عنوان بهترین بازیگر کودک در ماه رمضان 92 برای سریال دودکش و چندین لوح افتخار از مراسم مختلف در کارنامه اش داشته باشد.

محمدرضا شیرخانلو متولد 27 فروردین سال 85 است و بازی درخشانش در کنار رضا عطاران در فیلم «دهلیز» باعث شد به یک باره مورد توجه قرار بگیرد. کاراکتر خاص و پر جنب و جوش اش باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند و خیلی زود به محبوبیت برسد. همین کاراکتر پر جنب و جوش باعث شده که در اولین گروه موسیقی «TEENAGE» موسیقی پاپ داخلی از او دعوت به همکاری شود و حضورش در موزیک ویدیوی «من عاشقم» گروه «آویستا» جوری مورد توجه قرار گرفته که خیلی ها انتظار دارند این همکاری همچنان ادامه دار پیش برود. قطعا گفتگو گرفتن با چنین شخصیت پر جنب و جوشی کار راحتی نیست و همین چند جمله هم با راهکارهای مختلف از او پرسیده شده است!

آویستا بَند و آرزوهای بزرگ

قصه خواننده شدن تو و حضورت در بین اعضای گروه آویستا از کجا شروع شد؟

- بچه ها زنگ زدند و با هم آشنا شدیم و خیلی زود ماجرای همکاری اتفاق افتاد، به همین راحتی!

خودت خواننده شدن را دوست داشتی؟

- بله دوست داشتم. بعد که دیدم چقدر با بچه های آویستا به من خوش می گذرد، بیشتر هم به خوانندگی علاقه مند شدم.

در ویدیوکلیپ «من عاشقم» هم که با اعضای گروه معلوم است که کلی خوش گذرانده اید.

- خیلی خوب بود. نصف روز کلا طول کشید ولی خوب بود و خیلی خوش گذشت.

خواننده مورد علاقه خودت بین چهره های داخلی کیست که بیشتر از هر خواننده دیگری آثارش را گوش می کنی؟

- آقای مهدی یراحی و رضا صادقی را بیشتر از بقیه دوست دارم. یک بار هم کنسرت آقای یراحی رفتم و خیلی خوش گذشت!

همه هم سن و سال های تو این روزها فقط موسیقی رپ گوش می دهند. تو چطور؟ رپ دوست داری؟

- بله. آثار آقای «یاس» و چند خواننده رپ دیگر را خیلی دوست دارم.

خبر داشتی که آقای رضا عطاران هم در تیتراژ یک سریال رپ خوانده؟

- نه، واقعا؟!

بله واقعا... هر وقت ایشان را دیدی بپرس.

- حتما می پرسم.

بازیگری برایت جدی تر است یا خوانندگی؟

- قطعا بازیگری ولی بودن با بچه ها برای من انرژی خوبی را با خودش دارد و از همکاری با بچه ها خوشحالم.

به جز قطعه «من عاشقم» آیا همکاری دیگری هم با اعضای «آویستا» خواهی داشت؟

- صحبت هایی شده ولی هنوز چیزی قطعی نشده است ولی مسلما حضور در کنار اعضای این گروه را دوست داشته و دارم.


ویدیو مرتبط :
آرزوهای بزرگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نادر و سیمین و آرزوهای بزرگ آلمانی


دست اندرکاران جشنواره فیلم برلین برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در رقابت اسکار 2012 آرزوی موفقیت کردند.

دست اندرکاران جشنواره فیلم برلین برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در رقابت اسکار 2012 آرزوی موفقیت کردند.

وب سایت جشنواره فیلم برلین در گزارشی با اشاره به اینکه فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به نمایندگی از ایران به جوایز اسکار 2012 فرستاده شده است، برای این فیلم آرزوی موفقیت کرد.

در این مطلب آمده است: «فیلم «جدایی نادر از سیمین» که در جشنواره برلین 2011 موفق به کسب خرس طلا و دو خرس نقره ای بهترین بازیگری شد از سوی ایران به بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار 2012 معرفی شده است. فرهادی در سال 2010 نیز با «درباره الی» نماینده ایران در جوایز اسکار بود و همان سال خرس نقره ای بهترین کارگردانی برلیناله را گرفت.»