فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آقای میراث فرهنگی سری به عتیقه‌فروشی‌ها بزنید! (+عکس)



اخبار فرهنگی هنری - آقای میراث فرهنگی سری به عتیقه‌فروشی‌ها بزنید! (+عکس)

بغضم را قورت می‌دهم، آه از نهادم برمی‌آید، سه سال پیش؟!‌ آن‌وقت باید پس از این همه مدت بشنویم و ببینیم که خودمان، تاریخ‌مان را غارت می‌کنیم و ...

آدرس گالری را به‌شکل اتفاقی از دوستی پیدا کردیم که یکی از درهای خانه‌ «پدر چای ایران» را در خانه‌اش با رعایت همه جوانب احتیاط و با افتخار نگهداری می‌کرد. وقتی به گالری پا گذاشتیم با کاشی‌ها، تزیینات و دیگر عناصر تکه‌تکه‌شده‌ خانه‌ قاجاری «پدر چای ایران» روبه‌رو شدیم که همگی به حراج گذاشته شده بودند.


خانه‌ «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران» و نخستین واردکننده‌ چای به ایران، در غفلت مسوولان ذی‌ربط غارت شده است. کاشی‌کاری‌ها و ملحقات نفیس این خانه‌ در طول زمان، سرقت شده‌اند تا این خانه در آینده‌ نزدیک، توسط مالک بنا تخریب شود.
آدرس و شماره‌ گالری فروشنده‌ در منسوب به خانه‌ «پدر چای ایران» را می‌گیریم و در تماسی با مسوولان گالری، قرار می‌گذاریم تا مالک گالری هم در آنجا حضور داشته باشد. به‌عنوان خریداران تزیینات که قصد داریم با آثار قدیمی و چه بسا تاریخی جایی را راه بیاندازیم، به گالری می‌رویم.


نوه‌ «کاشف‌السلطنه» (پدر چای ایران) نیز ما را همراهی می‌کند. با وارد شدن به فضای گالری، چشم‌مان به چند در قدیمی می‌افتد که انگار مدت‌هاست آن‌ها را می‌شناسیم. درهایی که پس از چند دقیقه متوجه می‌شویم به خانه‌ی «پدر چای ایران» تعلق‌ دارند.


خانه "پدر چای ایران" قبل و بعد از غارت شدن

اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی

 

هنوز مدیر گالری نیامده، از کارمندان می‌خواهیم، آثاری که معرفی می‌کنند در حد امکان از یک مجموعه قاجاری باشند، تا بتوانیم فضا را براساس ایده‌های یک معمار دوره‌ی قاجار طراحی کنیم.
کارمند گالری تعدادی در قدیمی با طرح‌های گل و بوته، یک بوفه و یک قرنیز را که در ورودی گالری قرار گرفته‌اند، نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید،‌ چند تصویر از کاشی‌کاری و آینه‌کاری از یک خانه‌ی حدود 130 - 140 ساله داریم که به‌دلیل کمبود فضا، آن‌ها را به انبار منتقل کرده‌ایم. می‌توانید عکس‌هایش را ببینید.


دعوت‌مان می‌کند روی مبل‌هایی که به گفته‌ی او، حدود 70 سال قدمت دارند، بنشینیم. لپ‌تاپ‌اش را روشن و یک فایل را باز می‌کند‌، آن را جلوی‌مان روی میزی قدیمی می‌گذارد و می‌گوید، خودتان عکس‌های بعدی را هم ببینید.
قرنیز، بوفه و چند لنگه‌ در و لنگه‌های در گره‌چینی‌شده که در گالری وجود دارند، نخستین تصاویری است که روی صفحه بالا می‌آیند و ما مطمئن می‌شویم که راه را برای پیدا کردن اجزای خانه‌ی «پدر چای ایران» درست آمده‌ایم.


آثار حراج‌شده در گالری

اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی

 

تصاویر بعدی دو «کتیبه‌ کاشی» را نشان می‌دهند که به‌صورت عمودی در ورودی خانه‌ «پدر چای ایران» قرار داشتند؛ اما یکی از کارمندان گالری توضیح می‌دهد که آن‌ها به فروش رفته‌اند، تصویر بعدی کتیبه‌ای شش متری از کاشی‌های مشابه کاشی‌های «کاخ گلستان» است که گویا هنوز در انبار گالری موجود است. بعد هم تصاویری از ‌سقف آینه‌کاری‌شده‌ی همان خانه‌ی 140 ساله به‌نمایش درمی‌آید. کارمند گالری می‌گوید که این آینه‌کاری‌ها را هم هنوز در انبار داریم.

 

می‌پرسم، آن‌ها را چگونه از بنا جدا کرده‌اید؟ آسیبی ندیده‌اند؟

می‌گوید، با روش مومیایی کردن آن‌ها را جدا کرده‌ایم. مطمئن باشید، آسیب ندیده‌اند، یا اگر آسیب دیده‌اند، بسیار جزیی است.
باز هم برای اطمینان سوال می‌کنم، آیا همه‌ تصاویر از یک مجموعه‌اند؟
می‌گوید، مطمئن باشید؛ سه سال پیش مالک خانه‌ای در یکی از خیابان‌های شمال تهران که قصد داشت خانه‌اش را خراب کند، این مجموعه را به ما فروخت.بغضم را قورت می‌دهم، آه از نهادم برمی‌آید، سه سال پیش؟!‌ آن‌وقت باید پس از این همه مدت بشنویم و ببینیم که خودمان، تاریخ‌مان را غارت می‌کنیم و ...


آثار حراج‌شده در گالری

اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی

 

از روی مبل‌های متعلق به اواخر دوره‌ی پهلوی بلند می‌شویم و در سالن گالری قدم می‌زنیم، سالن که نه، دوری در میان آثار باقی‌مانده از تاریخ ایران. از ماشین حساب 40 ساله تا مبل‌های زهوار دررفته و فنر پریده و ظروف نقره‌ای که به گفته‌ی کارمند گالری، از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند.


با دیدن قیمت برخی اجناس، دود از سرمان بلند می‌شود، درباره‌ی برخی دیگر از کالا هم سردرگم می‌مانیم که قیمت‌ها میلیونی است یا میلیاردی؟
بالاخره رییس گالری از راه می‌رسد. قمیت درها، بوفه، قرنیز و کاشی‌ها را از او می‌پرسیم، بوفه‌ی زیبای خانه‌ی «کاشف‌السلطنه» را 35 میلیون تومان می‌فروشد و هر لنگه‌ی در را که احتمالا براساس اندازه و زیبایی قیمت‌گذاری شده، بین 7 تا 9 میلیون تومان می‌فروشد.
برای کاشی‌هایی که شبیه کاشی‌های کاخ گلستان هستند نیز توضیح می‌دهد که برای قیمت نهایی نظر یکی از همکارانش را جویا شده و او قیمت را تا 200 میلیون تومان بالا برده است، اما احتمالا چون از ما خوشش‌مان آمده بود، برای این کاشی‌ها 100 میلیون تومان قیمت گذاشت.

آثار حراج‌شده در گالری

اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی

 

دلم به حال خودم و نسل‌های آینده‌ی این کشور می‌سوزد. اینجا، در گوشه‌ای از تهران هزار رنگ، تاریخ، فرهنگ و هویت کشور را می‌فروشند و برخی آقایان میراث فرهنگی تقصیر را بر گردن یکدیگر یا دیگران می‌اندازند که فلان بنا یا محوطه در فهرست ملی ثبت نشده یا اصلا از ثبت خارج شده و براساس فلان ماده و فلان قانون، نمی‌توانستیم برای آن کاری کنیم.


به‌تازگی هم که مدیری بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی نشسته که می‌گوید «سرانجام یک روز باید روش‌های ما اصلاح شود و سیاست "نه گفتن" در سازمان میراث فرهنگی باید خاتمه پیدا کند»؛ بدون توجه به این‌که بیشتر وظایف این سازمان در حوزه‌ی میراث فرهنگی مانند ثبت ملی اثر، تعیین حریم و عرصه، ثبت جهانی و ... در واقع همان «نه گفتن» به برخی زیاده‌خواهی‌ها و سودجویی‌هاست و سازمان میراث فرهنگی تنها دستگاه در کل کشور است که می‌تواند و باید جلوی این‌گونه اقدامات را بگیرد.


خانه "پدر چای ایران" پیش از غارت شدن

اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی


خانه "پدر چای ایران" پس از غارت شدن
اخبار,اخبار فرهنگی,میراث فرهنگی

 

اخبار فرهنگی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
دیدار ریاست آموزش و پرورش ناحیه 7 و آقای لشگری رئیس سازمان میراث فرهنگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس


خانه تاریخی ملک ثابت از خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به دلیل معماری بی نظیر و متعلق به دوران صفویه ارزش تاریخ یافته اما این خانه در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی یزد در آستانه فروپاشی است.

خبرگزاری مهر: خانه تاریخی ملک ثابت از خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به دلیل معماری بی نظیر و متعلق به دوران صفویه ارزش تاریخ یافته اما این خانه در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی یزد در آستانه فروپاشی است.

خانه تاریخی ملک ثابت که به شماره 24429 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادگاری از دوران صفویه به شمار می رود و به دلیل معماری بی نظیر و هنرمندانه مورد توجه قرار گرفت و در این فهرست به ثبت رسید.



این خانه تاریخی که درست روبروی مسجد حظیره واقع شده و از حیاط این خانه، مناره های مسجد حظیره قابل مشاهده است، در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار گرفته است.

این همجواری اما تاثیری در رسیدگی به این بنا نداشته و خانه تاریخی ملک ثابت به رغم ارزش و قدمتی که دارد، در حال فروپاشی کامل است.



قسمت های بسیاری از این بنای ارزشمند، به تلی از خاک تبدیل شده و برخی از دیوارهای آن فرو رویخته است.

خانه تاریخی ملک ثابت این روزها به جای اینکه محلی برای تفریح گردشگران و توریستها باشد، به محلی امن برای معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده و وجود سرنگ های بسیار و ... حاکی از این واقعیت تلخ دارد.



گرچه میراث فرهنگی یزد معتقد است بسیاری از خانه های قدیمی یزد ارزش تاریخی ندارند اما به طور قطع خانه ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده، تاریخی است و نباید پس از ثبت اینگونه به حال خود رها شود.



از میان ده ها و شاید صدها خانه تاریخی که در استان یزد قرار دارد، به جز چند مورد محدود، تقریبا همه خانه های تاریخی به سرنوشت خانه ملک ثابت دچار هستند و در برخی مناطق این خانه ها به محل نگهداری احشام تبدیل شده اند که نمونه های آن در عقدا، مهریز، یزد و ... قابل مشاهده است.



بر بام خانه تاریخی ملک ثابت که بایستید، با تعداد قابل توجهی از خانه های قدیمی یا تاریخی مواجه می شوید که اغلب آنها وضعیت نامساعدی دارند که در گزارشهای بعدی به آنها نیز پرداخته خواهد شد.