فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«آشپزباشی»؛ كنجكاوی مخاطب با ...



 

 

«آشپزباشی»؛ كنجكاوی مخاطب با هوشمندی هنرمند

 

 

«آشپزباشی»؛ كنجكاوی مخاطب با هوشمندی هنرمند -یك منتقد گفت: «محمدرضا هنرمند» در «آشپزباشی» هوشمندانه با ایجاد موقعیت‌های طنز جنسی از جذابیت را در روند قصه به وجود آورده است كه به رغم نبود افت و خیزهای آشكار، مخاطب را كنجكاوانه با خود همراه می‌كند.

 

«حسن معظمی» مدیر روابط عمومی و سخن‌گوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفت‌و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد سریال «آشپزباشی»، اظهار داشت: آخرین اثر «محمد رضا هنرمند» به مدد بازیگران و با محوریت قرار دادن یك موضوع جذاب در گام اول، یعنی جذب اقبال عمومی موفق عمل می‌كند.



وی در ادامه افزود: موضوع تاریخی و كلیشه شده كشمكش میان یك زن و مرد به‌واسطه قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی مختلف و یا یكسان در نگاه اول تا حدی تلخ به نظر می‌رسد، اما «محمدرضا هنرمند» در اینجا هوشمندانه با ایجاد موقعیت‌های طنز در لابلای بستر اصلی و با استفاده از كاراكترهای فرعی كه به روند داستان و كنش‌های شخصیت‌های اصلی كمك بسیاری می‌كند، جنسی از جذابیت را در روند قصه به وجود آورده است كه به رغم نبود افت و خیزهای آشكار مخاطب را كنجكاوانه با خود همراه می‌كند.



عضو شورای مركزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح كرد: مجموعه «آشپزباشی» به لحاظ ریتم، كارگردانی، بازی‌ها و همچنین تصویربرداری نیز در حد قابل قبولی قرار دارد و شاید به توان گفت تنها اشكال وارد بر «آشپزباشی» عدم تحلیل عمیق و لایه لایه آدم‌های داستان از منظر داستان‌پردازی است به بیان دیگر بخشی از كشمكش‌های میان افراد خانواده «عالی مقام» گاه در سطح كاریكاتور باقی می‌ماند و با ارائه فیدبكی از گذشته این افراد عطف‌به‌ماسبق نمی‌شود.



معظمی در پایان خاطرنشان كرد: از این رو به نظر می‌رسد مسئولان تلویزیون باید در طراحی آثاری كه به مسائل روانشناختی خانواده‌ها می‌پردازد، بحث تحقیق و انگاره‌سازی را مد نظر قرار دهد تا مجموعه‌هایی همچون «آشپزباشی» با وجود دارا بودن نقاط قوت بسیار از منظر محتوایی مورد نقد و انتقاد قرار نگیرند..../ نقد : خبرگزارى فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
كنجكاوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با محمد اسدی، بازیگر سریال آشپزباشی



 

 

 

 

اولین قسمت سریال «آشپزباشی» كه پخش شد یكی از شخصیت‌های فرعی آن بیشتر از بقیه به چشم آمد؛ شخصیتی كه عبدلی نام داشت و موهایش بلند و به سبك خاصی آرایش شده بود. نقش عبدلی را محمد اسدی بازی می‌كند كه از سال ۵۸ وارد دنیای تئاتر شده است و در این زمینه پرونده پر و پیمانی دارد. اسدی تاكنون در مجموعه‌های تلویزیونی مانند اگه بابام زنده بود، سفر بخیر، حس پنهان و برف و بنفشه نیز بازی كرده است. به مناسبت حضورش در سریال آشپزباشی با او گفتگویی انجام داده‌ایم.



▪ به عنوان اولین پرسش بگویید زندگی هنری شما از چه زمانی آغاز شد؟


ـ از سال ۱۳۵۸ شروع به فعالیت در عرصه بازیگری كردم و به صورت حرفه‌ای با بازی در نمایش ماموریت حساس، به كارگردانی مجید مظفری پا به عرصه تئاتر و نمایش گذاشتم و پس از آن هم در تئاترهای زیادی حضور پیدا كردم تا این كه در سال ۱۳۶۲ به عنوان بازیگر به استخدام اداره نمایش درآمدم.



▪ ولی قبل از مصاحبه اشاره كردید كه از شهرت و دیده شدن هراس دارید، در صورتی كه در حرفه شما خواه ناخواه شهرت وجود دارد؟


ـ من همیشه از شهرت وحشت داشتم. به این دلیل كه تو از خودت دور می‌شوی و دیگر آن حریم خصوصی را نداری یا حداقل كمتر داری. به خاطر همین پیش‌تر ترجیح می‌دادم كمتر در سینما یا تلویزیون بازی كنم و از طرفی دوست داشتم وقتی یك كار تصویری انجام می‌دهم، كاری آبرومند باشد به طوری كه بتوانم سرم را بالا بگیرم و از آن دفاع كنم.



▪ در تئاتر توانستید سرتان را بالا بگیرید؟

ـ بله. به هر حال تئاتر مادر هنرهای نمایشی و مثل مادر دلسوز است. تو در تئاتر فقط می‌آموزی و خیلی راحت می‌توانی خودت را روی صحنه پیدا كنی، در صورتی كه مقابل دوربین فقط باید بازی كنی و كمتر فرصت برای ارائه خلاقیت وجود دارد.



▪ آیا طی این سال‌ها توانسته‌‌اید نقش دلخواهتان را بازی كنید؟


ـ در تلویزیون یا تئاتر؟

▪ تلویزیون...؟

ـ نه پیشنهاد خوبی داشتم و نه فرصتش برایم پیش آمده است.

▪ فكر می‌كنم دل خوشی از بازی در كارهای تصویری ندارید. در صورتی كه خیلی از بازیگران قدیمی تئاتر در این سال‌ها جذب تلویزیون و سینما شدند.

ـ من در تئاتر و طی این سال‌ها كه مشغول بازی هستم، توانستم مدال‌ها‌ و جوایز زیادی به دست آورم، ولی در مورد تلویزیون یا سینما همیشه انتخاب می‌شدم.از آنجا هم كه سلایق با یكدیگر فرق می‌كند كمتر فرصت بازی در تلویزیون یا سینما را پیدا كرده‌‌ام.



▪ برویم سراغ آشپزباشی. چه شد كه در این مجموعه حضور پیدا كردید؟

ـ همزمان با كار آشپزباشی، در مجموعه دیگری به نام روزی بود، روزی نبود به كارگردانی محمد مختاری كار می‌كردم كه پرویز پرستویی با من تماس گرفت و مرا برای بازی در این كار دعوت كرد. من و پرویز پرستویی سال‌هاست در اداره تئاتر با یكدیگر همكار و دوست هستیم و مدت‌ها بود دوست داشتم با پرستویی و خانم معتمدآریا همكاری كنم تا این كه در آشپزباشی شرایط برایم مهیا شد.

در جلسات ابتدایی كار سعی كردم درست و خوب بازی كنم و به همین دلیل هم بعدا نقشم بیشتر شد.


▪ محمدرضا هنرمند كارگردانی است كه بسیار آهسته و پیوسته حركت می‌كند و چندان درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌شود. این مساله را قبول دارید؟

ـ بله، هنرمند ذاتا این اخلاق را با خود دارد و حتی از مسائل تبلیغاتی هم دوری می‌كند و برای همین هم گروهی را دور خود جمع كرده بود كه با روش او می‌توانستند كار كنند. برای همین هم در طول تصویربرداری بسیار راحت‌ و خوب همه‌چیز پیش می‌رفت.

▪ در این سریال بازیگران زیادی حضور دارند. فكر می‌كنید هنرمند توانسته است همه بازیگران را آنچنان كه لازم است در سریال مطرح كند؟

ـ بله و اگر بازیگری در این كار دیده نشده، مشكل از خودش بوده است، چرا كه هنرمند به اندازه هر نقشی فرصت را به بازیگران داده است و فكر می‌كنم تعدد بازیگر در این سریال به ساختار قصه برمی‌گردد و مشكلی ندارد.

▪ فكر می‌كنید پرویز پرستویی توانسته نقش اكبر را بخوبی ایفا كند؟

ـ به نظر من خوب بوده، اما این را هم باید بگویم آن اكبری كه در سریال زیرتیغ دیدیم با این اكبر بسیار فرق دارد و هرگز نباید این دو را با هم مقایسه كنیم. به هر حال او مثل همیشه شیرین و بجا بازی كرده است.



▪ شما زیرتیغ را بیشتر پسندیدید یا آشپزباشی؟

ـ به نظرم آشپزباشی فضای نرم‌تر و متفاوت‌تری نسبت به زیرتیغ دارد، چون بیشتر سریال‌هایی هم كه در حال حاضر پخش می‌شوند كمتر از فضای طنز بهره برده‌اند و بیشتر به دنبال واقع‌گویی و طرح وقایع جامعه هستند. بنابراین من شخصا آشپزباشی را ترجیح می‌دهم.



▪ آشپزباشی در پرونده هنری شما چه جایگاهی دارد؟

ـ شاید در این سریال نقش پررنگی نداشته باشم ولی بازتابش برای من خوب بود و از آدم‌هایی كه در این مجموعه حضور داشتند خاطرات خوبی را با خود به همراه دارم و از این نظر جایگاه مثبتی برایم دارد.


▪ كاری كه قرار است در آینده از شما ببینیم؟

ـ در سریال «قتل در ساختمان ۸۵» به كارگردانی مهدی فخیم‌زاده تنها در چند سكانس بازی كردم كه امیدوارم توانسته باشم از عهده نقشم بربیایم، چون زمانی از من دعوت كردند كه مشغول بازی در آشپزباشی بودم و فرصتی برای حضور بیشتر نداشتم، بنابراین توانستم در حد چند سكانس این سریال بازی كنم.

آقای اسدی با توجه به این كه عمری را برای به دست آوردن تجربه‌های نو در عرصه بازیگری گذاشتید، دوست دارم بدانم چه فرقی بین نسل خودتان با نسل امروز می‌بینید.

نسل ما با عشق و علاقه خاصی كار می‌كرد و سبك بازی‌شان هم فرق داشت، اما امروز این‌گونه نیست و بازیگران جوان می‌خواهند یكشبه ره صدساله بروند و زود به شهرت دست پیدا كنند. در صورتی كه اگر با صبر و تحمل و عشق كار كنند جواب مثبت‌تری خواهند گرفت.