فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آشنایی با کلیسای سن پیترو - واتیکان



 

آشنایی با کلیسای سن پیترو - واتیکان

 

کلیسای سن پیترو (Basilica di San Pietro in Vaticano) در واتیکان قرار دارد

 

این کلیسا که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد، حدود ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

 

حجاری‌ها و مجسمه‌های بالای سقف کلیسای سن پیر اثر میکل آنژ هنرمند مشهور ایتالیایی است.


این کلیسا که بزرگترین کلیسای جهان نیز است، محل دفن سن پیترو؛ یکی از حواریون حضرت مسیح ‌است و مقبره او در وسط محوطه داخلی این کلیسا قرار دارد.

 

سایر پاپ‌ها از جمله پاپ ژان پل دوم هم در زیرزمین این کلیسای بزرگ و مجلل دفن شده‌اند.

 

 

آشنایی با کلیسای سن پیترو - واتیکان

 

 

نقشه هوایی ساختمان‌های کلیسای سن پیترو به شکل یک کلید طراحی شده که نماد کلید بهشت محسوب می‌شود و مجسمه‌های حواریون مسیح نیز به شکل نیم دایره‌ای در اطراف در ورودی این کلیسا نصب شده‌است.

 

 

بنای کلیسای سن پیترو در رم به مدت یک قرنٔ تمام در دست ساخت بوده است. ابتدا در دوره رنسانس با طرح برامانته، سپس با طرح تازه میکل آنژ به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد.

 

در سال 1607 پاپ توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو واگذار کرد و او 3 بلوک را به صحن کلیسا افزود. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که مورد انتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فرو بست.

 

سرانجام تکمیل کار بر عهده جووانی برنینی گذارده شد و یکی از شاهکارهای معماری شهری باروک پدید آمد. وی با برپایی یک سایه بان بزرگ «خیمه مقدس» در زیر گنبد که دارای 4 ستون مارپیچ مرمرین بود تندیس 4 فرشته را بر بر فراز آنها بوجود آورد.

 

آشنایی با کلیسای سن پیترو - واتیکان

 


سریر قدیس پطرس، بخش زیادی از زندگی پربار برنینی را به خود اختصاص داد، این نماد تجسمی از آمیزش پیکرتراشی با معماری همراه با نقاشی و نورپردازی است و نمایانگر پیروزی مسیحیت بر جهان می‌باشد.

 

طراحی میدان شکوهمند روبه‌روی کلیسای سن پیترو به گونه‌ای ظریف و موثر از پهنای نمای ساختمان مادرنو می‌کاهد و کلیسا با 2 یال ذوزنقه‌ای همگرا به میدان بیضی شکل که با دو ردیف دوتایی ستون به شیوه توسکان ساخته شده، ستون بزرگی را که از مصر آورده شده در مرکز و فواره‌های ساخت مادرنو را در دو کانون خود قرار داد.

 

به این ترتیب برنینی ساختمان دوره رنسانس که به صورت منفرد و مستقل ایستاده بود را به طرح گسترده در پیوند با محیط پیرامونی و معماری پویای باروک تبدیل کرد.

 

 

آشنایی با کلیسای سن پیترو - واتیکان


منبع:hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :
برپایی درخت کریسمس در میدان سن پیتر واتیکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با قره کلیسا یا کلیسای تادئوس



کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

آشنایی با قره کلیسا یا کلیسای تادئوس
قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطائوس - طاطاووس، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران است. این کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

در تاریخ 17 تیرماه 1387 خورشیدی برابر با ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۸، مجموعه قره کلیسا، شامل 3 کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و دزور دزور به‌عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

روستای قره کلیسا از توابع بخش مرکزی شهرستان چالدران است. اقتصاد روستای قره کلیسا بر پـایۀ فعالیت‌های زراعی، دامپروری، باغداری و صنایع دستی استوار است. محصولات زراعی روستا را انواع غلات، میوه‌، فرآورده‌های دامی و صنایع دستی تشکیل می‌دهد.این روستا در یک ناحیۀ کوهستانی واقع شده است.خانه‌های روستاییان معمولاً یک طبقه با سقفی مسطح و دیوارهای ضخیم (ضد سرما) هستند. بیشتر پنجره‌های این خانه‌ها چوبی است. جهت خانه‌های روستا، به جنوب متمایل است تا از گرمای بیشتر خورشید بهر‌ه‌گیری شود.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

قره کلیسا یا کلیسای طاطاووس از اماکن مذهبی ارامنه ایران است که چندین بار در ادوار مختلف تخریب و مجدداً بازسازی شده است. نخستین بار هنگام حمله چنگیزمغول بخش وسیعی از قره‌کلیسا تخریب شد، اما در زمان حکومت هلاکوخان، این کلیسا به همت ”خواجه نصیرالدین طوسی“ مرمت گردید.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 
در سال 1319 میلادی نیز پس از وقوع زلزله‌ای سنگین، دوباره ویران گردید که به روایت سندی از ”آندرانیک هویان“، ده سال بعد (1329 میلادی) به توسط زکریای قدیس تعمیر و بازسازی گردید. همچنین در سال 1691 میلادی با سنگ‌های سیاه، در سال 1810 میلادی از سوی ”سیمون بزنونی“ اسـقف مـاکو بـا سنگ‌های سفید و در زمان حکومت قاجاریه از سوی”عباس میرزا“ ولیعهد تعمیر و تزیین گردید. قره کلیسا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. تکنیک و حجم‌پردازی در بنای قره کلیسا در نوبه خود، از کم نظیرترین پرداخت‌های هنرهای تجسمی است.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

گفتنی است ارامنه هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می‌دارند. این کلیسا از معتبرترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ایران است و از شهرت جهانی برخوردار است.

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

کلیسای تادئوس,قره کلیسا,کلیسای طاطائوس

 

در چهارم مرداد هر سال برابر با 26 ژوئن میلادی ارمنیان جهان برای زیارت کلیسای طاطائوس مقدس به ایران می‌آیند که به همراه آنها تعدادی از سفرای کشورهای مسیحی در ایران نیز در مراسم زیارت کلیسای طاطائوس شرکت می‌کنند.
دسترسی: فاصله این روستا با شهر سیه‌چشمه 20 کیلومتر است و از طریق جاده آسفالت شهر سیه چشمه ـ شوط، قابل دسترسی می‌باشد.
منبع:iranboom.ir