فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آشنایی با مراسم حشر در سیستان



مراسم حَشَر استان سیستان و بلوچستان, آداب و رسوم مردم سیستان

کشاورزان با برگزاری مراسم حشر در منطقه سیستان سال زراعی جدید را اعلام می دارند

 

حشر از قدمت بالایی در سیستان برخوردار بوده و مردان سیستانی همواره با نمادی از غیرت و تعصب در جهت آبادانی منطقه خود با تیشه های معروف سیستانی پای به این نهر ها گذاشته و انهار مربوطه را لایروبی می کنند.

 

رسوبات حمل شده توسط آب رودخانه ی هیرمند و وزش بادهای ۱۲۰ روزه که میلیون‌ها تن گل و لای و شن و ماسه ی روان را با خود به همراه دارد، نظام هماهنگ و پیچیده‌ای برای لایروبی انهار در سیستان به نام “حشر” به وجود آورده است.

 

کشاورزان هر ساله با برگزاری مراسم حشر در منطقه سیستان سال زراعی جدید را اعلام می دارند و پیر و جوان با تیشه زنی انهار پر از خاک و شن ،حمل شده توسط طوفان های نفس گیر سیستان پاک سازی می کنند. تشکیل حشر و لایروبی دستی انهار علاوه بر اشتغال موقت جوانان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان باعث احیاء سنت‌ها و فرهنگ‌های کهن منطقه خواهد شد.

 

مراسم حشر, مراسم حشر در سیستان

مراسم حشر از قدمت بالایی در سیستان برخوردار بوده است

 

مردم روستایی سیستان از قرن‌ها پیش برای ساختن بندها و لایروبی رودخانه و انهار بزرگ، دو ماه از سال را با رضایت کامل به بیگاری می‌پردازند که به گویش محلی آن را «اشر» یا «حشر» می‌گویند، از این رو در هنگام لایروبی به منظور افزایش نیروی کار کشاورزان، یکی از آنان از میان جمعیت با صدای بلند (در هنگام خستگی) اظهار می‌دارد:
این نوح نبی، کرم از علی هر کس محمدی است، غلام علی
هر که آقایش علی یه به آواز جلی بگه یا علی


پس از اینکه همه پاسخ دادند و گفتند «یا علی»، همان شخص مجدداً اظهار می‌دارد: لال نگردی بلندتر بگک یا علی. سپس جمعیت با صدای بلندتر می‌گویند «یا علی!». مجدداً اظهار می‌دارد:
بارها گفت محمد که علی جان من است که به جان علی و نام محمد صلوات
بعضی اوقات نیز چنین می‌گویند:
برش برش ذوالفقار جهنم است پای کوه
کشته است برزگر خاکسار توان بده تیشه کو، آلو کو
عده‌ای نیز در هنگام لایروبی و کارهای گروهی این ترانه را می‌خوانند:
او ور سر سنگ قلقلی می‌خوانه بلبل سر شاخ یا علی می‌خوانه
اگه خسته جانی بگو یا علی اگه ناتوانی بگو یا علی

 

لایروبی, آداب و رسوم محلی

برگزاری مراسم حشر در استان سیستان و بلوچستان


منبع:dana.ir

irandeserts.com


ویدیو مرتبط :
مراسم افتتاح دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی و برگزاری مراسم ازدواج در دوی ماراتن +تصاویر



آشنایی و برگزاری مراسم ازدواج در دوی ماراتن +تصاویر

به گزارش پرداد به نقل از بیوتی نیوز: این زوج خوش ذوق در یک مسابقه ماراتن با هم ملاقات داشتند و در یک ماراتن 20 مایلی هم مراسم ازدواجشان را برگزار کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این زوج  5 سال پیش در یک مسابقه دو ماراتن در منطقه پورت لند یکدیگررا ملاقات کرده بودند ."کتی هولمز" 35 ساله و "اریک جوهانسون" 37 ساله در حالیکه در مسابقه دوی ماراتن در پورتلند شرکت داشتند مراسم ازدواج را برپا کردند .

این یک مراسم پر سرعت بود و لحظاتی بعد از رد و بدل شدن حلقه ها این زوج دوباره به مسابقه بازگشتند.

عروس خانم یک تاپ و دامن سفید به تن داشت در حالیکه داماد یک تی شرت ورزشی به همراه شورت مشکی پوشیده بود و در کنار هم میدویدند. در این مراسم دوستان ، اقوام و خانواده هر دو طرف حضور داشتند.

کتی میگوید: این بهترین روز عمر من بود و یکی از به یاد ماندنی ترین مسابقات دو بود که درآن شرکت داشتم.آنها از جوانی یکدیگر را می شناختند  اما بعد از مدتی رابطه شان قطع شد و مدتها بعد در یک مسابقه دو ماراتن که 5 سال پیش برگزار شد آنها دوباره همدیگر را دیدند. آ

نها برای ازدواج همان مکانی را انتخاب کردند که بعد از مدتها در آنجا همدیگر را دیدند./پرداد

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب