فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آرامگاه نادرشاه افشار




 

آرامگاه نادرشاه افشار

 

 

آرامگاه نادرشاه افشار؛ بنایی است که به یادبود نادرشاه افشار در شهر مشهد ساخته شده است. قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (1296 خورشیدی) در محل یكی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. نادرشاه افشار، فاتح دهلی در هنگام حیات خود دستور به ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال 1145 هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد.

 

این بنای جدید كه در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این كه انجمن آثار ملی ایران در سال 1335 خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه احداث نماید. این كار از سال 1336 شروع شد و در سال 1342 به پایان رسید.

 

مقبره كنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) است كه پس از حرم حضرت رضا (ع) مهمترین موضع توریستی-تاریخی شهر مشهد تلقی می شود. این اثر در باغی به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده و شامل سكویی دوازده پله ای، مقبره، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سكویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یك غرفه فروش كتاب و دو تالار برای موزه است.

 

طراح بنا مهندس سیحون بود و مجسمه ها را هنرمند فقید ابوالحسن صدیقی ساخته است. مصالح مقبره به طور عمده از سنگ های خشن و سخت گرانیت كوهسنگی مشهد است. بعضی از قطعات سنگ، بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی كننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد. پوشش مقبره كاملا به مانند چادر عشایری است كه نادر در آن زاده و هم كشته شده است. پوشش دیوارهای داخلی مقبره نیز از سنگ های مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را تداعی نماید. ساختمان جدید آرامگاه نادرشاه افشار، در تاریخ 12 فرودین ماه سال 1342 با حضور محمد رضا شاه به همت انجمن آثار ملی در باغ نادری بازگشایی شد.

 


ویدیو مرتبط :
آرامگاه نادرشاه افشار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متجاوزان به حریم آرامگاه نادرشاه بازجویی شدند



اخبار ,اخبار اجتماعی ,دستگیری متجاوزان به حریم آرامگاه نادرشاه

 

اخبار اجتماعی - متجاوزان به حریم آرامگاه نادرشاه بازجویی شدند

او همچنین درباره‌ی دستور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر راه‌اندازی سایتی برای معرفی آثار تاریخی به سرقت‌رفته‌ از ایران، گفت که این موضوع را نیز پیگیری می‌کند.

 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: عاملان ساخت هتل در حریم درجه‌ی یک آرامگاه نادرشاه در مشهد بازجویی شدند.
 
به گزارش ایسنا، به‌دنبال صدور مجوز برای احداث یک هتل با ارتفاع 27 متر در حریم درجه‌ی یک آرامگاه نادری در مشهد و پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، محمدحسن طالبیان اعلام کرد: عاملان ساخت هتل در حریم درجه‌ی یک آرامگاه نادری دستگیر و بازجویی شدند. چنین اقداماتی تخلف‌هایی است که نمی‌توان یک‌شبه آن‌ها را درست کرد.
 
او درباره‌ مشکلات پیش‌آمده در برخی آثار تاریخی مانند ساخت هتل در حریم آرامگاه نادری‌، صدور رأی دادگاه مبنی بر مجاز بودن مالک برای تخریب خانه‌ی قاجاری عامری‌ها در تهران‌، ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان و احداث هتل در حریم آرامگاه کریمخان زند در شیراز و این‌که چرا دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی فعالانه‌تر در این موارد عمل نکرد؟ گفت: در این موارد، حق با شماست؛ معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصمم است سامان‌دهی بسیار نظام‌مند و جدی‌ای در بحث حقوقی انجام دهد‌. همچنین معاونت حقوقی مجلس قرار است پرونده‌های دفتر حقوقی را سروسامان دهد.
 
وی همچنین درباره‌ی وضعیت الواح هخامنشی در موسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، توضیح داد: پس از آخرین خبرهای خوشی که نوروز امسال از پرونده‌ی الواح داشتیم، خبر رسید که در روزهای پایانی زمان تعیین‌شده، شاکیان پرونده روی حکم پرونده‌ی الواح هخامنشی اعتراض گذاشته‌اند. بنابراین دوباره پرونده برای بررسی به دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی آمریکا می‌رود. امیدواریم در سطح بالاتری باز هم رأی به نفع ایران صادر شود، چون دانشگاه شیکاگو پشتیبان این موضوع است.
 
او ادامه داد: اگر از زمان ابلاغ حکم یک‌ماه گذشته باشد، پرونده به دادگاه تجدید نظر می‌رود که برای الواح هخامنشی شیکاگو نیز این اتفاق رخ داد. با این وجود، وکیل ایران در آمریکا اعلام کرد، بسیار امیدوار است که پرونده‌ی الواح شیکاگو در سطح بالاتری به نفع ایران رأی آورد.
 
معاون میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌روز نمی‌شود و حتا ویکی‌پدیا اطلاعات کامل‌تری نسبت به سایت میراث فرهنگی دارد، تأکید کرد که این موضوع را پیگیری می‌کند.
 
او همچنین درباره‌ی دستور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر راه‌اندازی سایتی برای معرفی آثار تاریخی به سرقت‌رفته‌ از ایران، گفت که این موضوع را نیز پیگیری می‌کند.
 
طالبیان با اشاره به دیداری که صبح امروز با برخی مسوولان کشور عراق داشت، اظهار کرد: در زمینه‌ی ایجاد موزه، ثبت و حفاظت از بناهای تاریخی، بحث‌های زیادی مطرح شد. همچنین درباره‌ی آثاری که به‌صورت قاچاق از عراق به ایران آورده یا از مرزهای ایران به عراق برده شده‌اند، مباحثی مطرح شد تا بتوان آن آثار را به کشورهای مادر بازگرداند.
 
وی در پاسخ به اعتراض خبرنگاران نسبت به وضعیت حفاظت از آثار تاریخی و طرح این موضوع که آیا هفته‌ی میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای اعتراض مسوولان میراث فرهنگی به دولت با هدف توجه بیشتر به این حوزه و بازگرداندن درآمد کامل موزه‌ها به آن‌ها نیست؟ گفت: براساس صحبت‌هایی که آقای سلطانی‌فر - رییس سازمان - در جلسه‌ی شورای معاونان مطرح کرد، قرار است با تهیه‌ی فهرستی از مشکلات موجود، بخصوص در حوزه‌ی اعتبارات، با آقای نوبخت در دفتر ریاست جمهوری جلسه داشته باشیم.
 
معاون میراث فرهنگی همچنین در این‌باره افزود: فقط در هفته‌ی میراث فرهنگی نمی‌توان به یک نتیجه‌ی مناسب در این زمینه رسید، بلکه یکسری کارهای فرهنگی را باید انجام داد.
 
وی همراهی مسوولان کشوری و رسانه‌ها را عاملی برای طرح مطالبات فرهنگی توسط متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی دانست و تأکید کرد: در نخستین قدم‌ها تلاش می‌کنیم واژه‌ی «تاریخی» را جایگزین واژه‌ی «فرسوده» کنیم تا در بحث‌های مربوط به نوسازی و بازسازی، با واژه‌ی «تاریخی» سروکار داشته باشیم.
 
او با اشاره به لزوم ایجاد کمیته‌ی تشخیص عملکرد، اضافه کرد: در حال حاضر کمیته‌ی نفایس را در سازمان میراث فرهنگی داریم. این در حالی است که به‌دلیل آثاری که در اختیار مردم قرار دارند، لزوم بازرسی و شناسایی آثار کاملا احساس می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم به جای کمیته‌ی نفایس، کمیته‌ی تشخیص عملکرد را که در برخی موارد نیز مکانی برای اقدامات قانونی است، جایگزین کنیم، امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی بناهای تاریخی را بهتر می‌توانیم انجام دهیم.
 
به گزارش ایسنا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روزهای هفته‌ی میراث فرهنگی را این‌گونه نامگذاری کرده است: 28 اردیبهشت؛ روز موزه و میراث فرهنگی،‌ 29 اردیبهشت؛ روز آموزش و میراث فرهنگی‌، 30 اردیبهشت؛ روز رسانه و میراث فرهنگی‌، 31 اردیبهشت؛ روز کودک و میراث فرهنگی‌، 1 خرداد؛ روز مفاخر ملی و میراث ملی،‌ 2 خرداد؛ روز میراث فرهنگی‌، هویت ملی و هنر اقوام و سوم خرداد؛ روز دفاع مقدس و میراث فرهنگی.
 
در این نشست خبری، رییس کاخ گلستان نیز با تأکید بر لزوم افزایش تعداد مراقبان در این مجموعه‌ی تاریخی، گفت: از نوروز 93 تا کنون، روزانه 700 تا 1500 نفر گردشگر خارجی از کاخ گلستان دیدن کرده‌اند.
 
پروین ثقةالاسلام اظهار کرد: اگر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول دهد که تعداد مراقب‌های کاخ گلستان بیشتر شود، می‌توانیم دو کاخ «برلیان» و «الماس» را نیز که اکنون به‌دلیل کمبود مراقب تعطیل‌اند،‌ برای گردشگران باز کنیم.
 
وی ادامه داد: به‌دلیل حضور قابل توجه گردشگران، متأسفانه گنجایش کافی در تالارهایی مانند «سلام» نداریم و مجبوریم گردشگران را در قالب گروه‌های 20 نفره برای دیدن سالن «تاج‌گذاری» و «آیینه» راهنمایی کنیم.
 
او همچنین با اشاره به تغییر چیدمان تالار «سلام» با هدف بازتر شدن فضا و حضور گردشگران تا انتهای سالن تاج گذاری، بیان کرد: امسال خوشبختانه به‌شکل غیرمعمول، حضور گردشگران خارجی بسیار زیاد شده، براساس آمار، تنوع گردشگران از کشورهایی مانند اسکاندیناوی، کره‌ جنوبی، بلغارستان‌، ایتالیا‌، اسپانیا‌، آلمان و ژاپن زیاد است.
 
او همچنین با اشاره به بدقولی عوامل فیلمبرداری سریال «معمای شاه» در کاخ گلستان، افزود: سالن چادرخانه که برای وسایل گروه فیلمبرداری در نظر گرفته شده بود،‌ بسیار دیر تحویل مدیریت کاخ گلستان شد. به همین دلیل، نمایشگاهی را که باید در چادرخانه به‌مناسبت هفته‌ی میراث فرهنگی برگزار می‌شد، نمی‌توانیم برگزار کنیم.
 
به گزارش ایسنا،‌ رییس مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به نا‌مگذاری 29 اردیبهشت به‌عنوان «روز آموزش و میراث فرهنگی» اظهار کرد: در آن روز می‌خواهیم آموختن‌، بیدار کردن مردم و معرفی ارزش‌های تاریخی را همراه پیوند فرهنگ با ریشه‌های آن در تهران همگانی کنیم.
 
محمدرضا رحیم‌زاده با اشاره به حضور دانشجویان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در سه نقطه در تهران، گفت: پارک‌های دانشجو‌، لاله و ملت پذیرای حضور دانشجویان این مرکز خواهند بود تا در هفته‌ی میراث فرهنگی، وجوه مختلف میراث را به مردم معرفی کنند. در واقع، این اقدام یک آموزش برای دانشجویان این حوزه است تا فواید میراث فرهنگی، حساسیت‌ها و چیستی میراث فرهنگی را به مردم نشان دهیم.
 
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی نیز در این نشست با اشاره به آغاز فعالیت کمیته‌های تخصصی ثبت در هفته‌ی میراث فرهنگی، بیان کرد: این کمیته‌ها نخستین نشست‌های خود را در این هفته برگزار می‌کنند تا بتوانیم از این به بعد در حوزه‌های چهارگانه آثار تاریخی و ابلاغ حریم‌ها وارد شویم.
 
فرهاد نظری همچنین با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت آیین نقالی که روز گذشته در پارک دانشجو برگزار شد، گفت: دیروز دو تصویر از سند ثبت جهانی آیین نقالی به مرکز هنرهای نمایشی و خانه‌ی تئاتر اهدا شد. نکوداشت آیین پهلوانی نیز در روزهای آینده برگزار می‌شود.
اخبار اجتماعی - ایسنا